handdator

Visa fullständig version : nedre mage


Turbo
2002-09-01, 17:21
hej vet någon en bra mag övning för nedre mage? jag har fått en "fast o bra " övre mage men nedre ser helt "fettig ut"

Peter
2002-09-01, 17:28
En klassisk fråga med två klassiska svar:

1 Det går inte att träna övre och nedre delan av magen separat.

2 Det går inte att punktförbränna fett så om du har fett på nedre delen av magen måste du förbränna det på annat sätt än genom övningar för just nedre delen av magen.

Peter

iconoclast
2002-09-01, 17:29
Det kanske inte går att träna nedre magen separat men olika övningar belastar olika delar av magen olika mycket.

Olika former av gamla hederliga ben- och knälyft fungerar väl alltid, tycker jag...

Peter
2002-09-01, 17:43
Ja det är en vanlig uppfattning att det är så att crunches tränar övre delen av magen och benlyft nedre delan. Frågan är om det verkligen går. Jag är mycket tveksam till det av samma anledning som att det inte går att träna övre eller nedre delen av biceps, det vill säga att det är samma fibrer som går hela vägen och inte olika fiberrikningar som vid exempelvis bröstet där man kan träna övre och nedre delen lite mer specifikt.

Peter

spinkoo
2002-09-01, 18:26
Peter: När nån frågar efter en övning för inre bröst, vad svarar du på då? Jag har lurat lite på det där och kom fram till att man inte kan träna nåt som heter inre bröst? Men alla säger ju det...:confused:

Turbo: Jag e likadan:(

Peter
2002-09-01, 19:35
Då säger jag "tyvärr, inte möjligt".

Peter

Åse Columbus
2002-09-02, 11:31
Jag brukar likna den stora magmuskeln med en gitarrsträng....

när man spänner den övre delen så påverkas hela muskeln...

den del av muskeln som befinner sig under midjan är ämnad av Moder Natur att ha den uppgiften att den ska hålla in dina tarmar och andra organ i det området....en plattmuskel som inte ska böjas...

däremot finns det ett fäste nånstans på pubisbenet...den kan man arbeta med ....den s.k. "juckmuskeln"....dra höften mot dina axlar samtidigt som du böjer den övre delen ....s.a.s. kryp ihop

hoppas att jag varit klar i min beskrivning..

och som Peter sa...punktförbränning finns inte....

Åse:smokin:

iconoclast
2002-09-02, 14:02
Jag har aldrig påstått att det går att isolera någon del av en muskel men jag tror fullt och fast på att det går att fördela belastningen på den... Av denna anledning kör jag ibland benlyft istället för crunches, snedbänk istället för bänk, rodd istället för latsdrag etc etc...

Jag är också rädd att ingen kan få mig att ändra uppfattning i den här frågan :smokin:

Peter
2002-09-02, 14:12
Jämförelsen med bänk-snedbänk eller rodd-latsdrag håller inte på grund av att de musklerna ser helt annorlunda ut. Ska du jämföra får du jämföra med att träna inre/yttre delen av bröstmusklerna eller nedre/övre delen av biceps.

Tänker inte tvinga någon att tro på det.

Peter

JJ
2002-09-02, 14:28
Jag lutar nog åt att hålla med Peter, men ändå undrar man ju varför man då kan få träningsvärk i t.ex. bara övre delen av magmuskulaturen?

Peter
2002-09-02, 14:41
För det första finns det inget klart samband mellan träningsvärk och muskeltillväxt. Det här med att det inte går att träna en del av en muskel är inget jag hittat på själv utan en allmänt vedertagen sanning.

Min teori om varför man kan få mer träningsvärk i övre delen av muskeln efter vissa övningar och nedre delen av andra är fästet/ursprunget i den delen som rört sig mest i rörelsen kan skadas lite mer och därför ge träningsvärk. Av samma anledning känns ofta träningsvärken i biceps oftast nere i armvecket och inte uppe i vid skulderbladet men bicepsmuskeln är ju inte som störst där nere utan den är störst mitt på.

Peter

JJ
2002-09-02, 14:50
Jo, det är nog en mycket trolig förklaring. Är det inte lite märkligt att ingen lyckats reda ut det här med träningsvärkt?