handdator

Visa fullständig version : Max muskelökning/år


Winternal
2006-01-28, 17:01
Jag har läst om detta förut, men kan inte hitta någon vettig tråd om det.

Hur mycket brukar man anses kunna man öka i "rena muskler" på ett år som max? Om vi säger att kroppens vätskenivå hålls konstant och att kroppen ligger på samma fettprocent vid 1:a januari år 1 som vid 1:a januari år 2.

Jag vet att det är en dumt ställd fråga och att det finns massor med faktorer att ta hänsyn till. Men ändå, vad säger ni? Kanske någon som har någon bra länk om inte annat?

Farzan
2006-01-28, 17:07
De säger väl att det är drygt 4 kilo om alla förhållanden är optimala.

Allan
2006-01-28, 17:10
De säger väl att det är drygt 4 kilo om alla förhållanden är optimala.

Yep. Fyra kilo torr muskelmassa. Till det kommer vätska, bindväv och fett. En viktökning på 12-15 kg under maximalt perfekta förhållanden. Män i puberteten är borttagna - där gäller andra villkor.


allan

Snake
2006-01-28, 17:18
Vad innebär eg. 1 kilo muskler? Är det muskelprotein som man ser till då?

Och hur mycket vätska binder 1 kilo mukkler?

nirre
2006-01-28, 17:20
gymmat ett år nu, var underviktig, hade brytit ner min kropp av anorexia innan. vägde då 60kg drygt o bulkade upp mig till 80kg nu håller jag på o deffar, nuvarande vikt ligger på 71kg o börjar bli hår ungefär så jag började ska väl gå ner nått kilo till så 7-10kilo har jag väl lagt på mig, som är vatten, muskler, kolhydrater (tror det blir glykogen eller vad det heter) men då ska väl tilläggas att jag hade brytit ner min kropp innan, kanske får lite mer muskler då än om man redan är rätt stark med muskler. vet ej.

bara :eating: på och träna!

Jacksatan
2006-01-28, 17:20
Vad innebär eg. 1 kilo muskler? Är det muskelprotein som man ser till då?

Och hur mycket vätska binder 1 kilo mukkler?

Alltså vätskan i muskeln måste ju såklart räknas annars väger muskler egentligen ingenting. Då kanske man består sammanlagt av 5kg torr muskelmassa om ens det. Det är väl snarare andra vätskenivåer i kroppen som ej räknas med.

Sniggel
2006-01-28, 17:33
Yep. Fyra kilo torr muskelmassa.

Jag tycker det är ett vilseledande svar, för jag är osäker på vad du menar med "torr muskelmassa" ?
Muskler består väl av 70% vatten så "muskelmassa" borde väl även innefatta vatten?
Eller får man större procent vätska på köpet när man bygger muskler?
Alltså med "vatten" menas då "mer vatten i muskeln" eller "mer vatten i hela kroppen" ?

Jag kan tolka svaret på 2 olika sätt:

1. Man kan gå upp 16 kg muskelvävnad på ett år varav 4kg är "muskelprotein" 11kg vatten (70%) resten bindväv (har ingen aning om hur mycket bindväv väger, jag bara gissar i detta fallet), utöver det kommer man lägga på sig fett i varierande mängd (allt mellan 5-20kg kanske :D)

2. Man kan gå upp 4 kg muskelvävnad per år varav 1kg är "muskelprotein" 2kg vatten (70%) resten bindväv, utöver det kommer man lägga på sig fett i varierande mängd (allt mellan 5-20kg kanske)

Jag tror själv på att min andra tolkning är närmast sanningen.


edit: hmm, missade de 2 inläggen före mig av någon anledning

Sniggel
2006-01-28, 17:38
Alltså vätskan i muskeln måste ju såklart räknas annars väger muskler egentligen ingenting. Då kanske man består sammanlagt av 5kg torr muskelmassa om ens det. Det är väl snarare andra vätskenivåer i kroppen som ej räknas med.


Jo precis, jag tycker att allt ska räknas. Säger man "4kg muskler" tycker jag det ska innebära att som finns i muskeln för att det ska kunna uppfylla sin funktion, dvs inklusive vatten och bindväv.

Winternal
2006-01-28, 20:45
Tack för svaren så långt, även om det verkar vara lite olika "bud" :)
Några fler som har åsikter/kunskap i ämnet?

Don_Kocke
2006-01-28, 20:47
Tack för svaren så långt, även om det verkar vara lite olika "bud" :)
Några fler som har åsikter/kunskap i ämnet?

Att man kan öka betyyydligt bättre under puberteten

fonzie
2006-01-28, 22:39
Själv har jag gått upp 20 kg på ett halvår! :D
Måste vara för att jag är i puberteten och sköter allt så optimalt. *flex*
Ska deffa ner mig nu dock! :)

Spannmål
2006-01-28, 22:52
4 kg är faktiskt ruskigt mkt om man tänker på det. Det blir en rejäl hög med kycklingfilé det.

Ryska_raketen
2006-01-28, 22:54
Mja hörde av en på gymmet, kille/gubbe i cirka 40 års åldern, smal/bert kropp. Han hade ökat 10 kg på 6 månader. Och tjejen han körde med sa wow! Så kontra han med, men ALLT är inte muskler. Nehä sa tjejen, hur mycket då? Ungefär hälften. :laugh: :laugh:

Thy Butcher
2006-01-28, 23:05
Mja hörde av en på gymmet, kille/gubbe i cirka 40 års åldern, smal/bert kropp. Han hade ökat 10 kg på 6 månader. Och tjejen han körde med sa wow! Så kontra han med, men ALLT är inte muskler. Nehä sa tjejen, hur mycket då? Ungefär hälften. :laugh: :laugh:

Hur mycket man kan gå upp per - i ren muskelmassa - beror helt på hur mycket man tränar, sover och äter. Dessutom får man inte glömma att generna också spelar en viktig roll.

