handdator

Visa fullständig version : Mozart fyller 250 år!


MasterChief
2006-01-26, 09:06
I morgon "fyller " Mozart 250 år och det är givetvis något att uppmärksamma.
Detta musikaliska geni vars samlade verk fyller upp 180 CD-skivor (jämför det med dagens artister! Allt detta skrivet för hand utan datorer och balla inspelningsstudios) och som har skapat sådan magi och glädje för miljoner människor över hela världen!

Med tanke på antalet medlemmar här borde det finnas flera som gillar/älskar/avgudar hans musik. Själv så har jag lyssnat på honom i 20 år och tröttnar aldrig. Till skillnad mot mycket av den musik som skapas idag finns det inget "bäst före datum" på hans musik.

Fyll tråden med favoritstycken och/eller allmänna hyllningar och upplevelser!
(Inget tjafs! Detta är en genuin officiell hyllningstråd).

Denna vackra vinterdag då livet är ganska mysigt trots en begynnande förkylning så skulle nog dessa verk passa bra:
* Violionkonsert No.4 D-dur
* Hornkonsert No.1 D-dur
* Divertimento D-dur för stråkar, oboe och två horn

Nitrometan
2006-01-26, 09:10
Köchel 448, första satsen. Mozarteffekten.

Kan man fylla år när man är död?

Det blir till att lyssna...

backflash
2006-01-26, 09:15
I morgon "fyller " Mozart 250 år och det är givetvis något att uppmärksamma.
Detta musikaliska geni vars samlade verk fyller upp 180 CD-skivor (jämför det med dagens artister! Allt detta skrivet för hand utan datorer och balla inspelningsstudios) och som har skapat sådan magi och glädje för miljoner människor över hela världen!

Med tanke på antalet medlemmar här borde det finnas flera som gillar/älskar/avgudar hans musik. Själv så har jag lyssnat på honom i 20 år och tröttnar aldrig. Till skillnad mot mycket av den musik som skapas idag finns det inget "bäst före datum" på hans musik.

Fyll tråden med favoritstycken och/eller allmänna hyllningar och upplevelser!
(Inget tjafs! Detta är en genuin officiell hyllningstråd).

Denna vackra vinterdag då livet är ganska mysigt trots en begynnande förkylning så skulle nog dessa verk passa bra:
* Violionkonsert No.4 D-dur
* Hornkonsert No.1 D-dur
* Divertimento D-dur för stråkar, oboe och två horn

:bow: ... dags för dagens omgång av "Der Hoelle Rache kocht in meinem Herzen"



Hoffman är en kul kis han med, han har väl skapat mer än LSD förresten?

MasterChief
2006-01-26, 09:16
Inget tjafs. Svår att läsa innatill? *grr27*

För övrigt sänder SVT 12 timmar Mozart i morgon (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27170&a=522768&queryArt53141=mozart&searchDepartmentArt53141=null&doneSearch=true&pageArt53141=0&sd=10)

Detta är något som firas över hela världen!

Nitrometan
2006-01-26, 09:23
Ifs LSD och Mozart combon kan vara riktigt fin.
Hmmm. Då kan man ju testa Mozarteffekten!

Hur smart kan man bli på LSD och Köchel 448?

MasterChief
2006-01-26, 09:25
:bow: ... dags för dagens omgång av "Der Hoelle Rache kocht in meinem Herzen"




Operafantast är jag inte men Trollflöjten är alltid Trollflöjten! Några andra favoriter?

skaparn
2006-01-26, 09:30
Jag är lite mainstream, tycker om Mozarts Requiem.

Kan tipsa om:

Mozartalmanackan i P2 (http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/index.asp?programID=2484)
Vardagar 11.45-12.00, söndagar 10.45-11.00

backflash
2006-01-26, 09:31
Operafantast är jag inte men Trollflöjten är alltid Trollflöjten! Några andra favoriter?

:em: Requiem: Dies Irae

Edit: mainstream här med :D

MasterChief
2006-01-26, 09:34
Finns inget mainstream när det gäller Mozart. Har man den goda smaken att uppskatta något han skrivit så är det bara bra.

Finns ju någon anledning att hans musik har varit populär över hela världen i över två sekler.

skaparn
2006-01-26, 09:38
Finns inget mainstream när det gäller Mozart. Har man den goda smaken att uppskatta något han skrivit så är det bara bra.

