handdator

Visa fullständig version : Världens bästa sjukvård?


Pellefant
2006-01-28, 16:32
I två dygn fick 85-åriga Maria Fors vänta på att få sitt benbrott opererat på Gävle sjukhus ortopedakut. Och hon är inte ensam. Nu slår ortopedläkarna larm om att gamla tynar bort i väntan på operation.

Om det drar ut för länge på tiden hinner patienten gå ned sig så mycket att han eller hon inte kan komma tillbaka till ett självständigt liv utan blir beroende av samhällets hjälp
Länk1 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=516908&previousRenderType=6)

Också av intresse i ämnet:

Några har varit av integritetsskäl vad gäller profession, "patienten i centrum" kontra ekonomi, "pengarna i centrum". Läkare har som chefer blivit alltmer klämda mellan sin yrkesetik, icke skada, bästa möjliga vård etcetera, och politikerlöften om mer, bättre och snabbare vård dygnet runt i kombination med orimliga budgetnedskärningar. De medicinskt kunnigaste måste alltså avgå om de skall stå kvar med hedern och de etiska grundprinciperna i behåll. Några får uttryckligen sparken (se Karolinska universitetssjukhuset) när de som chefer förklarar för huvudmannen att verksamhetens medicinska kvaliteter inte fungerar om alla "Herodes påbud" och omöjliga ekvationer skall genomföras. Hur många ickeläkare, sjuksköterskor inkluderat, i verksamhetschefsrollen har stuckit ut hakan mot överheten och sagt ifrån? Hur många har fått sparken, eller sagt upp sig av samma skäl?

Läkarkåren har släppt ledarskapet till en flerårig kohortstudie i läkarfritt ledarskap. Resultatet är entydigt. Vi måste för patienternas bästa få in mer folk som inte bara har hög kompetensnivå i ledning, utan även civilkurage nog att säga ifrån och modet att avgå om uppgiften är orimlig. Läkare är bäst lämpade för detta i synnerhet när man skall strida för patienternas rätt till korrekt sjukvård som är medicinskt sakgranskad och kvalitetssäkrad.
Länk2 (http://www.dagensmedicin.se/Article.jsp?article=38516&title=%22Bara+l%C3%A4kare+v%C3%A5gar+st%C3%A5+upp+ f%C3%B6r+patienternas+r%C3%A4tt%22+&hilight=15)

Är detta världens bästa sjukvård? Bah! *grr27*

Yankeee
2006-01-28, 16:34
Det finns inga sådana exempel i andra länder?

Pellefant
2006-01-28, 16:37
Det finns inga sådana exempel i andra länder?

Men detta är tyvärr inte ett enskilt exempel, därför slår läkarna larm:

"Och hon är inte ensam. Nu slår ortopedläkarna larm om att gamla tynar bort i väntan på operation."

Två fel gör inte ett rätt.

Yankeee
2006-01-28, 16:38
Men vad har "Är detta världens bästa sjukvård?" med detta att göra?

Yes
2006-01-28, 16:39
Den dagen jag behöver akut sjukvård skiter jag iof rätt hårt i hur det ser ut i andra länder. Och i det här landet har man tyvär större chanser att klara sig om man opererar sig själv.

Pellefant
2006-01-28, 16:39
Men vad har "Är detta världens bästa sjukvård?" med detta att göra?

Ofta sägs sverige ha "världens bästa sjukvård", men jag undrar det jag. *rolleyes*

Yankeee
2006-01-28, 16:41
Ofta sägs sverige ha "världens bästa sjukvård", men jag undrar det jag. *rolleyes*

Det finns iof inget som säger att vi inte kan ha en usel sjukvård men ändå ha världens bästa.

Nitrometan
2006-01-28, 16:41
Känner till folk som har åkt ner till tyskland för knä eller höftledsoperationer. Slipper köerna här hemma. I ett par fall har landstinget betalat kalaset.

King Grub
2006-01-28, 16:44
Och i det här landet har man tyvär större chanser att klara sig om man opererar sig själv.

Du har då ingen koll på kirurgerna i Sverige och deras kompetens!

