handdator

Visa fullständig version : Tuggummi?


Krokodil
2006-01-28, 16:30
Jag slutade röka för ett tag sedan och började missbruka sockerfria tuggummin istället. :D

Frågan är om mitt tuggande har någon som helst inverkan på hungerkänslorna och/eller ämnesomsättningen.

Jag kan känna ett hungerliknande sug i magen ibland, men det kanske är psykiskt?

King Grub
2006-01-28, 16:33
Själva tuggandet sänder signaler att frisätta insulin, men det handlar om så minimala mängder att dom bara kan upptäckas i laboratorium och som inte kommer att påverka fettförbränningen.

Ett tuggummi innehåller runt 2 kcal, men tuggar du ett har själva käkrörelserna förbrukat den energimängden innan tuggummit tappat smaken.

http://forum.body.se/images/smilies/sp_ike.gif

Att tugga tuggummi ökar i genomsnitt energiförbrukning i vila (vila i övrigt, då, förutom tuggandet) med 19%, om du tuggar med en frekvens av 100 Hz. En lite lägre tuggfrekvens på 60 Hz ökar viloomsättningen med 5%.

Greatness
2006-01-28, 16:35
Att tugga tuggummi ökar i genomsnitt energiförbrukning i vila (vila i övrigt, då, förutom tuggandet) med 19%.
Och hur länge måste ma ntugga för at t öka energiförbrukningen i vila med 19%?

King Grub
2006-01-28, 16:35
Och hur länge måste ma ntugga för at t öka energiförbrukningen i vila med 19%?

Ökningen av viloomsättningen håller i sig så länge du tuggar. När du slutar tugga, återgår viloomsättningen till normala nivåer.

Krokodil
2006-01-28, 16:37
Själva tuggandet sänder signaler att frisätta insulin, men det handlar om så minimala mängder att dom bara kan upptäckas i laboratorium och som inte kommer att påverka fettförbränningen.

Ett tuggummi innehåller runt 2 kcal, men tuggar du ett har själva käkrörelserna förbrukat den energimängden innan tuggummit tappat smaken.

http://forum.body.se/images/smilies/sp_ike.gif

Att tugga tuggummi ökar i genomsnitt energiförbrukning i vila (vila i övrigt, då, förutom tuggandet) med 19%, om du tuggar med en frekvens av 100 Hz. En lite lägre tuggfrekvens på 60 Hz ökar viloomsättningen med 5%.

Coolt!

Jag ligger på cirkus 70 Hz i vila, lite högre om jag läser samtidigt! *screwy*

edvin
2006-01-28, 17:21
Du måste ju vara en jäkel på att tugga eftersom Hz mig veterligen har dimensionen /sekund. Tuggar du 70 Hz, med andra ord 70 gånger per sekund så kommer du på en minut tuggat 4200 gånger. Och på en timme 252000 ggr. Det är gör inte jag iaf... Kanske var lite offtopic men kul iaf, måste säga att det verkar vara en konstig undersökning Grub letat upp.

King Grub
2006-01-28, 17:24
Du måste ju vara en jäkel på att tugga eftersom Hz mig veterligen har dimensionen /sekund. Tuggar du 70 Hz, med andra ord 70 gånger per sekund så kommer du på en minut tuggat 4200 gånger. Och på en timme 252000 ggr. Det är gör inte jag iaf... Kanske var lite offtopic men kul iaf, måste säga att det verkar vara en konstig undersökning Grub letat upp.

Stämmer, och författarna publicerade ett errata:

"We should have used chews per minute rather than hertz. The rate of 100 chews per minute at our institution indeed approximates that calculated by Mr. Florman in New York City. The rate varies according to body size. In quadripeds, the chewing rate relates to body mass to the –0.128 power, a relation that relates primarily to jaw mechanics rather than to metabolic needs."

Originalreferensen är: N Engl J Med 2000;342(20):1531, The Energy Expended in Chewing Gum

Så "tuggningar per minut".

