handdator

Visa fullständig version : Mytomaner på teh internet


Dumleman
2006-01-23, 23:32
Jag har alltid sett mig själv som en svårlurad, misstänksam och halvt paranoid person men tydligen har jag haft fel. På ett annat forum som jag hänger på så har det framkommit att en framträdande medlem där var mytoman. Medlemmarna, och däribland mig, har lagt stor vikt vid dennes svar eftersom denne har haft hög trovärdighet genom att berätta att han har jobbat där och känner den personen osv… på ett sätt som verkligen var trovärdigt och han ansågs ha stor inblick i branschen men allt detta var en bluff. Nu låter det säkert som om jag är värsta idioten som gick på något så simpelt, och det är jag säkert också iofs, men det låter kanske som lätt att genomskåda nu när jag så extremt koncist har sammanfattat men det var det verkligen inte för mytomanen var på forumet i 1-2 år och skrev under hela den tiden trovärdiga inlägg om sitt arbete, produkter, sitt liv m.m.

Nå har ni blivit sådär ”grundlurade” någon gång eller på liknande sätt upptäckt en mytoman? Jag blev lite rädd när jag fick reda på det där, inte konstigt att folk väljer att vara anonyma på nätet när sådana ”galningar” surfar runt.

Jompi
2006-01-23, 23:35
det du skriver får en att tänka lite grann.

The_RobRoy
2006-01-23, 23:37
säg inte att det handlade om aktier bara.. ..då blir jag lessen för din skull

Griip
2006-01-23, 23:39
Finns säkert en del, eller nån, här också.

Bite
2006-01-23, 23:40
...rapamycin (mTOR)/p70 ribosomunderhet S6 kinas eukaryotisk initiationsfaktor 4 bindningsprotein 1 transportväg.

:D
Tänk om det bara är mumbojumbo,vem vet :D

Dumleman
2006-01-23, 23:52
säg inte att det handlade om aktier bara.. ..då blir jag lessen för din skull
Haha nej så dum är jag inte, på aktieforum ska man inte tro ett ord :D.

MilkmaN
2006-01-23, 23:53
Tänk om det bara är mumbojumbo,vem vet :D

Haha, hemska tanke. Grub har lurat en hel generation av internetbyggare! :furious:

Tomten
2006-01-24, 00:01
Tänk att king Grub kanske i själva verket är en dvärgväxt krympling som dricker Coca Cola light istället för Pepsi Max. Han är 1.20 över fotknölarna och transporterar sig genom sin lägenhet (som han inte lämnat på tio år på grund av sitt groteska utseende som får barn att gråta och kvinnor att kasta sig utför hustak), med en rullator. Skåparna i lägenheten är monterade på marken för att han ska nå dem. Han äter inget annat än torkade fikon, havrefras och mariekex.

Varje dag loggar han in på kolozzeum med ett lömskt leende och drar skrönor om sina träningspass med Plexus. Hans kunskaper om kost och näring är en samling lömska lögner blandade med en nypa sanning... bara så de obildade kolozzeumbesökarna inte ska se igenom det väl vävda nätet av osanningar...

Grub har också skapat en stor mängd falska användarnamn på forumet, som han använder för att att skriva positiv feedback på sina inlägg, för att ytterligare förstärka sin trovärdighet. På grund av sitt handikapp så har Grub haft mycket tid att lära sig hantera datorer, och när han är inloggade med sina falska användare så använder han givetvis ett annat IP-nummer för varje användare.

Den här lömska individen har lyckats förlöjliga kolozzeum till den grad att han blivit moderator, och hela moderatorkåren kan vackert se sig grundlurade av den här ytterst lömska och förrädiska personen.

Dumleman
2006-01-24, 00:05
Å nej tråden blir Gubbonized!

Solros
2006-01-24, 00:21
Fanns en mytoman här med för ett tag sedan, utgav sig för att vara läkare.

Diana
2006-01-24, 00:52
Tänk att king Grub kanske i själva verket är en dvärgväxt krympling som dricker Coca Cola light istället för Pepsi Max. Han är 1.20 över fotknölarna och transporterar sig genom sin lägenhet (som han inte lämnat på tio år på grund av sitt groteska utseende som får barn att gråta och kvinnor att kasta sig utför hustak), med en rullator. Skåparna i lägenheten är monterade på marken för att han ska nå dem. Han äter inget annat än torkade fikon, havrefras och mariekex.

Varje dag loggar han in på kolozzeum med ett lömskt leende och drar skrönor om sina träningspass med Plexus. Hans kunskaper om kost och näring är en samling lömska lögner blandade med en nypa sanning... bara så de obildade kolozzeumbesökarna inte ska se igenom det väl vävda nätet av osanningar...

