handdator

Visa fullständig version : Tappar styrkan känns det som !!


Rudis
2006-01-24, 14:55
Tjenare, har aldrig börjat träna riktigt serilöst för det känns helt meningslöst !

Jag försökte börja träna seriöst i höstas, det gick bra i 1-2 kanske 3 veckor, sen kändes det som om jag fick lov o sänka vikterna !!
Jag förstår inte !
Jag åt så mycke ja kunde hela tiden, men de gick fan inte. Tränar också thaiboxning 2ggr i veckan, den träningen går hur bra som helst ! Sparkar hårt och bra, slagen är lite sämre men duger. Känns som alla muskler jag har har jag fått från thaiboxningen och att gymningen bara försämrar resultatet !

Jag skulle bli jätteglad om ni kunde förklara för mig vad jag gör för fel ?
Skulle behöva ett riktigt träningsschema att gå efter och vad man ska äta, när man ska äta, jag har så svårt och veta vad jag ska äta så jag pular i mig allt som finns, och massor av det ! Nu under vintern har jag lagt på mig fett känns det som hehe. Så om ni skulle kunna göra ordning ett matschema skulle det vara så jäkla underbart ! Är inte allergisk eller nånting, tycker Taco Keso är gott men har inte provat Kessella.

Köpte lite kreatin förut som jag provade litegranna, men slutade me det när jag tyckte att träningen gick så dåligt !

Jag är 178cm och väger nu 82kg, så jag undrar om man tränar hårt och äter bra o så, om man kommer o stanna i vikt o gå upp i muskelmassa ? eller om man måste träna bort fettet först och börja träna på gymmet ?

Tackar för all hjälp jag nånsin skulle kunna få !! Och förlåt om det ligger i fel forum, det är ju både träning och kost, så jag tyckte de skulle passa bäst här !

m0gh
2006-01-24, 14:59
Räkna inte med att någon kommer sitta och göra ett helt matschema + gymschema + hela kittet för dig. Men du kanske har tur ;)

Skriv schemat som du följer nu kanske? hur du tränar på gymmet etc

krilleh
2006-01-24, 15:04
du kanske övertränar? Tare lugnt och lägg in minst 2 vilodagar i veckan. Ät mycket på dessa och ät bra mat. Gröt till frukost är ju en bra start på dagen. Om de inte räcker lägger du bara in nån grov macka. Tagga till innan gymmet med kreatin är en bra idé..

Rudis
2006-01-24, 15:04
Just nu tränar jag ingenting på gymmet ! Och då jag gjorde det så hade jag inget riktigt schema, så jag vet inte riktigt hur jag ska börja, fick nog lite dålig start på det här med styrketräningen, kanske skulle börja igen då och bara prova sig fram, men jag känner att det går så dåligt ! Är föresten snart 18år om det har nån betydelse !

edit: Kan man bli övertränad på någon vecka menar du ? Kanske borde börja lugnare då och öka mera eftersom. men när jag tränade så tränade jag 3-4 dagar i veckan jag vilade lördag söndag.

aliquis
2006-01-24, 15:15
Kanske tränade för mycket? Gå inte ut så hårt i början.

Svårt för oss att veta vad du tyckte var mycket mat också. Eller hur du sov. Körde du på något tillskott/enklare mål mat före/efter passet för att snabba på återhämtningen?

Rudis
2006-01-24, 15:30
Kanske tränade för mycket? Gå inte ut så hårt i början.

Svårt för oss att veta vad du tyckte var mycket mat också. Eller hur du sov. Körde du på något tillskott/enklare mål mat före/efter passet för att snabba på återhämtningen?
Okej så jag ska gå ut lugnare nästa gång, men de känns ju inte så lönt att lyfta vikter som är för lätta känns det som, kanske bara får acceptera det ibörjan hehe.

Jag blandade Whey-80 och Dextropur i vatten, som jag drack efter träningspasset blandade även in kreatinmonohydrat alldelles innan jag drack i mig gainern. Och åt minst en halv burk Keso om dan. Har inte smakat gröt sen måånga år tillbaka, kanske skulle prova igen, och jag går i skolan men har rätt mycket ledig tid, så jag skulle kunna ha nånting med mig att äta där runt 9 på morgonen.

Tack för svaren !!

MilkmaN
2006-01-24, 15:46
Första passet man kör brukar man vara lite starkare för att sedan nästa pass vara svagare. Så är det för mig när jag inte tränat på ett tag iaf.

Rudis
2006-01-24, 15:54
Okej, hur ska man träna med dom olika passen då ? Hur många repetitioner i varje set ska man göra och hur många set ? jag pumpar slut mig på typ 8 reps vanligtvis, men kan göra rätt många set, jag vet inte om det är det som är fel ? jag blir ju helt slut efter ett set, men efter 4set så kan man bara vänta lite så orkar man flera set till. ska man sluta efter ett visst antal set ? ska man sänka reps till 6? Hjälp behövs.. Tackar !

pragmatist
2006-01-24, 16:17
Tappar man styrka är det en ganska bra indikator på överträning - nervsystemet "håller igen" eftersom det är överansträngt.

Beskriv lite mer hur du brukar träna så kanske vi kan hjälpa dig.

Rudis
2006-01-24, 16:34
Tappar man styrka är det en ganska bra indikator på överträning - nervsystemet "håller igen" eftersom det är överansträngt.

Beskriv lite mer hur du brukar träna så kanske vi kan hjälpa dig.
Jadu jag brukar komma till gymmet och då börjar ja med att värma upp genom att lyfta lätta vikter med många reps .. sen när jag känner mig varm så tar jag på så mycket som jag hade på förra passet och pumpar slut mig på 8 repetitioner, vilar ett tag, kanske kör en annan muskelgrupp emellan, sen går jag tillbaka och kör samma igen, tex om jag kör biceps så brukar jag börja att värma upp med hantelcurls(tror jag det heter, vet inte äns vad övningarna heter. Skulle vilja ha nån sida med bilder på allting.) sen kör jag bicepscurl med stång.. Jag kan knappt några övningar det är det som är så svårt, sen vet jag inte vilka muskelgrupper man kan köra på samma pass ?

Tackar o bockar för tiden ni lägger ner på mig :)

Rudis
2006-01-24, 17:51
och hur ska man träna magen bäst? många crunches eller kanske några fast med vikter, precis som vanlig styrketräning ?

aliquis
2006-01-24, 18:33
Kom på lite senare att du ju typ inte hade tränat någon tid alls, vad tror du ska hända på 3 veckor?