handdator

Visa fullständig version : Bredd mellan händer vid chins


mobius
2006-01-29, 02:05
Har kört chins länge nu men aldrig riktigt bestämt mig för hur brett jag ska hålla händerna (i ett rakt räcke). Det har väl blivit så att jag hållt armarna ungefär 90 grader |_o_| :) men oftast ännu lite tightare. Idag testade jag dock, för varitationens skull, att hålla betydligt bredare \_o_/ och det blev ju betydligt mycket tyngre. Jag undrar vad det får för effekt att hålla så mycket bredare och samtidigt checka så att jag inte gör något helt galet genom att hålla så brett. Hur brett kan man gå?

larre
2006-01-29, 11:11
Det har jag också funderat på!
Så som jag själv har uppfattat det så kopplar man in biceps desto smalare man håller, så jag försöker hålla så brett som möjligt(givetvis utan att överdriva).
När man kör väldigt smalt,typ 30-40min brett så känns det verkligen i biceps men även väldigt bra i rygg för mig iaf, jag kör båda nu under en period för att testa och det känns väldigt bra.

nirre
2006-01-29, 11:37
men om du håller för brett kopplar du ju ur latsen oxå, därför blir du svagare med. tänkt dej att du håller asbrett i skivstångscurl, skulle bli jobbigt som fan att curla.

Cerberus
2006-01-29, 16:13
Jag upplever att man ger mer belastning på latissimus dorsi om man kör med ett betydligt bredare grepp(till en viss gräns förstås, man får pröva sig fram).

Om man vill köra många reps i chins så ska man hålla smalt grepp, om man vill bli bred som fan är det brett grepp som gäller ;)

lauria
2006-01-29, 16:16
Minst 10cm bredare än axlarna, tycker jag att man ska håll. Får väldigt bra kontakt då! :bpump:

mobius
2006-01-31, 22:42
Nu sist höll jag ju betydligt mer än 10 centimeter från axlarna. Snarare 10-20 centimeter utanför armbågarna om jag håller armarna rakt ut. På så sätt orkade jag runt 10 reps istället för att orka 20 som jag gör då jag håller ungefär armbågsbrett. Man kanske ska köra vidare på, någonstans mellan axelbrett och armbågsbrett och öka på vikten istället.

Fartman
2006-01-31, 22:46
Jag brukar anpassa bredden efter vart jag får det bästa sträcket i bottenläget. Typ kanske 15cm bredare än axelbrett?

torbjörn
2006-01-31, 22:55
Tycker jag får grym kontakt hur jag än håller när jag kör chins, har dock aldrig hållt händerna smalare än en handsbredd utanför axlarna. Har inte heller testat att hålla riktigt brett. Överdriven bredd stressar lederna onödigt mycket också.