handdator

Visa fullständig version : betala tillbaka bostadsbidrag


Herkulez
2006-01-25, 15:50
ok fick papper från fitt försäkringskassan, för 2år sen hade jag bostadsbidrag i 11månader när jag pluggade, sista månaden sa jag upp den för jag behövde inte bidraget mer utan hade jobb i december och bara därför ska jag nu betala tillbaka 5700 till mupparna..jävla dubbelmoral. hade valet att antingen fortsätta snylta på bidrag eller jobba.

och nu till frågan, har nån annan varit i samma situation? det stod att om man har särskilda skäl så får man dela upp betalningen (pluggar och har hööög hyra så jag måste) hur många månader kan man dela upp den på då?

delta_mats
2006-01-25, 15:53
Du kan dela upp betalning på i stort sett hur lite du vill. Bara att prata med dom så kommer ni överensmed en avbetalningsplan...

Herkulez
2006-01-25, 15:55
Du kan dela upp betalning på i stort sett hur lite du vill. Bara att prata med dom så kommer ni överensmed en avbetalningsplan...
aaa ok va bra. ska försöka dela upp den på så mycket det går. fan har 4300 i hyra och pluggar :P

Snake
2006-01-25, 15:57
aaa ok va bra. ska försöka dela upp den på så mycket det går. fan har 4300 i hyra och pluggar :P

Jag har en madrass över, du kan få bo i mitt allrum.

delta_mats
2006-01-25, 15:57
Nackdelen är att dom tar 50 spänn för varje avi. Och det blir ju högre ränta ju mindre man väljer att betala. Har också råkat ut för FK, men då var det mitt fel, hehe...

thomast
2006-01-25, 16:25
Hmm, jag har också fått papper på bostadsbidraget 2004. Dock TROR (har inte riktigt lyckats tyda beskedet) jag att vi fått för lite i bidrag men de vill inte betala ut summan då de inte är mer än 1200 kr. Pengarna struntar jag i men jag vill slippa all kontakt med försäkringskassan i framtiden. Våga vägra bostadsbidrag, det blir bara problem!

Jag lider med dig Herk.

blekfet2
2006-01-25, 16:29
ok fick papper från fitt försäkringskassan, för 2år sen hade jag bostadsbidrag i 11månader när jag pluggade, sista månaden sa jag upp den för jag behövde inte bidraget mer utan hade jobb i december och bara därför ska jag nu betala tillbaka 5700 till mupparna..jävla dubbelmoral. hade valet att antingen fortsätta snylta på bidrag eller jobba.

och nu till frågan, har nån annan varit i samma situation? det stod att om man har särskilda skäl så får man dela upp betalningen (pluggar och har hööög hyra så jag måste) hur många månader kan man dela upp den på då?


usch så jävla drygt. Syrran råkade ut för samma sak för typ 2 år sedan, 5000kr åt helvete för henne med.

:furious:

blekfet2
2006-01-25, 16:31
Jag har en madrass över, du kan få bo i mitt allrum.


men vafan. Herkan har juh just startat sin deff så han borde väl kunna sitta på sina skinkor som då tar formen av en sackosäck?

:laugh: :laugh:



ihihihi :thumbup:

Herkulez
2006-01-25, 16:33
Hmm, jag har också fått papper på bostadsbidraget 2004. Dock TROR (har inte riktigt lyckats tyda beskedet) jag att vi fått för lite i bidrag men de vill inte betala ut summan då de inte är mer än 1200 kr. Pengarna struntar jag i men jag vill slippa all kontakt med försäkringskassan i framtiden. Våga vägra bostadsbidrag, det blir bara problem!

Jag lider med dig Herk.
nä ha inge med dom att göra


ska förövrigt kröa mitt första pass på porsön ikväll på 6v, ser du mig med en söt blondin så var inte rädd att säga hej, kommer inte riktigt ihåg hur du såg ut :)

same goes out to snake om du tränar där


blekfet: wtf sackosäkar, snarare motorsrivare :laugh:

blekfet2
2006-01-25, 16:42
blekfet: wtf sackosäkar, snarare motorsrivare :laugh:




hihi....aja bättre än 2 apelsinskal :D

Snake
2006-01-25, 17:10
same goes out to snake om du tränar där


Tränar 9 ggr av 10 på eftermiddagarna, inte lika mycket folk/muppar där då. Imorrn tränar jag ben kring 16-tiden kanske.

skaparn
2006-01-25, 18:32
Har betalat tillbaka ett bostadsbidrag en gång i tiden. Tjänade lite för mycket så det blev en tusenlapp vill jag minnas. Jag skäms över att ha ens ha sökt det men det var i nåt il av att "ta tillbaka så mycket som möjligt". Bidraget som sådant är rent ut sagt skit, och bidrar endast till folk bor i en bostad med betydligt högre standard än de har råd med ifall de inte offrar sina sjutton bärs på Undici varje helg.

Bostadsbidrag kombinerat med bruksvärdesystemet mig att med jämna mellanrum fundera på ett privat tältläger i skogen ovanför Nydalasjön

adde
2006-01-25, 18:38
ok fick papper från fitt försäkringskassan, för 2år sen hade jag bostadsbidrag i 11månader när jag pluggade, sista månaden sa jag upp den för jag behövde inte bidraget mer utan hade jobb i december och bara därför ska jag nu betala tillbaka 5700 till mupparna..jävla dubbelmoral. hade valet att antingen fortsätta snylta på bidrag eller jobba.

och nu till frågan, har nån annan varit i samma situation? det stod att om man har särskilda skäl så får man dela upp betalningen (pluggar och har hööög hyra så jag måste) hur många månader kan man dela upp den på då?

