handdator

Visa fullständig version : Protein, när, och i vilken form?


Addeball
2006-01-29, 23:40
Jag undrar lite över när jag ska få i mig protein och i så fall vilken typ. Nu äter jag det mest då och då som ett mellanmål ungefär. Men jag har alldelens för lite kunskaper om när, hur osv...

Jag brukar ta en drink till frukosten (Whey 80). Sen tar jag en drink efter träningen, ev. en före träningen också. Sen kanske några kokta ägg vid kvällen. Ev. en till drink till :em:

Vilka proteiner ska jag ta innan jag går och lägger mig, och vilka efter träningen osv... Och är det dumt som jag gör nu? :confused:

krilleh
2006-01-30, 00:08
Protein finns i kött,ägg,mjölkprodukter osv osv. Bara lägga till de till dina måltider. Inte så svårt väl? Dock kan det vara lite svårt o få i sig tillräckligt till sin frukost tycker jag personligen iaf. Men koka ett ägg till så löser de sig.

till mellanmålet kan du ju lägga till en burk tonfisk, och innan du lägger dig kan ja tipsa om 250 gram kvarg.

hultman
2006-01-30, 00:35
Kvarf? FY FAN! :)

Addeball
2006-01-30, 00:40
Jo jag är inte helt blåst vad gäller näringsfrågorna;)
Hade kanske önskat mig ett mera utförligt svar... Men det kanske inte är svårare:)

Brukar f ö trycka i mig några tonfiskburkar i veckan:)

gustavk
2006-01-30, 17:58
Tjena adam! Joodu, de flesta här inne kör väl på kasein (kesella, keso eller varför inte i pulverform) innan de går o lägger sig, i alla fall jag. Gärna lite fett med det så segas nedbrytningen ned för att använda svenska. Vi ungdomar bör hellre ta kasein än vassle i regel eftersom king grub sa något om det.. :)minns inte vad förutom att det hade något med proteinsyntes och nedbrytning att göra. I samband med träning äre väl iaf protte före, snabba kolisar direkt efter samt fyller på med protte 1 timme samt 2 timmar efter med eventuella kolisar. Inge fett iaf, för det segar ned återhämtningen. Sitt inte o smådrick drinken i 4 timmar för att hela tiden ha ett jämnt proteinintag utan jag har fått för mig att det är mer "optimalt" att köra på intag a´la 20 gr eaa typ var tredje timma ungefär som ska vara bättre.


ps. Du har inga planer att börja klöra på friskvårds som oss fåfänge-gymmare? :D

edit: tonfisk innehåller mkt kvicksilver.. inte bra , amerikanske livsmedlesverket rekommenderar 120gram/veckan.. dock kan kvicksilverhalten minskas genom att käka mer selen, minns ej hundra!