handdator

Visa fullständig version : Te?

supersleepy
2006-01-29, 16:44
Har en fråga angående te/the.

Har hört mycket om att te gör så att det du äter d.v.s fettet inte lagras som kroppsfett utan som energi då du dricker en kopp grönt te innan maten.

Stämmer det?

Sedan att man även bränner kalorier utav grönt te.

Men sedan har jag även hört att Grey they d.v.s mörk te gör detsamma.

Och har även hört att rött te har denna uppgift..

Jag vill helt enkelt veta vilket te som gör att fettet inte lagras som kroppsfett??

Bra då att dricka en kopp innan maten?

Tack på förhand

aliquis
2006-01-29, 16:46
Inget förhindrar nog att fettet lagras, men koffein OCH andra ämnen, framförallt i grönt te, är bra för formen. Svart te är också bra men inte lika effektivt.

Rött te är inte "te" utan en annan växt, så hur det ligger till med det vet jag inte, men det är rikt på antioxidanter om inte annat.

Grönt te är att föredra om det är hälsoaspekterna du är ute efter.

Fricken
2006-01-29, 16:48
Har en fråga angående te/the.

Har hört mycket om att te gör så att det du äter d.v.s fettet inte lagras som kroppsfett utan som energi då du dricker en kopp grönt te innan maten.

Stämmer det?

Sedan att man även bränner kalorier utav grönt te.

Men sedan har jag även hört att Grey they d.v.s mörk te gör detsamma.

Och har även hört att rött te har denna uppgift..

Jag vill helt enkelt veta vilket te som gör att fettet inte lagras som kroppsfett??

Bra då att dricka en kopp innan maten?

Tack på förhand

låter inte särskilt trovärdigt att man genom att
dricka te fullständigt förhindrar fettinlagring.
all sors fett lagras ju på ett eller att sätt,
trots att man hörttlas om diverse "fatblockers" osv..

drick grönt te, det sägs ha egenskaperna att
stimulera fettförbränningen bla,

skulle dock vilja få dina påståenden dementerade
av nån med studier.. hm..

gustavk
2006-01-29, 19:11
Tror det var så att 3 koppar (ungefär) höjde ämnesomsättningen med ca 4%.
Att det ska gå att höja mer än så känns lite otroligt, en grej att tänka på är väl också att té innehåller tanniner som drar bort vitaminen B12 som är viktigt för nybildning av röda blodkroppar (syreupptagning). Vet inte hur mycket allt detta rör sig om i siffror men drick "lagom" så blir nog allt bra. :)

aliquis
2006-01-31, 11:12
Tror det var så att 3 koppar (ungefär) höjde ämnesomsättningen med ca 4%.
Att det ska gå att höja mer än så känns lite otroligt,Från koffeinet? Eller totalt? Grönt eller svart? Av viloomsättningen eller den totala? Grönt te påverkar på fler sätt än enbart via koffeinet, men just nu kommer jag inte på vad det heter.
en grej att tänka på är väl också att té innehåller tanniner som drar bort vitaminen B12 som är viktigt för nybildning av röda blodkroppar (syreupptagning). Vet inte hur mycket allt detta rör sig om i siffror men drick "lagom" så blir nog allt bra. :)Hade jag ingen aning om, min mat innehåller ju dock ingen som helst vitamin b12, men kanske inte så smart att ta vitaminomineraltabletter med teet då, nu har jag ändå slut på dem dock ;D

Cerberus
2006-01-31, 17:50
Grönt te ska öka energiförbrukningen en smula, man bränner några extra kcal per dag dvs. Polyfenolerna i det gröna teet ska väl stimulera den bruna fettvävnaden så att man förbänner energi(enligt Paulun iaf).

gustavk
2006-01-31, 18:32
Från koffeinet? Eller totalt? Grönt eller svart? Av viloomsättningen eller den totala? Grönt te påverkar på fler sätt än enbart via koffeinet, men just nu kommer jag inte på vad det heter.
Hade jag ingen aning om, min mat innehåller ju dock ingen som helst vitamin b12, men kanske inte så smart att ta vitaminomineraltabletter med teet då, nu har jag ändå slut på dem dock ;D

Njae, vet inte om det var koffeinet eller typ.. "teolinet" osäker som fan haha. Grönt the var det iaf som höjde med církus 4 %, om det sedan är vilo eller totala har jag ingen aning om. Tror de ska finnas ngn "grönt thé"- tråd som behandlar ämnet lite mer.
b12 finns i kött, ägg, mjölk fast det blir väl problem om man är vegetarian som jag antar? Min vegetariankamrat vet jag äter b12 tillskott så de verkar iaf finnas! Hon har också haft anemi (järnbrist) och detta påverkar också produceringen av röda blodkropparna. Hon orkar väl inte med att bli "trött" igen så hon knaprar väl det mesta som ska orsaka bristen på röda blodkroppar nu.:D
Det är dock bara vid hög konsumtion som kaffe o the ska dra bort för mycket b12, men jag pumpar i mig kaffe o the som tusan. Tur att jag äter mycket kött o mjölk så jag slipper oroa mig. Men haru inte känt några problem är säkert ingen fara med b12-arna. :D

edit: Polyfenol äre säkert.. Jag tar tilbaka mitt förslag om "teolin" :)