Det är en riktig inställning. Jag bär dock fortfarande lite prägel av umgänge med många musikstuderande som har en tendens att genom agerande, inte ord, hänge sig åt snobbism. Det ska helst vara ett lika obegripligt som episkt stycke av Benjamin Britten för att det ska vara värt att framföra.

backflash
2006-01-26, 09:42
Finns inget mainstream när det gäller Mozart. Har man den goda smaken att uppskatta något han skrivit så är det bara bra.

Finns ju någon anledning att hans musik har varit populär över hela världen i över två sekler.

Definitivt, den är verkligen helt fantastisk. Det är också sånt som gör att man blir illamående när man hör att "Dajin är en stoooooooj musikajisk tajang, best!!!!11". Ska gå igenom mina noter vid ett senare tillfälle, så får vi se om jag kan plocka fram något annat som min inte helt morgonpigga hjärna kommer ihåg (operorna kommer automatiskt).

Krokodil
2006-01-26, 09:43
Man kanske skulle hyra Amadeus igen. :hbang:

Fast det finns risker med att se en film flera gånger, jag upptäckte att hon som spelar Mozarts piga är Cynthia Nixon (Miranda i sex and the city). *spy*

hasse36
2006-01-26, 09:44
En av dessa fantastiska 56:or. Freud är en annan.

MasterChief
2006-01-26, 09:48
Det är en riktig inställning. Jag bär dock fortfarande lite prägel av umgänge med många musikstuderande som har en tendens att genom agerande, inte ord, hänge sig åt snobbism. Det ska helst vara ett lika obegripligt som episkt stycke av Benjamin Britten för att det ska vara värt att framföra.

Snobberin inom "konstmusiken" avskyr jag. Dock måste jag säga att jag inte är överförtjust i "Best of..."-skivor där man enbart plockat ut vissa stycken från vissa verk, allt för att samla så många kända trudilutter som möjligt. Bach är nog den mest slaktade av alla tonsättare när det gäller detta fenomen. Visst, skivorna fyller väl en funktion som en introduktion men problemet är att när en "nybörjare" har hört en superhit av Mozart eller Bach så blir de ofta besvikna när de får höra hela stycket. De lever nämligen med missuppfattningen att hela verket kommer vara fyllt med små trallvänliga melodier.

MasterChief
2006-01-26, 09:51
Man kanske skulle hyra Amadeus igen. :hbang:

Fast det finns risker med att se en film flera gånger, jag upptäckte att hon som spelar Mozarts piga är Cynthia Nixon (Miranda i sex and the city). *spy*

Den kommer på lördag (Directors Cut) på SVT. Men givetvis ska en sådan film njutas på riktigt med en DVD. Visst, filmen är inte helt korrekt men det går inte att värja sig...Den är så bra!

Nitrometan
2006-01-26, 10:20
Spana in Mozarteffekten:
http://www.mozarteffect.com/

Lite halvkul sida.

Löjtnant Blank
2006-01-26, 10:23
Finns det någon som ärligt kan säga att han/hon inte uppskattar Mozart?

Noodles
2006-01-26, 11:38
Jag gillar Mozart mycket även om han inte är min favoritkompositör. Eftersom jag spelar piano har jag alltid uppskattat Beethoven och Chopin mer. Mozarts talang är däremot odiskutabel. Om jag ska ta en favorit bland Mozarts pianokomposition är det Sonat 11 (med bl a Rondo Alla Turca). Av hans övriga produktion sticker Don Giovanni ut som en favorit.

MasterChief
2006-01-26, 11:40
Finns det någon som ärligt kan säga att han/hon inte uppskattar Mozart?

Det finns det. Jag har försökt "övertyga" folk i min omgivning utan resultat.

Idag ska allt ge korta kickar, inklusive musik. Folk strävar efter 3 minuters balla beat med "musikaliskt innehåll noll".

Jag kommer ihåg när jag satte en person i soffan hemma. Släckte ner och drog på en Mozartsymfoni. Jag hade förväntat mig att hans sinne skulle öppna sig och höra de vackra stråkarna som smeker honom lent och fungerar som medicin för själen. Efter 2 minuter så frågade han om den inte var slut snart och när jag lite småilsken tände upp så sa han bara: "Det var ju bara massa fiolgnissel".

