handdator

Visa fullständig version : Ser den här kosten bra ut?


VikZter
2006-01-26, 15:58
Tjena!

Jag har hängt här inne på Kolozzeum ett tag nu, men inte blivit medlem förrän i veckan. Det här blir mitt första inlägg och efter ha sett många bra råd här inne så hoppas jag kunna få lite tips och kommentarer på mitt kost schema som jag tänkte lägga upp.

Jag har hållit på med styrketräning från och till, men det är inte förrän nu jag verkligen börjat ta det hela mer seriöst. Min kost har varit rätt usel fram tills nu så det är den jag tänkte börja med att fixa till.

För övrigt så är jag 23 år, 182 cm lång och väger ca 77 kg. Mitt mål är att bli större och starkare.

Så här ser min kost ut idag! :eating:

06.00 Frukost - Fil 3 dl + flingor 1,5 dl, mjölk 3,5 dl och 3 st brödskivor med pålägg som tex (Ägg, Makrill, Kalkon)

Totalt: Protein=52 g

09.00 Mellanmåll - Mjölk 3 dl + 2 stycken skivor hårt bröd (sportbröd) med kalkon + keso + tomater på och 1 banan

Totalt: Protein=35g

12.00 Lunch - Pasta/ris/potatis + Kött/fisk/fågel och vatten

Totalt: Protein=35

15.00 Mellanmål - Vatten + 2 stycken skivor hårt bröd (sportbröd) med kalkon + keso + tomater på och 1 banan

Totalt: Protein=23g

16.00 - 17.00 Gainer före träning

Totalt: Protein=30 g

16.30 - 18.00 Styrketräning (50-70 min)

18.00 Kolhydrats-drink direkt efter träningen


19.00 - Middag - Pasta/ris/potatis + Kött/fisk/fågel, sallad och vatten

Protein=30 g

21.00 - Kvällsmål - 3 dl mjölk + Frukt + morot

Total proteinmängd ca 200 g

Ni får gärna kommentera om ni tycker det ser konstigt ut eller om ni har tips och råd på annan kost som gör att det blir lite variation. Jag är öppen för allt.

Skrollovicz
2006-01-26, 18:16
Byt ut mjölen på kvällsmålet mot lätt-kesella. 3 dl mjölk är för fjuttigt.

Fråga: har du räknat rätt på frullen?

maRRtin
2006-01-26, 19:07
Jag skulle vilja påstå att det där ser rätt bra ut, 200g protein borde räcka.

VikZter
2006-01-26, 19:34
SkrolloviczByt ut mjölen på kvällsmålet mot lätt-kesella. 3 dl mjölk är för fjuttigt.
Det skulle ju kunna vara nått. Ungefär hur mycket är lämpligt att äta i sista målet före sängdags?

Fråga: har du räknat rätt på frullen?
Det ska nog stämma

Mjölk 3,5 dl = 12 g protein
Fil 3 dl = 10 g protein
Flingor 1,5 dl = 8 g protein
Bröd 3 stycken skivor = 10 g protein

Totalt: 40 g protein

Sen varierar det beroende på pålägg

Ägg 2 stycken = 12 g protein
1 Makrillburk = 10 g protein
Kalkon ca 7-8 skivor = 15 g protein

VikZter
2006-01-26, 19:40
Jag skulle vilja påstå att det där ser rätt bra ut, 200g protein borde räcka.
Låter bra!

Hojta gärna till om ni har några andra förslag, som man kan byta ut mot eller liknande för att få en mer varierad kost.

keffat_liv
2006-01-26, 20:22
ta inte gainern 1 timme efter förra målet.

Ekonom
2006-01-26, 21:01
Jag tycker det ser klockrent ut!! Finns väl alltid nåt du kan göra för att bli "optimalare" men det är pettitesser! Ser disciplenerat ut.

Sen vet ingen här ju hur stort ditt behov av kolhydrater är, men det förmodar man väl att du reglerar efter hur din kropp svarar på olika mängder!

Önskar jag hade disciplin och ork till 8 mån/dag! :furious:

VikZter
2006-01-26, 23:02
ta inte gainern 1 timme efter förra målet.
Ska jag vänta 2 timmar istället? eller hur menar du?

Jag tycker det ser klockrent ut!! Finns väl alltid nåt du kan göra för att bli "optimalare" men det är pettitesser! Ser disciplenerat ut.
Låter kanon!

Sen vet ingen här ju hur stort ditt behov av kolhydrater är, men det förmodar man väl att du reglerar efter hur din kropp svarar på olika mängder!
Exakt! Jag försöker hitta en balancerad mängd, lite beroende på typ av träning.

Skrollovicz
2006-01-27, 09:35
Angående lätt-kesellan:

Smidigast är väl o köpa en burk från Arla 250 gram. Det passar bra innan sänggående eftersom det tas upp långsamt i kroppen och därmed minimerar du risken för muskelnedbrytning när du sover.

