handdator

Visa fullständig version : Knak i axeln vid inåtrotation...


Rusty
2006-01-27, 22:55
Detta har säkert tagits upp i andra trådar, har sökt lite men inte hittat samma symptom.

1#. Det är så min högeraxel känns som den är längre fram än den vänstra, och när jag lägger armen i 90 grader bakom ryggen i svanken så känns högeraxeln väldigt stram o tight, jämfört med vänsteraxeln i samma position.

2#. Sen när har armen jäms med kroppen i stående position och roterar in armen (roterar med tummen framåt och sen inåt höften) med avslappnad axel, ej bakdragen axel, så knakar det vid nyckelbenets yttre ände och lite neråt där i regionen.

3#. Det största problemet som nu kommit under senaste tiden är när jag ska köra bänkpress, så när jag har armarna utåt kroppen och ska börja pressa, så i bottenläget vid starten av lyftandet så känns det som en sena eller något som glider över axelleden och smärtar. Det försvinner sen när jag passerat "senan". Och kommer tillbaka sen vid sänkandet i det läget.

Någon som haft samma besvär eller någon som vet vad som kan vara fel. Räcker det att ta det lugnt med pressövningar och börja träna den utåtroterande rotatorcuffen lätt?

/Marcus

Samboy
2006-01-28, 02:07
Detta har säkert tagits upp i andra trådar, har sökt lite men inte hittat samma symptom.

1#. Det är så min högeraxel känns som den är längre fram än den vänstra, och när jag lägger armen i 90 grader bakom ryggen i svanken så känns högeraxeln väldigt stram o tight, jämfört med vänsteraxeln i samma position.

2#. Sen när har armen jäms med kroppen i stående position och roterar in armen (roterar med tummen framåt och sen inåt höften) med avslappnad axel, ej bakdragen axel, så knakar det vid nyckelbenets yttre ände och lite neråt där i regionen.

3#. Det största problemet som nu kommit under senaste tiden är när jag ska köra bänkpress, så när jag har armarna utåt kroppen och ska börja pressa, så i bottenläget vid starten av lyftandet så känns det som en sena eller något som glider över axelleden och smärtar. Det försvinner sen när jag passerat "senan". Och kommer tillbaka sen vid sänkandet i det läget.

Någon som haft samma besvär eller någon som vet vad som kan vara fel. Räcker det att ta det lugnt med pressövningar och börja träna den utåtroterande rotatorcuffen lätt?

/Marcus


yes du har samma problem som jag .. träna rotercuffen

MrBoris
2006-01-30, 12:09
jag har samma problem jag med. Jag vilade först en vecka, sen försökte jag köra och slet upp skadan, försökte vila en vecka igen och tränade (kändes ganska bra) men slet upp skadan igen. har nu vilat en vecka igen men vet inte om jag törs träna denna vecka trots att det känns bra. Kanske blir en vecka extra som vilovecka. (dock är det psykiskt påfrestande med dessa viloveckor jag vet tro mig)

Slimfit
2006-01-30, 13:13
När jag skadade rotatorkuffen så var det vila i minst 2 månader från all träning som belastade just den axeln hårt (rek. från min kiropraktor) och det fungerade. Körde väldigt mycket rehab och rygg under den tiden för att påskynda återhämtningen och förebygga liknande skada i framtiden. Så vila längre än en vecka är mitt råd. Och undvik övningar där du har tunga vikter långt ut ifrån kroppen.

gasoliner
2006-02-01, 00:41
Tips: Stretcha bröstet och framsida axeln lätt och ofta under tiden du vilar också, risken finns att du har en förkortad bröstmuskel som orsakar en snedställning i axeln.

mequm
2006-02-01, 08:35
Jag har oxå samma problem! Men har blivit mycket bättre när jag har börjat strectcha ordentligt. Men den senaste veckan så har jag börjat det börjat göra ont i fingrarna och en lite avdomnad har kommit i handen i den axeln som har problem med.
Någon som vet vad detta kan bero på och hur man gör något åt det?

Slimfit
2006-02-01, 11:34
Jag har oxå samma problem! Men har blivit mycket bättre när jag har börjat strectcha ordentligt. Men den senaste veckan så har jag börjat det börjat göra ont i fingrarna och en lite avdomnad har kommit i handen i den axeln som har problem med.
Någon som vet vad detta kan bero på och hur man gör något åt det?

Vet inte vad du ska göra åt det, men min kiropraktor ställde just frågan om jag kände någon domnad i handen när han undersökte mig. Tror det kan rör sig om någon nerv som kommit i kläm. Någon del av rottatorcuffarna som sitter trångt? Kan vara värt att gå och kolla.

mequm
2006-02-01, 12:10
Jag tror det oxå att det är ngn nerv som har kommit i kläm. Hur fixar med det? Finns det några övningar eller nått?

Slimfit
2006-02-01, 18:58
Är ingen kiropraktor så jag törs inte säga vad som kan vara fel men om du tittar här
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071
så finns det några bra övningar för rotatorcuffarna som jag inte kan tänka mig är skadliga iaf.

castor
2006-02-04, 09:49
japp träna rotatorcuff, många reps å väldigt lite vikt. undvik smith å stänger om du ska köra bänkpress efter rehaben för att se hur det känns. finns rätt otäcka axelskador att dra på sig om man inte är försiktig. lycka till :)