handdator

Visa fullständig version : bygger starkare bättre?


keffat_liv
2006-01-26, 20:06
A och B börjar styrketräna. A tar 30 kg i bänken. B tar 60kg i bänken. De kör båda på 80% av 1 rm. De väger exakt lika mycket är exakt lika långa och äter exakt likadant.

Bygger B bättre bröst än A?

Alexlindgren
2006-01-26, 20:14
menar du procentuell ökning? annars brukar ju nybörjarna öka ganska mycket i början när dom tränar från hur dom var när dom inte tränade.

keffat_liv
2006-01-26, 20:15
menar du procentuell ökning? annars brukar ju nybörjarna öka ganska mycket i början när dom tränar från hur dom var när dom inte tränade.

va yrar du? läs om läs rätt. Och du kan nog inte svara på denna frågan ändå.

Alexlindgren
2006-01-26, 20:23
va yrar du? läs om läs rätt. Och du kan nog inte svara på denna frågan ändå.

wops, jag läste nog fel, ja.

Hum, nej de kan jag nog inte, tack för att du upplyste mig, kan du svara själv?

Sniggel
2006-01-26, 20:32
Du får ursäkta att jag inte har ett svar heller men ;-)
B var ju starkare, men han är lika mycket nybörjare som A?
B är starkare naturligt helt enkelt? (från början)

Rock'nRoll
2006-01-26, 20:55
Hum, nej de kan jag nog inte, tack för att du upplyste mig, kan du svara själv?


Gissa.. Varför tror du han stälde frågan?

Jense
2006-01-26, 21:00
eftersom B kan belasta med mer vikt helt enkelt vinner han pectävlingen.

edit: fast nu blev jag osäker,, jävla keff

MilkmaN
2006-01-26, 21:00
Du får ursäkta att jag inte har ett svar heller men ;-)
B var ju starkare, men han är lika mycket nybörjare som A?
B är starkare naturligt helt enkelt? (från början)

Jag antar att han menar en person som är naturligt starkare. De har ju ofta naturligt mer muskelmassa också.

edvin
2006-01-26, 21:36
Om man resonerar att person B i från början är naturligt starkare, dom väger lika mycket och är lika gammla. För mig låter det som att person B har bättre förutsättningar att bygga muskler eftersom de båda har haft lika lång tid att bygga med tanke på åldern. Detta borde ju gynna person B gentemot A. För att detta skall vara relevant måste ju även personerna levt ett ganska likartat liv fram till träningsstarten. Iofs känns ju frågan nu väldigt konstlad med dessa antaganden.

Beast
2006-01-26, 21:46
Ja han kommer bygga bättre, mer vikt = mer muskler.

King Grub
2006-01-26, 21:51
Proteinsyntesen vet inte hur mycket vikt som är på stången. Man måste ju jämföra med individens max. Om båda hade varit kapabla till 60 kg, men den ene valt att träna med 30 i alla fall, hade det inte varit någon tvekan. Men nu stimuleras proteinsyntesen efter procentuell belastning motsvarande individens 1RM.

MilkmaN
2006-01-26, 22:16
Tolkning: Det är dött lopp?

King Grub
2006-01-26, 22:23
Den som är så mycket starkare från början har säkert mer gynnsamma förutsättningar för muskeltillväxt; gynnsammare muskelfibersammansättning, gynnsammare hormonfördelar, t ex. Gener, helt enkelt. Gener är 50% av resultaten. Men har vikterna på stången i sig någon jättestor påverkan, förutsatt att båda ligger på samma procent av 1RM? Inte på den akuta proteinsyntesen i alla fall.

keffat_liv
2006-01-27, 02:02
Jag antar att han menar en person som är naturligt starkare. De har ju ofta naturligt mer muskelmassa också.

nu är förutsättningarna att de har precis samma massa redan, bara det att B tar just 30kg mer i bänk från början. Han föddes starkare helt enkelt.

Pez
2006-01-27, 07:50
nu är förutsättningarna att de har precis samma massa redan, bara det att B tar just 30kg mer i bänk från början. Han föddes starkare helt enkelt.
Förutsättningarna är magiska i sin natur alltså? :)

Som Grub sa - killen med 30kg upp på sin compadre lär ha nån genetisk fördel mot sin motpart. Ingen är den andra lik, du lär inte ha en enäggstvilling som, förutsatt samma förutsättningar från övriga styrkebyggande aktiviteter går in och är dubbelt så stark som sin tvilling. Det vore freakish.

