handdator

Visa fullständig version : Terrorister vinner val?


D Andersson
2006-01-26, 10:10
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=516263&previousRenderType=6

I nuläget verkar det som att terrororganisationen Hamas kommer att vinna det palestinska valet, nuvarande regering ska avgå. Nu ska vi kanske inte överdriva betydelsen med tanke på vad som pågår och pågått under nuvarande styre, men vad tror ni det har för betydelse?

D Andersson
2006-01-26, 10:16
Lite ur Hamas stadgar:

"Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it."

"The Islamic Resistance Movement believes that the land of Palestine is an Islamic Waqf consecrated for future Moslem generations until Judgement Day. It, or any part of it, should not be squandered: it, or any part of it, should not be given up. "

"There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors."

"After Palestine, the Zionists aspire to expand from the Nile to the Euphrates. When they will have digested the region they overtook, they will aspire to further expansion, and so on. Their plan is embodied in the "Protocols of the Elders of Zion", and their present conduct is the best proof of what we are saying."

Nitrometan
2006-01-26, 10:26
Japp. Det ska bli spännande att se hur de förändras när de kommer till makten.

Al Fatah hade ju skjutit sig själv i foten med den utbredda korruptionen. Den var så flagrant att den inte kunde fortgå längre. Ett fattigt folk i flyktingläger med rika politiker som glider i mercor, käkar kaviar och åker på shoppingsemester till Paris...



.

Coldsmith
2006-01-26, 15:40
Skrämmande iaf. Man kan ju tänka sig vad man kommer lära ut i skolorna nu, ännu mer glorifiering av terror och ännu mer hatspridning.
Kan inte hamasanhängarna försöka spränga muren med hjälp av självmordsbombning. Skulle väl lösa en del problem iaf.

raQblad
2006-01-26, 17:47
Skrämmande iaf. Man kan ju tänka sig vad man kommer lära ut i skolorna nu, ännu mer glorifiering av terror och ännu mer hatspridning.
Kan inte hamasanhängarna försöka spränga muren med hjälp av självmordsbombning. Skulle väl lösa en del problem iaf.Men vi hoppas att de israeliska frihetsbevarande soldaterna med glorior ska befria oss från dessa hemska terrorister.

Terrorister vars land är ockuperat och raserat av israeliska trupper som har order att skjuta på allting som rör sig, vare sig det är barn eller jihad-"terrorister".
Jag vill inte rättfärdiga det våld som jihad och hamas sysslar med, men jag menar att Israels tidigare attacker är just vad som drivit det palestinska folket till dessa handlingar. Tänk vad Israels svar till nyval blir, nu när Hamas styr palestina.
Ännu ett brutalt massmord? Ännu fler attacker mot civila byggnader?
Ännu fler murar för att kränka internationella lagar och mänskliga rättigheter?

skaparn
2006-01-26, 17:56
Studio 1's utsände återgav nyss en Hamas-medlems uttalande som var lite intressant. "Gud gav oss mer än vi bad om", vilket kan ha varit talande, Hamas var kanske inte var redo att ta tag i rodret utan man hade endast opposition med ett stort antal väljare i ryggen.

Om jag tillåter mig att se ljust på framtiden kommer detta leda till att Hamas som ändå haft väldigt stor inofficiell makt med full kraft få känna omvärldens diplomatiska kyla och tvingas kamma sig i frågor om militarism, terror och acceptans av Israels existens.

skaparn
2006-01-26, 17:57
Men vi hoppas att de israeliska frihetsbevarande soldaterna med glorior ska befria oss från dessa hemska terrorister.

Terrorister vars land är ockuperat och raserat av israeliska trupper som har order att skjuta på allting som rör sig, vare sig det är barn eller jihad-"terrorister".


Blir du inte trött själv av att slänga dig med floskler?

MUGEN
2006-01-26, 18:13
Blir du inte trött själv av att slänga dig med floskler?

vad är det du insinuerar, att han har fel i frågan om att israeliska soldater beskjutit och dödat(mördat?) oskyldiga barn(senast en pojke nu i veckan som tordes ha placerat ut misstänkta objekt..?), att staten israel i allt för många avséenden får klappar på ryggen trots tvivelaktiga handlingar likt byggandet av en separations-mur bara för att europeiska och andra västerländska stater(läs USA) har dåligt samvete för vad som skedde i tyskland för 60 år sedan.

området är ett jävla getingbo, vågar inte ställa mig på någon sida i frågan eftersom båda parter har blivit utsatta för fel genom historien..

Naesetgrabb
2006-01-26, 18:13
Men vi hoppas att de israeliska frihetsbevarande soldaterna med glorior ska befria oss från dessa hemska terrorister.

