handdator

Visa fullständig version : Grönsaker och uppvärmning


Clyde
2006-01-28, 18:09
Hej. Någon här inne som vet hur antioxidanterna, vitaminerna och mineralerna påverkas när man kokar grönsaker av olika slag? Vad är "skonsammast", Micra eller koka? Paulun så något om att det ev skulle vara bättre att koka än att värma i micron pga att man värmer på antioxidanterna inifrån när man kokar och utifrån när man micrar...


Nån som vet hur det ligger till ?

lejdii
2006-01-28, 18:37
ångkokning ska vara bäst.

Isdrake
2006-01-28, 19:12
Så vitt jag vet så är det bra att använda så lite vatten som möjligt och värma under kort tid.

Att mikra grönsakerna är alltså bättre än att koka på spisen då det blir klart mycket fortare.

Kokar man på spisen kan man spara vattnet och använda till soppor och grytor.

Max
2006-01-28, 19:13
Vissa antioxidanter, t.ex. C-vitamin, är känsliga för värme oavsett om maten tillagas i micron eller på spisen. Långsam upphettning är dock att föredra.
Andra antioxidanter tar varken skada av upphettning, torkning eller nåt liknande. Många antioxidanter kan ju tillskrivas färgerna i grönsaker och frukt, och dessa är ju kvar, i te (torkat och upphettat) finns också rikligt med antioxidanter.

stoney_king
2006-01-29, 13:56
Jag tar mina frysta grönsaker häller dem i en skål.... kokar vatten i en vattenkokare... häller på vattnet.... låter ligga i nån minut, varmt... jag inbillar mig att det är optimalt... kokar inte bort nått.... va intelligent det lät... :em:

Sverker
2006-01-29, 14:58
Varför skulle en långsam upphettning vara bra ?
Visst så är det lättare att reglera temperaturen när det går långsamt men nedbrytningen av C-vitamin och andra vitaminer är beroende av temperatur och tid. I de flesta fall så är kort tid och kraftig värme bäst.

Fricken
2006-01-29, 15:40
Har fått för mig att det är jätte nyttigt och
ger små insulintoppar - fungerar alltså utmärkt som snacks.
någon som vet hur vitkål förhåller sig ur näringssynpunkt osv?

pizzasallad kan man ju inte få nog av alltså!

Isdrake
2006-01-29, 16:32
Har fått för mig att det är jätte nyttigt och
ger små insulintoppar - fungerar alltså utmärkt som snacks.
någon som vet hur vitkål förhåller sig ur näringssynpunkt osv?

pizzasallad kan man ju inte få nog av alltså!

Vitkål är en drottning har jag hört. Med andra ord så är vitkål jätte nyttig.
http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=130

Fricken
2006-01-29, 16:35
Vitkål är en drottning har jag hört. Med andra ord så är vitkål jätte nyttig.
http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=130

4 g kolisar, varav 3.4 sockerarter ?!

att äta detta som snacks kanske istället ger väldiga insulintoppar?

King Grub
2006-01-29, 16:39
4 g kolisar, varav 3.4 sockerarter ?!

att äta detta som snacks kanske istället ger väldiga insulintoppar?

Hur mycket äter du då? Insulinsvaret är energirelaterat. 4 gram lär ju ge väldiga insulintoppar... *rolleyes* Äter du två kilo på en gång kanske.

25 gram kolhydrat i form av druvsocker ger mindre insulinfrisättning än 100 gram kolhydrat från pasta eller 50 gram protein från tonfisk.

Fricken
2006-01-29, 16:45
Hur mycket äter du då? Insulinsvaret är energirelaterat. 4 gram lär ju ge väldiga insulintoppar... *rolleyes* Äter du två kilo på en gång kanske.

25 gram kolhydrat i form av druvsocker ger mindre insulinfrisättning än 100 gram kolhydrat från pasta eller 50 gram protein från tonfisk.


brukar göra vitkålssallad av ett knappt kilo och sen ha till måltiderna.
det kan emellertid bli några hundragram per portion,
jag älskar verkligen vitkål :P
passar till allt, ingen som håller med?
vitkål är ju rikt på c-vitamin, men frågan är om man
bör ändra uppfattning om det som "snacks" när det
gäller att förhindra en onödig insulinutsöndring.
aja,
fortfarande bättre än chips, läsk och munkar ur näringsynpunkt.
sedan kan man ju fortsätta med alla nämnda mellanmål
sunda som mindre sunda - fast nyfiken kan man ju vara.

Max
2006-01-29, 18:28
Varför skulle en långsam upphettning vara bra ?
Visst så är det lättare att reglera temperaturen när det går långsamt men nedbrytningen av C-vitamin och andra vitaminer är beroende av temperatur och tid. I de flesta fall så är kort tid och kraftig värme bäst.
Men grönsakerna behöver bli färdigkokta hursomhelst, och vid en långsam upphettning behöver man inte koka grönsakerna så länge vid den högre temperaturen, vilket jag inbillar mig är det mest skadliga i det här avseendet, inte tiden.

Clyde
2006-01-29, 18:44
Det låter ju mer logiskt att oxidationen av vitaminer och mineraler blir mindre om man värmer snabbt och med hög värme istället för tvärt om. Likt wokning.

träningsgossen
2009-04-05, 22:13
Jag och vän hade en diskussion och hon sa att varma tomater är nyttigare än kalla eftersom antioxidanter "frigörs" (inte de precisa orden som användes) bättre då. Detta har hon hört Anna Skipper säga (en person som jag blivit lite skeptisk till efter ett antal uttalande). Vet någon hur det verkligen ligger till?

