handdator

Visa fullständig version : Förebygga träningsvärk med streching...


Jonny_88
2006-01-25, 20:40
Min hälsopedagogik lärare tror att streching skyddar mot träningsvärk ( Många tjejer säger också emot, antagligen har de läst för mkt fredag eller någon liknande tidning ). Jag skulle ta med mig en studie till nästa lektion ( I morgon ) för att bevisa att streching inte förebygger träningsvärk.

Sökte lite och läste King Grubs post (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=751370&postcount=26) bland annat. Någon som kan länka till hela studien? ( Eller någon som kan posta den här om det är bättre )

Tack.

Alexlindgren
2006-01-25, 20:47
Stretching förebygger inte träningsvärk (king grub har svarat det i en av mina trådar iaf)

Jonny_88
2006-01-25, 20:47
Jag vet det...

Alexlindgren
2006-01-25, 20:52
jag ber om ursäkt, trött efter timmar av pluggande läste jag fel i din post, eller så orkade jag inte läsa hela :P

Nucleus
2006-01-25, 20:53
jag håller inte helt med, fråga Samboy han stretchar iaf bort sin träningsvärk :hbang:

Stretcha på

:D /N

Pudzianovski
2006-01-25, 20:54
Här är lite kopierat och klistrat om stretching (från King_Grubs poster)


"Cryotherapy, stretching, homeopathy, ultrasound and electrical current modalities have demonstrated no effect on the alleviation of muscle soreness or other DOMS symptoms."

Sports Med. 2003;33(2):145-64.

"Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):197-208.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21.

"The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs"

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise."

Res Q Exerc Sport. 1989 Dec;60(4):357-61.


"A typical muscle stretching protocol performed during preexercise warm-ups does not produce clinically meaningful reductions in risk of exercise-related injury"

Med Sci Sports Exerc. 2000 Feb;32(2):271-7.

"The present study thus suggests that preexercise static stretching has no preventive effect on the muscular soreness, tenderness and force loss that follows heavy eccentric exercise."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"In contrast, since 1990, there's evidence suggesting that stretching not only does not prevent injuries, but can also decrease the level of performance. Some part of these contradictions can be explained by the various sports activities. Those requesting an increased flexibility, such as gymnastic, dancing or diving, necessitate pre-exercise stretching to optimize the level of performance. In contrary, for sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching."

Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.
Styrketräning:

"The purpose of this study was to examine the acute effects of static stretching on peak torque (PT), the joint angle at PT, mean power output (MP), electromyographic (EMG) amplitude, and mechanomyographic (MMG) amplitude of the vastus lateralis (VL) and rectus femoris (RF) muscles during maximal, voluntary concentric isokinetic leg extensions at 60 and 240 degrees x s(-1) of the stretched and unstretched limbs.

Following the initial isokinetic tests, the dominant leg extensors were stretched using four static stretching exercises. After the stretching, the isokinetic tests were repeated. PT decreased (P< or =0.05) from pre- to post-stretching for the stretched limb at 60 and 240 degrees x s(-1) and for the unstretched limb at 60 degrees x s(-1). EMG amplitude of the VL and RF also decreased (P< or =0.05) from pre- to post-stretching for the stretched and unstretched limbs.

The decreases in PT and EMG amplitude for the unstretched limb suggested that the stretching-induced decreases may be due to a central nervous system inhibitory mechanism."

Eur J Appl Physiol. 2005 Mar;93(5-6):530-9. The acute effects of static stretching on peak torque, mean power output, electromyography, and mechanomyography.

"The purpose of this study was to examine the effects of static stretching on concentric, isokinetic leg extension peak torque (PT) at 60 and 240 degrees.s(-1) in the stretched and unstretched limbs. The PT of the dominant (stretched) and nondominant (unstretched) leg extensors were measured on a calibrated Cybex 6000 dynamometer. Following the prestretching PT assessments, the dominant leg extensors were stretched using 1 active and 3 passive stretching exercises. After the stretching, PT was reassessed. The results of the statistical analyses indicated that PT decreased following the static stretching in both limbs and at both velocities (60 and 240 degrees.s(-1))."

J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):236-41. Acute effects of static stretching on peak torque in women.


Stretching genererar inte muskeltillväxt

Results indicate that a single bout of maximal stretch does not significantly elevate fractional muscle protein synthetic rate in humans and thus suggests that muscle stretch per se is not the stimulus for the muscle hypertrophy that occurs with resistance training."

Can J Appl Physiol. 2000 Jun;25(3):165-80.