Terrorister vars land är ockuperat och raserat av israeliska trupper som har order att skjuta på allting som rör sig, vare sig det är barn eller jihad-"terrorister".
Jag vill inte rättfärdiga det våld som jihad och hamas sysslar med, men jag menar att Israels tidigare attacker är just vad som drivit det palestinska folket till dessa handlingar. Tänk vad Israels svar till nyval blir, nu när Hamas styr palestina.
Ännu ett brutalt massmord? Ännu fler attacker mot civila b :laugh: yggnader?
Ännu fler murar för att kränka internationella lagar och mänskliga rättigheter?

"internationella lagar och mänskliga rättigheter?" - Ja du... I samband med ämnet Hamas och din "intressanta" avatar behöver jag väl inte säga något mer egentligen.

MUGEN
2006-01-26, 18:18
"internationella lagar och mänskliga rättigheter?" - Ja du... I samband med ämnet Hamas och din "intressanta" avatar behöver jag väl inte säga något mer egentligen.

förklara, förstår inte varför grabben inte skulle kunna ha en kommunist-symbol och tala för lag och rätt?

jag antar att du superspexar och hävdar att alla konservativa i världen kan ställas till svars för george bush´s åsikter också då eller, och alla liberala tycker det är okej att röka bong eftersom vissa liberala i nederländerna tycker det.. pfft

Coldsmith
2006-01-26, 18:47
Ojoj. Verkar som att en historielektion är på plats.

vad är det du insinuerar, att han har fel i frågan om att israeliska soldater beskjutit och dödat(mördat?) oskyldiga barn(senast en pojke nu i veckan som tordes ha placerat ut misstänkta objekt..?), att staten israel i allt för många avséenden får klappar på ryggen trots tvivelaktiga handlingar likt byggandet av en separations-mur bara för att europeiska och andra västerländska stater(läs USA) har dåligt samvete för vad som skedde i tyskland för 60 år sedan.

För det första, att du ens försöker dig på fina ord som "insinuera" men sedan kommer med extremt opåläste uttalanden visar bara att du gluttat i synonymordboken lite för mycket.

Läs på i frågan och återkom sedan med svar på följande:

1: När började den sionistiska rörelsen?
2: På vilket sätt delade man upp området?
3: Vilka länder skapade man?
4: Vilka länder vägrade gå med på det hela så vi fick en situation där palestina inte är ett land än idag.
5: Vem startade kriget -48?

När du kan svara på dessa frågor kan du yttra dig igen i ämnet, för än så länge så är du alldelens för dåligt påläst för att ha så starka åsikter som du har.

Terrorister vars land är ockuperat och raserat av israeliska trupper som har order att skjuta på allting som rör sig, vare sig det är barn eller jihad-"terrorister".
Jag vill inte rättfärdiga det våld som jihad och hamas sysslar med, men jag menar att Israels tidigare attacker är just vad som drivit det palestinska folket till dessa handlingar. Tänk vad Israels svar till nyval blir, nu när Hamas styr palestina.
Ännu ett brutalt massmord? Ännu fler attacker mot civila byggnader?
Ännu fler murar för att kränka internationella lagar och mänskliga rättigheter?


Ställer samma frågor till dig som ovan. Men vill bara tillägga att dom inte har order att skjuta på allt som rör sig, om du tror att dom har en sån order så dumförklarar du dig själv.
Och de attacker som har lett fram till nuvrande konflikt, det är de attacker som arabländerna har ordnat, första gången -48. (se där, ett svar på en fråga ovan).

MUGEN
2006-01-26, 20:36
Ojoj. Verkar som att en historielektion är på plats.



För det första, att du ens försöker dig på fina ord som "insinuera" men sedan kommer med extremt opåläste uttalanden visar bara att du gluttat i synonymordboken lite för mycket.

Läs på i frågan och återkom sedan med svar på följande:

1: När började den sionistiska rörelsen?
2: På vilket sätt delade man upp området?
3: Vilka länder skapade man?
4: Vilka länder vägrade gå med på det hela så vi fick en situation där palestina inte är ett land än idag.
5: Vem startade kriget -48?

När du kan svara på dessa frågor kan du yttra dig igen i ämnet, för än så länge så är du alldelens för dåligt påläst för att ha så starka åsikter som du har.



