handdator

Visa fullständig version : Bockstensmannen


Allan
2006-01-24, 21:27
Lite bakgrund först...fr SvD

Bockstensmannen undersöks på nytt

Länsmuseets stolthet och målet för otaliga klassresor till Varbergs fästning, Bockstensmannen, är åter aktuell. Den unge man som på 1300-talet sänktes i en mosse skärskådas nu med hjälp av ny teknik. Nyfikenheten på vem han var och vad hans kvarlevor kan berätta är fortfarande stor.

Med hjälp av avancerad laserscanning och analyser av hår, tänder och hud ska mannen från Bockstens mosse undersökas på nytt. Vår tids metoder kan ge ny kunskap om hans ålder, matvanor och hälsa - och i bästa fall även om vem han var.

Kanske kan vi rent av, genom de spår som hans mat satt i hår, tänder och skelett, få reda på vilken trakt han levde i. Atomerna i grundämnen, som de som bygger upp vår kropp, skiljer sig något åt. Genom att studera grundämnenas atomtyper, isotoper, går det att se vilka byggstenarna är.
Kol och kväve i håret talar om vad den döde ätit under det sista året, och tändernas skick kan avslöja vad hans huvudsakliga diet under hela livstiden bestod av. Det går exempelvis att se om han ätit mycket fisk, mycket kött eller mycket säd.
Enligt Kerstin Lidén, professor i laborativ arkeologi vid Stockholms universitet, kanske vi får veta vid vilken årstid mannen dog. Såsom syreisotoper i borrkärnor berättar om klimatväxlingar i Arktis kan den dödes hår visa i vilken temperatur han tillbringade sin sista månad.

Mycket information hämtas med hjälp av det nya system för laserscanning som Leica Geosystems tagit fram. En annorlunda uppgift, berättar Per-Uno Olsson från Silverstonebanan i England, där han medverkat när
Formel 1-bilarna scannats för att få fram optimal dynamik.
Ett stort kliv från bil- och flygindustrier till en man från 1300-talet, men metoden är densamma (se grafik). I stället för att kontrollera att ett flygplan följer ritningarna handlar uppdraget på Länsmuseet i Varberg om att se hur mannen var byggd.
Företaget har tidigare med laserscanner i detalj mätt statyer i Florens och andra italienska städer, för att det ska finnas kvar kopior när originalen vittrat ned till oigenkännlighet.
Med mått på benens längd, form och ytor, och delar av muskler och vävnad ska det bli möjligt att bättre beräkna hur lång Bockstensmannen var, hans ålder och kroppsbyggnad.
Kläderna blev grundligt studerade under 1900-talets undersökningar. Men kanske går det att få fram mer om hans bakgrund genom sådant som tygerna, plaggens funktion och olika tiders mode.

Den kittlande frågan är den om vad som hänt honom. Han hittades fastpålad, med en ekpåle och minst två björkstavar genom rygg och hjärta. Det anses ha varit ett
sätt att se till att den döde inte "går igen". Men man har hittills inte kunnat avgöra hur mannen dog, eller varför han sänktes i mossen. Kanske var han en brottsling som inte hade bland de kristna att göra?
- Och hans identitet lär vi nog aldrig kunna fastställa, tror Åsa Axberg, museilektor och ansvarig för projektet.


http://www.ur.se/landskap/halland/halland_tvpict/bockstensmannen.jpg


Och slutligen länken till mannen som ska rekonstruera hans ansikte (http://www.odnilsson.com/)

Man blir imponerad, det blir man!


allan

krakowww
2006-01-24, 22:17
Det var min morfars far och bror som hittade bockstensmannen när de var ute och harvade en dag. Så man kan ju säga att det ligger lite extra intresse i det hela. Sen eftersom man bor i närheten så har man ju varit där på otaliga studiebesök. Det kommer bli väldigt spännande att se vad de kommer att komma fram till.

Lalla
2006-01-24, 22:32
Håller med, riktigt intressant.
Som den inflyttade man är, så fick jag veta om bockstensmannen förra sommaren på väg till en cykeltävling i Varberg. Tydligen gick tävlingen ganska nära där han hittades, fick jag berättat för mig.

Väldigt roligt med historia, alla landskap har nog en och annan sägen/myt/händelse som väcker intresse.

Metal_boy_
2006-01-24, 22:39
Intressant. Härligt att tekniken går framåt också, så man via det kan få reda på bra fakta.

Rock'nRoll
2006-01-25, 00:46
Jag minns första gången jag såg bockstensmannen, jag var 8-9 år och stod och stirrade på honnom i säker 20-25 minuter, tyckte och tycker det är/var så oerhört fachinerande att se en så välbevarad människa från 1300 talet.

H.Emanuel
2006-01-25, 06:05
Häftigt!

wazz
2006-01-25, 07:40
Såg nån film om bockstensmannen i lågstadiet. Han var ju tvärläskig! Drömde mardrömmar i flera veckor *cry*
Nu är han dock inte lika farlig längre. Ska bli intressant å se vad de kommer fram till..

MasterChief
2006-01-25, 08:50
Och här är länken till Allans text (http://www.svd.se/dynamiskt/vetenskap/did_10619775.asp)