Samma typ av person gnäller i och för sig också på ett band som Nevermore med åsikten att de bara väsnas.

Musikaliteten är död. :(

Tolkia
2006-01-26, 11:50
Efter 2 minuter så frågade han om den inte var slut snart och när jag lite småilsken tände upp så sa han bara: "Det var ju bara massa fiolgnissel".
En intressant detalj i sammanhanget är att många (här rör det sig oftast om killar) som skulle säga just det om Mozart och vilken annan klassisk kompositör som helst ändå ofta tycker att Barbers Adagio för stråkar (som väl är fiolgnissel i sin prydno!) är såååå tjusigt. Hur har de kommit på att de skall lyssna igenom hela detta verk? Jo, det har "tvingats på dem" under den berömda scenen i "Plutonen" när han springer genom djungeln och blir beskjuten ... :D

Mycket handlar om att ge saker och ting en chans, uppenbarligen.

wintersnowdrift
2006-01-26, 12:10
Jag gillar Trollflöjten :em: . När jag var yngre älskade jag Ingmar Bergmans TV-filmatisering; den hade varit kul att se igen.

På fredag får ni inte missa Lang Lang! Jag såg honom live på Berwaldhallen i höstas (då spelade han visserligen Rachmaninov) och det var WOW.

Lt Blank: Nä. Alla gillar Mozart innerst inne, vissa människor förstår bara inte att tyda sina egna känslor (som personen i MasterChiefs exempel).

Real music will live forever :hbang: .

//Kristin

Semiramis
2006-01-26, 12:28
Fredag klockan 19 Idomineo på P2, och i morgon 19:30 Cosi fan Tutte direkt från Metropolitan :thumbup:

MasterChief
2006-01-26, 12:28
Jag gillar Mozart mycket även om han inte är min favoritkompositör. Eftersom jag spelar piano har jag alltid uppskattat Beethoven och Chopin mer. Mozarts talang är däremot odiskutabel. Om jag ska ta en favorit bland Mozarts pianokomposition är det Sonat 11 (med bl a Rondo Alla Turca). Av hans övriga produktion sticker Don Giovanni ut som en favorit.

Ska jag vara ärlig är inte Mozart min etta heller. Men Mozart finns alltid där och funkar alltid.

Ahhh...bra tips. Ska ta fram den ikväll!

MasterChief
2006-01-26, 12:30
En intressant detalj i sammanhanget är att många (här rör det sig oftast om killar) som skulle säga just det om Mozart och vilken annan klassisk kompositör som helst ändå ofta tycker att Barbers Adagio för stråkar (som väl är fiolgnissel i sin prydno!) är såååå tjusigt. Hur har de kommit på att de skall lyssna igenom hela detta verk? Jo, det har "tvingats på dem" under den berömda scenen i "Plutonen" när han springer genom djungeln och blir beskjuten ... :D

Mycket handlar om att ge saker och ting en chans, uppenbarligen.

Den betraktelsen är så rätt!

Pingu
2006-01-26, 12:31
Grattis Mosse gubben, kan du inte spela en truddelutt för oss

Metal_boy_
2006-01-26, 12:52
Finns det någon som ärligt kan säga att han/hon inte uppskattar Mozart?


Har man den musikaliska ådran så inser man att Mozart är mästerverk, oavsett om man har smak för klassisk musik eller ej.

Löjtnant Blank
2006-01-26, 12:54
Har man den musikaliska ådran så inser man att Mozart är mästerverk, oavsett om man har smak för klassisk musik eller ej.
Sant, min vän, mycket sant

Löjtnant Blank
2006-01-26, 13:01
Lt Blank: Nä. Alla gillar Mozart innerst inne, vissa människor förstår bara inte att tyda sina egna känslor (som personen i MasterChiefs exempel).

Real music will live forever :hbang: .

//Kristin
Off-topic: Jag har försökt sampla Mozart (jag älskar hur amerikanerna uttalar Mozart - Mou-TS-arrt) men det går inte. Alicia Keys gjorde en grym grej av Beethovens 5:a, men utöver det går det inte att göra så mycket med riktigt klassisk musik.

För övrigt håller jag med dig.

