handdator

Visa fullständig version : Frukost och illamående


Ungtuppen
2006-01-26, 19:14
Jag mår alltid dåligt i magen när jag äter eller när jag ätit frukost, jag får knappt i mig ett ägg och några dl yoghurt innan jag känner att jag spyr om jag äter mer. Jag brukar käka ett ägg, 4dl yoghurt och en banan och det sista får jag verkligen tvinga i mig för att sedan sitta och vara illamående i 10minuter. Det är väldigt jobbigt och inte alls bra då jag tränar och försöker lägga på mig så mycket muskelmassa som möjligt.

Några tips?

Pepz
2006-01-26, 19:41
gå upp tidigare så du får tid mellan vaknandet och frukosten så brukar det lösa sig..

Det är också en vanesak. tvingar du dig själv ett tag så lär det försvinna

Sniggel
2006-01-26, 20:41
Det är nog en vanesak ja ;)
Hade samma problem som dig i tonåren, vet inte om det var åldern som ändra på det eller lumpen, men numera är jag alltid ordentligt hungrig på morgonen.
Att ha färdiggjord mat sen kvällen innan är guld när man vaknar :thumbup:

Håller med Pepz

Sniggel
2006-01-26, 20:44
edit: ville lägga till en sak.

Man kan må dåligt om man äter på tider som kroppen inte är inställd på att äta på.
Jag märkte av detta när jag jobbade skift.
Man tog o micrade en matlåda klockan 3-4 på natten för man var hungrig och åt kanske nåt när man kom hem på morgonen sen gick man o la sig. När jag vaknade på eftermiddagen så blev det många täta toalettbesök.
Detta problemet hade jag dock bara första veckan sen fungerade magen bra igen.

Herkulez
2006-01-26, 20:45
prova att få i dig nå mindre mängd först och sen äter du 1timme senare. typ 2.5dl mjölk och lite vassle som första mål och senare några grova bröd.

hade samma problem förut och det var hjälpen för mig iaf.

Aelrik
2006-01-26, 20:55
Prova att väcka magen med en munsbit av något innan du gör dig iordning. Sedan när du är nyduschad etc. är magen också vaken och redo för frukost.

Sen om magen verkligen "vaknar" eller om det bara är psykologiskt vet jag inte...
Funkar i alla fall för en kompis till mig. ;)

maRRtin
2006-01-26, 21:00
edit: ville lägga till en sak.

Man kan må dåligt om man äter på tider som kroppen inte är inställd på att äta på.
Jag märkte av detta när jag jobbade skift.
Man tog o micrade en matlåda klockan 3-4 på natten för man var hungrig och åt kanske nåt när man kom hem på morgonen sen gick man o la sig. När jag vaknade på eftermiddagen så blev det många täta toalettbesök.
Detta problemet hade jag dock bara första veckan sen fungerade magen bra igen.
Oh, jag kan äta vad som helst när som helst. Matlådan mitt i natten på jobbet är underbar!

En sak som skiljer markant när man går på nattskiftet är att man nästan alltid måste upp å pissa en gång när man sover, och då pissar man inte lite heller. Varför är det så? Jag behöver ju aldrig gå upp å pissa när jag sover på natten.

Sniggel
2006-01-26, 22:14
maRRtin: Jo jag var hungrig som fan med, inget fel på aptiten, bara det att magen inte blev glad dagen efteråt.
Däremot hade jag inte några problem med att gå upp o pissa mitt i sovandet så det vet jag inte vad det kan bero på.

maRRtin
2006-01-26, 22:16
maRRtin: Jo jag var hungrig som fan med, inget fel på aptiten, bara det att magen inte blev glad dagen efteråt.
Däremot hade jag inte några problem med att gå upp o pissa mitt i sovandet så det vet jag inte vad det kan bero på.
Konstigt, för flera av mina arbetskamrater har samma problem.
Problem med magen hade dock inte jag, men det har iofs aldrig haft som tur är.

LdB
2006-01-26, 23:26
Jag mår alltid dåligt i magen när jag äter eller när jag ätit frukost, jag får knappt i mig ett ägg och några dl yoghurt innan jag känner att jag spyr om jag äter mer. Jag brukar käka ett ägg, 4dl yoghurt och en banan och det sista får jag verkligen tvinga i mig för att sedan sitta och vara illamående i 10minuter. Det är väldigt jobbigt och inte alls bra då jag tränar och försöker lägga på mig så mycket muskelmassa som möjligt.

Några tips?


Jag hade exakt samma problem. mitt försvan genom att gå upp 30 min tidigare. Dricka massa vatten. Sedan äta en mindre måltid frukost, albran eller liknande. Sedan efter morgonträningen åt jag lite mer stadigt. Fullkorns bröd med mera albran eller nått annat. Sen dess slipper jag hela illamående biten.

eandersson
2006-01-26, 23:59
Jag har dålig aptit direkt på morgonen, jag sitter länge och pressar i mig. Men desto senare från och med det att jag vaknat desto lättare går maten ner.

Håller med de föregående talarna. Typ experimentera dig fram annars :cool:

Officer
2006-01-27, 08:30
Hade samma problem. Det enda jag kan med aptit få i mig på morgonen är cornflakes med jordgubbsfilmjölk (kall som fan)

Så nu kör jag i havregryn i filmjölken! Mums