handdator

Visa fullständig version : Vad behöver hemlösa?


Isdrake
2006-01-26, 08:48
Vad tror ni att en hemlös är i stört behov av? Mat och värme är det första jag tänker på.

Det är som så att jag har en skulluppgift angående industridesign som går ut på att jag ska ta fram en produkt som en hemlös kan ha stört behov av.

Det jag har funderat på är någon form av supersovsäck som är varm, otroligt slitstark, vattentät men som ändå inte tar så mycket plats.

Vilket föremål tror du en hemlös kan ha stört behov utav?

Nitrometan
2006-01-26, 09:06
Hemlös = saknar hem = behöver nånstans att bo.

Ett bo. Ett hus.

Ett tak att sova under och väggar som håller värmen.

skaparn
2006-01-26, 09:19
Hemlös = saknar hem = behöver nånstans att bo.

Ett bo. Ett hus.

Ett tak att sova under och väggar som håller värmen.

Huvet på spik! Jag hade tänkt säga folieborttagare för vinflaskor men jag tror ditt förslag var bättre.

Förövrigt var uppgiften något makaber då hemlösa knappast behöver någon pryl, det är ju inte average Joe som blir hemlös.

MasterChief
2006-01-26, 09:32
Inte är det mat i alla fall. Jag har vid flera tillfällen erbjudit en banan när det bett om kronor för mat. De tittar alltid surt på mig.

Herkulez
2006-01-26, 10:06
Huvet på spik! Jag hade tänkt säga folieborttagare för vinflaskor men jag tror ditt förslag var bättre.

.
:laugh:



tycker iden om supersovsäcken låter bra, få tak över huvudet brukar väl itne vara nå problem för dom men att få sova varmt är en annan sak, tänk på att den bör vara vattentät ifall dom måste sova ute

raZmus
2006-01-26, 10:28
Det hade varit iskallt om du lämnade in en planlösning på en suterrängvilla. Gör det, du kommer få högsta betyg. Jag lovar och jag är inte ironisk.

I'm with Skaparn and Nitrometan.

Löjtnant Blank
2006-01-26, 10:35
Jag tror att hemlösa är i lika stort behov av vätebomben som resten av mänskligheten. Tänk er: först ett starkt sken i horisonten, sedan en otrolig hetta, sedan inget mer. Snipp, snapp, snut... Vackert.

jwzrd
2006-01-26, 10:38
Vad tror ni att en hemlös är i stört behov av? Mat och värme är det första jag tänker på.

Det är som så att jag har en skulluppgift angående industridesign som går ut på att jag ska ta fram en produkt som en hemlös kan ha stört behov av.

Det jag har funderat på är någon form av supersovsäck som är varm, otroligt slitstark, vattentät men som ändå inte tar så mycket plats.

Vilket föremål tror du en hemlös kan ha stört behov utav?

Hopp.

Herkulez
2006-01-26, 10:39
Hopp.
yaaaaaaawn kan vi vara klychigare


tönt

Löjtnant Blank
2006-01-26, 10:40
yaaaaaaawn kan vi vara klychigare


tönt
Därför vet jag att du håller med mig. Du gillar också vätebomber.

jwzrd
2006-01-26, 10:40
yaaaaaaawn kan vi vara klychigare


tönt

Jag dristar mig till att deklarera perkele!

Herkulez
2006-01-26, 10:42
Därför vet jag att du håller med mig. Du gillar också vätebomber.
hell yeah :thumbup:

grisbil3n
2006-01-26, 10:44
Deportation till Sibirien.


oops

Micke A
2006-01-26, 10:44
De behöver sprit!

Fråga själv så får du se!

Nitrometan
2006-01-26, 10:44
Jag dristar mig till att deklarera perkele!
P E R K E L E !!

Och en rejäl vätebomb...


:devil:

JJ
2006-01-26, 10:45
En bra, låsbar ryggsäck med plats för sovsäck, droger och sprit.

hangatyr
2006-01-26, 10:47
en kundvagn med lite mer rullvänliga hjul. i alla fall de kvinnliga uteliggarna.

Kwon
2006-01-26, 10:50
Dom behöver någonstans att bo alt en armbar från Rickson.

hangatyr
2006-01-26, 10:50
Dom behöver någonstans att bo alt en armbar från Rickson.


för att man blir lika varm av båda grejerna?