Ställer samma frågor till dig som ovan. Men vill bara tillägga att dom inte har order att skjuta på allt som rör sig, om du tror att dom har en sån order så dumförklarar du dig själv.
Och de attacker som har lett fram till nuvrande konflikt, det är de attacker som arabländerna har ordnat, första gången -48. (se där, ett svar på en fråga ovan).

bror duktig, insåg att jag kunde besvara samtliga frågor utan att ens snegla på historieboken, faktum är att jag för så tidigt som några månader sedan skrev ett specialarbete(20 sid :hbang: ) på sexdagarskriget vilket gör att jag känner mig extra het på gröten i ämnet.

1. sionistiska rörelsen började i europa i slutet av 1800-talet.
2. delade up? judar började redan under tidigt 1900-tal köpa upp mark och bosätta sig i brittiskt-kontrollerade palestina, att segrande makter ur WW2 under nybildad FN-flagg efter ett par år av turbulens tilldelade judarna delar av området godkänner jag inte, faktumet att folk redan bodde där tog man nämnligen inte hänsyn till. *rolleyes*
3. man skapade? Israel utropade sig självt till stat efter första arab-israel kriget och västvärlden mfl. erkännde staten som suverän(ej arabstaterna, vilka flera än idag inte erkänner landet). det är mer invecklat än bildande av utomstående.
4. Egypten, Syrien, Jordanien, (Irak) etc. fullt förståeligt agerande i mina ögon.
5. ovannämnda + libanon (inoficiellt)



har aldrig hävdat att dom har order att skjuta på allt, som jag skrev tidigare så vägrar jag ta ställning i frågan om vilka som hade fel och rätt eftersom båda parter är och har varit utsatta så pass genom historien, men faktum kvarstår att Israel bygger en mur(på delvis palestinskt territorium) för att separera dem från västbanken, tycker man att det är acceptabelt så har man ingen rätt att ifrågasätta ett byggande av tex. berlinmuren eller apartheid i sydafrika.. sinnesjukt

skaparn
2006-01-26, 20:58
har aldrig hävdat att dom har order att skjuta på allt, som jag skrev tidigare så vägrar jag ta ställning i frågan om vilka som hade fel och rätt eftersom båda parter är och har varit utsatta så pass genom historien, men faktum kvarstår att Israel bygger en mur(på delvis palestinskt territorium) för att separera dem från västbanken, tycker man att det är acceptabelt så har man ingen rätt att ifrågasätta ett byggande av tex. berlinmuren eller apartheid i sydafrika.. sinnesjukt

Tona ner arrogansen en smula, båda två. Jag quotade raqblads påstående om att Israeliska soldater hade order att skjuta på allt som rör sig, och frågade sedan ifall han inte var leds floskler. Då gick du igång på alla cylindrar och lyckades utan att faktiskt säga det rent ut, hävda att raqblad hade rätt.

För att inte ta ställning i frågan så tar du förvånansvärt mycket... ställning.

Allan
2006-01-26, 21:25
Israel har fått det resultat de ville ha. Och fruktade. Genom att stampa på palestinierna har man vält dem i armarna på Hamas; ett resultat som faktiskt förutspåddes för flera månader sen. Samtidigt har man försvagat Fatah, som är den enda rörelsen som kunde ha blivit en kraft att räkna med i Palestina.
Förutom Hamas ovilja att erkänna Israel - ett erkännande som för de flesta palestinier är lika främmande som att begära att USA skulle börja betrakta Saddam som en statsman eller Usama som en hederlig opponent - är det också en rörelse med inslag av sträng islamism. De har sina supportrar i Teheran.
Tyvärr är det nog så att väldigt mycket av den politik som för/inte förs i Israel-Palestina idag fortfarande styrs av gammalt groll, av invanda förställningar. Och av religiös extremism på bägge sidor.
Det kommer bli oerhört svårt för Israel att fortsätta med sina riktade mord mot en rörelse som faktiskt vunnit i ett demokratiskt val. Det kommer att bli oerhört svårt för Hamas att fortsätta sina attentat. Det kommer att öppna för fler aktörer. Det finns drivor med hängivna muslimer i Gaza som kan tänka sig att spränga sig själva i luften. Är det nån som tror att de kommer sluta med det?

allan

jakke
2006-01-26, 21:28
Risken finns att det blir parkeringsplatser av hela palestina. Jag har svårt ett se en lösning på detta. Båda sidorna hatar varannadra så mycket..

D Andersson
2006-01-26, 21:30
Se framåt för en gångs skull, vad tror ni kommer hända?

Skärper Hamas till sig och börjar förhandla eller fortsätter man vara militant och framkallar inbördeskrig? Det har redan rapporterats om våldsamheter mellan Fatah- och Hamasanhängare. Vad gör Israel? Förhandlar man med en maffiaorganisation (som Hamas i bästa fall kan kallas) under några omständigheter? Jag har givetvis mina egna åsikter men vad tror ni?

skaparn
2006-01-26, 21:41
Se framåt för en gångs skull, vad tror ni kommer hända?

