handdator

Visa fullständig version : Pulsklocka, vad ska jag köpa?


sukram
2006-01-28, 12:23
Vad ska jag köpa för pulsklocka?
Det jag mest ska ha den är när jag är på FB (fatburnerpassen) på spinningen, även när jag cyklar övrigt osv.

Så, förslag? Jag är inte miljonär, men lägger gärna lite pengar för att få en ordentligt bra klocka.

Mvh
Markus (start 132kg.. now 105kg and counting)

Helena B
2006-01-28, 23:18
Jag måste göra reklam för min klocka Polar F11. Tycker den är kanonbra, men det finns säkert billigare alternativ som oxå är bra.

Sedis
2006-01-28, 23:34
Jag har en Polar M51 som funkar alldeles utmärkt. Kolla på Löplabbets hemsida, de har en del att välja på.

Sedis

sukram
2006-01-29, 01:40
Har kikat på polar F6.. den verkar ju täcka mina behov rätt bra.

Helena B
2006-01-29, 02:19
Har kikat på polar F6.. den verkar ju täcka mina behov rätt bra.

Den är helt okej, jag började med F6 sedan bytte jag upp mig till F11. Men om du inte vill ha mer finesser så är F6 en bra klocka.

Cerberus
2006-01-29, 02:28
rent praktiskt, vad har man en pulsklocka till?

Helena B
2006-01-29, 02:33
rent praktiskt, vad har man en pulsklocka till?

Pulsträning, se så man ligger i rätt puls när man utövar fettförbränningsträning eller konditionsträning. Man kan se sin vilopuls. Min har ett test där man även kan mäta konditionen. Finns olika finesser och syften. Men främst är det för att kunna se vilken puls man ligger i när man tränar.

H.Emanuel
2006-01-29, 09:50
Kan vara bra med såna grejer, man får motivation.

Mac
2006-01-29, 13:26
vart köpte ni era pulsklockor?

Fredrik_S
2006-01-30, 00:01
jag har en polar s610i. 2500kr på intersport... man kan ta pulsen ner i 5 sekundersintervaller och sedan kolla diagram på datan efteråt..

Pellko
2006-01-30, 21:57
vart köpte ni era pulsklockor?

I januari så är det 20% rabatt på Polarpuls klockor,så skynda o fynda.
Köpte min Polar F11 förra veckan efter Helena B's alla inlägg.
Tycker den är toppen. Fick ett ownindex som var endast 42! Precis på Fair. (29 år och 9 månader gammal ;) Snöpligt! har jag sån dålig kondis :em:
Vet inte riktigt hur den mäter, men jag hade en vilopuls mellan 53-67 då... Lite klurigt o lära sig att slappna av helt...
nu blir det 4 pass kondis i veckan, utöver styrketräningen.
Beach 2006 hägrar *flex*

mendezzz
2006-01-30, 22:02
I januari så är det 20% rabatt på Polarpuls klockor,så skynda o fynda.

Varstå?

Pellko
2006-01-30, 22:04
privmessa så kan jag ge tips. Får inte göra reklam här...

Helena B
2006-01-30, 22:15
I januari så är det 20% rabatt på Polarpuls klockor,så skynda o fynda.
Köpte min Polar F11 förra veckan efter Helena B's alla inlägg.
Tycker den är toppen. Fick ett ownindex som var endast 42! Precis på Fair. (29 år och 9 månader gammal ;) Snöpligt! har jag sån dålig kondis :em:
Vet inte riktigt hur den mäter, men jag hade en vilopuls mellan 53-67 då... Lite klurigt o lära sig att slappna av helt...
nu blir det 4 pass kondis i veckan, utöver styrketräningen.
Beach 2006 hägrar *flex*

Visst är den bra? Bästa är att mäta pulsen på morgonen. Gå upp sätt på bröstbandet och lägg dig och sov några minuter. Jag har oxå bara godkänd kondis, men pulsklockan är till för att fixa det eller hur?

Pellko
2006-01-30, 22:30
Har inte använt den så mycket än. Och har mest hängt i gymmet tidigare.
Men idag blev det en joggingtur på 40min utan stopp :rolleyes:
Jag valde precis som du. Improve. Hur kör du? Räknar du in gymdagarna också? eller kör du 3-4 konditionspass med klockan utöver vanliga styrketräningen?

Jag får prova göra testet på morgonen istället. Har väl lägst puls då.
Det stod iallafall att man skall göra det på fastande mage.

Helena B
2006-01-30, 22:38
Har inte använt den så mycket än. Och har mest hängt i gymmet tidigare.
Men idag blev det en joggingtur på 40min utan stopp :rolleyes:
Jag valde precis som du. Improve. Hur kör du? Räknar du in gymdagarna också? eller kör du 3-4 konditionspass med klockan utöver vanliga styrketräningen?