Bärs
2006-01-26, 14:41
Jag gillar Trollflöjten :em: . När jag var yngre älskade jag Ingmar Bergmans TV-filmatisering; den hade varit kul att se igen.

//Kristin

Man behöver inte skämmas för att man gillar de mest kända styckena som Trollflöjten, Requiem eller Eine Kleine Nachtmusik. De är kända för att de bra. Älskar själv Bergmans version av Trollflöjten. Har den som fyra LP-skivor och brukar höra på den nu som då. Tyvärr är Sarastro lite väl mesig när han gestaltas av en dansk basbaryton istället för en riktig bas, som t.ex. Martti Talvela. Requiem har jag själv sjungit och framfört som korist, mäktigt verk. Slår annars ett slag för violinkonsert 5 i A-dur. Beöskte hans födelsehus i Salzburg en gång. Rekommenderas.

MasterChief
2006-01-26, 14:43
Requiem har jag själv sjungit och framfört som korist, mäktigt verk.

*Impad* :bow:

Trance
2006-01-26, 14:51
En intressant detalj i sammanhanget är att många (här rör det sig oftast om killar) som skulle säga just det om Mozart och vilken annan klassisk kompositör som helst ändå ofta tycker att Barbers Adagio för stråkar (som väl är fiolgnissel i sin prydno!) är såååå tjusigt. Hur har de kommit på att de skall lyssna igenom hela detta verk? Jo, det har "tvingats på dem" under den berömda scenen i "Plutonen" när han springer genom djungeln och blir beskjuten ... :D

Mycket handlar om att ge saker och ting en chans, uppenbarligen.

Denna är också ganska känd inom elektronisk musik genom Dj Tiesto - Adagio for strings som faktiskt är en bra tolkning. Om folk vill känna på en annan "variant" av klassisk musik.

Sedan erkänner jag snabbt att även om vissa klassiska låtar är väldigt vackra så är det inte något jag lyssnar på själv.

Bärs
2006-01-26, 14:52
*Impad* :bow:

Tja... det är lättare än man tror att sjunga dessa storverk. Det är ju bara fyra stämmor och en stor orkester som dessutom maskerar eventuella misstag bland koristerna. Det finns dock en hel del klurigheter för sångarna i Requiem, och de börjar redan i första satsen. Antagligen tyckte Mozart att han inte behövde ta sådana hänsyn när han de facto låg på dödsbädden. Lika bra att jäklas ordentligt med efterkommande generationer då.

wintersnowdrift
2006-01-26, 14:58
Off-topic: Jag har försökt sampla Mozart (jag älskar hur amerikanerna uttalar Mozart - Mou-TS-arrt) men det går inte. Alicia Keys gjorde en grym grej av Beethovens 5:a, men utöver det går det inte att göra så mycket med riktigt klassisk musik.

För övrigt håller jag med dig.

Oh, var kan man höra den samplingen? Jag har läst ngn stans att Månskenssonaten ligger till grund för hennes Fallin' också.

//Kristin

Noodles
2006-01-26, 15:03
Man behöver inte skämmas för att man gillar de mest kända styckena som Trollflöjten, Requiem eller Eine Kleine Nachtmusik. De är kända för att de bra. Älskar själv Bergmans version av Trollflöjten. Har den som fyra LP-skivor och brukar höra på den nu som då. Tyvärr är Sarastro lite väl mesig när han gestaltas av en dansk basbaryton istället för en riktig bas, som t.ex. Martti Talvela. Requiem har jag själv sjungit och framfört som korist, mäktigt verk. Slår annars ett slag för violinkonsert 5 i A-dur. Beöskte hans födelsehus i Salzburg en gång. Rekommenderas.

Håller med. Att medvetet välja de mer okända styckena bara för att verka bevandrad är enbart patetiskt. Jag tycker fortfarande att något av det bästa Beethoven har gjort är 5:e symfonin och Månskenssonaten. Dock inte Für Elise, den är halvkul att spela men är lite söndertjatad i övrigt. När det gäller Mozart kan man inte undgå att Requiem, Trollflöjten och Figaros bröllop faktiskt är bra. Ju mer man tänker igenom vad Mozart skapade desto mer inser man hur produktiv han var. Listan över stora verk är lång.