Frågan är hypotetisk, men du vill ge den förutsättningar som inte existerar vilket gör den.. rätt överflödig.

Nina L
2006-01-27, 08:04
Förutsättningarna är magiska i sin natur alltså? :laugh: :laugh:

bubbe
2006-01-27, 09:33
Förutsättningarna är magiska i sin natur alltså? :)

Som Grub sa - killen med 30kg upp på sin compadre lär ha nån genetisk fördel mot sin motpart. Ingen är den andra lik, du lär inte ha en enäggstvilling som, förutsatt samma förutsättningar från övriga styrkebyggande aktiviteter går in och är dubbelt så stark som sin tvilling. Det vore freakish.

Frågan är hypotetisk, men du vill ge den förutsättningar som inte existerar vilket gör den.. rätt överflödig.

Ja jag tycker frågan är väldigt konstig, hur i he____ ska någon kunna lyfta dubbelt så mycket mer vikt, med exakt samma muskelmassa/nervbaning/muskelfästen/teknik borde dom då inte lyfta ungefär lika då?

meathead
2006-01-27, 10:20
Kan bli vilket som. Person B kan tex ha varit mer fysisk innan han började träna och därför kan person A bygga mer massa procentuellt. Alla har olika genetiska förutsättningar... tyvärr... :)

keffat_liv
2006-01-27, 11:28
Förutsättningarna är magiska i sin natur alltså? :)

Som Grub sa - killen med 30kg upp på sin compadre lär ha nån genetisk fördel mot sin motpart. Ingen är den andra lik, du lär inte ha en enäggstvilling som, förutsatt samma förutsättningar från övriga styrkebyggande aktiviteter går in och är dubbelt så stark som sin tvilling. Det vore freakish.

Frågan är hypotetisk, men du vill ge den förutsättningar som inte existerar vilket gör den.. rätt överflödig.

sch, min tråd jag bestämmer!! :) Jo den var ju hypotetisk. Bara kom och tänka på det.

keffat_liv
2006-01-27, 11:29
Kan bli vilket som. Person B kan tex ha varit mer fysisk innan han började träna och därför kan person A bygga mer massa procentuellt. Alla har olika genetiska förutsättningar... tyvärr... :)

vi räknar bort gener med:)

Pez
2006-01-27, 11:40
vi räknar bort gener med:)
Om du hypotetiskt ställer 2 identiska individer (ja vafan.. Dolly och Polly - klonade från en genmix av 17-åriga kollomedlemmar för att skapa den ultimata finniga och gängliga superlunarsurfaren eller nåt) mot varandra med exakt samma träning, kost, vila osv bakom sig så kommer det enda som skiljer deras bänkstyrka åt vara eventuella yttre faktorer (mot/medvind, lufttryck, temperatur etc) samt huruvida dom får till tekniken - exempelvis en lyckosam pressvinkel kanske ger ett par kg extra på stången för Dolly räknat mot hans bror keff... Polly menar jag.

jwzrd
2006-01-27, 11:49
vi räknar bort gener med:)

Hur pass intressant blir svaret om du tar bort alla faktorer som kan påverka processen?

robba_86
2006-01-27, 11:53
om jag får omformulera frågan lite/låna tråden...

nu spekulerar jag bara kring 1 person, om personen ifråga nu har ett 1rm på 100kg och tränar på ca 80% ut av det, och så säger vi att han någon gång i framtiden har kommigt upp till ett 1rm på 200kg och tränar och äter exakt lika dan bortsett från att han självklart tränar utifrån sitt nya 1rm och äter mer, o ålder räknar vi inte med...
Kommer han då öka mer per månaden jämfört med när han hade ett 1rm på 100kg?

Kanske var det du ville ha svar på?

jwzrd
2006-01-27, 12:02
om jag får omformulera frågan lite/låna tråden...

nu spekulerar jag bara kring 1 person, om personen ifråga nu har ett 1rm på 100kg och tränar på ca 80% ut av det, och så säger vi att han någon gång i framtiden har kommigt upp till ett 1rm på 200kg och tränar och äter exakt lika dan bortsett från att han självklart tränar utifrån sitt nya 1rm och äter mer, o ålder räknar vi inte med...
Kommer han då öka mer per månaden jämfört med när han hade ett 1rm på 100kg?

