handdator

Visa fullständig version : Nyttigt bröd???


supersleepy
2006-01-24, 22:25
Hej,

Jag har sedan 2 veckor tillbaka bakat bröd varje morgon.
Enligt mig själv så är det väldigt nyttigt. Och anledningen till att jag gör det varje morgon är för att jag inte skall äta upp allihoppa :).

Recept:

Jag häller först i ca 1 dl osockrad naturell Yoghurt från valio (0.1%). Går även bra med 1 dl kvarg från lidl som jag även kört med.

Sedan häller jag i ca 1/2 dl funlight valfri smak.
ca 1 dl vatten.

Sedan saffran efter smak. Ja häller i ca 1 matsked och maler sönder med mortel.

Blandar sedan det med mycket kanel och (kardemumma= behövs ej men bra för fettförbränningen).

Häller sedan i detta i bunken och blandar runt.

Sedan häller jag i ca 1.5 dl grovt rågmjöl (finmalet eller grovt).

Degen är väldigt kladdig men det är skit samma :).

Tar en plåt med bakplåtspapper och drar sedan på med äggvita och minimjölk på plåten.

Blöt händerna och forma sedan små bullar. Penslar sedan på med äggvita.

Drar in det i ugnen i 150 grader.

Tar ut det efter ca 8-14 min och penslar på igen först med äggvita och sedan med mjölk.

In med det i ugnen igen i ca 5-8 minuter.

Sedan tar jag ut det och låter det stå i underugnen med lite värme i ca 2-5 min.

Sedan doppar jag bröder i kvarg blandat med funlight eller yoghurt blandat med funlight och äter, SKIT GOTT!!!!

Min fråga till er är, Hur nyttigt är det egentligen? Fett? Kcal? tack på förhand

P.S PROVA.

King Grub
2006-01-24, 22:26
Energivärden kan du ju själv lätt räkna ut. Bara att kolla vad varje ingrediens ger och lägga samman.

Men Fun Light i degen... *spy*

supersleepy
2006-01-24, 22:30
Japp är skit gott det lovar jag!!

Kan verkligen inte sådant med att räkna ut. Därför jag frågade :). För lat också. hehe. Men prova detta!!.

Bröder blir typ mjuka i mitten och är riktigt goda att doppa sedan i yoghurt eller kvarg röran!!!.

Är typ fortfarande mjuka innuti och det är MUMS!!.

Men med tanke på att rågmjöl är det nyttigaste så borde bröden även vara riktigt kalorisnåla etc. I och med att det är en sådan liten mängd också.

tack

Max
2006-01-24, 22:50
Kan verkligen inte sådant med att räkna ut. Därför jag frågade :). För lat också. hehe. Men prova detta!!.
Orkar baka bröd varje morgon men ids inte räkna ut energiinnehållet? :)
Prioritera det du tycker är viktigast

supersleepy
2006-01-24, 23:04
jojo. men ändå intressant att veta vad andra tycker och även vad det är för innehåll.

Lovar dig. gör du en stor sats men du kommer att dra i dig allt med det samma.

P.S kan tillägga att om ni tillsätter kardemumma så blir smaken lite mera "stark". Men god ändå.

PROVA :D

Mental
2006-01-24, 23:31
Hej,

Sedan saffran efter smak. Ja häller i ca 1 matsked och maler sönder med mortel.

Blandar sedan det med mycket kanel och (kardemumma= behövs ej men bra för fettförbränningen).


1 Matsked saffran per frukost?
Blir inte det helt sjukt dyrt? *screwy*

MyungChul
2006-01-25, 08:18
1. Varför penslar du bullarna när du inte ska fästa något på dom? Och MJÖLK? *screwy*
2. Det är inte kalorisnålt bara för att det är nyttigt. Nötter t.ex är mycket energirikt och samtidigt nyttigt.

2-3g saffran.. en påse á 15kr på 0,5g.. lagom frukostpris? Är du säker på att du kan hålla isär saffran och gurkmeja?

supersleepy
2006-01-25, 09:11
Japp helt säker. Har nämligen fått riktigt mycket saffran ifrån min morbror som varit i Iran. Så det är i mycket hög kvalitet. Morsan lackar när hon ser det :).