Om man äter riktigt bra och sover riktigt bra och tränar som bara den så kan man maximalt gå upp ca 4kg/år om man dessutom har det i sina gener.
Går man upp mer än så, så är det antaglien vätska eller fett man går upp.

Ät, sov och träna - :hbang:

Ryska_raketen
2006-01-28, 23:15
Hur mycket man kan gå upp per - i ren muskelmassa - beror helt på hur mycket man tränar, sover och äter. Dessutom får man inte glömma att generna också spelar en viktig roll.

Om man äter riktigt bra och sover riktigt bra och tränar som bara den så kan man maximalt gå upp ca 4kg/år om man dessutom har det i sina gener.
Går man upp mer än så, så är det antaglien vätska eller fett man går upp.

Ät, sov och träna - :hbang:


Bra att du sa det :hbang:

Sniggel
2006-01-29, 00:16
4 kg är faktiskt ruskigt mkt om man tänker på det. Det blir en rejäl hög med kycklingfilé det.

Har för mig att hos medelsvensson är 40-45% av vikten muskler.
Säg att medelsvensson väger 75kg då har svensson ungefär 32 kg muskler.
Går han upp 4 kg i muskler är det en ökning med 12.5%! inte illa.

pragmatist
2006-01-29, 01:11
En tjejkompis till mig gick från 48 kilo och 13% bf (total nybörjare) till 50.2 kilo och 5% bf (tävlingsform) på 11 månader, utan steroider. Det är plus sex kilo muskelmassa på mindre än ett år trots att hon deffade en tredjedel av tiden, och då är det en väldigt liten tjej vi talar om här.

Hon tränar som ett litet djur med sjuk intensitet tre timmar om dagen sex dagar i veckan, äter 300 gram protein om dagen och har uppenbarligen väldigt bra gener. Det som fascinerar mig mest är att hon inte är totalt utbränd och övertränad. Hon har dock flera gånger tränat så hon temporärt tappat känseln i kroppsdelar, fått synrubbningar, svimmat i benpressen etc. Så det är väl inget jag kan rekommendera. :D

Samboy
2006-01-29, 01:25
jag gick upp från 58 kg till 68kg = 10kg på 2 månaders träning !

sundvall
2006-01-29, 01:40
jag gick upp från 58 kg till 68kg = 10kg på 2 månaders träning !

Ja, men vi snackar torr muskelmassa nu.

Jorgen
2006-01-29, 01:49
jag gick upp från 58 kg till 68kg = 10kg på 2 månaders träning !
So? Det var inte muskler allt det där.

Samboy
2006-01-29, 01:51
So? Det var inte muskler allt det där.

nope har jag inte sagt men därimot en del av det är muskler..för jag har ökat med 2% BF så det måste vara vätska och musklemassa och dom där 2% BF

Jorgen
2006-01-29, 01:55
nope har jag inte sagt men därimot en del av det är muskler..för jag har ökat med 2% BF så det måste vara vätska och musklemassa och dom där 2% BF
På två månader har du inte lagt på dig många gram rena muskler.

Samboy
2006-01-29, 02:02
På två månader har du inte lagt på dig många gram rena muskler.

sant men man ser allt mer massa och former ..men det är ju vätska o skit.

Ulf A Big
2006-01-29, 13:24
En ganska rolig men mycket realistisk bild av en 4-5 kg muskelökning får man genom att lägga upp 4-5 kg nötkött på bordet. Man inser att det är en avsevärd muskelmassa att lägga på sig och det kanske man kan göra i normalfallet under de första åren man tränar.

London
2009-09-24, 14:16
Jag bumpar denna för att en gång för alla försöka reda ut detta. Frågan är återkommande men svaren är varierande. Även så verkar folk prata om olika saker när man diskuterar ren muskelmassa, LBM osv. Så därför:

Exempel: Man, 25 år, 80 kg, 15 % bf.

Fråga 1) Om denne person sköter kost och träning optimalt, vad kan ha då förväntas väga 1 år från nu till samma mängd kroppsfett (ren ökning mao). Låt oss anta att han i ett fall är helt nybörjare, i ett andra att han har tränat i c:a 5 år.

Fråga 2) Finns det någon som kan länka till vetenskapliga studier i frågan?

(Personen tränar givetvis utan steroider)

ARMSTARK
2009-09-24, 14:59
10kg muskler, alltså... har ni nån uppfattning om hur mycket det är? Lägg upp 10kg kött på diskbänken!

BobaFett
2009-09-25, 14:12
En ganska rolig men mycket realistisk bild av en 4-5 kg muskelökning får man genom att lägga upp 4-5 kg nötkött på bordet. Man inser att det är en avsevärd muskelmassa att lägga på sig och det kanske man kan göra i normalfallet under de första åren man tränar.

Om du menar 4-5 kilo fettfri massa så lägger du upp 4-5 kilo nötkött. 4 kilo torr muskelmassa är snarare 10 kilo nötkött.

Ulf A Big
2009-09-25, 14:23
Om du menar 4-5 kilo fettfri massa så lägger du upp 4-5 kilo nötkött. 4 kilo torr muskelmassa är snarare 10 kilo nötkött.

Det var bara en illustration förstår du säkert. Man förstår att det handlar om mycket muskler och tidsaxeln för det kan vara upp till 15 år.

BobaFett
2009-09-25, 16:55
och tidsaxeln för det kan vara upp till 15 år.

Om man är helt kass, ja.

Ulf A Big
2009-09-25, 20:47
Om man är helt kass, ja.

Lean muskelmassa 4-5 kg är en redig ökning. Om man har tränat ett antal år så handlar det om 10 år...