Kanske var det du ville ha svar på?

Öka mer i styrka, mer i muskelmassa eller mer i antalet brudar han tar från GymTT på sture-compagniet?

robba_86
2006-01-27, 12:14
Öka mer i styrka, mer i muskelmassa eller mer i antalet brudar han tar från GymTT på sture-compagniet?

Det var främst i styrka jag tänkte på, men kan du svara på dom andra två också så gör det :thumbup:

keffat_liv
2006-01-27, 12:20
om jag får omformulera frågan lite/låna tråden...

nu spekulerar jag bara kring 1 person, om personen ifråga nu har ett 1rm på 100kg och tränar på ca 80% ut av det, och så säger vi att han någon gång i framtiden har kommigt upp till ett 1rm på 200kg och tränar och äter exakt lika dan bortsett från att han självklart tränar utifrån sitt nya 1rm och äter mer, o ålder räknar vi inte med...
Kommer han då öka mer per månaden jämfört med när han hade ett 1rm på 100kg?

Kanske var det du ville ha svar på?

jo, det var det jag ville få fram.

och jag syftar på massa.

Sniggel
2006-01-27, 12:52
Det borde vara samma sak som att A och B har samma gener, samma längd och vikt, ålder, men att B har levt ett mer aktivt liv och därför bänkar 60 istället för 30

Skillnaden är att B är mer tränad än A vid starten eller hur?

Isåfall tror jag på större förbättringar hos A eftersom denne är längre ifrån sitt "genetiska max" än B

edit: fast B borde egentligen väga mer och ha mer massa än A vid start isåfall

Don_Kocke
2006-01-27, 16:17
A och B börjar styrketräna. A tar 30 kg i bänken. B tar 60kg i bänken. De kör båda på 80% av 1 rm. De väger exakt lika mycket är exakt lika långa och äter exakt likadant.

Bygger B bättre bröst än A?


B ökar troligen bättre pga bättre genetik

Spannmål
2006-01-27, 16:49
B ökar troligen bättre pga bättre genetik

Det påstående äger ingen giltighet i den här tråden eftersom A och B är kloner av ett får.

Samboy
2006-01-27, 16:54
jag tror det mesta har med Genetic att göra. men om dom är enäggs tvillingar så har dom ju samma genrer. och om dom är nybörjare så tror jag dock att A. som tar 30kg utväcklar bättre efter som dom precis börjat träna så det inte blir nån överansträgning på muskleraturen. B. tror jag får kass fysik och blir skadad efter som det är en ganska tung träning för en nybörjare o lyfta 60kg sen beror det på hur många set/reps dom kör. men tränar dom samma förutom att "A" kör med lättare vikter , och dom äter lika och sånt så tror jag faktiskt "A" vinner!

keffat_liv
2006-01-27, 16:59
jag tror det mesta har med Genetic att göra. men om dom är enäggs tvillingar så har dom ju samma genrer. och om dom är nybörjare så tror jag dock att A. som tar 30kg utväcklar bättre efter som dom precis börjat träna så det inte blir nån överansträgning på muskleraturen. B. tror jag får kass fysik och blir skadad efter som det är en ganska tung träning för en nybörjare o lyfta 60kg sen beror det på hur många set/reps dom kör. men tränar dom samma förutom att "A" kör med lättare vikter , och dom äter lika och sånt så tror jag faktiskt "A" vinner!¨

okej du äger :laugh: :laugh:

jwzrd
2006-01-27, 17:00
jag tror det mesta har med Genetic att göra. men om dom är enäggs tvillingar så har dom ju samma genrer. och om dom är nybörjare så tror jag dock att A. som tar 30kg utväcklar bättre efter som dom precis börjat träna så det inte blir nån överansträgning på muskleraturen. B. tror jag får kass fysik och blir skadad efter som det är en ganska tung träning för en nybörjare o lyfta 60kg sen beror det på hur många set/reps dom kör. men tränar dom samma förutom att "A" kör med lättare vikter , och dom äter lika och sånt så tror jag faktiskt "A" vinner!

