handdator

Visa fullständig version : När är tjejer byxmyndiga!?!?!?


Mattias Holmström
2006-01-29, 14:39
Ingen här som är säker på vilken ålder det är?

Hör 15 en dag, sen 16 nästa dag... vad är riktigt?

Farzan
2006-01-29, 14:40
Va? Byxmyndig? Jag har aldrig gört talas om uttrycket. :cryout:

H.Emanuel
2006-01-29, 14:41
Va? Byxmyndig? Jag har aldrig gört talas om uttrycket. :cryout:
När det är okej att ******

15 har jag också hört

Mighty
2006-01-29, 14:41
Samtidigt som killar, dvs. vid 15 års ålder

iNCREDiBLE
2006-01-29, 14:42
Se http://susning.nu/Byxmyndig

Metal_boy_
2006-01-29, 14:44
15 precis som killar. Vart får alla det här med olika beroende på kön och 16 år ifrån? Har sett flera gånger att folk undrat, frågan är vad det är för nissar som hittar på en massa bullshit runtom i Sverige.

mini
2006-01-29, 14:45
15 precis som killar. Vart får alla det här med olika beroende på kön och 16 år ifrån? Har sett flera gånger att folk undrat, frågan är vad det är för nissar som hittar på en massa bullshit runtom i Sverige.
Arga Pappor?

Farzan
2006-01-29, 14:47
Arga Pappor?

Fråga en arg pappa samma fråga och han kommer svara 26. :P

Aaah, men 15 har jag också hört.

aliquis
2006-01-29, 14:55
Haha, vad fan kommer 16 o allt annat ifrån? Är det bara att dagens unga är så förbaskat dumma att de inte ens klarar att ha koll på en sådan sak? 15 för alla.

Mental
2006-01-29, 14:56
Vad jag vet så är alla lagar könsneutrala, utom kvinnofridslagen och lagen om allmän värnplikt (nu vet jag inte vad det faktiska namnen på lagarna)

Så det borde vara samma ålder på både män och kvinnor

aliquis
2006-01-29, 14:56
Fråga en arg pappa samma fråga och han kommer svara 26. :P

Aaah, men 15 har jag också hört.Därför jag har väntat! :D

Metal_boy_
2006-01-29, 14:59
Arga Pappor?

Ja antagligen. Utrustade med batonger och golfklubbor.

Allan
2006-01-29, 15:03
Fråga en arg pappa samma fråga och han kommer svara 26. :P


FRÅGA INTE *grr* *grr27*


allan

hahavaffan
2006-01-29, 15:08
Hehe... det är speciell blick man får av tjejens farsa efter att man, och det vet han om att man har, har idkat sexuellt umgånge med hans ögonsten :) En tom, död blick, fylld av ångest, ilska och avsky.

Wennerberg
2006-01-29, 15:12
Hehe... det är speciell blick man får av tjejens farsa efter att man, och det vet han om att man har, har idkat sexuellt umgånge med hans ögonsten :) En tom, död blick, fylld av ångest, ilska och avsky.

Inte om man är omtyckt :)

Jesper
2006-01-29, 15:13
tur det inte är 16 iaf.

aliquis
2006-01-29, 15:14
Ja antagligen. Utrustade med batonger och golfklubbor.magnus uggla - nu har pappa laddat bössan

http://www.lyricsdownload.com/magnus-uggla-nu-har-pappa-laddat-boessan-lyrics.html

Farzan
2006-01-29, 15:14
Inte om man är omtyckt :)

ja, men om tjejen är 15 år måste du var extremt omtyckt! Farsan måste tycka om dig lika mycket som en mor älskar sin son. :P

Möjligt, men ovanligt. :)

Callister
2006-01-29, 15:18
Det är 16 för killar och 15 för tjejer.
Källa: En som jobbar på sexuellt jämställd blabla osv.

Däremot får det skilja ett par år imellan för att det ska vara okey.
T.ex så är 15 vs 13 okey, 14 vs 12, 17 vs 15. Helst ska det inte vara 4 år mellan om båda är under gränsen.

OCH SÅ ÄRE!

Mental
2006-01-29, 15:20
Det är 16 för killar och 15 för tjejer.
Källa: En som jobbar på sexuellt jämställd blabla osv.

Däremot får det skilja ett par år imellan för att det ska vara okey.
T.ex så är 15 vs 13 okey, 14 vs 12, 17 vs 15. Helst ska det inte vara 4 år mellan om båda är under gränsen.