Skärper Hamas till sig och börjar förhandla eller fortsätter man vara militant och framkallar inbördeskrig? Det har redan rapporterats om våldsamheter mellan Fatah- och Hamasanhängare. Vad gör Israel? Förhandlar man med en maffiaorganisation (som Hamas i bästa fall kan kallas) under några omständigheter? Jag har givetvis mina egna åsikter men vad tror ni?

Ryktet säger ju att Israel på vissa håll redan har kontakter med Hamas politiska gren så det finns hopp om att förhandlingar kan fortsätta. Som Allan skrev så blir det svårare för Israel att fortsätta med riktade attentat mot Hamas (och därmed reta upp presumtiva militanta palestinier än mer) och att Hamas nu måste sopa rent framför egen dörr då det inte anstår ett demokratiskt valt parti att (i alla fall officiellt) försvara terroristaktioner. Lite naivt kan man väl hoppas att Allan får fel i att nya rörelser tar vid där Hamas slutar.
Länder som tidigare inte särskilt tydligt tagit avstånd från att Palestina genomsyrats av tanken på att utplåna Israel kan nu inte längre bortse från att det ledande partiet har det i sin agenda och kommer att tvingas sätta press på Hamas. Faktum är ju att Palestina har mer akuta problem som inte kan skyllas på de onda judarna in absurdum. Samhället är, om man ska tro de korrespondenter som rapporterar från västbanken, i skriande behov av upprustning. Biståndet till detta är ett av dom medel omvärlden bör villkora för att sätta press på Hamas.

Allan
2006-01-26, 21:45
Se framåt för en gångs skull, vad tror ni kommer hända?

Skärper Hamas till sig och börjar förhandla eller fortsätter man vara militant och framkallar inbördeskrig? Det har redan rapporterats om våldsamheter mellan Fatah- och Hamasanhängare. Vad gör Israel? Förhandlar man med en maffiaorganisation (som Hamas i bästa fall kan kallas) under några omständigheter? Jag har givetvis mina egna åsikter men vad tror ni?

Israel måste ovillkorligen acceptera att förhandla med de som av det palestinska folket valts till företrädare. Ingenstans kan ett land bestämma vem som ska representera ett annat land.
Hur de gör det är oväsentligt - men de måste till förhandlingsbordet. Israel kallar Hamas för maffiaorganisation. Vad Israel kallas på Västbanken kan man kanske ana sig till...
Hamas kommer att lägga ner vapnen. En stund. De kommer att ha att göra ett tag med att bringa ordning och islamisk lag till folket. Och de gamla Fatah-koryféerna måste ju hinna sätta sig i säkerhet.
Våldet kommer att fortsätta. Det finns för många som mist bröder och systrar under de här decennierna för att det skulle saknas material till martyrer. Det finns ju som bekant andra organisationer än Hamas och Fatah.
Det som har hänt har i mångt och mycket skapats av Sharon och hans regeringar. Deras oförsonlighet har varit lika skadlig som den Arafat och hans gossar visat upp. Det man kan hoppas är att de nya generationerna faktiskt kan lägga det hela bakom sig.
Ett absolut villkor är att Israel inte fortsätter obstruera skapandet av en palestinsk medelklass, vilket man gör genom att jävlas big-time med alla som vill npt överhuvudtaget i Gaza eller på Västbanken. Olidliga levnadsförhållanden är en magnifik grogrund för hat och våld.


allan

Gandalf
2006-01-26, 21:51
Arafats organisation kallades för terrorister och blev rumsrena,ANC med Nelson Mandela kallades för terrorister och blev rumsrena och det finns fler organisationer som börjat som terrorister.
Sen har vi ju judarnas bilbomber och mord på bland annat FN-medlaren Folke Bernadotter i Palestina då judarna försökte driva bort engelsmännen från området genom terror, flera av dom terroristerna satt sedan med i Israels regering.
Så självklart kan Hamas också bli rumsrena och man måste skilja på den militanta grenen av Hamas och den civila grenen av Hamas som bygger skolor,sjukhus mm.
Att kalla hela Hamas för terrorister är en lögn som Israelvännerna kör med och tyvärr så står den nuvarande Svenska regeringen helt på Israels sida.
Se bara på vilka krav omvärlden ställer på den nya Palestinska regeringen, har dom ställt samma krav på Israel? nej dom kräver inte ens att Israel ska följa det som FN beslutat utan handeln och det militäriska samarbetet fortsätter trots att Israel skiter i vad FN sagt och säger.
Jag önskar Hamas att lycka till och det kan inte bli sämre än när Arafat satt instängd och fick fråga Israel om lov att gå på toaletten. :cool:

