handdator

Visa fullständig version : ont i magen av att springa


sissa
2006-01-29, 15:08
efter att jag har varit ute och sprungit så får jag ont i magen. i nedre delen av magen. känns som typ mensvärk.

jag är otränad och har inte världens bästa kondis, men den börjar att bli hyffsad nu. har aldrig kännt av detta vid annan träning, om jag cyklat eller kört crosstrainer. bara när jag har sprungit. ( och att springa tycker jag förövrigt är MYCKET jobbigare än något annat. det tröttar ut mig på ett helt annat sätt)

har inte ont medans jag springer utan det kommer först när jag kommit hem.
första gången hade jag skitont och ringde tillochmed doktorn för jag trodde det va nåt med urinblåsan. idag så hade jag inte lika ont och inte lika länge. men ändå.

nån som har några gissningar vad detta kan vara för nåt?

mathor
2006-01-29, 17:29
Hade samma problem när jag sprang i mer än 50 minuter i somras. Jag blev hjälpt av att ta mindre och fler andetag.

King Grub
2006-01-29, 17:32
Är det håll du talar om, beror det antagligen på att magsäcken tänjer på ligament som fäster vid diafragman. Det faktum att löpning efter intag av vätska med långsam magsäckstömning ledde till högre smärtnivå än under löpning med samma intensitet men efter intag av vätska som töms snabbt från magsäcken.

Dom effektivaste metoderna att reducera håll är:

1. Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål (1 liter vätska eller motsvarande mängd fast föda) innan aktiviteten påbörjas.

2. Bära ett lätt, brett bälte under aktivitet, som bär upp magsäck och reducerar dess påfrestning på ligamenten och därmed diafragman.

3. Böja sig fram och kontrahera magmuskulatur, om håll satt in.

sissa
2006-01-29, 18:38
jag vet inte om det finns olika slags "håll" , men det liknar inte alls håll som jag kan få annars. ingen smärta alls när jag springer utan det kommer efteråt.

tano
2006-01-29, 21:24
Har sprungit mycket nästan hela livet, och ett tag hade jag också ont i
magen båda när jag sprang och efter.

Det var inte håll, det tror jag de flesta vet vad det är.
(ju bättre tränad man är ju mindre håll verkar man få).

Har för mig det gick över efter ett tag.
Men det vore nog inte fel att kolla igenom vad du äter innan,
kan ju ligga något i vad Grub säger.