handdator

Visa fullständig version : utfall, utförande


sissa
2006-01-26, 07:24
jag brukar köra utfall så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMSplitSquat.html

sen kan ju göra så att man tar ett kliv framåt och sedan kliver tillbaka.

tar dessa övningar olika?

Henrik100
2006-01-26, 09:40
Jag vågar inte svara på om dom tar olika men tycker det känns väldigt konstigt att ta ett steg framåt.. Själv står jag med fötterna under stången och tar ett rejält kliv bakåt.

Daniel_S
2006-01-26, 11:40
Om man kliver fram ett steg, så blir övningen tyngre. Då ska man ha kraft att sparka ifrån så hårt att man kommer tillbaka till upprätt läge, dessutom får man lite koordinationsträning på köpet när man kör med skivstång.

I övrigt kan jag hålla med vad som står i din länk: främre foten längre fram tar mer på bootyn och dito längre bak tar mer på framsida lår. De flesta jag har sett göra övningen gör den som någon sorts telemark-knäböj där båda benen jobbar lika mycket samt gör en väldigt kort rörelse.

Daniel_S
2006-01-26, 11:47
Förresten, nu ser jag att exrx kallar den för split squat, och inte utfall. Kanske man då ska använda båda benen? Nå, i min värld är utfall en enbensövning på samma sätt som step-ups. Smithen som konstruktion gör kanske så att det är svårare att inte belasta bakre benet.

Supermicke
2012-02-10, 14:01
hur ska man göra egentligen?

ta en promenix..?

bakåt..? mkta balans här va

frammåt och trycka tillbaka sig?

stå på samma ställa med benen ute hela tiden gå ner och upp? blir bra med tut då.

ska torson vara lodrät, stretcha ljumskarna?..

det är ju en rolig övning som man kan göra många varianter på..

z_bumbi
2012-02-10, 14:08
Det vanligast felet jag ser är att folk inte har kontroll på bålen, bland annat så brukar bäckenet luta kraftigt i sidled, de fäller överkroppen eller så vrider sig överkroppen runt sin axel (framsidan pekar åt sidan istället för rakt fram). Inte så sällan är det stor skillnad beroende på vilket ben som är framåt.

Vilken man bör/ska/kan köra när blir däremot en hel uppsats så tipset är att läsa på och tänka på att få en bra teknik.