handdator

Visa fullständig version : Hur får man upp dem?


Forest
2002-09-02, 15:27
Ja hantlarna alltså för olika övningar.

Jag är uppe i 33 kg i lutande hantelpressen nu, och det är bra svårt att få upp hantlarna i startpossition.

Hjälp med knäna fungerar dåligt eftersom det är begränsat hur långt bakåt jag kan fälla mig med hantlarna på knäna. Jag tar en hantel i taget och skjuter upp dem med hjälp av knät och biceps. Det känns inte bra.

Hur gör man stående då? Ett slags frivändningsryck? Det kanske är lättare att först rycka upp dem och sedan sätta sig?

Svaret är förmodligen att jag helt enkelt är för svag i biceps

Dorn
2002-09-02, 16:28
Har du hört talas om träningspartners?????

Grahn
2002-09-02, 16:40
Ställer dem på benen och drar upp den medans man lutar sig bakåt på bänken. Får iofs starta från bottenläget.

Petrus
2002-09-02, 19:47
Sätt dig på bänken med hantlarna långt ut på låren.
Samtidigt som du lutar dig bak på bänken lyfter du knäna mot axlarna. Ta i ordentligt så att du slipper dra med armarna.
Du kan göra det samtidigt med båda hantlarna eller en i taget...

Vänligen,,,
Petrus

Pecca
2002-09-02, 20:44
Jag skyller på att det är "sent" men om du bara visste vad jag fick rubriken till först:D :D :D :cheers:





:sleep:

Patte
2002-09-02, 20:54
Kör som Tinner säger, funkar kanon bra! Lite jobbigt att börja i bottenläget men att få upp hantlarna på raka armar är nog inget att satsa på :D

develer
2002-09-03, 07:46
Som Tinner beskriver är ett bra sätt. Försök att undvika att ta till hjälp. Tänk på att du kommer att höjja vikterna och en dag sitter du där ensam på gymmet......

Jag har länge haft problem att få upp hantlarna till axlarna för att köra hantelpressar för axlarna. Upp till 37,5 kg gick det bra. Då kunde jag curla upp dom. Men efter det så tog jag till hjälp. Inte bra!! En dag var jag där aldeles ensam. Men skam den som ger sig. 45 kg:s hantlarna SKULLE UPP!! Det gick till slut men då var även jag slut :) Men numer går det bättre.....

Pudzianovski
2002-09-03, 09:10
Originally posted by Pecca
Jag skyller på att det är "sent" men om du bara visste vad jag fick rubriken till först:D :D :D :cheers:





du är inte ensam.....


:D


svar på frågan då: jag sätter hantlarna längst ut på knäna och skjuter upp dem en i taget till axelhöjd. Om det 'r fär svårt kan du väl fräga ngn om hjälp.

Pudzianovski
2002-09-03, 09:13
aha...såg lite fel :em:

lutande hantelpress. Fast svaret är ungefär desamma iaf. fråga ngn om hjälp eller försök iaf. Man lär sig med tiden....

Forest
2002-09-03, 14:57
Käck rubrik va :nono:

Det hänger ju på lutningen av ryggstödet, ju lägre desto lättare. Till liggande är det ju inget problem.

Vid min normala lutning når knäna inte tillräckligt högt, och biceps är för svag för att ta dem sista biten. Hjälp är naturligtvis bra, och det fungerar.

Hur gör ni som kör axelpressar sittande? Kan inte en slags frivändning upp till axlarna vara bra?

Petrus
2002-09-03, 15:06
Vid axelpress;

Precis som i mitt inlägg ovan!
Hjälper till med knäna/låren... (fast i axelpressen en hantel i taget)

Vänligen,,,
Petrus

mangs
2002-09-04, 07:51
Vid bänk med hantlar (rak eller med lutning) lyfter jag först upp hantlarna på knäna och sedan lägger jag mig snabbt ner och ´trycker upp lite med benen samtidigt som jag vänder rätt armarna. Brukar få upp hantlarna i toppläget direkt.

I axeplress (sittande/stående) Kör jag någon sorts frivändning men jag misstänker att detta kommer bli svårare när jag byter upp mig något hantelpar.

spinkoo
2002-09-04, 08:01
Kanske skulle ta och bygga nåt modifierat skivsåtngsläggare för hantlar...har den där manicken nåt namn, den som man lägger skivstången på och tar den över axlarna när man knäböjer osv.:confused: :eek:

:)

Patte
2002-09-04, 08:07
Originally posted by spinkoo
Kanske skulle ta och bygga nåt modifierat skivsåtngsläggare för hantlar...har den där manicken nåt namn, den som man lägger skivstången på och tar den över axlarna när man knäböjer osv.:confused: :eek:

:)

Kanske knäböj-stativ :D

z_bumbi
2002-09-04, 08:53
spinkoo: Det finns redan krokar som man hänger upp hantlarna i, man fäster krokarna på en skivstång som man i sin tur hänger upp i en som där "knäböjsmanick".

Patte: Jag har alltid kallat dem för knäböjställningar, detta kräver lite forskning. :)

Fyra träffar med knäböjstativ på google.
Fem träffar med knäböjställning på google.

Man kan nog säga båda.