handdator

Visa fullständig version : Glutenallergi - gaser???


Ekonom
2006-01-24, 18:43
Hänger dessa ihop? Jag har länge haft "problem" med gaser i magen anledningen till att jag kallar det problem är att det är mycket gaser :em: och jag har länge trott att det kunde va laktos, så slutade med det helt, men förvisso har symptomen avtagit, men de är ju kvar.. så nu funderade jag lite över gluten... det verkar som det hänger ihop med pasta konsumtion, även pizza och det är väl glutenrik kost om nåt, dagar då jag håller mej till ris och potatis verkar det va bättre..

Nån som har eller vet mycket om glutenallergi som kan spekulera??

OT: tyckte detta passade bäst in i detta forumet eftersom roten till problemet är kost.

Slick Rick
2006-01-25, 16:47
Glutenintolerans, celiaki, är en sjukdom man inte vet orsaken till men som skadar tarmslemhinnan. Sjukdomen kan debutera när som helst i livet och kan vara svår att diagnostisera. Symtomen kan vara diffusa och brukar bestå i ökad gasbildning, buksmärtor, uppblåsthet, diarreer men även i depressiva besvär och trötthet. Oftast finns en korrelation med laktosintolerans.
För att ta reda på om du lider av celiaki behöver du gå till din vårdcentral och lämna blodprov för analys av olika antikroppar. Dessa prover ger ingen diagnos men kan leda till vidare utredning om de skulle vara förhöjda. Det man då gör är att ta ett prov (biopsi) från din tarmslemhinna.
Dock bör sägas att problem med uppspändhet och gaser sällan beror på glutenintolerans.
Så är det med det....

Sverker
2006-01-25, 18:45
Tänk på att glutenallergin slår på tarmslemmhinnan. Skulle någon med celiaki äta gluten kan tarmen bli så irriterad att den inte kan bryta ned och ta upp mjölksockret. Alltså kan glutenalergikern bli laktosintolerant i perioder.

Apos78
2006-01-25, 22:37
...och om en glutenallergiker slutar äta gluten så repareras slemhinnan och nedbrytning av laktos är återigen möjligt. Så en laktosintolerans som är sekundär åkomma pga gluten kan fixa till sig helt enkelt :)

Ekonom
2006-01-26, 16:34
ok, men så jag borde ha fler bekymmer än enbart gaser om jag var glutenallergiker eller?

Om man utesluer glutenmat ett par dar skulle man isf få en tillfällig förbättring av symptom om man var intollerant?

Sparrisen
2006-01-26, 17:35
Jag blir knasig i magen så fort jag äter oregelbundet eller stressar. Kanske har du något liknande?

Ekonom
2006-01-26, 17:54
Nae, asså detta är inget nytt fenomen sas, har provat allt men kan inte hitta roten till problemet.. det är inte stress eller nåt psykiskt.

Brukar va bra mellan frukost och lunch, men sen nån gång, brakar helvetet lös *innocent* ofta har man inte brytt sej, men nu är det fan jobbigt.. har pågåt till och från i år.. kan inte isolera vad det är som utlöser det hela.. *grr27*

Tolkia
2006-01-26, 22:46
Alltså, jag vet folk med celiaki som varit rejält risiga i magen innan de upptäckte detta, men om det berodde på gluten i sig, eller på allmänt trasig tarmslemhinna (se Sverkers svar) vet jag inte. Har du provat att utesluta gluten ur kosten ett tag och se om det blir bättre, om du nu funderar i de banorna? Borde ju vara det lättaste sättet att prova själv på, eller?

Sparrisen
2006-01-26, 23:03
Nae, asså detta är inget nytt fenomen sas, har provat allt men kan inte hitta roten till problemet.. det är inte stress eller nåt psykiskt.

Brukar va bra mellan frukost och lunch, men sen nån gång, brakar helvetet lös *innocent* ofta har man inte brytt sej, men nu är det fan jobbigt.. har pågåt till och från i år.. kan inte isolera vad det är som utlöser det hela.. *grr27*

Mitt magbesvär infinner sig också bara på eftermiddagen/kvällen. Bubblar som bara den... men äter jag regelbundet och tar det lugnt vid måltiderna brukar det vara ok.

LdB
2006-01-26, 23:24
Hänger dessa ihop? Jag har länge haft "problem" med gaser i magen anledningen till att jag kallar det problem är att det är mycket gaser :em: och jag har länge trott att det kunde va laktos, så slutade med det helt, men förvisso har symptomen avtagit, men de är ju kvar.. så nu funderade jag lite över gluten... det verkar som det hänger ihop med pasta konsumtion, även pizza och det är väl glutenrik kost om nåt, dagar då jag håller mej till ris och potatis verkar det va bättre..

Nån som har eller vet mycket om glutenallergi som kan spekulera??

OT: tyckte detta passade bäst in i detta forumet eftersom roten till problemet är kost.


Jag är alltid rena avgasröret vilken kost jag än äter. :D Dem perioderna man ligger på höga proteinintag så är det ännu värre. *rolleyes*