Jag har också varit i Salzburg ett par gånger och om jag förstått det rätt så är "Mozarts Geburtshaus" inte hans riktiga födelsehus. Det riktiga var egentligen en mycket mindre lägenhet som inte passade lika bra som museum. Den riktiga finns också skyltad men inte lika stort. Det som sägs vara hans födelsehus flyttade han till senare.

Man kanske borde slänga i sin DVD med Amadeus eller vänta till helgen och se Director's cut (har fortfarande inte sett den). :)

MasterChief
2006-01-26, 15:06
Tja... det är lättare än man tror att sjunga dessa storverk. Det är ju bara fyra stämmor och en stor orkester som dessutom maskerar eventuella misstag bland koristerna. Det finns dock en hel del klurigheter för sångarna i Requiem, och de börjar redan i första satsen. Antagligen tyckte Mozart att han inte behövde ta sådana hänsyn när han de facto låg på dödsbädden. Lika bra att jäklas ordentligt med efterkommande generationer då.

Jag har alltid önskat att jag haft rösten eller begåvningen att spela ett instrument så bra att jag kunde "köra en mozart" när andan föll på, men jag är förvisad till att lyssna på stereon eller konserter.

Noodles
2006-01-26, 15:07
Oh, var kan man höra den samplingen? Jag har läst ngn stans att Månskenssonaten ligger till grund för hennes Fallin' också.

//Kristin

Här kan du läsa mer om Månskenssonaten och Alicia Keys. Hade faktiskt inte tänkt på det själv.

Fallin och Månskenssonaten (http://www.8notes.com/school/riffs/piano/alicia_keys_fallin.asp)

Dumleman
2006-01-26, 15:14
'Mozart - Rondo Alla Turca' är ju fin men jag har inte så stor koll på namnen.

Noodles
2006-01-26, 15:14
En intressant detalj i sammanhanget är att många (här rör det sig oftast om killar) som skulle säga just det om Mozart och vilken annan klassisk kompositör som helst ändå ofta tycker att Barbers Adagio för stråkar (som väl är fiolgnissel i sin prydno!) är såååå tjusigt. Hur har de kommit på att de skall lyssna igenom hela detta verk? Jo, det har "tvingats på dem" under den berömda scenen i "Plutonen" när han springer genom djungeln och blir beskjuten ... :D

Mycket handlar om att ge saker och ting en chans, uppenbarligen.

Eller hur många som introducerades till Mascagnis Cavalleria Rusticana genom Tjuren från Bronx och Gudfadern. :D

SVT:s önskekonsert är nog ett bra sätt att popularisera klassisk musik. Det ger folk chansen att höra sina favoriter.

Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:19
Oh, var kan man höra den samplingen? Jag har läst ngn stans att Månskenssonaten ligger till grund för hennes Fallin' också.

//Kristin
Det är introt till skivan Songs in A Minor. Piano & I heter låten.

Edit: Och det är ju givetvis inte hans 5:a. Sorry. Vet inte vad jag tänkte på.

Yes
2006-01-26, 15:28
För det mesta tycker jag nog Mozart är rätt tråkig, men sen har vi ju 'Greensleeves'(vad nu orginaltiteln är)... bland det bästa som gjorts, helt enkelt. :bow:

wintersnowdrift
2006-01-26, 15:45
Man behöver inte skämmas för att man gillar de mest kända styckena som Trollflöjten, Requiem eller Eine Kleine Nachtmusik. De är kända för att de bra. Älskar själv Bergmans version av Trollflöjten. Har den som fyra LP-skivor och brukar höra på den nu som då. Tyvärr är Sarastro lite väl mesig när han gestaltas av en dansk basbaryton istället för en riktig bas, som t.ex. Martti Talvela. Requiem har jag själv sjungit och framfört som korist, mäktigt verk. Slår annars ett slag för violinkonsert 5 i A-dur. Beöskte hans födelsehus i Salzburg en gång. Rekommenderas.

Okej, då vågar jag kanske erkänna att jag äger en "Best of Mozart"-CD också, trots att det får mig att framstå som en smula populitsisk och kulturellt bonnläppig ;).

//Kristin

MasterChief
2006-01-26, 15:48
För det mesta tycker jag nog Mozart är rätt tråkig, men sen har vi ju 'Greensleeves'(vad nu orginaltiteln är)... bland det bästa som gjorts, helt enkelt. :bow:

Ändra uppfattning. Verkställ!