Så faktumet att killen som bara orkar 30kg till att börja med är tunnare och klenare (han orkar ju inte lika mycket vikt) får dig att tro att han kommer att utvecklas bättre?

Samboy
2006-01-27, 17:08
Så faktumet att killen som bara orkar 30kg till att börja med är tunnare och klenare (han orkar ju inte lika mycket vikt) får dig att tro att han kommer att utvecklas bättre?

dom är ju exakt lika men B väljer att köra med 60 och A köra med 30.

mini
2006-01-27, 17:15
dom är ju exakt lika men B väljer att köra med 60 och A köra med 30.
Som jag förstod det så valde de inte utan tog det de orkade (hur det nu är möjligt då frågeställaren tagit bort alla differentierande parametrar).
Om du svarar utifrån att du tolkar det som att A skulle orka mer men ändå tror att A skulle bygga bättre är det ju ännu konstigare. Tänk om tänk rätt.

Jorgen
2006-01-27, 17:17
dom är ju exakt lika men B väljer att köra med 60 och A köra med 30.
Dom kör ju på samma procent av 1RM.

Bite
2006-01-27, 17:21
...det är en ganska tung träning för en nybörjare o lyfta 60kg
Det behöver det väl inte alls vara? Man kan bli stark på andra sätt än i gymet.

vhailor
2006-01-27, 17:27
Jag är med Samboy. Jag tror med på Klenisen i långa loppet. Låt oss anta att klenisen är klen och den andre killen är stark. De är trots det lika stora och har samma volym. Klenisen kommer att växa, den starkare med, men eftersom klenisen lyfter så fåniga vikter kommer han inte påfresta leder o dyl lika mycket, Klenisen kommer att kunna träna hårt, ofta, utan att gå sönder som den starkare, som kommer att ha mer perioder då han är skadad.= Bättre totalresultat (volymmässigt) för klenisen.

Sniggel
2006-01-27, 18:58
Jag är med Samboy. Jag tror med på Klenisen i långa loppet. Låt oss anta att klenisen är klen och den andre killen är stark. De är trots det lika stora och har samma volym. Klenisen kommer att växa, den starkare med, men eftersom klenisen lyfter så fåniga vikter kommer han inte påfresta leder o dyl lika mycket, Klenisen kommer att kunna träna hårt, ofta, utan att gå sönder som den starkare, som kommer att ha mer perioder då han är skadad.= Bättre totalresultat (volymmässigt) för klenisen.

Eller så har B, eftersom han redan är starkare, förmodligen även starka leder och senor och kommer att kunna klara av att öka utan någon större risk att få skador.

"Klenisen" A har då tvärtom, inga starka senor, men då han förmodligen varit en stillasittande person (gissning/antagande) kommer han svara snabbt på träningen och öka styrkan och därmed vikterna i rasande fart till en början, för att sedan skada sig (då inte senorna hinner med i samma utveckling som musklerna) och få ta avbrott i träningen

Obs! Vilda spekulationer från min sida, säger inte att min version är rätt, bara att min version är möjlig

jwzrd
2006-01-27, 19:25
Nu är det dags:

sundvall
2006-01-27, 19:26
Nu är det dags:
:laugh:

Samboy
2006-01-27, 21:49
fan asså skulle vart riktigt grymmt om man gjorde ett gym spel som Fotball Manager fast Workout Manager :D så skulle man köpa gubbar o träna dom o köra tävlingar o sånt o sen om dom blir skadade så får man dra in nån annan! skulle vart riktigt grymmt! :hbang:

Jorgen
2006-01-27, 21:50
fan asså skulle vart riktigt grymmt om man gjorde ett gym spel som Fotball Manager fast Workout Manager :D så skulle man köpa gubbar o träna dom o köra tävlingar o sånt o sen om dom blir skadade så får man dra in nån annan! skulle vart riktigt grymmt! :hbang:
Och på vilket sätt har detta med ämnet att göra?

Inte ett skit, eller hur?

Samboy
2006-01-27, 22:15
Och på vilket sätt har detta med ämnet att göra?

Inte ett skit, eller hur?


nej ursäkta mig då din stöddiga hästsko! :booty:

Jorgen
2006-01-27, 22:16
nej ursäkta mig då din stöddiga hästsko! :booty:
Passa dig.

Du har fått mer än en tillsägelse.