Bredband
2006-01-26, 22:56
Israel måste ovillkorligen acceptera att förhandla med de som av det palestinska folket valts till företrädare. Ingenstans kan ett land bestämma vem som ska representera ett annat land.
Jag tror inte Israel "måste" acceptera någonting från palestinierna faktiskt. Vill de inte förhandla med Hamas så gör de inte det.
Hur de gör det är oväsentligt - men de måste till förhandlingsbordet. Israel kallar Hamas för maffiaorganisation. Vad Israel kallas på Västbanken kan man kanske ana sig till...
Varför måste de till förhandlingsbordet? Visst, man kallar nog Israel både det ena och det andra på Västbanken, liksom man gör detsamma i större delen av arabvärlden. Men varför skall Israel ta hänsyn till det? Hatet är ju detsamma oavsett vad Israel gör:

Förhandlingar och tillbakadraganden? Nya terrorattacker och uppskruvad retorik.

Militära attacker och utökade ockupationer? Nya terrorattacker och uppskruvad retorik.
Det som har hänt har i mångt och mycket skapats av Sharon och hans regeringar. Deras oförsonlighet har varit lika skadlig som den Arafat och hans gossar visat upp. Det man kan hoppas är att de nya generationerna faktiskt kan lägga det hela bakom sig.
Att Sharon blev vald är i mångt och mycket Arafats fel. Han var en synnerligen usel politiker, även med arabiska mått mätt. (Vi pratar om mannen som ställde sig på Saddams sida vid det första gulfkriget.)

Israelerna hoppades på förhandlingar och eftergifter under Barak. Bara det kunde ge säkerhet. Det blev istället fler terrorattentat och en intifada.

Så man provade Sharon istället. Och säga vad man vill om hans politik, men den har gett resultat. För Israel. För palestinierna har den inte varit lika rolig.

pdc9
2006-01-26, 22:58
Ingenstans kan ett land bestämma vem som ska representera ett annat land.

Hur var det när högerextreme österrikaren som jag inte minns namnet på VALDES AV det österrikiska FOLKET men EU och inblandade länder började bojkotta österrike osv och tvingade denne FOLKVALDE ledare att avgå...

eller minns jag helt fel ? ...

jag kommer åtminstone inte ihåg att jag på den tiden hörde något stöd för att österrikarna skule få välja vem de ville... då var det "rätt" att se till att han avgick..

det brukar dock vara just så här att när någon på högra sidan inte passar så försvinner plötsligt allt snack om att ett land och folk ska få välja vem de vill...

det samma kan väl sägas när Italien har val och högerextrema krafter får en LITEN plats i regeringen .. då blir det också ett jäkla liv. Men när de två italienska komunistpartierna får STOR plats då vänstern vinner så hör/läser man aldrig något...

det var bara mina små tankar och jag ber om ursäkt om jag gick off topic, var bara tvungen att spinna vidare på den meningen som Allan skrev !

Bredband
2006-01-26, 23:00
Jag önskar Hamas att lycka till och det kan inte bli sämre än när Arafat satt instängd och fick fråga Israel om lov att gå på toaletten. :cool:
Du lyckönskar en organisation som skulle utplåna staten Israel och kasta judarna i havet om de bara kunde?

Sämre lär det bli, lita på det. I mellanösternpolitiken blir det nästan alltid sämre.

Grisen
2006-01-26, 23:01
Ganska ironiskt att USA kämpar för demokrati i mellanöstern och nu när palestinierna har valt i ett demokratiskt val, då grinar både Bush och utrikesminister Condoleezza Rice.

Arne Persson
2006-01-26, 23:02
Efter Saddam så får väl Hamas räknas som en frisk fläkt i mellanöstern. Man kan ju alltid hoppas att förnuftet segrar..... men man tvivlar.

Grisen
2006-01-26, 23:03
Du lyckönskar en organisation som skulle utplåna staten Israel och kasta judarna i havet om de bara kunde?

Sämre lär det bli, lita på det. I mellanösternpolitiken blir det nästan alltid sämre.


Tidigare var även PLO terroriststämplade, Hamas kanske ändrar sin inriktning nu.