Jag får prova göra testet på morgonen istället. Har väl lägst puls då.
Det stod iallafall att man skall göra det på fastande mage.

Jag använder klockan i alla pass. Men träningsprogrammet som klockan rekommenderar blir bara kardiopass.

Axon
2006-01-31, 01:20
Själv har jag en s610i och den har fungerat mycket bra i över 1/2 år nu. Cardion blir så mycket roligare med pulsklocka. Sen är det jävligt nice att analysera puls-grafen på datan i det där Polar Programmet. Med en IR-interface så blir det också mycket enkelt att överföra data från klockan till programmet på datorn.

Love it!

hellster
2006-01-31, 10:56
Köpte min Polar F11 förra veckan efter Helena B's alla inlägg.
Tycker den är toppen. Fick ett ownindex som var endast 42! Precis på Fair. (29 år och 9 månader gammal ;) Snöpligt! har jag sån dålig kondis :em:
Vet inte riktigt hur den mäter, men jag hade en vilopuls mellan 53-67 då... Lite klurigt o lära sig att slappna av helt...
nu blir det 4 pass kondis i veckan, utöver styrketräningen.
Beach 2006 hägrar *flex*

Jag får väl sälla mig till skaran som köpt Polar F11 efter Helena Bs rekomendationer :thumbup:

Däremot blir jag inte klok på min ownindex... min ligger på 45, på gränsen till väldigt bra och det är TOTALT obegripligt med tanke på att jag inte rört mig på hela hösten och precis satt igång med min konditionsträning..
Min vilopuls låg i genomsnitt på 69-72 i testet... så varför skulle jag ha en bättre kondition än Pellko som hade en lägre vilopuls än mig?? Det är ngt skumt här... :naughty: ...eller?

Pellko
2006-01-31, 11:29
Jag får väl sälla mig till skaran som köpt Polar F11 efter Helena Bs rekomendationer :thumbup:

Däremot blir jag inte klok på min ownindex... min ligger på 45, på gränsen till väldigt bra och det är TOTALT obegripligt med tanke på att jag inte rört mig på hela hösten och precis satt igång med min konditionsträning..
Min vilopuls låg i genomsnitt på 69-72 i testet... så varför skulle jag ha en bättre kondition än Pellko som hade en lägre vilopuls än mig?? Det är ngt skumt här... :naughty: ...eller?

ålder? kan det ha något med din pacemaker o göra ;)
Ifall jag skulle ownindex på 42 och är 30 år iställer för 29 så får ett högre betyg (moderate condition iallfall) . men fick du mycket bra?? det låter otroligt. Jag har inte rört mig på hela hösten så för mig stämmer det säkert. Bara gymmat stenhårt sen mitten på december...

hellster
2006-01-31, 11:48
ålder? kan det ha något med din pacemaker o göra ;)
Ifall jag skulle ownindex på 42 och är 30 år iställer för 29 så får ett högre betyg (moderate condition iallfall) . men fick du mycket bra?? det låter otroligt. Jag har inte rört mig på hela hösten så för mig stämmer det säkert. Bara gymmat stenhårt sen mitten på december...

korkad jag är... givetvis har det med ålder att göra... daaah *screwy*

Men tycker bara att Helena B som jag har följt i träningsjournalen malen cardio efter cardio .. hon borde haft mycket bättre än mig. men men..det stämmer ju säkert.

Tycker inte att jag bekantat mig med klockan än.. men det tar nog lite tid.. tror nog det blir bra!

hellster
2006-01-31, 15:20
Kom på en jättedum sak idag när jag satt och pillade på min nyinvesterade pulsklocka...
i motionsspåret älskar jag att träna intervaller... inget denna klockan kan hjälpa mig med.. :(

Helena B
2006-02-01, 05:48
korkad jag är... givetvis har det med ålder att göra... daaah *screwy*

Men tycker bara att Helena B som jag har följt i träningsjournalen malen cardio efter cardio .. hon borde haft mycket bättre än mig. men men..det stämmer ju säkert.

Tycker inte att jag bekantat mig med klockan än.. men det tar nog lite tid.. tror nog det blir bra!

Det är skillnad på att köra kardio i fettförbränningssyfte (som jag har gjort under hösten :em: ) än att köra i konditionssyfte (som jag ska göra under våren).

grisbil3n
2006-02-03, 00:12
Hur är det med funktionen kaloriräkning som väl vissa har? Åt helvete eller kan man lita på det hela?

Helena B
2006-02-03, 01:04
Hur är det med funktionen kaloriräkning som väl vissa har? Åt helvete eller kan man lita på det hela?

Jag tror man får ta kcalberäkningen med en nypa salt, ha det som en fingervisning helt enkelt.

grisbil3n
2006-02-03, 01:50
Jag tror man får ta kcalberäkningen med en nypa salt, ha det som en fingervisning helt enkelt.

Aight.