Ne ja vet de där med nötter. Men min fråga var just hur nyttigheten var? Var därför jag ställde den.

Häll i hur mycket saffran ni vill. Jag köppte hem ganska många påsar också då de kostade 5 kr på ÖB.

Ingen som vet kcal mängden på ett ca? hehe. Eller är alla lika lata hehe.

tack

supersleepy
2006-01-25, 09:14
penslar dem dels för att jag får med lite extra protein av äggvitan och att det blir mycket godare då äggvitan stelnar på kanterna och lite ovan. Och mjölken penslar jag med dels för att den ska klara av längre i ugnen.

Är ett bagar tips det. Har ni tex lussebullar eller nått liknande som ska tinas upp igen eller att ni vill att de ska bli nygräddade pensla med mjölk å dra in det i 100 grader så blir de som nygräddade igen.

Men jag har mjölken för att den inte ska bli bränd ovan + att den ger lite smak och fyllighet ovan när den blandats med äggvitan.

PROVA ;D

MyungChul
2006-01-25, 11:09
Orka.

supersleepy
2006-01-30, 10:59
Ingen som provat receptet än? hehe

Gör det!

Inte någon som orkat kolla näringsinformationen heller ser jag. hehe

And i can´t. :(

Aja ha de bra TESTA

Aelrik
2006-01-30, 13:40
Jag räknade lite på näringsvärdet och fick det till:

Baserat på yoghurt: 327 kcal
Baserat på kvarg: 417 kcal

Jag gjorde lite överslagsräkning och utelämnade kryddorna och saften.

1 dl osockrad naturell Yoghurt (0.1%) (40 kcal / 100g) = 50 kcal
1 dl kvarg (140 kcal / 100g) = 140 kcal
1,5 dl rågmjöl (300 kcal / 100 g) = 225 kcal
1 äggvita = 17 kcal
1 dl minimjölk = 35 kcal

supersleepy
2006-01-30, 14:00
Jag har iofs börjat köra med vatten och funlight bara nu och har i ca 1 dl fullkorns rågmjöl.

Men du har ingen aning på fett halten också?

Tack så sjukt mycket!

Aelrik
2006-01-30, 20:43
Löst räknat borde en sats bröd innehålla:

Baserat på yoghurt: ~4 g fett
Baserat på kvarg: ~13 g fett
Baserat på vatten: ~3g g fett

Vill du veta procenten får du dela fettvikten med brödets vikt och multiplicera med hundra.

supersleepy
2006-01-30, 22:28
Tackar!

Men på hur många dl fullkornsråg mjöl är detta?

Och blir det 3 gram fett på hela? eller per 100 gram?

Gärna hur mycket kcal per 1 dl mjöl. Tackar!

tror fullkornsråg mjölet innehåller 270 kcal per 100 eller nått

Tack på förhand iaf!

Aelrik
2006-01-30, 23:55
På www.slv.se finns en livsmedelsdatabas där man kan kolla upp näringsvärden.

Fetthalten räknade jag på samma sätt som för kcal-värdet d.v.s. på ett helt bröd. Mjölmängden är samma som för föregående uträkning alltså 1,5dl.
1 dl mjöl väger 50-55 gram.

YTS
2006-01-31, 02:48
Tackar!

Men på hur många dl fullkornsråg mjöl är detta?

Och blir det 3 gram fett på hela? eller per 100 gram?

Gärna hur mycket kcal per 1 dl mjöl. Tackar!

tror fullkornsråg mjölet innehåller 270 kcal per 100 eller nått

Tack på förhand iaf!


Läs på mjölpåsen LAZY MAN, där står både vad en dl mjöl väger och hur många kcal det är på ett hg.

YNGVE

Metal_boy_
2006-01-31, 05:24
Jag gör hellre en sandkaka och äter upp.

Utan Fun light dessutom.

MyungChul
2006-01-31, 07:49
1 dl mjöl väger 50-55 gram.

Beror på hur hårt det är packat.