Gandalf
2006-01-26, 23:32
Ja jag håller med dig Bredband då du säger att det blir sämre i mellanöstern men då menar jag USA och Israels ockuppationspolitik som bara göder hat och terrorism.
Varför lär sig aldrig Israel efter alla dessa år att man inte kan ständigt förtrycka människor och ockuppera mark och tro att folket ska ge upp och se Israel som någon vän,
Israel kommer aldrig att ge palestinierna något överhuvudtaget eftersom Israel vet att USA står bakom dom oavsett vad Israel gör.
Så därför så är Hamas något som kan ruska liv i omvärlden som tyvärr till stor del stödjer Israels och USA:s ockuppationer, men vem vet och därför önskar jag det demokratiska vinnaren av det Palestinska valet Hamas att lycka till. :cool:

Trance
2006-01-26, 23:35
Ja jag håller med dig Bredband då du säger att det blir sämre i mellanöstern men då menar jag USA och Israels ockuppationspolitik som bara göder hat och terrorism.
Varför lär sig aldrig Israel efter alla dessa år att man inte kan ständigt förtrycka människor och ockuppera mark och tro att folket ska ge upp och se Israel som någon vän,
Israel kommer aldrig att ge palestinierna något överhuvudtaget eftersom Israel vet att USA står bakom dom oavsett vad Israel gör.
Så därför så är Hamas något som kan ruska liv i omvärlden som tyvärr till stor del stödjer Israels och USA:s ockuppationer, men vem vet och därför önskar jag det demokratiska vinnaren av det Palestinska valet Hamas att lycka till. :cool:

Tror du att detta handlar om förtryck? Det mesta handlar om rasism från arabernas sida. Vem startade alla krig etc?

Bredband
2006-01-27, 00:23
Varför lär sig aldrig Israel efter alla dessa år att man inte kan ständigt förtrycka människor och ockuppera mark och tro att folket ska ge upp och se Israel som någon vän,
Varför lär sig aldrig palestinierna efter alla dessa år att man inte kommer någonvart med terrorism?

Vad har palestinierna fått ut av sina intifador och terrorattacker? Mer land? Mer frihet? Högre välstånd?

Israelerna har dock lärt sig -- den hårda vägen -- att man måste vara stenhård mot palestinierna, allt annat uppfattas som svaghet och att palestinierna kommer att vinna och Israel upphöra att existera. Syftet med ockupationer och militära attacker är inte att bli betraktad som någon vän -- den förhoppningen har man gett upp för länge sedan.
Så därför så är Hamas något som kan ruska liv i omvärlden som tyvärr till stor del stödjer Israels och USA:s ockuppationer, men vem vet och därför önskar jag det demokratiska vinnaren av det Palestinska valet Hamas att lycka till. :cool:
Demokratisk vinnare? Att man kommit till makten i demokratiska val gör en inte till demokrat.

Bärs
2006-01-27, 08:27
Jag tror att det var oundvikligt och på ett sätt bra att Hamas får ansvar, av orsaker som framkommit tidigare i tråden. Tror inte det kommer att hända speciellt mycket faktiskt. Israel är ju berett att följa sin egen färdplan utan en palestinsk motpart att förjandla med. Bollen ligger hos Hamas. Vill de vara konstruktiva upplöser de sin väpnade gren och beter sig som ansvarsfulla demokratiskt valda politiker. Vill de ha trubbel ger de sin väpnade gren fria händer och då kommer Israel att radera ut hela Hamas ledarskikt. Förr eller senare. :eating:

Nitrometan
2006-01-27, 08:50
Inte för att det tillför nåt i sakfrågan men det finns bara en anledning till att El Al (det israeliska flygbolaget) har klarat sig så bra från terroristattacker/flygkapningar. Det är den tuffa säkerheten. Beväpnade vakter ombord och i boardinghallen. De kollar upp sina passagerare. Planen har både flares och missiler ombord.

Det kanske visar att den israeliska hårda strategin har funkat. Åtminstone i vissa fall.

D Andersson
2006-01-27, 09:04
Varför lär sig aldrig Israel efter alla dessa år att man inte kan ständigt förtrycka människor och ockuppera mark och tro att folket ska ge upp och se Israel som någon vän,

Man kanske skulle upplysa om att de verkliga förtryckarna av palestinierna är den palestinska ledningen och arabländerna själva.


En annan möjlighet är ju att Hamas får hybris och försöker starta krig mot Israel.

Nitrometan
2006-01-27, 12:41
Förra året gav Sverige 250 miljoner i bistånd till Palestina...

Fartman
2006-01-27, 12:45
Förra året gav Sverige 250 miljoner i bistånd till Palestina...
Och där blev jag väldigt ledsen.

Coldsmith
2006-01-27, 13:37
1. sionistiska rörelsen började i europa i slutet av 1800-talet.

Duktigt. Alltså, det var inte bara något man fick för sig efter en tid med dåligt samvete efter andra världskriget.