Skall tilläggas att alla studier på tuggummituggande använder Hz som enhet.

"The thermogenic effect of chewing gum is composed of different components. First, chewing is a thermogenic process per se because of the muscle activity involved. Levine and Baukol found that chewing gum at a frequency of 100 Hz increased EE from 58 to 70 kcal/h, which corresponded to a 19% increase in RMR. To put this into perspective, they found that standing was associated with an increase in RMR of only 11%. In our study, the placebo gum produced an increase in RMR of 4 kcal/h, corresponding to a 5% increase in RMR, which was consistent with our lower chewing frequency of 60 Hz."

Jessen AB, Toubro S, Astrup A. Effect of chewing gum containing nicotine and caffeine on energy expenditure and substrate utilization in men. Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7

keffat_liv
2006-01-28, 17:25
när man tuggar tuggomi bildas det väl magsaft med vilket gör att man kan få ont i magen eller känna en obehaglig känsla, inte sant?

edvin
2006-01-28, 18:11
Stämmer, och författarna publicerade ett errata:

"We should have used chews per minute rather than hertz. The rate of 100 chews per minute at our institution indeed approximates that calculated by Mr. Florman in New York City. The rate varies according to body size. In quadripeds, the chewing rate relates to body mass to the –0.128 power, a relation that relates primarily to jaw mechanics rather than to metabolic needs."

Originalreferensen är: N Engl J Med 2000;342(20):1531, The Energy Expended in Chewing Gum


Verkar lite mer rimilgt, annars lär man ju bli anfådd av allt tuggande. Känns som man löper en viss risk för överträning eller någon form av förslitningssymtom i käkmuskulaturen vid upprepat beteende :)

Fredrik_S
2006-01-28, 18:12
"The thermogenic effect of chewing gum is composed of different components. First, chewing is a thermogenic process per se because of the muscle activity involved. Levine and Baukol found that chewing gum at a frequency of 100 Hz increased EE from 58 to 70 kcal/h, which corresponded to a 19% increase in RMR. To put this into perspective, they found that standing was associated with an increase in RMR of only 11%. In our study, the placebo gum produced an increase in RMR of 4 kcal/h, corresponding to a 5% increase in RMR, which was consistent with our lower chewing frequency of 60 Hz."

11% mer Standing kontra ligga eller sitta?
Placebotuggummi, kan det vara tuggummi utan smak det eller?

Fredrik_S
2006-01-28, 18:16
Ett tuggummi innehåller runt 2 kcal, men tuggar du ett har själva käkrörelserna förbrukat den energimängden innan tuggummit tappat smaken.


Såvida tuggummit håller smaken i 7 minuter och 53 sekunder och du håller 100 tuggningar per minut hela tiden.

Fredrik_S
2006-01-28, 18:19
Ursäkta mig, efter nogare räkning måste du tugga 10 minuter.

Krokodil
2006-01-28, 19:42
Ett tuggummi innehåller runt 2 kcal, men tuggar du ett har själva käkrörelserna förbrukat den energimängden innan tuggummit tappat smaken.

Hur räknas energiinnehållet tro? Man sväljer ju inte tuggummit.

King Grub
2006-01-28, 20:28
11% mer Standing kontra ligga eller sitta?
Placebotuggummi, kan det vara tuggummi utan smak det eller?

Jämfört med att sitta.

Placebo jämfört med tuggummi innehållande koffein och nikotin. Läs studiens titel, så ser du vad som undersöktes. Energiförbrukningsökningen på 19% vid 100 tuggningar/minut gäller tuggummi utan något av ovanstående substrat - vanligt tuggummi.

King Grub
2006-01-28, 20:30
Hur räknas energiinnehållet tro? Man sväljer ju inte tuggummit.

Sockeralkoholerna tuggas säkert ut i saliven. Det är det sötmagivande som också är energigivande.