handdator

Visa fullständig version : om man ska bygga muskler, spelar det då roll när man ligger på energiöverskott?


apa_ola
2006-01-29, 11:25
ja, om man tränar hälften av veckans dagar och då gör av med 3000kcal per dag, bör man då ligga på 3000kcal varje dag (överskottet då på vilodagar) eller är det effektivare (ur muskelbyggnadsaspekt) att ligga på överskott även under träningsdagar?

läste nämligen en artikel där det stod att man kunde äta som man förbrukade under en träningsdag, och alltså få överskottet under vilodagarna...


edit: veckans totala överskott kan vi säga vara samma i bägge fallen.

keffat_liv
2006-01-29, 11:29
På träningsdagar är det viktigare att du ligger på energiöverskott än vilodagar.

apa_ola
2006-01-29, 11:31
logiskt verkar det ju vara det bättre...

men artikeln tror jag är skriven av Bartoll (stavning?), och han verkar ju ha hyfsad koll på träning...

keffat_liv
2006-01-29, 11:34
Det viktiga är att man ligger på energiöverskott i längden.

Jag har själv frågat om det spelade någon roll om man låg på över eller energiunderskott på en träningsdag om man ändå ligger över i längden och enligt grubb så gjorde det det. Så får se om han kommer in och ger dig ett bättre svar sen.

pragmatist
2006-01-29, 11:45
Konceptet kommer från John Berardi's "Massive Eating"-protokoll. Tanken är väl att man kan hålla ett jämnt och högt kaloriintag och låta vilodagarna stå för överskottet under veckan, men Berardi förklarar egentligen aldrig varför detta skulle vara bättre än att ligga på, säg, +300 kcal varje dag. Det här är väl det närmaste han kommer en förklaring:

I especially like this "staggered model" because rather than trying to stagger your calorie intake on a daily basis by eating different amounts of food on different days, I let my training cycle my calories for me. This way I can eat the same thing every day while preventing my body from adapting to that habitual level of intake. Just like we vary our training to prevent adaptation, prevention of dietary adaptation is one of the secrets to changing your body composition.

Hela artikeln här: http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_1.htm

Don_Kocke
2006-01-29, 17:52
Konceptet kommer från John Berardi's "Massive Eating"-protokoll. Tanken är väl att man kan hålla ett jämnt och högt kaloriintag och låta vilodagarna stå för överskottet under veckan, men Berardi förklarar egentligen aldrig varför detta skulle vara bättre än att ligga på, säg, +300 kcal varje dag. Det här är väl det närmaste han kommer en förklaring:



Hela artikeln här: http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_1.htm


Varför e de så viktigt för alla att bli feta för att bygga muskler ? visst underlättar det att hålla ett högt kalori intag men tror inte det spelar någon större roll i längden då man med fett i överflöd måste deffa bort det och förlora muskler på kuppen.. Jag har vissa år bulkat rejält och sedan deffat och vissa år hållt mig vältränad året om och ökade ungefär lika bra i båda fallen om man räknar med viktuppgång efter deffen

pragmatist
2006-01-29, 18:35
Massive eating är inget grisbulkprogram, även om man kan tro det av titeln.

Och om du ökade så låg du förmodligen på ett litet överskott även om du inte var medveten om det.

Bönne
2006-01-29, 18:55
Varför e de så viktigt för alla att bli feta för att bygga muskler ? visst underlättar det att hålla ett högt kalori intag men tror inte det spelar någon större roll i längden då man med fett i överflöd måste deffa bort det och förlora muskler på kuppen.. Jag har vissa år bulkat rejält och sedan deffat och vissa år hållt mig vältränad året om och ökade ungefär lika bra i båda fallen om man räknar med viktuppgång efter deffenDu behöver inte förlora muskelvolym när du deffar... Överätning i sig hjälper i alla fall mig ordentligt, och att släppa den extra isoleringen sen tar inte lång tid.

Ola Wallengren
2006-01-29, 20:08
Energin och näringen kommer nog bäst till nytta på en träningsdag, främst i samband med träningstillfället men ett litet energiöverskott både på tränings- och vilodagar är nog bättre för att bygga maximalt. Men det blir ju automatiskt mer energi på en träningsdag om man använder gainer eller liknande efter träningen. Man förbrukar kanske 400-500kcal mer en träningsdag än vilodagar om de i annat fall är ganska lika.

Problemet är väl att det är svårt att balansera energiintaget till ett litet överskott, de flesta tror att man kan äta mycket mer och va mätt hela tiden om man skall skapa ett litet energiöverskott. Det brukar sluta med en snabb viktuppgång och en hel del fett som måste bort och när det väl är borta så är vikten kanske den samma, om den är högre har man tur.