OCH SÅ ÄRE!

Inte enligt lagbolen.

Wennerberg
2006-01-29, 15:21
ja, men om tjejen är 15 år måste du var extremt omtyckt! Farsan måste tycka om dig lika mycket som en mor älskar sin son. :P

Möjligt, men ovanligt. :)

Äh men min tjej är ju inte femton så vafan snackar jag om för helvetes ävka danrdeis

Allan
2006-01-29, 15:21
Det är 16 för killar och 15 för tjejer.
Källa: En som jobbar på sexuellt jämställd blabla osv.

Däremot får det skilja ett par år imellan för att det ska vara okey.
T.ex så är 15 vs 13 okey, 14 vs 12, 17 vs 15. Helst ska det inte vara 4 år mellan om båda är under gränsen.

OCH SÅ ÄRE!

Nope. Inte enligt Sveriges Lag.

allan

edit!! Mental *grr27*

Mental
2006-01-29, 15:24
Nope. Inte enligt Sveriges Lag.

allan

edit!! Mental *grr27*

Ähh, teamwork ;)

Vi drar in lagtexten med.
Kap 6 "Brottsbalken"

(Section 4)
Har någon sexuellt umgänge med den som är under arton år och som är hans
avkomling eller står under hans fostran eller för vars vård eller tillsyn
han har att svara på grund av myndighets beslut, döms för /sexuellt
utnyttjande av underårig/ till fängelse i högst fyra år. Detsamma skall
gälla om någon, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har
sexuellt umgänge med barn under femton år.
Om den som har begått gärningen visat särskild hänsynslöshet mot den
underårige eller om brottet på grund av dennes låga ålder eller annars är
att anse som grovt, skall dömas för /grovt sexuellt utnyttjande av
underårig/ till fängelse, lägst två och högst åtta år.*Lag 1994:1499.*

Metal_boy_
2006-01-29, 15:33
Det är 16 för killar och 15 för tjejer.
Källa: En som jobbar på sexuellt jämställd blabla osv.

Däremot får det skilja ett par år imellan för att det ska vara okey.
T.ex så är 15 vs 13 okey, 14 vs 12, 17 vs 15. Helst ska det inte vara 4 år mellan om båda är under gränsen.

OCH SÅ ÄRE!


Snicksnack och snorungarna skulle hålla reda på allt det där? Och vaddå HELST, när det gäller regler som du påstår?

Det är 15år för båda könen. Ligger 2st med varandra som är under 15 så gör båda fel, men i det fallet är det svårt att göra nått. Snackar vi däremot om att den ena är 15 och den andra 14 så blir det genast lättare tex.

Mental
2006-01-29, 15:38
Snicksnack och snorungarna skulle hålla reda på allt det där? Och vaddå HELST, när det gäller regler som du påstår?

Det är 15år för båda könen. Ligger 2st med varandra som är under 15 så gör båda fel, men i det fallet är det svårt att göra nått. Snackar vi däremot om att den ena är 15 och den andra 14 så blir det genast lättare tex.

Sant, om ingen av dem är straffmyndig så blir det på sin höjd ett samtal med socialen, men båda är ju brottslingar i lagens mening, men säg att du är 16 och hon 14. så kommer du med stor sannorlikhet inte att åtalas.

"
13: Är vid sexuellt utnyttjande av underårig enligt 4 paragrafen första
stycket andra meningen eller försök till sådant brott eller vid sexuellt
ofredande enligt 7 paragrafen första stycket skillnaden i ålder och
utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet ringa, får åtal
väckas av åklagaren endast om åtal är påkallat ur allmän synpunkt. *Lag
1994:1499.*
"

watertouch
2006-01-29, 15:53
I o med min vridna kvinnosyn så frågar jag er. Tycker ni inte att tjejers byxmyndighet borde höjjas till ja 18 år?

mini
2006-01-29, 15:55
I o med min vridna kvinnosyn så frågar jag er. Tycker ni inte att tjejers byxmyndighet borde höjjas till ja 18 år?
Kan du ge argument för varför den borde höjas?

Fettecke
2006-01-29, 15:57
I o med min vridna kvinnosyn så frågar jag er. Tycker ni inte att tjejers byxmyndighet borde höjjas till ja 18 år?

