handdator

Visa fullständig version : hur stor är risken för blodsockerfall under ansträngning (vid intag av malto)?


apa_ola
2006-01-29, 11:30
är hockeyspelare. Har testat att ta lite malto (ca 25g åt gången) i periodpauserna (18 min.).

Undrar hur stor risken är att man får blodsockerfall om man tar det i början av pausen?

har själv blivit trött, men kan inte avgöra om det berodde på ansträgningen av matchen el. på blodsockerfall....

Sverker
2006-01-29, 11:36
Bättre att testa på träning än under match ;)
Hur just DU reagerar är ju svårt att veta.

King Grub
2006-01-29, 11:41
Det är betydligt fler som har nytta av det än som är extra känsliga för blodsockerfall i alla fall. Och även om man råkar vara känslig, påverkas inte prestationsförmågan negativt vid blodsockerfall under intensiv ansträngning.

Fredrik_S
2006-01-29, 14:21
Det är betydligt fler som har nytta av det än som är extra känsliga för blodsockerfall i alla fall. Och även om man råkar vara känslig, påverkas inte prestationsförmågan negativt vid blodsockerfall under intensiv ansträngning.

Hm innebär inte ett blodsockerfall att man blir lite trött och okoncentrerad i huvudet vilket borde påverka prestationsförmågan i en tekniksport där inte endast konditionen är viktig.
Så även om inte den fysiska prestationen försämras kanske koncetrationsförmågan gör det, eller?

King Grub
2006-01-29, 14:33
Jag talar om den fysiska prestationsförmågan.

apa_ola
2006-01-29, 14:39
Det är betydligt fler som har nytta av det än som är extra känsliga för blodsockerfall i alla fall. Och även om man råkar vara känslig, påverkas inte prestationsförmågan negativt vid blodsockerfall under intensiv ansträngning.

ok, fast om man har en paus på 18 min. borde det väl inte räknas som intensiv ansträgning (under pausen alltså)?
Det kanske vore smartare och ta maltot precis när pausen tar slut?

Alexlindgren
2006-01-29, 15:29
jag tror att han menar att det är när du börjar spela igen efter pausen så försämras inte din fysiska prestationsförmåga utav blodsockerfall

Sverker
2006-01-29, 15:41
Är du med i matchen så rusar det säkert runt en massa adrenalin i blodet som motverkar blodsockersänkningen.