handdator

Visa fullständig version : om jag skulle haft njursvikt, vilket hade varit bäst?


apa_ola
2006-01-27, 12:40
säg att jag av ngn anledning bara skulle kunna äta ca 120g protein om dagen och ändå skulle vilja bygga så mkt muskler som möjligt.

hade det varit fördelaktigast att koncentrera proteinintaget kring träningstillfället- precis innan, 1h efter och 2h efter + ngn gång mer på dagen eller vore det bäst att sprida ut intaget över hela dagen?

har fått för mig att det vore bäst att koncentrera intaget kring träningen...

King Grub
2006-01-27, 12:48
Om du hade haft njursvikt skulle jag rekommenderat att du frågar läkaren och följer hans eller hennes råd vad gäller proteinintaget, både mängd och tajming.

apa_ola
2006-01-27, 12:51
ok, men nu har jag inte njursvikt. Det var bara ett sätt att begränsa proteinerna på.
undrade snarare hur man borde göra om man var tvungen att begränsa sin mängd protein...

jwzrd
2006-01-27, 13:07
Jag skulle satsa på signalegenskaperna hos EAA och därför inta det före och efter träningen efter optimeringskonstens alla regler och sen i övrigt äta en hyffsat proteinfattig diet. (Efter att jag frågat Min(tm) läkare).

Nina L
2006-01-27, 13:12
Jag har en vän med det problemet och han äter sitt protein efter träning, men det är inte frågan om några stora doser. När det gäller EAA så är frågan om man vill chansa... Det kan ju få förödande konsekvenser och jag antar att det inte har gjorts några studier om EAA och njurproblem.

King Grub
2006-01-27, 13:31
T ex Apotekets Aminess är just EAA avsedda främst för dialyspatienter, som ordinerats en proteinfattig kost med som behöver dom livsnödvändiga aminosyror i tillräcklig mängd och fördelning utan att tillföra dom icke-essentiella, som inte behövs för proteinsyntesen.

Nina L
2006-01-27, 13:41
T ex Apotekets Aminess är just EAA avsedda främst för dialyspatienter, som ordinerats en proteinfattig kost med som behöver dom livsnödvändiga aminosyror i tillräcklig mängd och fördelning utan att tillföra dom icke-essentiella, som inte behövs för proteinsyntesen.Intressant!

A_Bergström
2006-01-27, 13:45
ok, men nu har jag inte njursvikt. Det var bara ett sätt att begränsa proteinerna på.
undrade snarare hur man borde göra om man var tvungen att begränsa sin mängd protein...

Nu hade du ingen njursjukdom, men jag skriver ändå några rader on hur det ser ut för personer med njursvikt och dess kostbehandling. Många njursjukdomar utvecklar sig över en följda av år, och i de flesta fallen är det nödvändigt med kostbehandling innan njursjd når slutskedet och det blir aktuellt med dialys eller transplantation. Jag tycks minnas att predialysfasen börjar när glomerulära filtrationshastigheten går under 75ml/min. Kostbehandlingens utformning beror på om du redan har njursvikt eller är i predialysfas. Dessa är rekommendationerna för proteinintag vid njursjd. Predialysfas 0,8g prot/kg/dag, hemodialys 1,0-1,2g prot/kg/dag, peritonealdialys(påsdialys) 1,2-1,5g prot/kg/dag och vid akut njursvikt 0,8-1,5g prot/kg/dag beroende på njurens kapacitet. Det är mycket svårt att komma under de lägsta rekommendationerna av protein och även äta en balanserad kost med tanke på att du bör ha ett högt energiintag, >/=35kcal/kg/dag. Vid proteinrestriktioner dela men oftast upp proteinintaget jämt under hela dagen, och då konsumera uteslutande livsmedel med hög proteinkvalitet. Hård styrketräning är inget att rekommendera pga den ökade omsättningen av bla svavelhaltiga och fosfathaltiga aminosyror, samt urea och ammoniak efter deaminering och transaminering, som leder till metabol acidos.

Nina L
2006-01-27, 14:00
Hård styrketräning är inget att rekommendera pga den ökade omsättningen av bla svavelhaltiga och fosfathaltiga aminosyror, samt urea och ammoniak efter deaminering och transaminering, som leder till metabol acidos.Och så en gång till. På svenska. *kissass*