;)

Bärs
2006-01-26, 15:57
Håller med. Att medvetet välja de mer okända styckena bara för att verka bevandrad är enbart patetiskt. Jag tycker fortfarande att något av det bästa Beethoven har gjort är 5:e symfonin och Månskenssonaten. Dock inte Für Elise, den är halvkul att spela men är lite söndertjatad i övrigt. När det gäller Mozart kan man inte undgå att Requiem, Trollflöjten och Figaros bröllop faktiskt är bra. Ju mer man tänker igenom vad Mozart skapade desto mer inser man hur produktiv han var. Listan över stora verk är lång.

Jag har också varit i Salzburg ett par gånger och om jag förstått det rätt så är "Mozarts Geburtshaus" inte hans riktiga födelsehus. Det riktiga var egentligen en mycket mindre lägenhet som inte passade lika bra som museum. Den riktiga finns också skyltad men inte lika stort. Det som sägs vara hans födelsehus flyttade han till senare.

Man kanske borde slänga i sin DVD med Amadeus eller vänta till helgen och se Director's cut (har fortfarande inte sett den). :)

Intressant med födelsehuset, men det stämmer säkert att det egentliga finns på annat ställe. Kommer ihåg några amerikaner som gick omkring och sade "smell the air of the master" hela tiden. Det är bara kvasiintellektuella amerikaner som kläcker ur sig sådant. Förstås blir vi alla berörda på olika sätt av att besöka för oss personligt viktiga platser.

Bärs
2006-01-26, 16:07
Okej, då vågar jag kanske erkänna att jag äger en "Best of Mozart"-CD också, trots att det får mig att framstå som en smula populitsisk och kulturellt bonnläppig ;).

//Kristin

Enda problemet kan vara att t.ex. Naxos ger fan i vilka versioner de lägger på sådana best of-skivor. Jag är ingen snobb men om jag köper klassiskt så letar jag efter berömda versioner tills jag hittar dem. Det är helt enkelt enorm skillnad på olika versioner.

Kom nu jag förresten på ett annat fullständigt briljant verk av Mozart som jag också sjungit: Kröningsmässan i C-dur. Gärna live med von Karajan, min absoluta favoritdirigent.

Yes
2006-01-26, 16:11
Ändra uppfattning. Verkställ!















;)
Okej, eftersom du inte sade åt vilket håll jag skulle ändra uppfattning så...

Egentligen var Mozart rätt kass. Han kan inte ens göra schyssta 'beats'. Jag lyssnar hellre på Black Eyed Peas - My humps än Eine Kleine Nachtmusik.

Säg till om jag skall ändra tillbaks till min gamla uppfattning. :D

Yes
2006-01-26, 16:24
Vad tyst det blev... ;)

wintersnowdrift
2006-01-26, 17:12
Enda problemet kan vara att t.ex. Naxos ger fan i vilka versioner de lägger på sådana best of-skivor. Jag är ingen snobb men om jag köper klassiskt så letar jag efter berömda versioner tills jag hittar dem. Det är helt enkelt enorm skillnad på olika versioner.

Absolut är det skillnad! Vissa gånger kan det vara som att jämföra den lokala musikskolans orkester med Berlins filharmoniker. Jag saknar dock inte tillgång på riktigt bra versioner heller; har en far som definitivt är snobb i det avseendet och som gärna förser mig med musik :).

Lite off-topic, men jag blir ganska förvånad över att det ändå finns så pass många på kolo som kan uttala sig om Mozarts musik (eller klassisk musik öht). Det är trots allt inte så många ungdomar som lyssnar eller har några som helst kunskaper om det idag. (Oops, jag vet ju faktiskt inte hur gamla folk är. Någon kanske känner sig extremt förolämpad/smickrad nu. Men "ung" har nog en väldigt vid definition i det här fallet - jag antar att åtminstone någon/några av er är under 50? :)).

Hur som helst - jag är helt enkelt lite nyfiken på hur ni, oavsett ålder, har kommit i kontakt med klassisk musik?

//Kristin

skaparn
2006-01-26, 17:22
Hur som helst - jag är helt enkelt lite nyfiken på hur ni, oavsett ålder, har kommit i kontakt med klassisk musik?