Pellefant
2006-01-28, 16:46
Finns det några oberoende "indexmätningar" på kvalitet, kötid etc på sjukvården i olika länder, skulle vara mycket intressant att läsa om det?

Nitrometan
2006-01-28, 16:50
Du har då ingen koll på kirurgerna i Sverige och deras kompetens!
Jag känner ett par. Två av dem skulle jag låta operera mig vad det än gällde. En av dem kanske. Sen finns det några kirurger här i stan som jag inte ens vill att de ska finnas på samma sjukhus som jag under en operation (kirurgavdelningen här i stan kallas "cykelverkstaden" av andra sjukhus).

Kötiderna i Sverige däremot...

Pellefant
2006-01-28, 16:51
Det kanske utbildas alldeles för få läkare i sverige? Dubbla årskullarna så löser det sig på sikt?

Yes
2006-01-28, 16:53
Du har då ingen koll på kirurgerna i Sverige och deras kompetens!
Jodå, men jag har aldrig sagt något om deras kompetens. Problemet är att man snart hinner dö i ett väntrum innan man får någon vård, och får man inte träffa någon kirurg har man faktiskt bättre chans att klara sig om man opererar själv.

Nitrometan
2006-01-28, 16:54
Landstingen ska ju spara pengar. Spelar ju ingen roll hur många läkare vi utbildar om ingen anställer dem.

Kimo
2006-01-28, 16:55
"Svensk sjukvård i toppklass i ny internationell jämförelse"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=405396&previousRenderType=2

Yes
2006-01-28, 16:58
"Svensk sjukvård i toppklass i ny internationell jämförelse"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=405396&previousRenderType=2
"Det visar en rapport som Sveriges kommuner och landsting presenterar i dag."

Översättning: ren och förbannad lögn.

Yankeee
2006-01-28, 17:02
"Det visar en rapport som Sveriges kommuner och landsting presenterar i dag."

Översättning: ren och förbannad lögn.

Missade du meningen före?

"Internationella studier placerar Sverige som etta eller tvåa på vårdens "fem i topp"."

Allan
2006-01-28, 17:03
Finns det några oberoende "indexmätningar" på kvalitet, kötid etc på sjukvården i olika länder, skulle vara mycket intressant att läsa om det?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4460098.stm

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=1812

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4461098.stm

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=405396&previousRenderType=2

http://www.skl.se/artikeldokument.asp?C=361&A=14639&FileID=69080&NAME=Svensk_sjukvard_internationell_jamforelse+.pd f

Den sista är väl det mest relevanta iom sin omfattning....


allan

Kimo
2006-01-28, 17:05
"Det visar en rapport som Sveriges kommuner och landsting presenterar i dag."

Översättning: ren och förbannad lögn.

Och fotbolls-VM 1956 ägde aldrig rum och den första månladningen är en bluff. Skärp dig, har du en läst rapporten? Nej, jag trodde inte det men ändå kan du avfärda den, imponerande. I rapporten redovisas bland annat tre omfattande studier från forskare i Nederländerna, Kanada och Storbritannien men de är kanske köpta av (s) och svenska landstinget i hemlighet? Är SÄPO inblandade?

Här finns rapporten: http://www.skl.se/artikeldokument.asp?C=361&A=14639&FileID=69080&NAME=Svensk%5Fsjukvard%5Finternationell%5Fjamforel se+.pdf

Pellefant
2006-01-28, 17:06
Tack för alla länkar om landsjämförelser, nu har jag att läsa ikväll. :)

Yes
2006-01-28, 17:23
Missade du meningen före?

"Internationella studier placerar Sverige som etta eller tvåa på vårdens "fem i topp"."
Nej, att kommuner och landsting väljer att presentera studierna är så gott som ett bevis på att något inte stämmer.

Och fotbolls-VM 1956 ägde aldrig rum och den första månladningen är en bluff. Skärp dig, har du en läst rapporten? Nej, jag trodde inte det men ändå kan du avfärda den, imponerande. I rapporten redovisas bland annat tre omfattande studier från forskare i Nederländerna, Kanada och Storbritannien men de är kanske köpta av (s) och svenska landstinget i hemlighet? Är SÄPO inblandade?