H.Emanuel
2006-01-26, 10:52
Ge dem ett kit med väldoftande tvål och schampo, en engångsbiljett till ett badhus och ett exemplar av "lediga Jobb" från arbetsförmedlingen

Löjtnant Blank
2006-01-26, 10:55
Ge dem ett kit med väldoftande tvål och schampo, en engångsbiljett till ett badhus och ett exemplar av "lediga Jobb" från arbetsförmedlingen
Och med AF:s Platsjournalen skulle de stoppa kläderna, menar du?

Spannmål
2006-01-26, 10:57
Ge de ett kok stryk och berätta vad Luther hade tyckt om deras ovilja att arbeta.

H.Emanuel
2006-01-26, 10:57
Är jävligt trött på alla som ska slå mynt av hemlösheten.

hangatyr
2006-01-26, 10:59
Är jävligt trött på alla som ska slå mynt av hemlösheten.

japp, att jobba som hemlös: det är då stålarna börjar rulla in!

Mago
2006-01-26, 11:42
japp, att jobba som hemlös: det är då stålarna börjar rulla in!

:laugh:

Kwon
2006-01-26, 12:13
för att man blir lika varm av båda grejerna?

Någonstans att Bo = man blir varm och har sovplats utan att oroa sig.

Armbar av Rickson = Man tänker inte på kylan, man får annat att tänka på.

Det är lite som när man fick sprutor som barn, dom började fråga olika frågor så man började tänka...så VIPS! Var det klart! OJ! jag kände inte ens nåt! :thumbup:

vhailor
2006-01-26, 12:19
Vad tror ni att en hemlös är i stört behov av?

Utan inbördes rangordning: Cigaretter, sprit, amfetamin.

Isdrake
2006-01-26, 12:41
Vad flummiga man kan vara då. ;P

Jag kör på sovsäcken. Har svårt att tänka mig att någon annan pryl skulle vara med användbar.

PePPinO
2006-01-26, 13:45
Hemlös tycker jag e fel ord, för en hel del av dom gillar det livet, i den staden JAG bor i finns inga hemlösa som inte VILL vara hemlösa, soc fixar ett ställe åt dom och det finns även ett härbärge.
Problemmet ligger då i att härbärget tar inte emot påverkade personer, inte ens av alkohol, och dom då som sover på våran kära allmänatoallet där dom kan fixa en sil ifred dom får skylla sig själva.
Det bästa du skulle kunna fixa dom är en sil proppad med cyanid, dela ut gratis på staden så sover dom söt efter det.

Problemmet med hemlösa borta, möjligen en drastisk åtgärd, men anser inte att man ska få 6000+ imånaden för att skrota runt o inte ha några som helst åtaganden överhuvudtaget.

hangatyr
2006-01-26, 13:47
Hemlös tycker jag e fel ord, för en hel del av dom gillar det livet, i den staden JAG bor i finns inga hemlösa som inte VILL vara hemlösa, soc fixar ett ställe åt dom och det finns även ett härbärge.
Problemmet ligger då i att härbärget tar inte emot påverkade personer, inte ens av alkohol, och dom då som sover på våran kära allmänatoallet där dom kan fixa en sil ifred dom får skylla sig själva.
Det bästa du skulle kunna fixa dom är en sil proppad med cyanid, dela ut gratis på staden så sover dom söt efter det.

Problemmet med hemlösa borta, möjligen en drastisk åtgärd, men anser inte att man ska få 6000+ imånaden för att skrota runt o inte ha några som helst åtaganden överhuvudtaget.

du verkar då vara en sann humanist.. *rolleyes*

Tricklev
2006-01-26, 13:49
Hemlös tycker jag e fel ord, för en hel del av dom gillar det livet, i den staden JAG bor i finns inga hemlösa som inte VILL vara hemlösa

Men dom är ju ändå hemlösa?

JJ
2006-01-26, 13:50
Men dom är ju ändå hemlösa?

Ge grabben en chans, han har ju ändå varit ute och frågat ALLA hemlösa om de VILL vara hemlösa ;)

PePPinO
2006-01-26, 13:56
Ge grabben en chans, han har ju ändå varit ute och frågat ALLA hemlösa om de VILL vara hemlösa ;)


Är väll inte så svårt att fatta, om soc ställer upp med bostad åt dig, dår är du väll inte hemlös lr hur?
Men dom ställer bara upp med bostad om du sköter dig, och det är ju däri problemmet ligger, dom kan inte sköta sig.

Har inget som helst medlidande med nån som har satt sig själv i den sitsen, det är inte synd om en knarkare, hans egna fel.
Om han VILL byta liv så finns chansen men eftersom dom bara går isamma spår så e det deras egna problem.

