handdator

Visa fullständig version : Ingen läxhjälp på Kolozzeum!


Allan
2006-01-29, 19:44
Bara så ni vet det. Ibland dyker det upp innovativa och t o m lärorika exempel på lite högre nivå som vi kan acceptera. Men annars ska ni göra era jävla läxor själva. Begrips?

allan

Metal_boy_
2006-01-29, 19:49
Ja Magistern! :kickass:

Dumleman
2006-01-29, 19:49
Hjälp behöver inte vara detsamma som att göra läxan åt någon.

Pudzianovski
2006-01-29, 19:52
:laugh:

Karl_alfred
2006-01-29, 20:01
Besviken för du inte fick stöd själv under ungdomsåren?

skaparn
2006-01-29, 20:01
Ha! Jag gillar när frågeställaren dessutom gör sig besväret att linda in det hela, om än dåligt; "Någon som vet något om Getåolyckan och skulle kunna förklara det med säg 200 ord? INGA TYKNA SVAR NU!"

Helena B
2006-01-29, 20:02
Jag som tänkte lägga upp min hemtenta nästa vecka. Måste jag göra den själv nu :confused:

z_bumbi
2006-01-29, 20:04
Jag som tänkte lägga upp min hemtenta nästa vecka. Måste jag göra den själv nu :confused:

Du kan pm:a den till mig så svarar jag på allt för en mindre peng, dock ger jag ingen garanti för att något svar är rätt då jag inte vet vilket ämne det är.

aliquis
2006-01-29, 20:08
Jag som tänkte lägga upp min hemtenta nästa vecka. Måste jag göra den själv nu :confused:Nej du är tjej så snart kommer det pm från minst 10 gossar som gärna ställer upp.

Du ser, bumbi nappade direkt ;D

Helena B
2006-01-29, 20:09
Du kan pm:a den till mig så svarar jag på allt för en mindre peng, dock ger jag ingen garanti för att något svar är rätt då jag inte vet vilket ämne det är.

Vad sägs om verksamhetsstyrning eller human reosurce management? Har hemtenta i båda :D

Snake
2006-01-29, 20:10
Jag tycker det är OK att hjälpa till när det t.ex. dyker upp mattetal och där trådskaparen iaf. visar att denne försökt lösa skiten iaf. men kört fast.
Annat är det när folk radar upp frågor 1-20 och ska ha svar på dem.

Helena B
2006-01-29, 20:11
Nej du är tjej så snart kommer det pm från minst 10 gossar som gärna ställer upp.

Du ser, bumbi nappade direkt ;D

Det ska vara smarta gossar oxå, ska ha högsta betyg!

z_bumbi
2006-01-29, 20:11
Vad sägs om verksamhetsstyrning eller human reosurce management? Har hemtenta i båda :D

Det funkar, några poäng ska jag nog kunna plocka.

Trance
2006-01-29, 20:32
Jag tycker det är OK att hjälpa till när det t.ex. dyker upp mattetal och där trådskaparen iaf. visar att denne försökt lösa skiten iaf. men kört fast.
Annat är det när folk radar upp frågor 1-20 och ska ha svar på dem.

Håller med, en tråd där skaparen säger att jag har prov snart men klarar inte av denna uppgiften. Jag har tänkt såhär etc men det blir fel och enligt facit skall det vara såhär.

En sådan tråd håller bra mycket mer värde enligt mig än "video på snubbe som gör något roligt nummer 4543"

Spannmål
2006-01-29, 21:36
Tycker att det är vrickat att inte ge folk hjälp när de ber om det. Är det skolverket som modererar det här forumet? Fattar inte varför man hakar upp sig på detta. Känner ni moderatorer att det är ert kall att ta hand om Sveriges Framtid?

Farzan
2006-01-29, 21:38
Nja, sålänge de har försökt men ändå inte klarar det ser jag inget fel i att de frågar om hjälp. Sen kan det vara intressant och se om man själv kan lösa problemet.

Men jag är ju ingen moderator så det jag säger väger lika mycket som luft. :P

mini
2006-01-29, 22:15
Problemet är väl att folk inte tar kollo till hjälp som sista utväg, utan tycker att det är ett bekvämt sätt att slippa göra jobbet själva. I plugget hade man i alla fall någon motivation till att göra andras läxor, typ slippa stryk. Varför ska jag ta av min tid att göra någon annans uppgifter och veta att det kommer ut ännu en bekväm inkompetent snoris på arbetsmarknaden om några år?

Lexidos
2007-05-27, 19:29
Håller med, finns andra forum med folk som känner att de har tid att lösa andras uppgifter.

Daniiiel
2007-05-27, 19:50
Med tanke på hur mycket olika konstiga trådar det kommer upp här på kolo så tycker man ju det är konstigt att det inte kan få finnas en stråd där folk kan bolla lite mattetal med varandra.

Allan
2007-05-27, 19:56
Du får jättegärna bolla lite mattetal - vi har haft massor med såna trådar. Men trådar där man ber att nån annan ska göra jobbet ryker.

Daniiiel
2007-05-27, 20:00
Du får jättegärna bolla lite mattetal - vi har haft massor med såna trådar. Men trådar där man ber att nån annan ska göra jobbet ryker.

Jasså ok, ja då är det ju stor skillnad. Stör mig själv enormt på folk som tror man ska göra en hel jävla uppstats åt dom.

Lexidos
2007-05-27, 20:02
Jasså ok, ja då är det ju stor skillnad. Stör mig själv enormt på folk som tror man ska göra en hel jävla uppstats åt dom.

Jo precis, inget emot att hjälpa någon som kört fast men man får ju för tusan försöka själv först.

Metal_boy_
2007-05-27, 20:08
Jo precis, inget emot att hjälpa någon som kört fast men man får ju för tusan försöka själv först.

Får inte hjälpa nån som kört fast heller. Det går aldrig veta att han/hon har försökt innan ens.

Trance
2007-05-27, 20:10
Får inte hjälpa nån som kört fast heller. Det går aldrig veta att han/hon har försökt innan ens.

Jo? Personen förklarar hur den har tänkt och vad den får för resultat.

Zakath
2007-05-27, 20:10
Får inte hjälpa nån som kört fast heller. Det går aldrig veta att han/hon har försökt innan ens.

Du behöver inte hjälpa någon om du inte vill. *rolleyes*

Allan
2007-05-27, 20:12
Moderatorerna bestämmer från gång till gång. Det kommer inte finnas en glasklar regel. Lev med det.

Allan
2007-10-14, 18:04
Bara så ni vet det. Ibland dyker det upp innovativa och t o m lärorika exempel på lite högre nivå som vi kan acceptera. Men annars ska ni göra era jävla läxor själva. Begrips?

allan

För första gången den här säsongen!

Palm
2007-10-14, 18:07
För första gången den här säsongen!

Är det inte lite väl hårt ibland, om läxan t.ex. är av formen "leta upp någon klurig mattegåta att presentera för klassen"?

lejonet
2007-10-14, 18:08
För första gången den här säsongen!

Att söka ett tal är väl ändå inte samma sak som att be om läxhjälp?

Vad kommer härnäst ska jag inte få fråga efter någon speciell musik stil heller?

Allan
2007-10-14, 18:10
Är det inte lite väl hårt ibland, om läxan t.ex. är av formen "leta upp någon klurig mattegåta att presentera för klassen"?

Om man verkligen lägger manken till kan man säkert formulera en fråga som är både tankeväckande och intressant. Särskilt har ju det skett när någon också visat upp sina egna försök till lösning, flera sidor ibland, men kört fast. Okey då - och särskilt när det handlar om lösningar som inte är tvärsäkra.
Men när man skriver "så att läraren inte förstår att jag fått hjälp"?? Nope

Allan
2007-10-14, 18:11
Att söka ett tal är väl ändå inte samma sak som att be om läxhjälp?



Gör dina läxor själv istället. Är du bannad från Google eller vad?

Allan
2007-10-14, 18:14
Och det är ingen idé att försöka omformulera det nu - vi vet att det var ett försök till läxhjälp.

Palm
2007-10-14, 18:15
Om man verkligen lägger manken till kan man säkert formulera en fråga som är både tankeväckande och intressant. Särskilt har ju det skett när någon också visat upp sina egna försök till lösning, flera sidor ibland, men kört fast. Okey då - och särskilt när det handlar om lösningar som inte är tvärsäkra.
Men när man skriver "så att läraren inte förstår att jag fått hjälp"?? Nope

Det sista måste jag ha missat. Inte mycket att diskutera i så fall. :D

lejonet
2007-10-14, 18:16
Gör dina läxor själv istället. Är du bannad från Google eller vad?

Det är inte alltid man hittar det man söker på google.

lejonet
2007-10-14, 18:17
Och det är ingen idé att försöka omformulera det nu - vi vet att det var ett försök till läxhjälp.

Vadå läxhjälp? Hur kan du få det till läxhjälp om jag vill utmana min lärare på mattelektionen?

Allan
2007-10-14, 18:19
Vadå läxhjälp? Hur kan du få det till läxhjälp om jag vill utmana min lärare på mattelektionen?

Om du inte klarar det på egen hand är det bra ynkligt att försöka hämta hjälp på ett forum. Fixa det på egen hand. Annars är det ju inget värt, eller hur?

seggan
2007-10-14, 18:21
Vadå läxhjälp? Hur kan du få det till läxhjälp om jag vill utmana min lärare på mattelektionen?

"utmana min lärare"? Hur gammal är du egentligen?

lejonet
2007-10-14, 18:25
Om du inte klarar det på egen hand är det bra ynkligt att försöka hämta hjälp på ett forum. Fixa det på egen hand. Annars är det ju inget värt, eller hur?

Där har du en poäng. Det är klart att det blir mer värdefullt om jag gör det helt själv. Fast det är väl ändå jag själv som ska bedömma hur nära det här står till mitt hjärta.

Jag tycker bara att du var lite väl hård med att ta bort tråden och sedan hänvisar till någon "oskriven regel" då den inte ens omfattar min tråd.

Allan
2008-04-10, 16:14
Och igen. Och tjafsa inte om det

_Robbie_
2008-04-10, 18:04
Men det är alltså okej att man ber om hjälp om man själv har försökt med ett mattetal och inte klarat det?

Finns en hel del matteintresserade och jag ser ingen anledning till varför dessa trådar inte ska vara tillåtna om de nu skapar en informativ och lärorik tråd. Det handlar inte alltid om läxhjälp. Det handlar ibland att mest skapa en diskussion och få hjälp av de lite mer kunniga. Uppskattar dessa trådar mer än "jag har hittat världens svåraste spel" eller "ni måste se den här youtube-videon".

Du får gärna motivera varför trådar där trådskaparen försökt och kört fast i t.ex ett mattetal inte ska vara tillåtna. Sen är det skillnad mellan mattetal och uppsatser t.ex. Självklart ska det vara förbjudet att be om ett långt svar på en uppsatsfråga. Ett mattetal däremot tycker jag ska vara tillåtet.

mvh

Tolkia
2008-04-10, 18:12
Men det är alltså okej att man ber om hjälp om man själv har försökt med ett mattetal och inte klarat det?

Finns en hel del matteintresserade och jag ser ingen anledning till varför dessa trådar inte ska vara tillåtna om de nu skapar en informativ och lärorik tråd. Det handlar inte alltid om läxhjälp. Det handlar ibland att mest skapa en diskussion och få hjälp av de lite mer kunniga. Uppskattar dessa trådar mer än "jag har hittat världens svåraste spel" eller "ni måste se den här youtube-videon".

Du får gärna motivera varför trådar där trådskaparen försökt och kört fast i t.ex ett mattetal inte ska vara tillåtna. Sen är det skillnad mellan mattetal och uppsatser t.ex. Självklart ska det vara förbjudet att be om ett långt svar på en uppsatsfråga. Ett mattetal däremot tycker jag ska vara tillåtet.
Ährm ... det finns en hel del som är intresserade av elektronik, historia, geografi, engelska, japansk litteratur osv. osv. Trådar om sådant skulle säkert också vara "informativa och lärorika". Särskilt för den som vill ha läxhjälp. Ditt inlägg låter lite som "förbjud gärna alla andra former av läxhjälp, men tillåt den som jag tycker är motiverad och kan ha nytta av".

Trance
2008-04-10, 18:19
Frågor som t.ex. "Jag förstår verkligen inte derivata, om vi tar detta exemplet så har jag försökt såhär men svaret skall vara såhär" är ju lite synd att förbjuda. Att uppmana folk att faktiskt lära sig är ju något bra.

_Robbie_
2008-04-10, 18:22
Frågor som t.ex. "Jag förstår verkligen inte derivata, om vi tar detta exemplet så har jag försökt såhär men svaret skall vara såhär" är ju lite synd att förbjuda. Att uppmana folk att faktiskt lära sig är ju något bra.

Håller med till 100%.

Johan_P
2008-04-10, 18:33
Frågor som t.ex. "Jag förstår verkligen inte derivata, om vi tar detta exemplet så har jag försökt såhär men svaret skall vara såhär" är ju lite synd att förbjuda. Att uppmana folk att faktiskt lära sig är ju något bra.

Starkt +1.

skaparn
2008-04-10, 18:39
Det måste ha varit min tråd om "Un chat est un chat" som orsakade bumpen. Jag erkänner, jag läser franska på Vasalundsgymnasiet.

Allan
2008-04-10, 19:49
Bara så ni vet det. Ibland dyker det upp innovativa och t o m lärorika exempel på lite högre nivå som vi kan acceptera. Men annars ska ni göra era jävla läxor själva. Begrips?

allan

Om folk orkade läsa vad som står kanske det klarnar en smula. Läs tråden. Gör som vi säger. Anledningarna till att den här bumpas emellanåt är pinsamt självklar. Och därmed jämt.

Allan
2008-04-10, 19:50
Det är mycket dumt att starta en separat tråd i ämnet. Bara så ni vet

Allan
2008-09-01, 17:30
En gång till då, eftersom skolorna börjat

Allan
2008-10-19, 13:09
Bara så ni vet det. Ibland dyker det upp innovativa och t o m lärorika exempel på lite högre nivå som vi kan acceptera. Men annars ska ni göra era jävla läxor själva. Begrips?

allan

På förekommen anledning. Och tråden är låst för att vi är trötta på att tjafsa om saken. Man kan maskera sitt syfte men det kräver en del arbete - valet är ert.

Allan
2008-12-16, 20:07
Dags igen

Allan
2008-12-29, 17:52
Och hör sen

Allan
2009-09-06, 17:03
Dags igen.

Allan
2010-05-30, 20:37
Bump!!!

Allan
2011-02-16, 22:27
Jahaja - är lärarna jobbiga nu igen?
Och läs hela tråden innan ni börjar protestera

Allan
2011-02-27, 20:28
Hoho-hoe

Jorgen
2011-11-14, 17:54
På förekommen anledning.

Allan
2013-12-30, 19:09
På förekommen anledning