handdator

Visa fullständig version : Hälsovakten


Anonym
2006-01-28, 21:31
Tjena, är det någon mer här som använder Hälsovakten plus?
Jag fyllde i mina data nu, testar det för första gången och tydligen äter jag 2,5 ggr mer fett än jag borde. Vitamin B12 9 ggr så mycket som jag borde.
Ta en titt på screenshotet, maten är ju inget konstig?


http://img513.imageshack.us/img513/6536/hlsovakten7fe.jpg

Isdrake
2006-01-28, 21:36
Det verkade vara väldigt mycket animaliska produkter alla fall (=mycket fett). Från och med att man blivit 2 år bör man hålla sig till magra mejeriprodukter.

Anonym
2006-01-28, 21:40
Det verkade vara väldigt mycket animaliska produkter alla fall (=mycket fett). Från och med att man blivit 2 år bör man hålla sig till magra mejeriprodukter.

Jaha, så istället för gammaldags mjölk ska man försöka med minimjölk? vad kan man mer ändra på?

BRÖÖÖÖD
2006-01-28, 22:21
Ät kött med låg fetthalt, typ kalkon, skinka osv.Ät mer frukt. Du får i dig alldeles för lite c-vitamin Fast det visste du säkert redan.

Eftersom du får i dig så mycket B-12 kommer din fettförbränning att sänkas.

Deffar du? Eller varför äta så mycket fett?

Anonym
2006-01-28, 22:24
Ät kött med låg fetthalt, typ kalkon, skinka osv.Ät mer frukt. Du får i dig alldeles för lite c-vitamin Fast det visste du säkert redan.

Eftersom du får i dig så mycket B-12 kommer din fettförbränning att sänkas.

Deffar du? Eller varför äta så mycket fett?

jag vet inte vad det är som gör att det blir så mkt fett, nötterna? :confused:
men jag äter mest det föräldrarna lagar (kött) till middag. skinka ofta som pålägg.

Om man deffar så ska man väl _INTE_ äta mycket fett, eller?
Varifrån får jag i mig all denna B-12 då?? är det mjölken och filmjölken eller???

Isdrake
2006-01-28, 22:36
Och vad sägs som lite frukt och grönt? Jag såg mest animaliska produkter och lite havregryn. B12 finns i alla animaliska produkter.

Om du ska ta bort fett så ta för guds skull inte bort nötterna, det var det enda nyttiga fett jag kunde se. Man kan säga som så att;
animaliskt fett = dåligt, vegetabiliskt fett = bra

Ärligt talat tror jag lite vegetarisk mat skulle göra dig gott. Har du någon erfarenhet av bönor? Mycket protein och annat nyttigt samtidigt som de är fettsnåla. Går utmärkt att byta ut eller komplitera köttet med det. Och sen som sagt frukt och grönt.

BRÖÖÖÖD
2006-01-28, 22:43
Nötterna, makrillen, äggen, mjölken, smöret innehåller mycket fett.

Glömde att säga att smör är bra att skippa. Det finns olika teorier om hur energi% ska se ut, här är tre förslag:

40% kolhydrater
30% fett
30% protein

50% kolhydrater (den här rekomenderar jag, den funkar bra för mig, men den 30% protein behöver inte vara den bästa för dig)
20% fett

55% kolhydrater
30% fett
15% protein

Men du måste prova ut din modell. Det behöver inte var som det här.

B-12 får du från mejeriprodukter vad jag vet. Tryck på B-12 i hälsovakten så kommer den att visa dig var B-12 finns i.

Anonym
2006-01-28, 22:50
Jag äter mycket vegetariskt faktiskt, farsan är vegetarian (ovanligt va :rolleyes: )
Men det blir nog mer frukt och grönt framöver.
Vad kan juag byta utt makrillen och det du nämnde mot för nåt, då?

tack för svaren.

BRÖÖÖÖD
2006-01-28, 22:58
Makrillen är nyttig. Testa först att ta bort smöret, ändra till minimjölk och lättfil. Så kan du se hur mycket fett% du får i dig.
Jag skulle hällre minska ner på nötterna än makrillen om jag var du

var så god ;)

Profetkaninen
2006-01-31, 23:20
Tjena, är det någon mer här som använder Hälsovakten plus?
Jag fyllde i mina data nu, testar det för första gången och tydligen äter jag 2,5 ggr mer fett än jag borde. Vitamin B12 9 ggr så mycket som jag borde.
Ta en titt på screenshotet, maten är ju inget konstig?
Jag har använt häsovakten själv under kortare perioder.
Tycker det ger en ett bra hum om vad man behöver justera men ta programmets resultat med en nypa salt.

Min bror fann när han testade att t.ex. 2 kg morötter och ett sexpack öl per dag var vad han saknade... tycker han har gjort en uppryckning vad det gäller ölen ialla fall :D

- Jonas