handdator

Visa fullständig version : Problem med mobil-företag.


Davil
2006-01-24, 09:26
Jag var till mobiltelefonaffären och skulle få min SE K700i uppgraderad med ny programvara eftersom jag inte gillade vodafone live-programvaran som fanns i telefonen.

Men efter uppdateringen så startade inte telefonen. Den var helt död och då skulle han försöka lägga tillbaka den gamla programvaran men då fick han inte ens kontakt med telefonen =(

Jag skrev inte på något papper, och jag fick inte höra några vilkor eller något liknande.

Jag blev så paff då han sa att han inte fick liv i telefonen så jag fick inte fram ett ord.
Han sa bara att han skulle skicka in mobilen så skrev han upp mitt namn och telefonnummer, jag skrev inget. Sedan sa han att han skulle ringa då det var klart.

Igår (efter exakt 2veckor) ringer bilradioservice mig på morgonen och säger att de behöver inköpskvitto för att se exakt inköpsdatum + ställe för att de skulle kunna laga min mobil.

Jag talade om att den var köpt via blocket nov -05 och att kvittot ej fanns kvar. Då blir det dyrt för dig menade han då...

För att göra en lång historia kort: Han behövde uppgifterna enbart för att kunna skylla på firmware-fel till ericsson och på så sätt slippa reperationskostnaden på ca 1000kr. Mao han vill göra ett försäkringsbedrägeri ! Seriöst företag ?

Jag menar att han skall stå för kostnaden eftersom telefonen fungerade exemplariskt fram tills han tar emot den och vid hanns ingrepp blir min mobil död.

Han menar att det var fel på min mobil innan han tog emot den.
Jag har många vitnen på att mobilen fungerat klanderfritt under hela min tid som ägare.

Det är något som heter Joystick-gasket och BGA-krets som nu är trasigt.

Hur gör jag nu då? Jag är RASANDE ARG på Bilradioservise i Örebro och farbrorns mkt låga tillvägagångssätt !

Har ni några synpunkter ?

mvh.

Zerom
2006-01-24, 10:15
Hur är det med garantin på telefonen?
Har du ingen garanti kan det bli upp till dig att bevisa att det är mobilen som strulat, och att det inte är ditt fel.
Har du garanti kvar däremot så ska dom fixa det utan att bråka (om det är ett garanti fel dvs).
Så har du inte kvitto eller kan uppvisa när mobilen är köpt så ligger du nog lite risigt till :/
Gå in och läs på http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153

Davil
2006-01-24, 10:47
Hur är det med garantin på telefonen?
Har du ingen garanti kan det bli upp till dig att bevisa att det är mobilen som strulat, och att det inte är ditt fel.
Har du garanti kvar däremot så ska dom fixa det utan att bråka (om det är ett garanti fel dvs).
Så har du inte kvitto eller kan uppvisa när mobilen är köpt så ligger du nog lite risigt till :/
Gå in och läs på http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153
Nu är det så att mobiltelefonen fungerade. Det var inget fel på den innan jag gav honom telefonen. Under tiden jag står och tittar på så kopplar han in en sladd i telefonen och skall byta programvaran i telefonen till en uppdaterad sådan.

Då han skall trycka igång telefonen igen är den helt död ! Telefonen blev död under tiden den var i hans händer. Den har aldrig strulat under den tid jag ägt telefonen.

Anledningen till att jag ville uppgradera programvaran är att det inte går att använda mp3 som ringsignal om man har vodafones programvara.

Zerom
2006-01-24, 15:08
Jo, men rent pappersmässigt så är det ganska så orelevant.
Som sagt, kan du inte bevisa att du har kvar garanti på mobilen så kommer det bli upp till dig att bevisa att att killen som du lämnade in mobilen till (som påstår att det redan var fel på mobilen) har fel.
Såvitt jag vet i alla fall så funkar lagen så. Sen så brukar väl företag visserligen vara sjyssta och tänja en del på det för kunderna.

Ring /maila annars konsumentverket, så kommer dom ge dig ett svar. Om dom svarar för din del, skriv ut papperna och visa för killen du var hos så blir han nog tyst.

Davil
2006-01-25, 15:25
Jo, men rent pappersmässigt så är det ganska så orelevant.
Som sagt, kan du inte bevisa att du har kvar garanti på mobilen så kommer det bli upp till dig att bevisa att att killen som du lämnade in mobilen till (som påstår att det redan var fel på mobilen) har fel.
Såvitt jag vet i alla fall så funkar lagen så. Sen så brukar väl företag visserligen vara sjyssta och tänja en del på det för kunderna.

Ring /maila annars konsumentverket, så kommer dom ge dig ett svar. Om dom svarar för din del, skriv ut papperna och visa för killen du var hos så blir han nog tyst.
Jag förstår inte mkt av det du skrev, därför svarade jag aldrig.

Hur som hellst är allt avklarat efter att ha pratat med VD:n för bilradioservice.
Han skämdes över hur jag hade blivit bemött och behandlad och skulle självklart stå för reparationskostnaden för telefonen som gått sönder i deras händer.

Nu är jag glad igen :)