"Stretching a muscle 24 h•d-1 for 5-7 d results in stretch-induced hypertrophy" - men hur efterliknar man en veckas kontinuerlig stretch i praktiken annat än i djurförsök? Ref: Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 36(10) October 2004 p 1832.


Stretching skyddar inte mot några skador alls i princip

Japp. Stretching verkar inte skydda mot skador över huvud taget. Några vetenskapliga referenser:

Med Sci Sports Exerc. 2004 Mar;36(3):371-8.

Clin J Sport Med. 2005 Mar;15(2):113.

Och stretching före aktivitet försämrar prestationsförmågan:

J Strength Cond Res. 2005 May;19(2):338-43.

Varken före eller efter har verkar det någon skadeförebyggande effekt.

"There is not sufficient evidence to endorse or discontinue routine stretching before or after exercise to prevent injury among competitive or recreational athletes."

Det förbättrar inte återhämtning efter träning.

"The practical implication of our findings is that clinicians should be aware that prescribing... stretching following intense eccentric or unaccustomed exercise will not enhance the recovery."

Eur J Appl Physiol. 2004 Oct;93(1-2):30-8. Epub 2004 Jun 17.

Och skyddar inte mot träningsvärk, varken före eller efter träning.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468.

Lallle
2006-01-25, 21:14
gå och äg dom nu :D

King Grub
2006-01-25, 21:16
Någon som kan länka till hela studien?

Vill du ha hela studierna får du gå till respektive tidskrift och helt sonika betala för dom, om du inte har forskarbehörighet.

keffat_liv
2006-01-25, 21:20
Min lärare påstod att när man tränar så förkortas muskeln och hindrar blodflödet eller nåt, så när man stretchar skulle muskeln då förlängas och släppa igenom blod och därmed minska träningsvärken.

Är detta sant då?

Pudzianovski
2006-01-25, 21:23
Min lärare påstod att när man tränar så förkortas muskeln och hindrar blodflödet eller nåt, så när man stretchar skulle muskeln då förlängas och släppa igenom blod och därmed minska träningsvärken.

Är detta sant då?

En muskel kan ju knappast blir kortare. Den sitter där den sitter.

Ja, all forskning ovan visar ju motsatsen mot vad din lärare säger. Men å andra sidan så vet väl han antagligen mer än de som forskar om sånt här.

keffat_liv
2006-01-25, 21:25
En muskel kan ju knappast blir kortare. Den sitter där den sitter.

Ja, all forskning ovan visar ju motsatsen mot vad din lärare säger. Men å andra sidan så vet väl han antagligen mer än de som forskar om sånt här.

det är en hon:) vetefan om det var att den blev kortare det var nåt liknande iaf. Har det uppskrivit i skolan.

Jonny_88
2006-01-25, 21:39
Vill du ha hela studierna får du gå till respektive tidskrift och helt sonika betala för dom, om du inte har forskarbehörighet.
Okej, det vill jag inte göra. Men det borde väll räcka med att jag bara visar:
""Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468."

För min lärare som krävde att jag skulle bevisa att steching inte förebygger träningsvärk.


Alexlindgren - Förstod det.

Pudzianovski - Tack för dem, väldig bra, ska nog ta och skriva ut alla dem och ta med imorgon ( Om det behövs ). :D

Lallle - Jepp. :thumbup:

Nucleus - Vi har några sådana som samboy på hälsopedagogiken. Irriterande.

keffat_liv
2006-01-25, 21:44
Okej, det vill jag inte göra. Men det borde väll räcka med att jag bara visar:
""Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468."

För min lärare som krävde att jag skulle bevisa att steching inte förebygger träningsvärk.


Alexlindgren - Förstod det.

Pudzianovski - Tack för dem, väldig bra, ska nog ta och skriva ut alla dem och ta med imorgon ( Om det behövs ). :D

Lallle - Jepp. :thumbup:

Nucleus - Vi har några sådana som samboy på hälsopedagogiken. Irriterande.

Hur vet hon att du inte har skrivit det själv?

Pudzianovski
2006-01-25, 21:44
Skriv ut det. Ta med till läraren. Ge det till läraren. Sedan kan hon i egenskap av eget intresse ta reda på resten själv.

Du kan ju alltid hänvisa hit annars.

Good luck :thumbup:

z_bumbi
2006-01-25, 21:49
Hur vet hon att du inte har skrivit det själv?

Det är inte så svårt att söka på den via valfri sökmotor.