JJ
2006-01-26, 14:00
Är väll inte så svårt att fatta, om soc ställer upp med bostad åt dig, dår är du väll inte hemlös lr hur?
Men dom ställer bara upp med bostad om du sköter dig, och det är ju däri problemmet ligger, dom kan inte sköta sig.

Har inget som helst medlidande med nån som har satt sig själv i den sitsen, det är inte synd om en knarkare, hans egna fel.
Om han VILL byta liv så finns chansen men eftersom dom bara går isamma spår så e det deras egna problem.

Och ni har inga psykiskt sjuka i din stad? Inga människor som fått hela livet bortsköljt i en våg och inte klarat att resa sig igen?

Tricklev
2006-01-26, 14:06
Oavsett om du är valt att leva utan hus eller ej så är du hemlös, dvs, du har inget hem, jag skiter i om en våg tog hemmet eller om du valde att sova på hörnet eller inte.

Du är hemlös om du inte har ett hem.

PePPinO
2006-01-26, 14:06
Jo klart d finns psykist sjuka, men fortfarande är det väll inte okej att slå sönder sin lägenhet o ha den som knarkar kvart?

Dom som inte trivs som hemlös har ett alternativ, så är det bara går inte att bortse ifrån, sen om det alternativet inte passar för att man inte får pissa i trappuppgången, tända eld på sängen eller ta hem alla "polare" för att köra ett litet race och sen trasha hela lägenheten.
Ja då är det deras problem, och soc skulle strypa pengar till dom, tills dom är beredda att försöka ta tag i sitt liv.

Tricklev
2006-01-26, 14:08
Vad fan peppe, vilket värld lever du i?

Okey, försök leva in dig lite.

Du vaknar en dag i din vanliga hög av tidningar, dina kläder är lika skitiga som vanligt och du har tängt att du ska gå o skaffa lite vatten.
Du kliver in på mcdonalds o ska be om lite vatten, men det kostar 2kr slår det dig före du hinner be om det, så medan du sitte utanför o tigger kronor till ditt glas vatten hämtar polisen dig.

Vad gör du nu?

mr ruhl
2006-01-26, 14:20
Vad fan peppe, vilket värld lever du i?

Okey, försök leva in dig lite.

Du vaknar en dag i din vanliga hög av tidningar, dina kläder är lika skitiga som vanligt och du har tängt att du ska gå o skaffa lite vatten.
Du kliver in på mcdonalds o ska be om lite vatten, men det kostar 2kr slår det dig före du hinner be om det, så medan du sitte utanför o tigger kronor till ditt glas vatten hämtar polisen dig.

Vad gör du nu?


då är ju frågan, varför sättar man sig i den situationen från första början? efter att ha fått chans på chans av soc..

PePPinO
2006-01-26, 14:23
Vad fan peppe, vilket värld lever du i?

Okey, försök leva in dig lite.

Du vaknar en dag i din vanliga hög av tidningar, dina kläder är lika skitiga som vanligt och du har tängt att du ska gå o skaffa lite vatten.
Du kliver in på mcdonalds o ska be om lite vatten, men det kostar 2kr slår det dig före du hinner be om det, så medan du sitte utanför o tigger kronor till ditt glas vatten hämtar polisen dig.

Vad gör du nu?


Precis som Mr Ruhl sa , varför sätta sig i den situtationen?
Dom skulle INTE befinna sig i den situtationen om dom tog chanserna dom fick.
Det är ju knappast så att dom vaknar upp en dag och bara, shit jag e visst hemlös, med en spruta i armen.
Det är ju en väg ditt, och även om dom hammnat där, ta chanserna dom får från samhället.
För det går ju tydligen jävligt bra att ta socialbidragen o supa upp dom, eller säger dom nej till hjälpen där med?

Tricklev
2006-01-26, 14:24
då är ju frågan, varför sättar man sig i den situationen från första början? efter att ha fått chans på chans av soc..

Självklart, och det är ju dom själva som är ansvariga, dock kan man försöka visa lite förstående, det krävs inte mycket mer än ett par dåliga händelser ganska tätt intill för att livet ska svänga om.