Men snälla nån?
Varfördå ?
aja... Borde inte killar ha nån typ av kyskhetsbälte runt snorren tills dom är 25? *slap*

aliquis
2006-01-29, 15:58
Det är 16 för killar och 15 för tjejer.
Källa: En som jobbar på sexuellt jämställd blabla osv.Ofta? Visa mig lagtext.
Däremot får det skilja ett par år imellan för att det ska vara okey.
T.ex så är 15 vs 13 okeyEna är "barn" andra inte, hur kan det bli ok?14 vs 12Båda är barn, "olagligt" men ingen kommer åka dit för det.17 vs 15Båda är ju "lagliga" så självklart.Helst ska det inte vara 4 år mellan om båda är under gränsen.

OCH SÅ ÄRE!Jävligt illa om 14 och 10åringar knullar.

watertouch
2006-01-29, 15:58
Kan du ge argument för varför den borde höjas?

Som det ser ut nu så har dom sex tidigare och om den höjs så kanske dom har sex när dom är runt 15-16 istället för 11-12. Okey jag vet att alla inte har det men jag uppfattar det endå som att ungdommar har sex tidigare nu än förr.

Fettecke
2006-01-29, 15:59
Jävligt illa om 14 och 10åringar knullar.

Du är bara avis för att småpojkarna får nuppa och inte du. :D

Kebab-Arne
2006-01-29, 16:01
Är ju en bra lag då det är gjord för att skydda barn, inte jävlas med knullkåta fjortisar som vissa ibland verkar tro. Nu har ingen ifrågasatt den här ändå dock. :)

aliquis
2006-01-29, 16:01
Sant, om ingen av dem är straffmyndig så blir det på sin höjd ett samtal med socialen, men båda är ju brottslingar i lagens mening, men säg att du är 16 och hon 14. så kommer du med stor sannorlikhet inte att åtalas.Där har ju lagen skärpts rejält nyligen, så eventuellt gör du det visst, och inte bara för .. err.. whatever med minderårig.

aliquis
2006-01-29, 16:02
I o med min vridna kvinnosyn så frågar jag er. Tycker ni inte att tjejers byxmyndighet borde höjjas till ja 18 år?Och killar till 21?

Callister
2006-01-29, 16:03
Jag hade en föreläsare ifrån sexuellt lika berättigade och det var vad han sa.
Detta var två år sedan.

Det var på ett läkarläger som jag var på, ingen verkade ha något att intyga. Deltagande var överläkare Stephan Rössner, läkare Mats Hölcke, projektledare och hälsopedagog Anja på huddinge sjukhus, dietist Ulrika.

Ring och hör, huddinge sjukhus. :thumbup:

ps. jag säger inte att ni har fel, bara att jag ha rätt. ds

Det är förresten inte samma sak som att tillämpa en lag i praktiken som att citera in på ett forum... Som tidigare skrivit så blir man inte åtalad om det är 14/16 som åldrarna ligger på...

aliquis
2006-01-29, 16:04
Som det ser ut nu så har dom sex tidigare och om den höjs så kanske dom har sex när dom är runt 15-16 istället för 11-12. Okey jag vet att alla inte har det men jag uppfattar det endå som att ungdommar har sex tidigare nu än förr.Killar då? "Och vad spelar det för roll?"

Men visst, det du säger är ju rätt, men egentligen kanske det inte gör något, mer än att det är orättvist! ;D

Tror inte lagen spelar så stor roll dock, tror det är musikvideos, "veckorevyn" och kvällstidningar m.m.

Allan
2006-01-29, 16:04
Som det ser ut nu så har dom sex tidigare och om den höjs så kanske dom har sex när dom är runt 15-16 istället för 11-12. Okey jag vet att alla inte har det men jag uppfattar det endå som att ungdommar har sex tidigare nu än förr.

Nej. Debutåldern ligger ungefär där den legat i en jävla massa år. Runt sexton för tjejer och något högre för killar. Däremot kan man säga att de som redan förrut gjorde en tidigare debut gör det ÄNNU tidigare idag. Alla som inte fattade det där läser en gång till och ställer sig i hörnet.
De ni fantiserar om är inte medelpersonen helt enkelt. Däremot kan man nog påstå att procenten killar som ljuger om sina sexuella äventyr alltid har varit 100 % och kommer att fortsätta vara det.

allan

aliquis
2006-01-29, 16:05
Jag hade en föreläsare ifrån sexuellt lika berättigade och det var vad han sa.
Detta var två år sedan.