Jonny_88
2006-01-25, 21:53
Okej, tack så mkt för hjälpen. :eating:

Brage
2006-01-26, 10:03
Personligen så tycker jag att det känns mycket bättre i musklerna om jag avslutar gympasset med 15-20 minuters rodd...kanske inte har så mycket med streching att göra iofs.

raZmus
2006-01-26, 10:13
När du visat studier som säger annorlunda, är det faktiskt upp till henne att bevisa annorlunda ;)

Det är alltid bra att skicka över "bollen" och bevisbördan :)

Hades
2006-01-26, 10:17
Den enda gången jag kan tänka mig att stretching hjälper mot träningsvärk är när musklerna är så stela att man känner av värken varje gång man sträcker ut musklerna. T ex, när vaderna är extremt stela så känner man ju värken för varje steg. Men om de är ordentligt stretchade så känner man inte värken lika mycket. Men mot värken i sig verkar ju inte stretchingen hjälpa.

Artur
2006-01-26, 19:32
En fråga bara.. hur tillförlitlig är egentligen en studie när den handlar om smärta & värk? Jag menar.. kan man mäta smärta på ett vetenskapligt sätt eller utgår man bara från vad försökspersonerna säger att dom känner?

Bite
2006-01-26, 19:40
Nu kanske det var försent men här är hur som helst en fullängdare.

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/325/7362/468

Jonny_88
2006-01-27, 21:33
Nu kanske det var försent men här är hur som helst en fullängdare.

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/325/7362/468

Så är det där hela studien? Eller? Grub sade ju att det man måste betala. Är inte så van vid sådana här studier. :confused:

Jag gav henne det det där som Pudzianovski skrev. Men hon fattade ingenting.

Sedan sade hon att de på sats hade sagt till henne att streching efter träning hjälper mot träningsvärk. *spy*

Bite
2006-01-27, 22:05
Så är det där hela studien? Eller? Grub sade ju att det man måste betala. Är inte så van vid sådana här studier. :confused:

Jag gav henne det det där som Pudzianovski skrev. Men hon fattade ingenting.

Sedan sade hon att de på sats hade sagt till henne att streching efter träning hjälper mot träningsvärk. *spy*

Man kan väl säga att just den där är en systematisk granskning av ett flertal studier där effekten av stretching analyseras.

Detta är deras slutsats:

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness. Stretching before exercising does not seem to confer a practically useful reduction in the risk of injury, but the generality of this finding needs testing. Insufficient research has been done with which to determine the effects of stretching on sporting performance. "

Det är kanske svårt att läsa en studie om man inte är van, och ofta kräver det att man är ganska insatt i ämnet för att kunna förstå helheten. Generellt är en studie i grova drag uppbygd nånting såhär:

Introduktion: Detta ville vi undersöka..blabla
Metod: Såhär gick vi till väga
Resultat: Detta fick vi fram
Slutsatser: Baserat på det vi fick fram, drar vi slutsatsen att <insert> funkar såhär..blabla

Pez
2006-01-27, 23:30
Sedan sade hon att de på sats hade sagt till henne att streching efter träning hjälper mot träningsvärk. *spy*
Vad har "de på sats" med eran undervisning att göra?
Sina privata övertygelser får hon ta på fritiden, i skolan ska hon lära ut det som står i läroplanen eller i vart fall hålla sig till fakta. Eller rör det sig om en "privat" dispyt?

I vilket fall som helst så borde hon i egenskap av lärare inom hälsopedagogik förstå att vetenskapligt understödd forskning och studier ger henne skäl att ifrågasätta den information hon erhållt av "de på sats".

Pudzianovski
2006-01-27, 23:39
Så är det där hela studien? Eller? Grub sade ju att det man måste betala. Är inte så van vid sådana här studier. :confused:

Jag gav henne det det där som Pudzianovski skrev. Men hon fattade ingenting.

Sedan sade hon att de på sats hade sagt till henne att streching efter träning hjälper mot träningsvärk. *spy*

Sats i vilken stad?

Vilken skola går du på?

SuperJohan
2006-01-28, 00:18
Strechar alltid efter träningen.

Dock, bara för att det är skönt :cool:

Krampus
2006-01-28, 00:21
Strechar alltid efter träningen.

Dock, bara för att det är skönt :cool:

Låt mig rekommendera onani som alt. :thumbup:

Johan86
2006-01-28, 16:20
ang stretching.när jag har sprungit ca 10km och stretchat dåligt så får jag en satans träningsvärk i benen dagen efter.och när jag stretchar dagen efter så minskar träningsvärken.detta gäller enbart löpning.dagen efter jag tränat styrka så händer ingenting om jag stretchar