handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med kolhydrater


Skrollovicz
2006-01-28, 18:21
Jag har tränat ordentligt nu i 2 år och ökat knappt 10 kg.. Väger nu 88 men vill väga 95 kg innan jag ger mig på mitt första defförsök. Jag har räknat proteinet och där ligger jag på nästan 4 gram /kilot. Men jag orkar helt enkelt inte räkna kolhydraterna också.. Kan nån vänlig själ säga om detta är för lite för att gå upp några kilo till? (vill inte lägga på ig för mkt fett):

Frukost- En halv skål gröt med minimjölk, 2 polarkraft med 4 skivor skinka, whey 100 i vatten, 3 äggvitor

Melanmål- Lätt-kesella 250 gram och ett äpple + en näve nötter

Middag: Typ 2 dl ris eller fullkornspasta och 2 kycklingfiléer eller nötfärs eller köttbulla, 3 dl minimjölk

Mellanmål: 2 makrillburkar och 2 grova bröd med ett halvt glas minimjölk

Kvällsmål: 300 gram tonfisk med typ 1 dl ris och 1 dl grönsaker eller 2 kycklingfiléer och 1 dl fullkornspasta + vatten

Time for bed: Kaseindrink protec och 2 polarkraft med 4 bitar skinka + nötter

Är detta för lite? Vad borde jag isf göra åt det, bra kolhydratkällor? Kan säga att jag gymmar seriöst 5 ggr i veckan och kör 2 konditionspass..

Tack pfh *yourock*

Don_Kocke
2006-02-05, 01:18
Jag har tränat ordentligt nu i 2 år och ökat knappt 10 kg.. Väger nu 88 men vill väga 95 kg innan jag ger mig på mitt första defförsök. Jag har räknat proteinet och där ligger jag på nästan 4 gram /kilot. Men jag orkar helt enkelt inte räkna kolhydraterna också.. Kan nån vänlig själ säga om detta är för lite för att gå upp några kilo till? (vill inte lägga på ig för mkt fett):

Frukost- En halv skål gröt med minimjölk, 2 polarkraft med 4 skivor skinka, whey 100 i vatten, 3 äggvitor

Melanmål- Lätt-kesella 250 gram och ett äpple + en näve nötter

Middag: Typ 2 dl ris eller fullkornspasta och 2 kycklingfiléer eller nötfärs eller köttbulla, 3 dl minimjölk

Mellanmål: 2 makrillburkar och 2 grova bröd med ett halvt glas minimjölk

Kvällsmål: 300 gram tonfisk med typ 1 dl ris och 1 dl grönsaker eller 2 kycklingfiléer och 1 dl fullkornspasta + vatten

Time for bed: Kaseindrink protec och 2 polarkraft med 4 bitar skinka + nötter

Är detta för lite? Vad borde jag isf göra åt det, bra kolhydratkällor? Kan säga att jag gymmar seriöst 5 ggr i veckan och kör 2 konditionspass..

Tack pfh *yourock*


Du äter ju helt sjuuukt mkt protein kan kroppen verkligen använda så mkt ? har du inte problem med proteinfinnar ?

Ungtuppen
2006-02-05, 01:40
Du äter ju helt sjuuukt mkt protein kan kroppen verkligen använda så mkt ? har du inte problem med proteinfinnar ?
PROTEINFINNAR?!?

Cerberus
2006-02-05, 01:44
koka pasta, energität mat. Massa kolisar utan särskilt mkt fett. Havregrynsgröt antar jag att du redan käkar, om du orkar så kan du äta mer av det(mums :eating: ).

Samboy
2006-02-05, 01:46
Du äter ju helt sjuuukt mkt protein kan kroppen verkligen använda så mkt ? har du inte problem med proteinfinnar ?


det får jag en helvetes många av.! hela ryggen sen på armar och halsen! jag trycker i mig massa protein o kolisar :) funkar utmärkt! förutom skitfinnarna :( dom får man skjuta asså

Don_Kocke
2006-02-05, 01:48
det får jag en helvetes många av.! hela ryggen sen på armar och halsen! jag trycker i mig massa protein o kolisar :) funkar utmärkt! förutom skitfinnarna :( dom får man skjuta asså


hehe hur gör du åt dom ? behandlar du dom som vanliga finnar lr låter du dom vara kvar

Don_Kocke
2006-02-05, 01:49
PROTEINFINNAR?!?


Vet du inte vad det är :confused: :confused: .. hur länge har du tränat?

Samboy
2006-02-05, 01:52
Vet du inte vad det är :confused: :confused: .. hur länge har du tränat?


om dom är vita/gula så spräcker jag dom..annars låter jag dom vara. men dom skiter jag i ..så länge jag får bra överskott med prottisar o kolisar då är det lungt..det som inte kroppen tar upp pissar jag ut så det spelar ju ingen roll :) men ack så jobbigt det kan vara med finnar..verkar fortfarande som man är i puberteten. kanske darför jag ökar så snabbt :P

Ungtuppen
2006-02-05, 01:54
Vet du inte vad det är :confused: :confused: .. hur länge har du tränat?
Eh? Jag har tränat i snart 2 år, och jag har aldrig haft problem med "proteinfinnar" och jag får i mig c:a 2.5gram protte per kroppskilo varje dag.