Det här måste du ju ha vetat om i förväg? Räknade du inte ut hur mycket du tjänade totalt det året - kollade med försäkringskassans tabeller och lade undan pengar för att betala tillbaka "lånet". Hade du varit extra smart hade du placerat pengarna och fått bättre avkastning än räntan på och TJÄNAT på affären *slap*.

Detta vet jag eftersom jag inte gjorde så själv.

/adde

Angel
2006-01-25, 18:39
;Men om man läser lite innan man söker bidrag så står det faktiskt att om man börjar jobba så får man betala tillbaka.

Jag va lite inne på att skaffa bidrag ett tag där men visste att ja förmodligen skulle sommarjobba så då skulle det ej löa sig.

Rockhard
2006-01-25, 18:45
Jag hoppas du har lärt dig nåt av det nu. Bätrre att ligga i soffan och pilla naveln än att jobba.

thomast
2006-01-25, 18:54
Jag hoppas du har lärt dig nåt av det nu. Bätrre att ligga i soffan och pilla naveln än att jobba.

Mer tid till träning, laga mat och sova. Jag klagar inte. *rolleyes*

larre
2006-01-25, 20:22
ok fick papper från fitt försäkringskassan

Bästa vore ifall du hade en mor/far/bror/syster som kunde låna dig pengarna så du kan betala av till dom.
Det är juh inte så mycket pengar så det borde vara lugnt.

Hnke
2006-01-25, 20:23
Give head? :D

Grisen
2006-01-25, 20:39
;Men om man läser lite innan man söker bidrag så står det faktiskt att om man börjar jobba så får man betala tillbaka.

Ungefär samma sak gäller studiebidrag.

:)

Angel
2006-01-25, 20:40
Ungefär samma sak gäller studiebidrag.

:)


japp, det gäller o kolla upp sånt innan man tar lån lr bidrag

Cilia
2006-01-25, 20:41
jävla dubbelmoral. hade valet att antingen fortsätta snylta på bidrag eller jobba.
hur tänkte du nu egentligen?
du brukar inte vara så korkad i vanliga fall men vad tror du vi har bidrag till?

Herkulez
2006-01-25, 21:03
;Men om man läser lite innan man söker bidrag så står det faktiskt att om man börjar jobba så får man betala tillbaka.

Jag va lite inne på att skaffa bidrag ett tag där men visste att ja förmodligen skulle sommarjobba så då skulle det ej löa sig.
trodde inte det skulle överstiga, var typ precis det gjorde.

Herkulez
2006-01-25, 21:06
hur tänkte du nu egentligen?
du brukar inte vara så korkad i vanliga fall men vad tror du vi har bidrag till?
????


pluggade under tiden, behövde pengarna under dom första 11månaderna. 3300 i hyra, pendla med buss till en annan stad, stor hund att föda mm , sista månaden så sa jag upp den för jag visste jag skulle få jobb under jul lovet så jag klarade mig.

hade ju valet att behålla bidraget den månaden eller att säga upp den och jobba istället ihop mina egna pengar.

Cilia
2006-01-25, 21:10
pluggade under tiden, behövde pengarna under dom första 11månaderna. 3300 i hyra, pendla med buss till en annan stad, stor hund att föda mm , sista månaden så sa jag upp den för jag visste jag skulle få jobb under jul lovet så jag klarade mig.

hade ju valet att behålla bidraget den månaden eller att säga upp den och jobba istället ihop mina egna pengar.
det var inte det jag menade utan att du tyckte att du inte skulle betala tillbaka för att du var duktig och jobbade istället.

Angel
2006-01-25, 21:20
trodde inte det skulle överstiga, var typ precis det gjorde.


Men om du har jobb nu så går det völ bra att betala tillbaka eller? Eller känns det surt? Men tänk det som att du har lånat pengarna från skattebetalare eller nått och nu ska dom komma andra till nytta.....


åh va de där hjälpte...

Herkulez
2006-01-25, 21:23
Men om du har jobb nu så går det völ bra att betala tillbaka eller? Eller känns det surt? Men tänk det som att du har lånat pengarna från skattebetalare eller nått och nu ska dom komma andra till nytta.....


åh va de där hjälpte...
pluggar än.



cilia: tjänade precis över det jag får och trodde inte jag skulle göra det.

aliquis
2006-01-25, 22:13
därför man inte söker jobb sista 2 månaderna på året ;/

adde
2006-01-26, 08:35
pluggar än.



cilia: tjänade precis över det jag får och trodde inte jag skulle göra det.

Lite sent nu, men nästa gång kan du be att de betalar den del av lönen som överstiger maxinkomsten nästa år istället. Beror såklart på vilken arbetsgivare du har.

Jag hade samma problem som du, var "tvungen" (pluggade och hög hyra) att få bidrag under första halvan av året och sen började jag jobba och översteg såklart maxbeloppet med råge. Problemet är ju att de räknar per kalenderår och inte per halvår (som studiebidrag/lån), fler går ju från skola till jobb över sommaren än över nyår.

/adde

Herkulez
2006-01-26, 08:40
aaa vet bättre nu, tur att man slipper det nu iaf :)