Löjtnant Blank
2006-01-26, 14:25
Jag har aldrig sett så många hemlösa som i Sydney. Efter att fyra-fem stycken har dragit en i armen inom en halvtimme slutar man att bry sig om livsöden. Psykiskt sjuk? Troligt. Lat jävel utan ambitioner? Troligare. Hur som helst är det omöjligt att iaktta mänskligheten utan att känna avsky.

mr ruhl
2006-01-26, 14:31
Självklart, och det är ju dom själva som är ansvariga, dock kan man försöka visa lite förstående, det krävs inte mycket mer än ett par dåliga händelser ganska tätt intill för att livet ska svänga om.

jo visst kan det i grund och botten vara några dåliga händelser i ens liv som gjort att det gått som det gått men i många fall så har dom haft chanser på behandlingshem osv men ändå valt att börja igen, har själv ett flertal fd polare som det gått så för, en av dom tex ringde mig rätt nyligt efter att ha varit inne på behandling en rätt lång tid och varit ute i ca 1 vecka och var full eller påverkad av nåt annat, vet inte om jag är elak men jag bad han att han aldrig hör av sig till mig fler gånger, killen har dessutom barn *screwy* är visserligen svårt att veta hur det är att ha ett beroende när man aldrig haft det själv men har man varit "ren" från alkohol el andra droger en längre stund (om man varit på behandling tex) så måste det ju vara så att dom trivs med det livet om dom börjar om igen..

PePPinO
2006-01-26, 14:33
Självklart, och det är ju dom själva som är ansvariga, dock kan man försöka visa lite förstående, det krävs inte mycket mer än ett par dåliga händelser ganska tätt intill för att livet ska svänga om.


Men vaddå dåliga händelser,thats life!
Man får deppa man får vara ledsen MAN får vara sjukskriven o må dåligt.
Men du har ju alltid ett val, vill du hellre knarka o bo på gatan så är det DITT val oavsett dåliga händelser.
Jag tycker man ska ge människor en chans, händer det någe dåligt och du hammnar där, du ska ha ett val! Men det ska vara ett val som finns där under en begränsad tid.
Tycker inte samhället stöjda eller tycka synd om om det pack som sitter o förpestar staden på dagarna och på dom offentliga utrymmen på nätterna för att dom INTE kan rätta sig in i samhällets spelregler!!!

hangatyr
2006-01-26, 14:35
jag har oerhört svårt att tro att de flesta uteliggare har blivit det pga lättja. det msåte finnas mängder av jobb som är mindre "jobbiga" än att vara uteliggare. man sätter sig inte i den situationen, man hamnar i den. pga psykisk sjukdom, pga missbruk eller en kombo.

PePPinO
2006-01-26, 15:51
Missbruk är väll inget att tycka synd om?Det är personens problem FINNS massvis med knarkare/alkolister som slutat tack vare att dom hittat det viktiga i livet, jag tror att varje människa gör ett eget val, och fortsätter man "missbruka" så är det e medvetet val!!

eckan_22
2006-01-26, 16:37
dom är i behov av ett nackskott.

Trance
2006-01-26, 16:47
dom är i behov av ett nackskott.

Varför?

Angel
2006-01-26, 16:51
Jo klart d finns psykist sjuka, men fortfarande är det väll inte okej att slå sönder sin lägenhet o ha den som knarkar kvart?

Dom som inte trivs som hemlös har ett alternativ, så är det bara går inte att bortse ifrån, sen om det alternativet inte passar för att man inte får pissa i trappuppgången, tända eld på sängen eller ta hem alla "polare" för att köra ett litet race och sen trasha hela lägenheten.
Ja då är det deras problem, och soc skulle strypa pengar till dom, tills dom är beredda att försöka ta tag i sitt liv.


Det är nog inte så lätt som det låter.....

Diana
2006-01-26, 17:04
en kundvagn med lite mer rullvänliga hjul. i alla fall de kvinnliga uteliggarna.
:laugh:

klyschvarning.... :D -man ska aldri döma nån förrän man gått en mil i dennes skor *popcorn*

filosofisk svar på frågan i tråden: motivation!(eller hopp som nån skrev :thumbup: ) har de inte den styrka man får av motivation så hjälper inte ens all världens drogavvänjningskliniker elelr vadsom, tyvärr..

Mental
2006-01-26, 17:20
Q: Vad behöver hemlösa?
A: Rehab, sen om det är psyket eller torken eller både och kvittar, men det är vad nästan alla uteliggare behöver.