Det var på ett läkarläger som jag var på, ingen verkade ha något att intyga. Deltagande var överläkare Stephan Rössner, läkare Mats Hölcke, projektledare och hälsopedagog Anja på huddinge sjukhus, dietist Ulrika.

Ring och hör, huddinge sjukhus. :thumbup:

ps. jag säger inte att ni har fel, bara att jag ha rätt. ds

Det är förresten inte samma sak som att tillämpa en lag i praktiken som att citera in på ett forum... Som tidigare skrivit så blir man inte åtalad om det är 14/16 som åldrarna ligger på...Som han i äggtråden?

tossefar
2006-01-29, 16:06
Finns en gyllene regel för sånt här. Tvekar du? Låt bli.

Metal_boy_
2006-01-29, 16:06
Sant, om ingen av dem är straffmyndig så blir det på sin höjd ett samtal med socialen, men båda är ju brottslingar i lagens mening, men säg att du är 16 och hon 14. så kommer du med stor sannorlikhet inte att åtalas.

"
13: Är vid sexuellt utnyttjande av underårig enligt 4 paragrafen första
stycket andra meningen eller försök till sådant brott eller vid sexuellt
ofredande enligt 7 paragrafen första stycket skillnaden i ålder och
utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet ringa, får åtal
väckas av åklagaren endast om åtal är påkallat ur allmän synpunkt. *Lag
1994:1499.*
"

Att det var precis så hade jag ingen aning om, men nu vet jag :thumbup:

aliquis
2006-01-29, 16:06
Nej. Debutåldern ligger ungefär där den legat i en jävla massa år. Runt sexton för tjejer och något högre för killar. Däremot kan man säga att de som redan förrut gjorde en tidigare debut gör det ÄNNU tidigare idag. Alla som inte fattade det där läser en gång till och ställer sig i hörnet.
De ni fantiserar om är inte medelpersonen helt enkelt. Däremot kan man nog påstå att procenten killar som ljuger om sina sexuella äventyr alltid har varit 100 % och kommer att fortsätta vara det.

allanJag har fått för mig att den börjar ligga runt 15 nu?

Varför killar ljuger förstår jag inte heller =P

Callister
2006-01-29, 16:07
Som han i äggtråden?
Ägg? Har du ätit för lite protein vegeterian? :D

Metal_boy_
2006-01-29, 16:08
Jag har fått för mig att den börjar ligga runt 15 nu?

Varför killar ljuger förstår jag inte heller =P


Förstår inte jag heller, jag skäms inte ett dugg att jag var 17 första ggn.

watertouch
2006-01-29, 16:08
Killar då? "Och vad spelar det för roll?"

Men visst, det du säger är ju rätt, men egentligen kanske det inte gör något, mer än att det är orättvist! ;D

Tror inte lagen spelar så stor roll dock, tror det är musikvideos, "veckorevyn" och kvällstidningar m.m.

Killar kan få va kvar dom får endå inget vid 15år ålder :D

Tycker bara att det verkar va på väg åt fel håll, ätstörningar, smink och string vid 8a års ålder, alkohol osv..

Allan
2006-01-29, 16:08
Förstår inte jag heller, jag skäms inte ett dugg att jag var 17 första ggn.

Tsssss....det var ju i förra veckan

allan

Mental
2006-01-29, 16:09
Jag hade en föreläsare ifrån sexuellt lika berättigade och det var vad han sa.
Detta var två år sedan.

Det var på ett läkarläger som jag var på, ingen verkade ha något att intyga. Deltagande var överläkare Stephan Rössner, läkare Mats Hölcke, projektledare och hälsopedagog Anja på huddinge sjukhus, dietist Ulrika.

Ring och hör, huddinge sjukhus. :thumbup:

ps. jag säger inte att ni har fel, bara att jag ha rätt. ds

Det är förresten inte samma sak som att tillämpa en lag i praktiken som att citera in på ett forum... Som tidigare skrivit så blir man inte åtalad om det är 14/16 som åldrarna ligger på...

Hehe, att låta bli att åtala någon för något som man har stöd för i lagen är inte samma sak som att faktiskt åtala någon för något man inte har stöd för i lagen,

Om någon på den konferensen påstod att den lagliga åldern för att ha sex är 16 för killar så har den personen antingen fel eller så försökte den bara luras.

Genesis
2006-01-29, 16:10
Here's to the Drunken Clam, where they don't ask for proof of age and neither do I. :cheers:

aliquis
2006-01-29, 16:13
Tsssss....det var ju i förra veckan

allanVar du med?