Sedan borde du också ha någon bra fettkälla innan läggdags tycker jag. Typ nötter.

Skrollovicz
2006-01-27, 09:37
Hej igen

Varför inte käka gröt till frukost? istället för fil menar jag. Ellaer ännu bättre: variera mellan fil och gröt.

Ekonom
2006-01-27, 11:54
Hej igen

Varför inte käka gröt till frukost? istället för fil menar jag. Ellaer ännu bättre: variera mellan fil och gröt.

precis, varför inte?

stoney_king
2006-01-27, 11:59
Jag tycker att det ser kanonbra ut... du kanske ska äta gröt till frukost... mer fibrer... mums... det är nog bara kvällsmålet som jag skulle vilja ändra lite på... istället för mjölk vilken är lite klen när det gäller protein å så... ät kvarg istället eller lätt-kesella 250-300 gram, sover man gott på... eller så äter du ditt mål vid 21 och äter 250-300 gram kvarg precis innan tandborstningen och sovdags... beror ju helt på när du brukar gå och sova vill säga...

keffat_liv
2006-01-27, 12:15
Ska jag vänta 2 timmar istället? eller hur menar du?


2½ - 3 timmar.

VikZter
2006-01-27, 17:26
Angående lätt-kesellan:

Smidigast är väl o köpa en burk från Arla 250 gram. Det passar bra innan sänggående eftersom det tas upp långsamt i kroppen och därmed minimerar du risken för muskelnedbrytning när du sover.

Sedan borde du också ha någon bra fettkälla innan läggdags tycker jag. Typ nötter.
Jag ska testa det där med kesellan och även nötterna, vilket passar mig peferkt. Både gott och bra! :thumbup:

Varför inte käka gröt till frukost? istället för fil menar jag. Ellaer ännu bättre: variera mellan fil och gröt.

Sant! Jag borde börja variera där. Fil är enklare så jag antar det var därför jag valde det, får fixa till det.

2½ - 3 timmar.
Hinner juh bli hungrig om jag ska vänta så länge :/

maRRtin
2006-01-27, 18:06
Sant! Jag borde börja variera där. Fil är enklare så jag antar det var därför jag valde det, får fixa till det.

Det är inget magiskt med just gröt.
2dl havregryn som gröt eller i filen är ju same same.

negative
2006-01-28, 01:00
2½ - 3 timmar.


Öhh, Why ?

VikZter
2006-01-28, 22:14
Det är inget magiskt med just gröt.
2dl havregryn som gröt eller i filen är ju same same.
Sant! Men det kan vara bra att variera antar jag :)

Don_Kocke
2006-01-28, 22:31
Tjena!

Jag har hängt här inne på Kolozzeum ett tag nu, men inte blivit medlem förrän i veckan. Det här blir mitt första inlägg och efter ha sett många bra råd här inne så hoppas jag kunna få lite tips och kommentarer på mitt kost schema som jag tänkte lägga upp.

Jag har hållit på med styrketräning från och till, men det är inte förrän nu jag verkligen börjat ta det hela mer seriöst. Min kost har varit rätt usel fram tills nu så det är den jag tänkte börja med att fixa till.

För övrigt så är jag 23 år, 182 cm lång och väger ca 77 kg. Mitt mål är att bli större och starkare.

Så här ser min kost ut idag! :eating:

06.00 Frukost - Fil 3 dl + flingor 1,5 dl, mjölk 3,5 dl och 3 st brödskivor med pålägg som tex (Ägg, Makrill, Kalkon)

Totalt: Protein=52 g

09.00 Mellanmåll - Mjölk 3 dl + 2 stycken skivor hårt bröd (sportbröd) med kalkon + keso + tomater på och 1 banan

Totalt: Protein=35g

12.00 Lunch - Pasta/ris/potatis + Kött/fisk/fågel och vatten

Totalt: Protein=35

15.00 Mellanmål - Vatten + 2 stycken skivor hårt bröd (sportbröd) med kalkon + keso + tomater på och 1 banan

Totalt: Protein=23g

16.00 - 17.00 Gainer före träning

Totalt: Protein=30 g

16.30 - 18.00 Styrketräning (50-70 min)

18.00 Kolhydrats-drink direkt efter träningen


19.00 - Middag - Pasta/ris/potatis + Kött/fisk/fågel, sallad och vatten

Protein=30 g

21.00 - Kvällsmål - 3 dl mjölk + Frukt + morot

Total proteinmängd ca 200 g

Ni får gärna kommentera om ni tycker det ser konstigt ut eller om ni har tips och råd på annan kost som gör att det blir lite variation. Jag är öppen för allt.


Vad är det för superbröd du äter till frukost ? eller äter du 20 st ?

Edit: Såg att du redan svarat på frågan

maRRtin
2006-01-29, 22:31
Sant! Men det kan vara bra att variera antar jag :)
Javisst, ombyte förnöjer heter det ju. Kan vara kul att variera frukosten lite också. Det blir lätt att man äter samma sak till just frukost har jag märkt.