//Kristin

Genom föräldrar som alltid varit aktiva körmusiker. Sedan halkade jag efter en misslyckad karriär som trummis in på slagverksbanan och eftersom det är relativ brist på ambitiösa slagverkare fick jag spela en hel del med Orkesterföreningen i Skellefteå. Har tyvärr aldrig varit med och spelat något större verk av Mozart, jag fick mest vara med på konserter som bestod av olika evergreens.

Bärs
2006-01-26, 17:37
Absolut är det skillnad! Vissa gånger kan det vara som att jämföra den lokala musikskolans orkester med Berlins filharmoniker. Jag saknar dock inte tillgång på riktigt bra versioner heller; har en far som definitivt är snobb i det avseendet och som gärna förser mig med musik :).

Lite off-topic, men jag blir ganska förvånad över att det ändå finns så pass många på kolo som kan uttala sig om Mozarts musik (eller klassisk musik öht). Det är trots allt inte så många ungdomar som lyssnar eller har några som helst kunskaper om det idag. (Oops, jag vet ju faktiskt inte hur gamla folk är. Någon kanske känner sig extremt förolämpad/smickrad nu. Men "ung" har nog en väldigt vid definition i det här fallet - jag antar att åtminstone någon/några av er är under 50? :)).

Hur som helst - jag är helt enkelt lite nyfiken på hur ni, oavsett ålder, har kommit i kontakt med klassisk musik?

//Kristin

För att för säkerhets skull förtydliga menade jag inte att alla Naxos-skivor och best of-samlingar har undermåliga versioner. Har själv flera sådana och de är nästan alla bra, förutom versionerna av de stora mästerverken. Det beror ju deras budget förstås, och inspelningsteknik. Det är enklare att banda en barockorkester än en Wagnerorkester.

Kom i kontakt med klassisk musik som barn pga föräldrarnas intresse och utövande av den. Spelade violin i en symfoniorkester som tonåring, men bytte till körverksamhet när jag började studera.

Noodles
2006-01-26, 17:54
Absolut är det skillnad! Vissa gånger kan det vara som att jämföra den lokala musikskolans orkester med Berlins filharmoniker. Jag saknar dock inte tillgång på riktigt bra versioner heller; har en far som definitivt är snobb i det avseendet och som gärna förser mig med musik :).

Lite off-topic, men jag blir ganska förvånad över att det ändå finns så pass många på kolo som kan uttala sig om Mozarts musik (eller klassisk musik öht). Det är trots allt inte så många ungdomar som lyssnar eller har några som helst kunskaper om det idag. (Oops, jag vet ju faktiskt inte hur gamla folk är. Någon kanske känner sig extremt förolämpad/smickrad nu. Men "ung" har nog en väldigt vid definition i det här fallet - jag antar att åtminstone någon/några av er är under 50? :)).

Hur som helst - jag är helt enkelt lite nyfiken på hur ni, oavsett ålder, har kommit i kontakt med klassisk musik?

//Kristin

Jag är 25 år och om jag inte missförstått det ska jag vara förvånad över att folk i din ålder kan något om klassisk musik. ;)

Mina föräldrar har alltid varit intresserade av klassisk musik och det har alltid spelats där hemma. Pappa är en stor operafantast och mamma har spelat piano sedan hon var liten. Både jag och min syster tog pianolektioner under hela uppväxten. Jag spelar än idag även om jag får vara min egen lärare. Däremot har jag tagit sånglektioner senaste två åren. När jag besöker mina föräldrar spenderar jag mycket tid vid pianot. :D

Perscitus
2006-01-26, 20:01
Jag trodde aldrig att det fanns så många med så fantastisk musiksmak på det här forumet. :bow:

Det blir till att lägga upp en fin spellista med väl utvalda stycken av Mozart för morgondagen i iPoden! Någon som har tips för en 53 minuter lång tågresa? :)

Det där med att vissa inte gillar klassisk musik tror jag förresten handlar om att de sedan de fick höra talas om musik, hörde begreppet "dunka-dunka" som innebar "the real shit". Lyssnade man på nåt annat än dunka-dunka var man en fjolla. Något så larvigt som Mozart, piano, fiolgnissel å allt det där tar man inte i ens med tång. De gånger jag själv sagt att jag lyssnar på Mozart, säger de andra "Heh, va säger du? Du lyssnar alltså på Mozart? Klassisk musik är väl ganska förlegat?" med ett hånfullt leende. Jag har senare varit med om att samma person hört Sommaren från De Fyra Årstiderna i samplad technoversion och utbrustit, "Fan vilken bra melodi det här är". Jag skrattade gott. :D

wintersnowdrift
2006-01-26, 22:18
Jag är 25 år och om jag inte missförstått det ska jag vara förvånad över att folk i din ålder kan något om klassisk musik. ;)

