handdator

Visa fullständig version : Mjölk och II


Perscitus
2006-01-25, 20:10
Jag blev att fundera över en sak alldeles nyss: hur kommer det sig att spädbarn inte drabbas av diabetes? Mjölk har som bekant rätt högt II, och då bebisars kost till en början uteslutande består av bröstmjölk, borde inte deras blodsockerkurva bli en aning rubbad? Eller tjänar de på de förhöjda insulinnivåerna då de är under så kraftig tillväxt?

Sverker
2006-01-25, 20:17
Jag har aldrig ens funderat över frågan :confused:

Vi kanske kan antaga att insulinkänsligheten är extremt hög under denna snabba tillväxt. Barn dubblar ju sin kroppsvkt under första levnadsåret.

Perscitus
2006-01-25, 20:29
Jag har aldrig ens funderat över frågan :confused:

Vi kanske kan antaga att insulinkänsligheten är extremt hög under denna snabba tillväxt. Barn dubblar ju sin kroppsvkt under första levnadsåret.
Ojdå, inte ens Sverker är säker på svaret till denna fråga. :)

Men det låter vettigt. Det naturliga urvalet borde ju lämpligen favorisera barn med snabb tillväxt, och för att göra det möjligt måste de ha någon sorts förmåga att behålla sin insulinkänslighet trots många toppar. För att om jag skulle basera hela mitt näringsintag på mjölk skulle jag väl rimligen få diabetes?

Bite
2006-01-25, 20:34
Detta var kanske intressant, finns några referenser längst ner.

http://www.drmirkin.com/diabetes/D216.htm

Tolkia
2006-01-25, 23:29
Tja, en däggdjursart där moderns mjölk, som ju är ungens huvudsakliga näringskälla under en relativt lång tid, vore direkt skadlig för ungen genom dess påverkan på metabolismen skulle nog inte bli SÅ långlivad att den hotade att överbefolka jorden ... :D Jag gissar som Sverker att det inte är helt oviktigt att det är meningen att barnet skall växa enormt mycket under sitt första år (sett till hur stort det är från början; jämför en nyfödd och en ettåring - där kan vi snacka ökningar ...). Jag har för mig att ämnesomsättningen skiljer lite mellan spädbarn och vuxna, men det var länge sedan jag läste om det där, så det kan vara fel. Om inte annat händer det ju en del med "upptagssystemet" (alltså i tarmen) under det första året; det förändras ju från att vara anpassat till enbart bröstmjölk till att tåla en blandad kost. Sedan har ju mänsklig bröstmjölk en annan sammansättning än komjölk, så det går kanske inte att ta effekterna av komjölk och jämföra rakt av?