Här finns rapporten: http://www.skl.se/artikeldokument.a...mforel se+.pdf
Nu har jag skummat igenom rapporten och jag vidhåller att det är skräp. Hur många här åker hellre till Mexiko än USA för vård?

Rockhard
2006-01-28, 17:28
Jag känner ett par. Två av dem skulle jag låta operera mig vad det än gällde. En av dem kanske. Sen finns det några kirurger här i stan som jag inte ens vill att de ska finnas på samma sjukhus som jag under en operation (kirurgavdelningen här i stan kallas "cykelverkstaden" av andra sjukhus).

Kötiderna i Sverige däremot...

Svenska kirurger opererar ju i allmänhet ganska lite också. Jag vet att i England tex har dom dubbelt så många operationstimmar.

Pellefant
2006-01-28, 17:33
Nej, att kommuner och landsting väljer att presentera studierna är så gott som ett bevis på att något inte stämmer.


Nu har jag skummat igenom rapporten och jag vidhåller att det är skräp. Hur många här åker hellre till Mexiko än USA för vård?

Nu har jag inte läst hela rapporten ännu, men en sökning på "kötid" ger noll(0) träffar, samma med "vänta"/"väntan", det är lite konstigt. Återkommer, de kanske använder en annan synonym. Tycker dessa begrepp ändå är rätt så centrala i kvalitetsaspekten.

Callister
2006-01-28, 18:54
Det spelar inte så stor roll hur bra sjukvård vi har när det alltid kommer finnas skräckexempel och vinklade artiklar/nyheter.

Mina erfarenheter av sjukvården är bra!

En notis är att om personer över 70 år är inblandade i en artikel så stämmer det inte ens till hälften. ;)

olwe
2006-01-28, 19:18
Jodå, men jag har aldrig sagt något om deras kompetens. Problemet är att man snart hinner dö i ett väntrum innan man får någon vård, och får man inte träffa någon kirurg har man faktiskt bättre chans att klara sig om man opererar själv.

Detta är helt enkelt mycket fel. Vissa får vänta länge i kö för att bli opererade, detta är enligt mig bara något som tyder på att man använder de resurser man har till fullo. De svenska sjukhusen prioriterar patienterna efter hur akut och farligt deras tillstånd är, vilket enligt mig är det absolut bästa sättet med det bästa resultatet.

Den svenska sjukvården ÄR bra, att vi sen gärna vill se fler läkare osv är en fråga om kvalite och budget, en anledning till att den svenska sjukvården är så bra är att det gallras ganska hårt, det är svårt att bli läkare och alla klarar inte av det. En annan är förståss att den komunala faktorn inte kan spruta ut sjukvårdspersonal i överflöd så som man kan i quait, eftersom man inte har pengar till det (prioriteringar kanske borde undersökas).

aliquis
2006-01-28, 19:23
"Det visar en rapport som Sveriges kommuner och landsting presenterar i dag."

Översättning: ren och förbannad lögn.Svensk vård är ju bra, men man prioriterar att lösa allvarliga problem framför enklare.

Dock vore det ju naturligtvis trevligt om landstingen kunde få mer pengar.

Yes
2006-01-28, 19:45
Detta är helt enkelt mycket fel. Vissa får vänta länge i kö för att bli opererade, detta är enligt mig bara något som tyder på att man använder de resurser man har till fullo. De svenska sjukhusen prioriterar patienterna efter hur akut och farligt deras tillstånd är, vilket enligt mig är det absolut bästa sättet med det bästa resultatet.
Nej, du snackar skit. Jag har sett patienter med potentiellt livshotande åkommor sitta och ruttna i väntrummet på "akut"mottagningarna. Jag har själv suttit där. Det är inte frågan om att tant Agda som stukat foten får vänta, det är snarare frågan om att om tant Agda överlever dom första fem hjärtattackerna kanske hon hinner få hjälp. Vad det handlar om är att säkert tusentals dör på grund av vårdens groteska ineffektivitet.