Samboy
2006-02-05, 01:55
Eh? Jag har tränat i snart 2 år, och jag har aldrig haft problem med "proteinfinnar" och jag får i mig c:a 2.5gram protte per kroppskilo varje dag.

tryck i dig mer så får du väll se om finnarna kommer?

Ungtuppen
2006-02-05, 01:57
Varför ska jag trycka i mig mer? För att få finnar?

Det finns väl inget som bevisar att man får finnar av högt proteinintag right?

Samboy
2006-02-05, 02:03
Varför ska jag trycka i mig mer? För att få finnar?

Det finns väl inget som bevisar att man får finnar av högt proteinintag right?


det vet jag inget om men jag märker att jag får fett med finnar. pga att jag äter som en hulk nu när jag tränar dvs nyttigt och bra med extra tillskott av protein och kolhydrater. även så alla vitaminer och mineraler.

Cerberus
2006-02-05, 02:16
Högt fett-intag ska väl öka risken för finnar lr har ja fel? Äsch lite finnar här o där får man faktiskt stå ut med :P

Don_Kocke
2006-02-05, 02:19
Varför ska jag trycka i mig mer? För att få finnar?

Det finns väl inget som bevisar att man får finnar av högt proteinintag right?


Du har det säkert utan att veta om det..smek dig själv över hela kroppen och njut tills du hittar ett ställe där huden känns lite knottrig..det är proteinfinnar..alla jag känner som tränar seriöst har någon gång hafft det..vanligast när man börjar träna tror jag

Sniggel
2006-02-05, 03:38
Och bara för man börjat äta mer (av allt) och upptäcker att man får mer finnar så måste det bero på proteinet?
Har väldigt svårt att tro att protein skulle påverka hur mycket finnar man får.
Sen får man finnar lite då o då när man är tonåring och man vill gärna ha nånting att skylla på och är ivrig att leta efter en "syndabock" istället för att inse att det antagligen är olika hormoner som ställer till jäkelskap i kroppen :)

Apos78
2006-02-05, 12:32
det som inte kroppen tar upp pissar jag ut så det spelar ju ingen roll :):P

Ett överskott av protein försvinner väl ändå inte ut med urinen. Ligger du på energiöverskott så läggs det på lager som fett.

Sverker
2006-02-05, 13:08
Såklart kissar man inte ut protein. Då är det stora hål i njurarna.

Proteinets aminosyror omvandlas till energi och kvävet utsöndras i urinen som urea/urinämne.

Energi går in i energibalansen. Mer energi in => mer kroppsfett, mindre energi in => mindre kroppsfett.

Ungtuppen
2006-02-05, 14:52
om dom är vita/gula så spräcker jag dom..annars låter jag dom vara. men dom skiter jag i ..så länge jag får bra överskott med prottisar o kolisar då är det lungt..det som inte kroppen tar upp pissar jag ut så det spelar ju ingen roll :) men ack så jobbigt det kan vara med finnar..verkar fortfarande som man är i puberteten. kanske darför jag ökar så snabbt :P

Nej man pissar inte ut protein.

Samboy
2006-02-05, 17:42
Nej man pissar inte ut protein.

jo en viss del hänger med ut i urinet samma sak med kolhydrater..får man överskott av Protein blir det fett som det bildas till.

Yankeee
2006-02-05, 17:45
jo en viss del hänger med ut i urinet samma sak med kolhydrater..

Du har fel.

King Grub
2006-02-05, 17:47
Normal proteinmängd som följer med urinen är 0-150 mg / dygn. Det är alltså insignifikanta mängder, och att påstå att man "kissar ut proteinet" man äter är fel. Handlar det om större mängder behöver man uppsöka läkare för att utreda om man lider av pyelonefrit, glomerulonefrit, proteinuri, levercirrhos eller något.

Stora molekyler som protein hålls i plasman av njurarna; endast små orenheter filtreras ut. Även om små mängder protein kommer förbi, återabsorberas dom och används som energikälla.

sundvall
2006-02-05, 18:04
jo en viss del hänger med ut i urinet samma sak med kolhydrater..får man överskott av Protein blir det fett som det bildas till.
Nej.

Sverker
2006-02-05, 18:30
jo en viss del hänger med ut i urinet samma sak med kolhydrater..får man överskott av Protein blir det fett som det bildas till.

Visst, en diabetiker med extremt högt blodsocker kissar ut glukos.
Men det är mer beroende på att blodsockret är 3 - 4 ggr högre och njurarna inte hinner med att återabsorbera glukosen från primärurinen.