Mina föräldrar har alltid varit intresserade av klassisk musik och det har alltid spelats där hemma. Pappa är en stor operafantast och mamma har spelat piano sedan hon var liten. Både jag och min syster tog pianolektioner under hela uppväxten. Jag spelar än idag även om jag får vara min egen lärare. Däremot har jag tagit sånglektioner senaste två åren. När jag besöker mina föräldrar spenderar jag mycket tid vid pianot. :D

Då har du liknande bakgrund som mig - min pappa har indoktrinerat mig med klassisk musik inklusive opera sedan barnspen :D. Jag ska faktiskt se Valkyrian på Stockholmsoperan i mars; var även på Rhenguldet tillsammans med pappa i höstas. Wagners musik är mäktig :). Jag började spela fiol som sjuåring och tog lektioner i klassiskt tills jag var 15 ungefär. (Jag spelar fortfarande men idag blir det mest folkmusik.)

Perscitus: Det ska bli mycket intressant att se om "dunka-dunkan" håller i 250 år. Iofs finns det högklassig pop/rock/techno/r'n'b osv som säkert kommer stå sig ett bra tag, samtidigt som det skrevs en massa smörja även på 1700-talet som ingen minns idag. Fast musikaliska underbarn som Mozart föds nog bara någon gång vartannat århundrade eller så.

//Kristin

MasterChief
2006-01-27, 08:42
Vad tyst det blev... ;)


Japp, det tog ett halvt dygn att vakna upp ur anfallet jag drabbades av. *cry*

MasterChief
2006-01-27, 08:49
Lite off-topic, men jag blir ganska förvånad över att det ändå finns så pass många på kolo som kan uttala sig om Mozarts musik (eller klassisk musik öht). Det är trots allt inte så många ungdomar som lyssnar eller har några som helst kunskaper om det idag. (Oops, jag vet ju faktiskt inte hur gamla folk är. Någon kanske känner sig extremt förolämpad/smickrad nu. Men "ung" har nog en väldigt vid definition i det här fallet - jag antar att åtminstone någon/några av er är under 50? :)).

Hur som helst - jag är helt enkelt lite nyfiken på hur ni, oavsett ålder, har kommit i kontakt med klassisk musik?

//Kristin

Mina föräldrar hade inte ens en vettig stereo. Deras musikintresse var marginellt. Därför var det först när jag fick min egen riktiga stereo som jag, mest av en tillfällighet, började lyssna på Mozart.

Nitrometan
2006-01-27, 14:37
Idag blev det två Mozartkulor till eftermiddagskaffet. Grattis Mozart!

Sniggel
2006-01-27, 17:21
Hur som helst - jag är helt enkelt lite nyfiken på hur ni, oavsett ålder, har kommit i kontakt med klassisk musik?

//Kristin

Har spelat lite i orkester - tvärflöjt :em: (berätta inte för någon :D )
Sedan har mina föräldrar köpt någon klassisk skiva någon gång samt att man hört klassisk musik någon gång hos någon släkting.
Bra klassisk musik är verkligen en känslomässig upplevelse precis som en hel del hårdrock (exempelvis novembers doom) kan vara :D, vilket är den genre jag vanligtvis lyssnar på.

Det mesta emellan dessa 2 genrer är dock inte mycket att hänga i julgranen enligt mig *host* förutom synth *host*
Ok jag vet jag har udda musiksmak :D

MasterChief
2006-01-27, 17:37
Det mesta emellan dessa 2 genrer är dock inte mycket att hänga i julgranen enligt mig

Instämmer. Hårdrock är helt klart den genre jag uppskattar mest av modern musik. Helst lååånga låtar med mycket variation, tex Opeth.

Men inget slår gubben Bach. Hans musik kommer aldrig att överträffas. Mozart kunde i sina ljusaste stunder nå Bach men inte mer IMHO.