handdator

Visa fullständig version : 'bränner' i magen - tonfisk


krilleh
2006-01-24, 10:19
Ja igår åt jag min första tonfisk burk efter ett gympass. dög väl :) sen senare när jag skulle sova kanske 4 timmar senare så började de 'bränna' i magen på nåt konstigt sätt. Va kan detta bero på? Gjorde lite ont delvis i magen i nåra sekunder sen gick de över osv =/

Blev de så för jag är ovan att äta tonfisk eller är jag allergisk mot de?

Nu på morgonen känns de iaf bra igen

Lord_Real
2006-01-24, 10:48
Jag misstänker att tonfisk är surt (som så mycket annat). Den reaktion du fick får jag lätt av sura varor (dock aldrig tonfisk).
Testa att dricka mjölk till (basiskt) och kolla om det hjälper.

Fast vad vet jag egentligen. Jag sitter bara och gissar. :em:

Tolkia
2006-01-24, 11:20
Låter som halsbränna/sura uppstötningar. Kan ofta lindras med lite fil/yoghurt (många kör med fil + vetekli eller fil + vetediet; det sista skall visst vara väldigt effektivt om man står ut med konsistensen), en del tycker att mjölk hjälper, andra inte. Har man lätt för att få halsbränna är det också bra om man är noga med att äta sakta (inte skyffla in och svälja) och tugga ordentligt.

krilleh
2006-01-24, 13:15
jasså okok :) Aa ska testa med fil och äta långsammare nästa gång.. Hade lite mjölk till förut men de hjälpte tydligen inte

adde
2006-01-24, 13:31
Åt du något mer än tonfisk direkt efter träningen? Nått mera innan du gick och la dig?

/adde

krilleh
2006-01-24, 14:37
Ja tog lite mjölk till tonfisken, sen 1-2 timmar senare åt jag en måltid, stekt potatis och stekt korv, sen gick jag o la mig.. de va inte förän senare som jag kände av de. vakna nåra ggr inatt och tyckte jag hade ont.. brännde typ i magen kändes de som..

Tolkia
2006-01-24, 14:51
Hur kan du då vara så säker på att det var just tonfisken och inte korv och potatis som var problemet?
(samma råd gäller dock för korv som för fisk - och det ÄR bra att tugga maten innan man sväljer ...)

Ola Wallengren
2006-01-24, 14:51
Ja tog lite mjölk till tonfisken, sen 1-2 timmar senare åt jag en måltid, stekt potatis och stekt korv, sen gick jag o la mig.. de va inte förän senare som jag kände av de. vakna nåra ggr inatt och tyckte jag hade ont.. brännde typ i magen kändes de som..

Stekt potatis och stekt korv är precis sådan man som man kan få symtom av om man har en magkatarr på gång.

Ät mindre stekt och svårsmält mat, minska på kaffet och stressa av är några generella råd.

krilleh
2006-01-24, 14:57
Hum, ja för jag brukar äta korv o sånt ganska ofta och tonfisken var som sagt första gången, så jag antog de va det..

Men intressangt att du tog upp att ja ska sluta me caffet om jag nu håller på att få magkatarr, för jag köpte koffeintabletter ett par veckor sen som jag tar precis innan gymmet. Kan de va de?

kallebanan
2006-01-24, 18:44
Kommer inte ihåg varför just så många äter tonfisk, något specielt i det?

krilleh
2006-01-24, 19:30
Kommer inte ihåg varför just så många äter tonfisk, något specielt i det?

mycket protein

krilleh
2006-01-24, 19:54
Jag kom på en sak.

Igår innan jag drog till gymmet så tog jag 2 ALA tabletter ist för 1 ( som jag alltid annars brukar ta), kan detta orsaka magkatarren senare på kvällen?

Max
2006-01-24, 22:26
Kommer inte ihåg varför just så många äter tonfisk, något specielt i det?
Gott å nyttigt

Ola Wallengren
2006-01-25, 12:07
Jag kom på en sak.

Igår innan jag drog till gymmet så tog jag 2 ALA tabletter ist för 1 ( som jag alltid annars brukar ta), kan detta orsaka magkatarren senare på kvällen?

ALA är inte heller speciellt snällt för magen. Tillsammans med träning, koffeintabletter, tonfisk, stekt korv och potatis har du förmodligen en stor del av förklaringen.

Kvarstår probelmem kan du ju ta det lite lugnare med ovanstående och ev. ta en kortare kur med omeprazol el. likn. och om inte det hjälper, sök läkare.