handdator

Visa fullständig version : Större vitamin-, mineralbehov vid träning


BRÖÖÖÖD
2006-01-28, 22:30
Behöver en som tränar regelbundet 5gånger i veckan, mer vitaminer/mineraler än en som inte tränar någonting alls.
Är det i så fall försummbart eller är det att räkna med.

King Grub
2006-01-28, 22:34
Report of the Scientific Committee on Food on composition and specification of food intended to meet the expenditure of intense muscular effort, especially for sportsmen. (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf)

BRÖÖÖÖD
2006-01-28, 22:56
Så om jag fattade det rätt så fick man i sig de mineralerna man behövde iom att man har ett högre energiintag.

Vitaminerna behövdes inte äta mer då det inte visat några ökningar.

Har jag förstått det rätt då?

King Grub
2006-01-29, 07:15
En idrottsman- eller kvinna har ett större energibehov. Täcker han eller hon det energibehovet med en blandad kost, täcks också behovet av vitaminer och mineraler. Vid en medveten energirestriktion kan supplementering med t ex ett multivitamin- och mineraltillskott vara aktuellt. Supplementering av specifika mikronutrienter skall vara individuellt behovsprövat.

BRÖÖÖÖD
2006-01-29, 09:53
tackar, min engelska är inte den bästa så jag får väll skylla på det ;)

Lizard
2006-01-29, 13:26
Samtidigt vet vi att vid kraftig ansträngning så utsätts kroppen för extra mycket skadligt syre(!) som oxiderar och bryter ned cellvävnaden samtidigt som nedbrytningen av antioxidanterna är som störst. Genom att få i sig höga halter (relativt höga - kolloläsarna ska ju alltid överdriva) antioxidanter direkt på träning så "torrläggs" inte kropppen på antioxidanter och därmed kan man säga att dokumentet är riktigt, men det svarar inte på tajmingen helt ut. Nu menar jag inte att jag kan mer än författarna till dokumentet - jag menar att med allsidig kost täcker man det mesta - precis som det står i dokumentet alltså, men att det finns tillfällen då koncentrerad näring fungerar bättre (gainers t ex) och det tar inte dokumentet hänsyn till.


Lizard