handdator

Visa fullständig version : Hockeyvärldens största talang lägger av


Pingu
2006-01-25, 18:56
Mario Lemieux lägger av med omedelbar verka pga hjärtproblem :(

Talangmässigt är han den störste någonsin och som Bobby Orr en gång sa "han är den enda i världen som kan vinna poängligan i NHL med bruten klubba".

Finns några oförglömliga stunder av han som Stanley Cup finalerna 1991 och 1992, Canada cup 1987 som sägs vara den bästa hockey turneringen någonsin där Mario gjorde 3 mål i match 2 och 3 var av båda övertidsmålen.

Han har haft ständiga skadeproblem + canser (Hodgins). 1992 genomgick han strålbehandling och dom som gör det vill bara sova efter det då det är fruktansvärt jobbigt. Mario tog i Februari 1993 sin sista behandling på morgonen och tog sig sedan till Philadelphia för match. Han gjorde 5 mål!!! i den matchen och totalt 160 poäng på 60 matcher det året :bow:

Combacken 2001 efter 4,5 års uppehåll var också grym och gav han 76 poäng på bara 41 matcher

Tyckte att Mr Lemieux förtjänade en hyllnings tråd :thumbup:

Catstyle
2006-01-25, 18:58
Alltid gillat honom. :bow: *cry*

Kwon
2006-01-25, 18:58
Det blir Eric Pingu Jr som får ta över! :thumbup:

Dumleman
2006-01-25, 19:02
Mjo han var bra men jag tycker nog att Jagr är snäppet bättre :).

Karl_alfred
2006-01-25, 19:03
http://www.inthecrease.co.uk/mario/mario&jagr1.jpg

:bow: :bow:

Både rolig o tragisk karriär!

Karl_alfred
2006-01-25, 19:04
Talangmässigt är han den störste någonsin och som Bobby Orr en gång sa "han är den enda i världen som kan vinna poängligan i NHL med bruten klubba".

Eller spela utan att kunna knyta skridskorna själv o dominera helt o hållet ändå :bow:

Karkiainen
2006-01-25, 19:13
Eftersom jag spelar hockey själv så väcker trådar som dessa en del känslor till liv. Det är tråkigt att han har fått dras med alla skador. Det är ingen tvekan om att han är en av de största genom tiderna.

En liten off topic fråga: Hur går det för den nya talangen? Syndney Crosby heter han väl? Jag har en tendens att blanda ihop hans namn.

Pingu
2006-01-25, 19:23
Mjo han var bra men jag tycker nog att Jagr är snäppet bättre :).

Nu ja då inte Mario kan spela mer

Pingu
2006-01-25, 19:27
Eftersom jag spelar hockey själv så väcker trådar som dessa en del känslor till liv. Det är tråkigt att han har fått dras med alla skador. Det är ingen tvekan om att han är en av de största genom tiderna.

En liten off topic fråga: Hur går det för den nya talangen? Syndney Crosby heter han väl? Jag har en tendens att blanda ihop hans namn.

Sid the kid har infiat alla förväntningar, han, M-A Fleury (målvakt) och backen Ryan Whitney är dom som håller Pittsburgh flytande.

Om 2 - 3 år som kommer dom att ha ett riktigt kanon lag

Lodiz2
2006-01-25, 20:04
han var grym, synd att han råkat ut för så mycket

Antn
2006-01-25, 20:48
mm riktigt trist... bodde grannen med Lemieux under mitt år i USA. Gav tillochemd halloweengodis åt hans barn! *cry*

Daniel Mattusch
2006-01-25, 20:53
Comebacken ser jag endå som den största bedriften. Försig var jag inte med på sent 80-tal och tidigt 90-tal utan bara sett en del matcher efter. Men att komma tillbaka efter så mycket trubbel och fortf regera i NHL. Då är man fan grym!

