handdator

Visa fullständig version : simmare


sandra
2006-01-26, 13:09
Hejsan
Tänkte om någon kunde tala om för mig vad som bränner mest.. simma, gå eller cykla?
Simma 2000m, cykla 1 mil, gå 4km...
MVH Sandra simmaren

Jay-Z
2006-01-26, 13:10
www.caloriesperhour.com

Rockhard
2006-01-26, 16:04
Simma, gå, cykla. I den ordningen skulle jag tippa. Beror iofs på hur bra du är på att simma, om man bara ligger å glider 2000m i lungt tempo behöver det ju inte bränna så mycket.

Slartibartfast
2006-01-26, 16:18
Beror till största delen på intensiteten.

Sniggel
2006-01-26, 17:35
Cykla måste väl bränna mer än att gå, om man nu inte "söndagscyklar" förstås.
Mycket beror förstås på intensiteten som Rockhard nämnde.

Det ska tydligen vara löpning som är mest fettförbrännande om man jämför med andra aktiviteter och samma upplevda intesitet.

Kan man inte jogga kan man ju kanske gå med packning istället *tips*

Fast det som förbränner allra mest i längden är nog den aktivitet man tycker är roligast att utföra och därför vill göra regelbundet.

sandra
2006-01-27, 12:08
Hej igen, när det gäller att gå så suger det verkligen!! gå ute är ok, men man kommer inte upp i samma hastigheter som när man går på löpband.. och det är inte direkt bra väglag ute nu för det heller.
Att cykla är ok, cyklar ju så klart så fort jag orkar..

Men att simma är ju min passion, det är verkligen beroende framkallande, då man inte kan tänka på annat än just villket varv man är på.. ligger inte och glider på 2000m utan simmar så fort jag orkar, det är väll hela poängen med att träna.. att göra det yttersta? Man tävlar ju alltid med sig själv om hur mycket mer man kan prestera på tid... mellan 5 o 6 min på 10 längder..
Känns ju som om simmning inte sliter lika mycket på kroppen, men frågan är ju om det kanske är det som är boven i det hela... måste man känna sig mörbultad kanske för att uppnå resultat, man blir ju inte svettig av att simma... kanske fryser man rentav...
Knepigt detta..
MVH Sandra

maRRtin
2006-01-27, 13:11
Hej igen, när det gäller att gå så suger det verkligen!! gå ute är ok, men man kommer inte upp i samma hastigheter som när man går på löpband.. och det är inte direkt bra väglag ute nu för det heller.
Att cykla är ok, cyklar ju så klart så fort jag orkar..

Men att simma är ju min passion, det är verkligen beroende framkallande, då man inte kan tänka på annat än just villket varv man är på.. ligger inte och glider på 2000m utan simmar så fort jag orkar, det är väll hela poängen med att träna.. att göra det yttersta? Man tävlar ju alltid med sig själv om hur mycket mer man kan prestera på tid... mellan 5 o 6 min på 10 längder..
Känns ju som om simmning inte sliter lika mycket på kroppen, men frågan är ju om det kanske är det som är boven i det hela... måste man känna sig mörbultad kanske för att uppnå resultat, man blir ju inte svettig av att simma... kanske fryser man rentav...
Knepigt detta..
MVH Sandra
Om du nu tycker om simningen så pass mycket så ska du ju självklart hålla dig till det. Varför hålla på med massa tråkiga promenader om du hellre simmar?

Att gå lika snabbt ute som på bandet är inte så konsigt att du inte kan, det blir ju inte alls samma belastning. Det lär ju vara mycket bättre att gå på riktigt, ur alla aspekter. Trevligare, frisk lust, högre kaloriåtgång osv osv

Svettig blir du inte av simning eftersom vattnet kyler dig hela tiden, men därmed inte sagt att det inte gör någon nytta. Det är definitivt en bra träningsform som är snäll mot leder och dyl.

thezet
2006-01-27, 13:37
Känns ju som om simmning inte sliter lika mycket på kroppen, men frågan är ju om det kanske är det som är boven i det hela...

Om du inte förlorar fett är kosten boven. Valet av träningsform är en parentes, eftersom du alltid medelst "välfärdskost" kan kompensera för ökad energiförbrukning.