Garnax
2006-01-26, 17:26
Dom behöver ta sig själva i kragen mest utav allt

jwzrd
2006-01-26, 17:26
Teh Garnaxinator hath spoketh!

mela
2006-01-26, 17:30
mina kompisar gör ett projektarbete om
hemlösa... dom ska ha föreläsning om
hur livet som hemlös är för vår skola om
typ.. 1 vecka eller något.. Kan återkomma
med information efter det? :D

Sve
2006-01-26, 17:31
dom behöver billigare droger och alkohol så de kan stå ut i sin tillvaro.

mini
2006-01-26, 17:41
Snabb internetuppkoppling?

Sve
2006-01-26, 17:49
Snabb internetuppkoppling?

jag kan hyra ut lit av min 100mbps. kanske socialen kan betala?

skaparn
2006-01-26, 17:58
Snabb internetuppkoppling?

Som hemlös har man ju alla möjligheter att luffa runt tills man hittar någon som inte skyddat sitt trådlösa nätverk. Då kan man ju WLANA sig till lycka, gratis.

raZmus
2006-01-26, 21:55
Som hemlös har man ju alla möjligheter att luffa runt tills man hittar någon som inte skyddat sitt trådlösa nätverk. Då kan man ju WLANA sig till lycka, gratis.

Allt de behöver göra att att tuna in sina sprillans nya Macbooks som de får levererade den 15e feb. Ready to go!

skaparn
2006-01-26, 21:58
Allt de behöver göra att att tuna in sina sprillans nya Macbooks som de får levererade den 15e feb. Ready to go!

Nej men fy! Det kan väl knappast anstå ett civiliserat samhälle att behandla sina hemlösa så illa. Macbook!!??

mini
2006-01-26, 22:00
Nej men fy! Det kan väl knappast anstå ett civiliserat samhälle att behandla sina hemlösa så illa. Macbook!!??
Å, du din gamle velourhjärtade humanist..

skaparn
2006-01-26, 22:24
Å, du din gamle velourhjärtade humanist..

Ja, jag har lagt till mig med ett klädsamt patos för de mindre bemdelade.

Jax
2006-01-26, 22:42
Nej men fy! Det kan väl knappast anstå ett civiliserat samhälle att behandla sina hemlösa så illa. Macbook!!??
Det är andra gången du gör mig djupt besviken skaparn.
Jag som precis hade lyckats bygga upp min världsbild igen.

Fagen
2006-01-27, 00:27
Nej men fy! Det kan väl knappast anstå ett civiliserat samhälle att behandla sina hemlösa så illa. Macbook!!??

Nu vill jag höra hur dina ekonomiska teorier skall lösa problemet med människor (läs hemlösa) som inte kan ta han om sig själv. *popcorn*

skaparn
2006-01-27, 08:33
Nu vill jag höra hur dina ekonomiska teorier skall lösa problemet med människor (läs hemlösa) som inte kan ta han om sig själv. *popcorn*

Tyvärr löses det nog inte genom ekonomiska teorier. Den mesta av ekonomi handlar om resursfördelning ur ett tekniskt perspektiv. Det enda jag skulle kunna göra är att problematisera och försöka beräkna storleken på stödet till hemlösa.
Skulle nog genomföras som att vi delw definierar en uteliggarfri miljö som en kollektiv nytta, samt uteliggarnas konsumtion av uteliggning som en vara med negativa externa effekter som minskar vår nytta. Med kända funktioner för betalningsviljan för den uteliggarfria miljön samt kostnader för att hindra uteliggare från att ligga ute kan man ta fram en paretooptimal nivå på uteliggare.

Visst låter det charmigt?

skaparn
2006-01-27, 08:34
Det är andra gången du gör mig djupt besviken skaparn.
Jag som precis hade lyckats bygga upp min världsbild igen.


Jag har flytt från dig. Jag har till och med gjort slut.
Men så ber du mig och så är det som förut.
Att som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig.
Som en boll kommer jag tillbaks till dig.

Fagen
2006-01-27, 18:03
Tyvärr löses det nog inte genom ekonomiska teorier. Den mesta av ekonomi handlar om resursfördelning ur ett tekniskt perspektiv. Det enda jag skulle kunna göra är att problematisera och försöka beräkna storleken på stödet till hemlösa.
Skulle nog genomföras som att vi delw definierar en uteliggarfri miljö som en kollektiv nytta, samt uteliggarnas konsumtion av uteliggning som en vara med negativa externa effekter som minskar vår nytta. Med kända funktioner för betalningsviljan för den uteliggarfria miljön samt kostnader för att hindra uteliggare från att ligga ute kan man ta fram en paretooptimal nivå på uteliggare.

Visst låter det charmigt?

Charmigt är bara förnamnet.