High1ander
2006-01-25, 20:58
Alltid alltid, rankat honom som bäst, då innan comebacken och då han var i storform så snitta han 2 poäng per match.
Tyckte alltid det var synd cancern kom ivägen så att säga...

delta_mats
2006-01-25, 21:01
Wayne Gretzky då eller hur man nu stavar hans namn. Ansågs inte han som en väldigt talangfull spelare? Han rankas väl som världens genom tiderna bästa hockeyspelare eller?

balder
2006-01-25, 21:04
Wayne Gretzky då eller hur man nu stavar hans namn. Ansågs inte han som en väldigt talangfull spelare? Han rankas väl som världens genom tiderna bästa hockeyspelare eller?

Ja det är det många som tycker! Diskussionen brukar stå mellan honom och Lemieux!

Karkiainen
2006-01-25, 22:44
Sid the kid har infiat alla förväntningar, han, M-A Fleury (målvakt) och backen Ryan Whitney är dom som håller Pittsburgh flytande.

Om 2 - 3 år som kommer dom att ha ett riktigt kanon lag

Ok, tack för informationen.

Pingu
2006-01-25, 23:19
Ja det är det många som tycker! Diskussionen brukar stå mellan honom och Lemieux!

Räkna in Bobby Orr också.

Metal_boy_
2006-01-25, 23:43
Jag diggade Fetisov och Sergei Federov.

Hnke
2006-01-25, 23:49
Ja, det var ju.. ju.. hmm.. synd?

Metal_boy_
2006-01-25, 23:59
Ja, det var ju.. ju.. hmm.. synd?

Han är redan en legend. Så...ja

Karl_alfred
2006-01-26, 00:32
Ja det är det många som tycker! Diskussionen brukar stå mellan honom och Lemieux!
Gordie Hows fru brukar utnämna Gordie på ett hörn med :laugh:

Dumleman
2006-01-26, 00:56
Wayne Gretzky då eller hur man nu stavar hans namn. Ansågs inte han som en väldigt talangfull spelare? Han rankas väl som världens genom tiderna bästa hockeyspelare eller?
Jo men han var nog mer "play maker" och mindre tekniskt begåvad än Lemieux och Jagr men han var ju ändå fruktansvärt effektiv på att spela och göra mål och undvika att klanta sig, Gretsky gjorde inte så snygga mål men han gjorde många om jag nu minns rätt :). Han gjorde ju över 800 mål i nhl vilket anses vara ett oslagbart rekord. Jag kan för övrigt starkt rekomendera CanadaCup finalen 1987 mellan USSR och Canada, det är nog den bästa match som jag har sett. Ryssarna storspelar men Lemieux och kompani vann ändå.

Pingu
2006-01-26, 11:49
Jo men han var nog mer "play maker" och mindre tekniskt begåvad än Lemieux och Jagr men han var ju ändå fruktansvärt effektiv på att spela och göra mål och undvika att klanta sig, Gretsky gjorde inte så snygga mål men han gjorde många om jag nu minns rätt :). Han gjorde ju över 800 mål i nhl vilket anses vara ett oslagbart rekord. Jag kan för övrigt starkt rekomendera CanadaCup finalen 1987 mellan USSR och Canada, det är nog den bästa match som jag har sett. Ryssarna storspelar men Lemieux och kompani vann ändå.

På äldre dagar blev Gretzky mer av en playmaker men glöm inte att han har gjort 92 mål på en säsong varav 50 på 39 matcher, och visst har han gjort snygga mål. Kolla in Dvdn om Gretzky så får du se en hel del läckra mål.

Håller med dig om Canada cup finalen 1987, vilken turnering :bow:
Ryssarna var fortfarande på topp och Lemieux och Gretzky på ett kollosalt lekhumör.
Lemieux gjorde på 9 matcher 11 mål ( varav 4 matchvinnare) och 7 ass
Gretzky hade på 9 matcher 3 mål och 18 ass

http://www.hhof.com/html/GamesSummaryCCUP1987.shtml