Jag hittade bl.a. det här http://www.skolematensvenner.no/page?id=970&key=68831

Scratch89
2009-04-05, 23:04
Jag och vän hade en diskussion och hon sa att varma tomater är nyttigare än kalla eftersom antioxidanter "frigörs" (inte de precisa orden som användes) bättre då. Detta har hon hört Anna Skipper säga (en person som jag blivit lite skeptisk till efter ett antal uttalande). Vet någon hur det verkligen ligger till?

Jag hittade bl.a. det här http://www.skolematensvenner.no/page?id=970&key=68831

Nu vet jag inte hur det är med tomater, men att man tar upp mer näring när man värmer morötter är känt. Att det skulle förhålla sig likadant med tomater är ingen omöjlighet.

Eddie Vedder
2009-04-06, 05:20
Nu vet jag inte hur det är med tomater, men att man tar upp mer näring när man värmer morötter är känt. Att det skulle förhålla sig likadant med tomater är ingen omöjlighet.

Det stämmer och mekanismen är densamma. Det är karotenoiderna som görs biotillgängliga tack vare finfördelning och upphettning. I morötter gäller det ju främst betakaroten och i tomatprodukter är det lykopen.

Vanlig kall tomat är den helt oduglig källa till lykopen, tomatpuré är en suverän källa. Proteinerna som binder karotenoiderna denatureras.

Den enda källan till lykopen som inte kräver upphettning är av någon konstig anledning vattenmelon faktiskt. Kanske är inte lykopenet i vattenmelon proteinbundet på samma sätt som i tomater, morötter, spenat m.m.

mikaelj
2009-04-06, 05:27
Dessutom bryts cellulosan ner, och moroten blir mycket sötare! Mums för ugnsrostad morot.

jesse
2009-04-06, 07:23
Dessutom bryts cellulosan ner, och moroten blir mycket sötare! Mums för ugnsrostad morot.

Det är ju just den söta smaken som är problemet :D Broccoli och morot tycker jag smakar överlägset bäst otillagad.

Sniggel
2009-04-06, 09:43
Det stämmer och mekanismen är densamma. Det är karotenoiderna som görs biotillgängliga tack vare finfördelning och upphettning. I morötter gäller det ju främst betakaroten och i tomatprodukter är det lykopen.

Vanlig kall tomat är den helt oduglig källa till lykopen, tomatpuré är en suverän källa. Proteinerna som binder karotenoiderna denatureras.

Den enda källan till lykopen som inte kräver upphettning är av någon konstig anledning vattenmelon faktiskt. Kanske är inte lykopenet i vattenmelon proteinbundet på samma sätt som i tomater, morötter, spenat m.m.

Kan inte kroppen denaturera proteinerna som binder antioxidanterna och på så sätt tillgodogöra sig dem till fullo ändå?

Eddie Vedder
2009-04-06, 14:55
Kan inte kroppen denaturera proteinerna som binder antioxidanterna och på så sätt tillgodogöra sig dem till fullo ändå?

Uppenbarligen inte. I alla fall inte när det gäller karotenoider. Jag pratade med en forskare om det där (Olle Haglund som bla ligger bakom L-argiplex och bakfyllepillret revigör:D) och de hade gjort studier med olika tomatprodukter. Mängder av tomater i kosten påverkade inte lykopenhalten i blodet ett skvatt.

Det var även han som berättade för mig om vattenmelonen.

Offtopic: Han berättade en massa om sin forskning på lykopen, arginin och omega-3, föreläsningen handlade om alkohol.:D Sjukt bra föreläsning och jag fick ut lika mycket med sidodiskussioner under pausen som av föreläsningen i sig. Gubbstrutten var bannemig expert på allt.:Virro

träningsgossen
2009-04-12, 20:53
Tack för svaren. En följdfråga: Jag brukar laga mat som håller i ca 3 dagar. Det är väl inga problem om jag wookar morötterna och sedan har in dem i kylskåpet för att tre dagar senare micra upp dem till middagen?

Sverker
2009-04-13, 06:09
Sådana frågor är alltid helt omöjliga att svara på. Ingen vet hur snuskigt du har i ditt kylskåp.




Ett rimligt antagande är att morötterna är helt OK.

Eddie Vedder
2009-04-13, 14:29
Sådana frågor är alltid helt omöjliga att svara på. Ingen vet hur snuskigt du har i ditt kylskåp.

Jag tror han syftar på näringen här, du är på tok för insnöad i livsmedelshygienen och mikrobiologin Sverker.:D

Dina morötter kommer förlora näring under förvaringen träningsgossen, ytterligare litegrann vid nästa uppvärmning. Så är det, omfattningen kan man inte svara på men förvaring och behandling av mat påverkar alltid näringsvärdet i maten.

Men tänk på hur mycket återuppvärmd, varmhålld och långtidstillagad mat du ätit i livet. Det är lätt att bli lite nojjig men å andra sidan lider få av näringsbrister.

Sverker
2009-04-13, 15:45
Ok:D


Kunde inte låta bli att kontrollera i SLVs Livsmedelsdatabas. Morötter är rätt tåliga när de väl är kokade. För kokade måste de vara för att vi ska kunna ta upp betakarotenet.

Det är skillnad mellan kokta morötter och konserverade morötter, som vi kan anse vara mest utsatta och processade. Men skillnaden är inte så stor. Kring 30 - 40 procent ifall vi tittar på betakaroten, E-vitamin och C-vitamin, vilket kan anses acceptabelt jmf att inte äta morötterna.

Eddie Vedder
2009-04-13, 15:53
För kokade måste de vara för att vi ska kunna ta upp betakarotenet.

Ja absolut, fast det är inte "ju mer kokade desto bättre" som gäller. När de kokas och finfördelas denatureras ju proteinerna och biotillgängligheten ökar. Betakaroten som sådant är dock ganska värmekänsligt även det.

Och vid hård kokning sker en omvandling till cis-isomerer.