Den svenska sjukvården ÄR bra, att vi sen gärna vill se fler läkare osv är en fråga om kvalite och budget, en anledning till att den svenska sjukvården är så bra är att det gallras ganska hårt, det är svårt att bli läkare och alla klarar inte av det. En annan är förståss att den komunala faktorn inte kan spruta ut sjukvårdspersonal i överflöd så som man kan i quait, eftersom man inte har pengar till det (prioriteringar kanske borde undersökas).
Sjukvården slukar pengar, är groteskt ineffektiv, sönderkn*llad av byråkrater och till råga på allt försöker man upprätthålla en slags monopolställning bara så att billigare och bättre alternativ inte skall poppa upp som svampar.

Yes
2006-01-28, 19:49
Svensk vård är ju bra, men man prioriterar att lösa allvarliga problem framför enklare.

Säg det där efter 6 timmar på en "akut"mottagning när du har ett misstänkt hjärtfel, eller när du tror att din farsa vilken sekund som helst kan få en hjärnblödning.

olwe
2006-01-28, 19:55
Nej, du snackar skit. Jag har sett patienter med potentiellt livshotande åkommor sitta och ruttna i väntrummet på "akut"mottagningarna. Jag har själv suttit där. Det är inte frågan om att tant Agda som stukat foten får vänta, det är snarare frågan om att om tant Agda överlever dom första fem hjärtattackerna kanske hon hinner få hjälp. Vad det handlar om är att säkert tusentals dör på grund av vårdens groteska ineffektivitet.


Sjukvården slukar pengar, är groteskt ineffektiv, sönderkn*llad av byråkrater och till råga på allt försöker man upprätthålla en slags monopolställning bara så att billigare och bättre alternativ inte skall poppa upp som svampar.

Nej jag snackar inte skit, jag har gått igenom systemet "first-hand" och har sett hur de prioriterar (har fått det förklarat för mig också då jag tyckte att jag behövde mer vård än alla andra på hela sjukhudet).

Akutmottagningarna är inte snabba, det vet vi alla som har varit där, men om du kommer och är döende så får du vård direkt, och nästintill gratis. DET är något som inte många andra länder kan skryta med.

Jag tycker inte heller om det näst-intill-monopol som de statliga sjukhusen har, men det gör inte vården man faktiskt får mindre effektiv, den kanske kan bli bättre men den är fasiken inte dålig.

olwe
2006-01-28, 19:56
Det ska tiläggas att en del av de mindre lazaretten har mindre kompetens och är sämre styrda men det är ett rent budgetunderskott.

Yes
2006-01-28, 20:06
Nej jag snackar inte skit, jag har gått igenom systemet "first-hand" och har sett hur de prioriterar (har fått det förklarat för mig också då jag tyckte att jag behövde mer vård än alla andra på hela sjukhudet).
Jag har då också sett mer än tillräckligt av systemet.

Akutmottagningarna är inte snabba, det vet vi alla som har varit där, men om du kommer och är döende så får du vård direkt, och nästintill gratis. DET är något som inte många andra länder kan skryta med.
Nej, det är inte alls säkert att du får vård direkt och det är långt ifrån gratis. Du kan mycket väl komma in döende och det enda du får träffa är en sjuksköterska som klappar dig på huvudet och ger dig en Alvedon(vilket är ungefär det enda dom får göra om du så skulle komma in med ett avhugget ben). En liten del av den ohemula kostnaden kan du se på din lönespec.

Jag tycker inte heller om det näst-intill-monopol som de statliga sjukhusen har, men det gör inte vården man faktiskt får mindre effektiv, den kanske kan bli bättre men den är fasiken inte dålig.
Jag har inte klagat på vården man faktiskt får, utan bristen på vård.

ugglan
2006-01-28, 23:40
Man kan ju tycka att sveriges vård borde vara ohotad etta med det skattetryck vi har idag.

tossefar
2006-01-28, 23:59
Man kan ju tycka att sveriges vård borde vara ohotad etta med det skattetryck vi har idag.
Tyvärr finns det ju annat (läs andra) som gör slut på pengarna.