handdator

Visa fullständig version : Muskelfiberna


Steelan
2006-01-24, 13:38
För ett tag sedan när jag gick en ledklättringskurs dök det upp lite om muskelfiberna vi har. Om jag inte minns helt fel så föds man med en specifik mängd kort respektive långa muskelfiber tex, 30/70. De korta muskelfiberna representerar explosiviteten och långa är mer uthålliga. Man vill gärna ha uthålliga muskelfiber som klättrare för det är mycket statisk aktivitet. Dessa muskelförhållande %/% är medfött och går inte att ändra på men om jag minns rätt kan man göra den ena muskelsorten mer dominant genom träning även ifall det är den mindre andelen musklelfiber.

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det och om det finns några intressanta tillägg och framförallt om det finns några allmänna ställen där man kan gå och testa vilka andelar muskelfiber man själv har.

Nitrometan
2006-01-24, 13:48
Du blir bra på det du tränar. Träna det du vill bli bra på.

Alla muskelfibrer är lika långa som muskeln.

Om du gör muskelbiopsier kan du se vilken sammansättning av de olika muskelfibertyperna du har. Men det har inte så stor betydelse för dig.

Träna bara på det du vill bli bra på. Då blir du bättre med tiden.

Lizard
2006-01-24, 14:02
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57511&page=1&pp=15

Steelan
2006-01-24, 14:23
Intressant med oenighet eller åtminstone oklart *popcorn*.

Jag undrar fortfarande om det finns något allmänt ställe man kan gå på för att testa vilken fördelning av typ I och typ II fibrer man har. Enligt rykte ska det existera.

Nitrometan
2006-01-24, 14:31
KI? Karolinska Institutet.

Nån läkarutbildning eller liknnade i närheten?

Be dem göra en biopsi. Fast jag vet inte vad du ska med det till.

Här står lite om biopsier.
http://home.hia.no/~stephens/biopsy.htm

Sniggel
2006-01-24, 14:34
Det ska finnas ett typ av hopptest har jag för mig som antagligen inte är så tillförlitlig eftersom det är ganska många faktorer som spelar in utöver andelen fiber av olika slag, vikt, bf, längd t ex.
Tror testet hade något att göra med plyometrics också så testa att söka på plyometrics, hopptest och fiberfördelning eller liknande ord i olika kombinationer.