Callister
2006-01-29, 16:13
Det är hursomhelst inte olagligt för en 15/16 eller 16/15 att ha sex. ;)

Allan
2006-01-29, 16:15
Det är hursomhelst inte olagligt för en 15/16 eller 16/15 att ha sex. ;)

Självklart inte. Från den dagen de fyllt femton är det inte olagligt längre.


allan

Metal_boy_
2006-01-29, 16:22
Tsssss....det var ju i förra veckan

allan


Och med din dotter*ducka*


:D

Jesper
2006-01-29, 16:24
fint då. att det är 15. då man har småbröder i 16 års åldern som i sin tur har massor heta små fjortiskompisar som bara drömmer om den sexiga storebrodern som nyss blivit singel :hbang:

hahaha

Metal_boy_
2006-01-29, 16:26
Självklart inte. Från den dagen de fyllt femton är det inte olagligt längre.


allan


Du kan ju dock påverka det som förälder en aning till ungen fyllt 18. Du bestämmer ju likförbannat om snorungen får ränna ute sent på kvällarna med en massa typer. :) Kan dock vara svårt att hindra ändå, men det finns alltid ursäkter "du är inte myndig" osv. Samma sak när hon/han är myndig " Så länge du bor i mitt hus" :D

Metal_boy_
2006-01-29, 16:28
fint då. att det är 15. då man har småbröder i 16 års åldern som i sin tur har massor heta små fjortiskompisar som bara drömmer om den sexiga storebrodern som nyss blivit singel :hbang:

hahaha

Som hittat. :hbang:

Herkulez
2006-01-29, 16:48
Se http://susning.nu/Byxmyndig
"15 år. Detta gäller oavsett sexuell inriktning"


men när det gäller hundar, räknar man människoår eller hundår

//Alex

Tricklev
2006-01-29, 16:58
15 för båda, callister har helt fel.
Däremot är det tveksamt om ni blir arresterade av herr blå för att du o din tjej/kille har sex när ni båda är 14.

HenrY
2006-01-29, 17:04
Och med din dotter*ducka*


:D

BUMP! NU ÄR DU DÖDENS POJKSPOLING! :devil:

hahahaha, jag skriver istället för Allan på denna, då jag vet att han är ute i garaget och hämtar hagelbrakarn i garaget, och sätter sig i bilen och skriker "NU JEFLAR SKA DU FÅ SMAKA METAL HELVETE!!"

backflash
2006-01-29, 17:04
"15 år. Detta gäller oavsett sexuell inriktning"


men när det gäller hundar, räknar man människoår eller hundår

//Alex


*torkar bort yoghurt från skärmen* :laugh: :laugh:

Callister
2006-01-29, 17:07
15 för båda, callister har helt fel.
Däremot är det tveksamt om ni blir arresterade av herr blå för att du o din tjej/kille har sex när ni båda är 14.
Därav min notis att ni inte har fel men jag har rätt. ;)

Pingu
2006-01-29, 17:16
Så här är det

son : när han vill

dotter : aldrig (och det har hon lovat) :)

*kissass*

Big_Vik
2006-01-29, 17:20
Finns en gyllene regel för sånt här. Tvekar du? Låt bli.

Eller drick fem öl och fundera på saken igen sen? ;)

Metal_boy_
2006-01-29, 17:22
BUMP! NU ÄR DU DÖDENS POJKSPOLING! :devil:

hahahaha, jag skriver istället för Allan på denna, då jag vet att han är ute i garaget och hämtar hagelbrakarn i garaget, och sätter sig i bilen och skriker "NU JEFLAR SKA DU FÅ SMAKA METAL HELVETE!!"


Glömde jag nämna att hon log belåtet efteråt? :confused:



;)

HenrY
2006-01-29, 17:33
Glömde jag nämna att hon log belåtet efteråt? :confused:



;)

Det var kul att lära känna dig Metal_Boy!

Spannmål
2006-01-29, 17:45
Killar kan få va kvar dom får endå inget vid 15år ålder :D

Tycker bara att det verkar va på väg åt fel håll, ätstörningar, smink och string vid 8a års ålder, alkohol osv..

EN TÖNT!!! HÄR HAR VI EN TÖNT!!!!!! TA SKYDD ALLIHOP!!!!!!!!!!!

Metal_boy_
2006-01-29, 17:55
Det var kul att lära känna dig Metal_Boy!


:laugh: