handdator

Visa fullständig version : "Step-up", bra benträning?


Grisen
2006-01-29, 18:49
Är "step up", d v s skivstång på axlarna och "gå upp" på en upphöjning, bra benträning? Hur hög ska upphöjningen vara, och förändras belastningen beroende på höjden?

z_bumbi
2006-01-29, 19:06
Det är bra benträning men det är också en fråga om skaderisk så det är ingen standardövning. Man kör ett ben i taget och efter ett tag är det en ganska stor vikt som används (På ett ungefär hela kroppsvikten minus ett ben plus skivstång.) så snedbelastingen av kroppen blir ganska stor.

Höjden ökar du vartefter med några pass mellanrum tills det slutar kännas stabilt och bekvämt och då sänker du höjden en smula. Det är omöjligt att säga exat hur högt någon kan köra utan att det ser förjävligt ut. :)

Rörelsen i baksida lår blir i alla fall längre om man ökar höjden men sen har jag inte tänkt så mycket mer på exakt vad som händer.

Grisen
2006-01-29, 20:07
Tack z_bumbi! Vilka delar av benmusklerna tränas?

Grisen
2006-01-30, 00:34
*uppdate*

Big_Vik
2006-01-30, 07:49
Jag vågar gissa att det inte är optimalt.

Mccartney
2006-01-31, 20:36
Som Friidrottare har jag kört mycket stepups...och snedbelastning m.m tror jag inte mycket på. Däremot tror jag om man har någorlunda lätt för att lära sig saker så prova på att kör olika sorts benträning...nya övningar för musklerna gynnar utvecklingen. Samt att man ofta får bättre motivation när man kör nya övningar.

Stepups. mestadels framsidan och baksidan. En bra övning om man vill ha explosiva muskler.

z_bumbi
2006-01-31, 20:40
Som Friidrottare har jag kört mycket stepups...och snedbelastning m.m tror jag inte mycket på.

Hur är du skapt om du inte får en snedbelastning vid stepups?

Mccartney
2006-01-31, 20:50
Varför skulle snedbelastning var skadligt man kör likadant med båda benen...skadligt kan det självklart vara om man kör för tungt...

Om jag utgår från friidrott som jag kan..så har vi mer och mer gått över till att köra benövingar med ett ben i taget just för att inte få skador. Dem flesta människor är ojämnt starka i benen villket kan bidrar till skador och underutvecklad muskulatur i det ena benet. Kör man med ett ben i taget så träna man upp benen så dem blir lika starka.

Vet du folk som fått problem pga step ups?

Mccartney
2006-01-31, 20:51
Det är bra benträning men det är också en fråga om skaderisk så det är ingen standardövning. Man kör ett ben i taget och efter ett tag är det en ganska stor vikt som används (På ett ungefär hela kroppsvikten minus ett ben plus skivstång.) så snedbelastingen av kroppen blir ganska stor.

Höjden ökar du vartefter med några pass mellanrum tills det slutar kännas stabilt och bekvämt och då sänker du höjden en smula. Det är omöjligt att säga exat hur högt någon kan köra utan att det ser förjävligt ut. :)

Rörelsen i baksida lår blir i alla fall längre om man ökar höjden men sen har jag inte tänkt så mycket mer på exakt vad som händer.

Skade risken beror troligen mer på att den aktive lägger på förmycket vikt för tidigt och kan helt enkelt inte hålla balansen.

z_bumbi
2006-01-31, 20:57
Varför skulle snedbelastning var skadligt man kör likadant med båda benen...skadligt kan det självklart vara om man kör för tungt...

Du trodde inte på "snedbelastning mm"?

Det är en högriskövning jämfört med t ex böj då det ingår fler moment, balansen blir betydligt viktigara och att man har en stor snedbelasning av kroppen.

Att man sen i många idrotter behöver träna övningen säger ju inte att det inte finns risker med den.

Grisen
2006-02-01, 00:32
Fler synpunkter? "Tar" övningen på låren?

Yankeee
2006-02-01, 06:01
Fler synpunkter? "Tar" övningen på låren?

Den tar främst (på mig) på framsida och glutes. Även baksidan får lite stryk, rätt skön övning tycker jag.

Grisen
2006-02-01, 17:05
Den tar främst (på mig) på framsida och glutes. Även baksidan får lite stryk, rätt skön övning tycker jag.

Har testat den en gång, fick en jäkla träningsvärk i glutes, men inget i låren.

z_bumbi
2006-02-01, 17:13
Har testat den en gång, fick en jäkla träningsvärk i glutes, men inget i låren.

Stretchen gör att träningsvärken kan komma lite konstigt i vissa övningar och stepups är en sådan övning, dvs man stretchar ut muskeln mycket mer än vad den är van vid och så får man träningsvärk av det.

bigtraps
2006-02-01, 18:56
http://www.bodybuilding.com/fun/md44.htm
Lite läsvärt :thumbup:

Grisen
2006-02-02, 17:37
http://www.bodybuilding.com/fun/md44.htm
Lite läsvärt :thumbup:


Intressant!

Verkar vara en underskattad benövning.

meathead
2006-02-02, 20:10
Verkar vara en överskattad artikel? :naughty:

Grisen
2006-02-02, 20:42
Verkar vara en överskattad artikel? :naughty:


Kan vara så, you tell me?

Nitrometan
2006-02-03, 09:31
http://www.bodybuilding.com/fun/md44.htm
Lite läsvärt :thumbup:
Hmmm. Men varför har de inte en bulgarisk lyftare på titelbilden i en artikel om bulgarisk träning?

Det är ju en polack.

Whatever. Stepups är säkert en bra övning att använda då och då.

Jag körde den när jag började träna p.g.a. att sjukgymnasten sa att den var bra för mitt trasiga knä.