handdator

Visa fullständig version : Vad bör man äta i pausen mellan två aerobicspass.


Fredrik_S
2006-01-25, 17:30
Jag väljer att formulera frågan så här för att motsvara våra danslektioner med något:
Vad bör man äta mellan två på varandra följande aerobicspass med en kvarts rast emellan?

Dessa mellanmål är bland dom vanligaste jag iaktagit på min dansskola.
Vilket av dessa alternativ är bäst? (minst dålig då jag tycker alla verkar mer eller mindre värdelösa)
1. en näve jordnötter ca 30 gram
2. en banan
3. en proteinbar bestånde av 16g protein och kolhydrater från fruktos samt fett tot ca 250kcal
4. en delicatoboll eller 50g choklad
5. proteinpulver (ej gainer alltså)

Är inte proteinbaren i princip nästan sämre än delicatobollen? Jag menar det största behovet vi har i rasterna är att fylla på energi till musklerna, och det fort. Proteinbarens kolhydrater är ju bara från fruktos. Jordnötterna ger väl ingen energi som kan användas till följande lektion, ej heller proteinpulvret?

Det jag brukar ta är 30 gram maltodextrin i rasten samt även ta med mig 30 g maltodextrin in på varje lektion. Kan jag kanske ändra mängden? Totalt blir det ändå mellan 150 coh 180g maltodextrin par dag.

Dagarna ser i snitt ut så här
09:00-10:30 dans
10:45-12:15 dans
lunch
13:00-14:30 dans
14:45-16:15 dans

King Grub
2006-01-25, 17:34
Fruktosmetabolismen under konditionsträning skiljer sig från i vila; vid fruktosintag under intensiv konditionsträning är det lika snabbt som glukos. En kombination av t ex maltodextrin+fruktos är utmärkt under konditionsträning för att uppnå markant högre exogen kolhydratoxidation än vad som är möjligt med endast maltodextrin.

I övrigt spelar det mindre om kolhydratintaget är i fast eller flytande form. Det är inget fel på ditt nuvarande upplägg, dock. Möjligen lite protein tillsammans med kolhydraterna.

Fredrik_S
2006-01-25, 18:01
Tackar
Har du även ett råd på proportionen mellan maltos och fruktos? Jag såg vid närmare granskning att det är 5% fruktos i min maltos/fruktosblandning.

Angånend nötterna, (vet inte varför men sett väldigt många äta det, ofta jordnötter). Värdelöst eller bättre än inget?

King Grub
2006-01-25, 18:10
Genom kolhydrattillförsel under aktiviteten nås högre kolhydratoxidation och prestation. Vid tillförsel av 1.8 g maltodextrin per minut kan man nå en exogen kolhydratoxidation på strax över 1.05 gram kolhydrat per minut, medan man med en kombinerat tillförsel av maltodextrin (1.2 g/min) och fruktos (0.6 g/min) kan uppnå en exogen kolhydratoxidation på hela 1.5 g kolhydrat per minut.

Med ännu större mängd kolhydrat tillförd under passet i en mix av 50/50 glukos/fruktos, 2.4 gram per minut totalt, kan man nå hela 1.75 gram kolhydrat per minut i exogen kolhydratoxidation.

Mängderna för intag får också anpassas efter aktivitetens varaktighet och framförallt intensitet.

Vid tillförsel av kolhydrat under passet minskar fettförbränningen, så att regelbundet tillföra kolhydrat under ett fettförbränningspass är ingen god idé. Däremot om målet med aktiviteten är prestation och kondition.

Nötter är säkert bättre än inget, men lär vara ett dåligt val för prestationsförbättring under träning, om valet står mellan dessa och övriga livsmedel du nämner.

Fredrik_S
2006-01-25, 18:42
Tack tack, dags att maximera prestation, bränna fett kan man göra på loven när man har tid. :)

Fredrik_S
2006-01-25, 21:36
Genom kolhydrattillförsel under aktiviteten nås högre kolhydratoxidation och prestation. Vid tillförsel av 1.8 g maltodextrin per minut kan man nå en exogen kolhydratoxidation på strax över 1.05 gram kolhydrat per minut, medan man med en kombinerat tillförsel av maltodextrin (1.2 g/min) och fruktos (0.6 g/min) kan uppnå en exogen kolhydratoxidation på hela 1.5 g kolhydrat per minut.

Vet du när kolhydraterna tillförts? Alltså hur kontinuerligt? Har det smuttats var femte minut eller kanske stötvis varje halvtimme?
Fruktos kan inte användas som energi av musklerna utan bara av levern, fast det går åt massa leverglykogen under konditionsträning? Är det därför man har nytta av blandningen?


Med ännu större mängd kolhydrat tillförd under passet i en mix av 50/50 glukos/fruktos, 2.4 gram per minut totalt, kan man nå hela 1.75 gram kolhydrat per minut i exogen kolhydratoxidation.

Är det inte det som kallas invertsocker eller är det vanligt socker?

Mängderna för intag får också anpassas efter aktivitetens varaktighet och framförallt intensitet.

Ja det får jag göra, jag ska nog inte behöva 2,4g*90min*4lektioner=864gram

Vid tillförsel av kolhydrat under passet minskar fettförbränningen, så att regelbundet tillföra kolhydrat under ett fettförbränningspass är ingen god idé. Däremot om målet med aktiviteten är prestation och kondition.

Som sagt är jag mest ute efter prestation, men då jag läst att fruktos är den kanske värsta kolhydraten för insluinkänslighet och fettinlagring, och att den bör begränsas till att mest komma från grönsaker och frukt undrar jag om detta blir innaktuellt när man är så pass aktiv som jag. Och att jag därför kan tillföra fruktos i pulverform utan att råka ut för nackdelarna.

King Grub
2006-01-25, 21:41
Vet du när kolhydraterna tillförts? Alltså hur kontinuerligt?

En gång i kvarten.

Är det inte det som kallas invertsocker eller är det vanligt socker?

Blanda druvsocker/maltodextrin i vatten, tillsammans med fruktos.

men då jag läst att fruktos är den kanske värsta kolhydraten för insluinkänslighet och fettinlagring

Inte när den tillförs under aktivitet.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1277

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15741841&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15877291&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Fredrik_S
2006-01-25, 23:33
Ovärderlig information grub!

En tjej i min klass frågade mig om det var bättre att äta en sådan där proteinbar än att äta godis(choklad eller annat godis vet jag inte om hon menade). Uppriktig nog var jag inte säker på svaret. Detta handlade också om att äta den mellan passen för förbättrad prestation.

Jag sa "Dom flesta sådana proteinbars inte är bättre än godis och inte värda pengarna, bättre å ta nån banan och kanske nån liten macka" bör jag ändra mitt påstående?

Utan att veta exact innehåll i proteinbaren som säljs i min skola minns jag dock att det var 260kcal och 16 gram protein samt att kolhydraterna var från fruktos. Kanske måste jag återkomma med exact innehåll för att det ska gå att ge något svar?