2. delade up? judar började redan under tidigt 1900-tal köpa upp mark och bosätta sig i brittiskt-kontrollerade palestina, att segrande makter ur WW2 under nybildad FN-flagg efter ett par år av turbulens tilldelade judarna delar av området godkänner jag inte, faktumet att folk redan bodde där tog man nämnligen inte hänsyn till. *rolleyes*

Du menar att judar inte får köpa mark? För det är ju isåfall något som gör att du får ställa dig i leden bland nazisterna. Men det är väl förstås inte det du menar. Så vad menar du? Var judarna onda som köpte upp land i det område som historiskt har varit israel?

"Brittisk-kontrollerade palestina", här menar du väl inte att det var landet palestina?

För övrigt så var inflyttningen stor från många sidor då judarna började flytta dit. Faktum är att fler araber flyttade till de judiska områdena än de arabiska områdena. Vilket var ett resultat av att judarna hade lyckats bygga upp en fungerande ekonomi, man hade dränerat malariaträskmarker, man lyckades sänka dödligheten och öka livslängden tämligen drastiskt.

Man tilldelade även araber markområden, landet som var tänkt att bli palestina. Man tilldelade efter demografin så man tog faktiskt hänsyn till att folk bodde där sen tidigare. Det var ju inte så att man snodde områden av araber och sen skickade alla judar dit. Absolut inte.


3. man skapade? Israel utropade sig självt till stat efter första arab-israel kriget och västvärlden mfl. erkännde staten som suverän(ej arabstaterna, vilka flera än idag inte erkänner landet). det är mer invecklat än bildande av utomstående.

Sa du inte nyss att det var FN som gjorde det?
Israel fick FN-mandat att skapa en stat, det var tänkt att en arabisk stat skulle skapas också men det lyckades arabländerna och palestinierna skjuta i sank. "Den som gapar efter mycket" är lämpligt att nämna här.


4. Egypten, Syrien, Jordanien, (Irak) etc. fullt förståeligt agerande i mina ögon.
5. ovannämnda + libanon (inoficiellt)

Fullt förståeligt säger du? På vilket sätt är det det? Det var ok när det var brittiskt protektorat eller när andra länder hade kontrollen av området. Men när det var judar så blev det ett stor "no-no". Vad är förståeligt med det? Menar du att det är förståeligt att dom reagerade så utifrån det faktum att dom är antisemiter?


har aldrig hävdat att dom har order att skjuta på allt, som jag skrev tidigare så vägrar jag ta ställning i frågan om vilka som hade fel och rätt eftersom båda parter är och har varit utsatta så pass genom historien, men faktum kvarstår att Israel bygger en mur(på delvis palestinskt territorium) för att separera dem från västbanken, tycker man att det är acceptabelt så har man ingen rätt att ifrågasätta ett byggande av tex. berlinmuren eller apartheid i sydafrika.. sinnesjukt

Skjuta på allt var väl raqblad som sa. Det var ingen kommentar gjord mot dig.

Att du dessutom jämför barriären i mellanöstern med berlinmuren eller apartheid i sydafrika är skamligt. Då inser du inte vad berlinmuren var för något eller vad apartheid innebar för folket som levde där. Ett hån mot det lidande dom fick uppleva.
Och kalla det för BARRIÄR i fortsättningen, för det är vad det är. Den består bara till någon procent av mur, för att hindra krypskyttar.

Nitrometan
2006-01-27, 13:46
BARRIÄR (tm)

Varför är det just en barriär och inte ett staket t.ex. ??

Barriär, stängsel, staket, mur, vall, vägg, hinder, skyddsvärn, befästning, ridå, räcke, spärr, skrank - det finns ju så många trevliga synonymer att använda.

Vad är det för fel på en mur?



Kanske ska tillägga att jag hittills inta har lyckats ta ställning i frågan...

Nitrometan
2006-01-28, 15:35
Kul. Nu händer det saker.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=516944&previousRenderType=6

Coldsmith
2006-01-30, 12:12
http://www.frontpagemag.com/media/slideshowimages/slide1.html

kan ju lägga in den där länken för lite reaktioner iaf.

Nitrometan
2006-01-30, 14:02
Nu får svenskar och danskar 48 timmar på sig att lämna Gaza.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=517298&previousRenderType=6

Annars...

roge
2006-01-30, 15:26
Hamas kommer säkert att börja ställa krav på att landområden ska innlämnas till Palestina, ungefär som Nazisterna gjorde när de kom till makten.

Just nu verkar de flesta medier i Sverige vara på Palestiniernas sida, men när de visar sitt verkliga ansikte kanske fler börjar förstå hur situtionen egentligen ser ut.

