handdator

Visa fullständig version : Snabb/ Långsam ämnesomsättning?


FredsAmiralen
2006-01-24, 12:27
Vill reda ut vad begreppen egentligen betyder. Har hört folk säga "Jag har svårt att lägga på mig fett för jag har snabb ämnesomsättning" eller "Jag är tjock för att min ämnesomsättning är långsam".

Så vad är egentligen en snabb eller långsam ämnesomsättning? Föds man med det eller är det något man kan påverka? Hur stor skillnad är det?

Är det kanske bara en myt? Folk med "snabb ämnesomsättning" kanske bara rör sig mer än de med "långsam" som samtidigt äter mer?

Isdrake
2006-01-24, 12:59
Det stämmer mycket väl att folk har olika snabba ämnesomsättningar. Somliga har jäkligt svårt att lägga på sig medan andra gör det hur lätt som helst.

Jacksatan
2006-01-24, 13:02
personligen tror jag mer att det är en fråga om aptit än om att man har så väldigt olika förbränning, även om den såklart är en parametar att ta hänsyn till också.

Pepz
2006-01-24, 13:58
folk har lätt att skylla på sin ämnesomsättning när det egentligen har med livsstil och kost att göra..

självklart finns det folk som har fel på ämnesomsättningen men det vanligaste man läser är ju
"hej jag är 16år 175cm väger 61kg
Jag har jättehög ämnesomsättning
Jag kan äta vadsomhelst utan att gå upp i vikt"

När man sen frågar vad de äter så är det max tre mål mat om dagen.. Men alltid "jättemycket mat" varje gång..
När man är i den åldern behöver man ju all energi man kan få i sig bara för att kunna följa sin normala tillväxtskurva, tränar man och vill lägga på sig muskler ja då måste man äta massvis med energi.
Under mina värsta växa/träna perioder så åt jag över 45000kcal om dagen på en kroppsvikt runt 70kg.. och ändå la jag inte på mig nämnvärt med muskler..

Ämnesomsättningsfel brukar behandlas av läkare..

mangs
2006-01-24, 14:25
folk har lätt att skylla på sin ämnesomsättning när det egentligen har med livsstil och kost att göra..

självklart finns det folk som har fel på ämnesomsättningen men det vanligaste man läser är ju
"hej jag är 16år 175cm väger 61kg
Jag har jättehög ämnesomsättning
Jag kan äta vadsomhelst utan att gå upp i vikt"

När man sen frågar vad de äter så är det max tre mål mat om dagen.. Men alltid "jättemycket mat" varje gång..
När man är i den åldern behöver man ju all energi man kan få i sig bara för att kunna följa sin normala tillväxtskurva, tränar man och vill lägga på sig muskler ja då måste man äta massvis med energi.
Under mina värsta växa/träna perioder så åt jag över 45000kcal om dagen på en kroppsvikt runt 70kg.. och ändå la jag inte på mig nämnvärt med muskler..

Ämnesomsättningsfel brukar behandlas av läkare..

Instämmer med Pepz. Fel på ämnesomsättningen är inte alls i närheten så vanligt som de personer som skyller på det. Betydligt vanligare för överviktiga är att de äter för mycket resp. rör sig för lite och tvärtom för de som är underviktiga. Sedan är det klart att det kan skilja några 100 kcal hit och dit.

En person som lever ett aktivt liv har högre förbränning än en som jämt sitter still. Dessutom ger ökad muskelmassa ökad förbränning. :thumbup:

norsk_gadd
2006-01-24, 14:30
Under mina värsta växa/träna perioder så åt jag över 45000kcal om dagen på en kroppsvikt runt 70kg.. och ändå la jag inte på mig nämnvärt med muskler..


Imponerande! 45000 kcal om dagen! Jävla massa mat det du! :thumbup:

(Förstår också att du menar 4500 men eftersom jag precis börjat på dieten så kurrar magen hela tiden och allt prat om mat gör det inte bättre *grr27* )

Mental
2006-01-24, 14:31
Under mina värsta växa/träna perioder så åt jag över 45000kcal om dagen på en kroppsvikt runt 70kg.. och ändå la jag inte på mig nämnvärt med muskler..


Antingen har du mask eller en nolla för mycket i dina siffror ;)

Men jag håller med, det är snarare matvanor och livsstil som avgör, jag har kurerat både över och underviktiga personer från deras jättefelande ämnesomsättning med hjälp av matdagbok och information.

:D

Pepz
2006-01-24, 15:07
hahah Möjligt att det blev en nolla för mycket.. ;)

kalle_balle
2006-01-24, 16:13
precis, dom som säger att dom har hög ämnesomsättning och kan äta vad som helst, dom äter oftast inte speciellt stora mängder vanlig mat.

userfriendly
2006-01-24, 17:54
men alltså.. jag tycker att jag har en rätt normal aptit men jag har ändå lätt för att lägga på mig mkt..

kan inte en viss "kroppstyp" gå i arv?? för hela min släkt är typ sån..

FredsAmiralen
2006-01-25, 08:59
folk har lätt att skylla på sin ämnesomsättning när det egentligen har med livsstil och kost att göra..

självklart finns det folk som har fel på ämnesomsättningen men det vanligaste man läser är ju
"hej jag är 16år 175cm väger 61kg
Jag har jättehög ämnesomsättning
Jag kan äta vadsomhelst utan att gå upp i vikt"

När man sen frågar vad de äter så är det max tre mål mat om dagen.. Men alltid "jättemycket mat" varje gång..
När man är i den åldern behöver man ju all energi man kan få i sig bara för att kunna följa sin normala tillväxtskurva, tränar man och vill lägga på sig muskler ja då måste man äta massvis med energi.
Under mina värsta växa/träna perioder så åt jag över 45000kcal om dagen på en kroppsvikt runt 70kg.. och ändå la jag inte på mig nämnvärt med muskler..

Ämnesomsättningsfel brukar behandlas av läkare..

Det va just det jag trodde. Så om man bortser från sjukdom så finns det inga rejäla skillnader mellan ämnesomsättningar på olika personer? Det hela är bara en ursäkt för varför det är jobbigt att gå upp eller ner i vikt?.. intressant.

mangs
2006-01-25, 12:43
Som sagt, ditt levnadsätt påverkar mycket.

Hur mycket du rör dig.
Hur ofta du äter.
Din muskelvikt.
Din kondition.

Där finns skillnader även mellan Kalle och Olle som väger lika mycket och äter och tränar samma men dessa skillnader är ganska försumbara jämfört med de fyra ovanstående.

SMå skillnader gör dock stor skillnad. Låt säga att du ligger på ett överskott på 50kcal om dagen, På en vecka blir det 350kcal och på ett år blir det 18250kcal vilket innebär 2.5 kilos viktuppgång.