Gandalf
2006-01-30, 15:42
Hamas har FN på sin sida om dom kräver sin mark tillbaka och jämnföra med Hitler visar bara att man inte förstår vad konflikten beror på.
Sedan vad har Israel tjänat på våld och terror emot palestinierna jo blod och terror tillbaka, Israel är den starke parten i denna konflikt och det är bara Israel som kan genomföra en rättvis fred med palestinierna och det är att Israel gör som FN har sagt, den dagen Israel gör som FN har sagt den dagen blir det fred för vanligt folk vill leva i fred.
Det är Israel som håller denna konflikt i gång genom sin stöld av palestinsk mark när dom bygger den nya Berlinmuren och genom sin ockupation som helt strider emot FN.
Så jag hoppas västvärlden ställer samma krav på Israel då dom går till val, att dom ska sluta med våld och terror annars så dras allt stöd tillbaka från EU och USA.
Men tyvär så är det ju bara drömmar för EU och USA står ju helt på Israels sida och Israel kan lungt fortsätta förtrycka och terrorisera palestinierna. :cool:

Coldsmith
2006-01-30, 15:48
Hamas har FN på sin sida om dom kräver sin mark tillbaka och jämnföra med Hitler visar bara att man inte förstår vad konflikten beror på.
Sedan vad har Israel tjänat på våld och terror emot palestinierna jo blod och terror tillbaka, Israel är den starke parten i denna konflikt och det är bara Israel som kan genomföra en rättvis fred med palestinierna och det är att Israel gör som FN har sagt, den dagen Israel gör som FN har sagt den dagen blir det fred för vanligt folk vill leva i fred.
Det är Israel som håller denna konflikt i gång genom sin stöld av palestinsk mark när dom bygger den nya Berlinmuren och genom sin ockupation som helt strider emot FN.
Så jag hoppas västvärlden ställer samma krav på Israel då dom går till val, att dom ska sluta med våld och terror annars så dras allt stöd tillbaka från EU och USA.
Men tyvär så är det ju bara drömmar för EU och USA står ju helt på Israels sida och Israel kan lungt fortsätta förtrycka och terrorisera palestinierna. :cool:

Vilken djup analys hörrödu. du har missat allt som skrivits i tråden och i tidigare trådar om den här konflikten antar jag? För det här känns verkligen som upprepning. Att jämföra BARRIÄREN(!!) med berlinmuren är att verkligen inte kunna sin historia.
Att dom ska stäla samma krav på israel? Vad dillar du om nu? Förklara och utveckla.
Står helt på israels sida? Skulle jag inte säga, att en del västländer däremot förstår konflikten och ställer sig MOT terrorism och MED demokrati, det håller jag däremot med om.
Det enda sättet att konflikten får ett slut är att palestina slutar med att uppfostra ungarna till att bli självmordsbombare, att erkänna israel och ta bort kraven på att utplåna israel och döda alla judar. Israel vill försvara sig, inte mörda folk hejvilt. Om israel hade samma mål och fanatism som palestina så hade det bara funnits israel och israeler där, palestina skulle vara borta sen länge. Nu är det dock inte så. Att skylla konflikten på israel är som att skylla på poliserna att vi har brottslighet.

Läs på om konflikten, till exempel hur den startade....

D Andersson
2006-01-30, 15:55
Hamas har FN på sin sida om dom kräver sin mark tillbaka och jämnföra med Hitler visar bara att man inte förstår vad konflikten beror på.
Sedan vad har Israel tjänat på våld och terror emot palestinierna jo blod och terror tillbaka, Israel är den starke parten i denna konflikt och det är bara Israel som kan genomföra en rättvis fred med palestinierna och det är att Israel gör som FN har sagt, den dagen Israel gör som FN har sagt den dagen blir det fred för vanligt folk vill leva i fred.
Det är Israel som håller denna konflikt i gång genom sin stöld av palestinsk mark när dom bygger den nya Berlinmuren och genom sin ockupation som helt strider emot FN.
Så jag hoppas västvärlden ställer samma krav på Israel då dom går till val, att dom ska sluta med våld och terror annars så dras allt stöd tillbaka från EU och USA.
Men tyvär så är det ju bara drömmar för EU och USA står ju helt på Israels sida och Israel kan lungt fortsätta förtrycka och terrorisera palestinierna. :cool:

Är du ironisk? Du pratar om att inte förstå vad konflikten beror på och skriver samtidigt det här inlägget...

Det går alldeles utmärkt att läsa den här tråden igen om du har glömt:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59532&page=1&pp=15&highlight=Israel