Grub har också skapat en stor mängd falska användarnamn på forumet, som han använder för att att skriva positiv feedback på sina inlägg, för att ytterligare förstärka sin trovärdighet. På grund av sitt handikapp så har Grub haft mycket tid att lära sig hantera datorer, och när han är inloggade med sina falska användare så använder han givetvis ett annat IP-nummer för varje användare.

Den här lömska individen har lyckats förlöjliga kolozzeum till den grad att han blivit moderator, och hela moderatorkåren kan vackert se sig grundlurade av den här ytterst lömska och förrädiska personen.
:laugh: :laugh:

tror mytomaner blir upptäckta förr elelr senare :thumbup: speciellt om de gör sej till en frammträdande profil på ett forum o låtsas ha massa insikt :D

timoat
2006-01-24, 00:57
När jag pluggade grafisk form i STHLM så hade vi en kille i klassen som var helt överjävlig på att illustrera. Han kom med de mest fantastiska grejerna till inlämningar, var med i tävlingar o hade publcierat saker i tidningar. Det enda jag irriterade mig på med honom var att hans grejer inte hade förankring i uppgifterna, dvs man hade kunnat använda hans illustrationer på helt andra saker utan att det gjort nån skillnad.

Varje gång efter lektionen frågade jag honom om tekniker och annat, om han verkligen hade ritat dem själv, varje gågng kom svaret "ja, det är akryl på rispapper", eller ja jag har gjort det helt själv etc etc. Efter 1.5 år tillsammans i klassen, man hade sett upp till honom, lyssnat på hans råd, etc etc(tilläggas kan att han hade en ganska så dryg attityd om hur fantastisk han var) kom det fram att han hade snott varenda grej, scannat in och använt ALLT, även det som han hade fått publicerat. bla från en kille som heter Ashley Wood.

Helt sjukt, man kände sig så jävla lurad. Han ljög vidare och totalblånekade, vann andra prominenta tävlingar PÅ NÅN ANNAS JOBB. Jag hatar den jäveln över allt annat, stått och ljugit en rakt upp i skallen i 1.5 års tid, öga mot öga.

Metal_boy_
2006-01-24, 01:02
Fanns en mytoman här med för ett tag sedan, utgav sig för att vara läkare.


Just ja! Men han erkände allt och bad om ursäkt va? Sa att han mådde dåligt och hade höga krav på sig själv etc? Lunaspice hette han, om jag inte råkar peka fel nu? :)

Solros
2006-01-24, 01:04
Jo stämmer. Han gav folk medicinska tips och skrev artiklar och hade sig.
Don't trust the internet, kids!

Dumleman
2006-01-24, 01:19
När jag pluggade grafisk form i STHLM så hade vi en kille i klassen som var helt överjävlig på att illustrera. Han kom med de mest fantastiska grejerna till inlämningar, var med i tävlingar o hade publcierat saker i tidningar. Det enda jag irriterade mig på med honom var att hans grejer inte hade förankring i uppgifterna, dvs man hade kunnat använda hans illustrationer på helt andra saker utan att det gjort nån skillnad.

Varje gång efter lektionen frågade jag honom om tekniker och annat, om han verkligen hade ritat dem själv, varje gågng kom svaret "ja, det är akryl på rispapper", eller ja jag har gjort det helt själv etc etc. Efter 1.5 år tillsammans i klassen, man hade sett upp till honom, lyssnat på hans råd, etc etc(tilläggas kan att han hade en ganska så dryg attityd om hur fantastisk han var) kom det fram att han hade snott varenda grej, scannat in och använt ALLT, även det som han hade fått publicerat. bla från en kille som heter Ashley Wood.

Helt sjukt, man kände sig så jävla lurad. Han ljög vidare och totalblånekade, vann andra prominenta tävlingar PÅ NÅN ANNAS JOBB. Jag hatar den jäveln över allt annat, stått och ljugit en rakt upp i skallen i 1.5 års tid, öga mot öga.
Men så jävla jobbigt. Såg ni honom aldrig skissa eller några av hans utkast? Blev han utkastad från skolan eller blev han påkommen efter skolans slut?

Mago
2006-01-24, 01:25
LunaSpice uppgav väl sig aldrig för att vara läkare, men att han pluggade till att bli det.

Metal_boy_
2006-01-24, 01:34
LunaSpice uppgav väl sig aldrig för att vara läkare, men att han pluggade till att bli det.


Kommer inte ihåg, han uppgav sig som nått annat än vad han var/skulle bli. Han erkände att han "bara" var sjuksköterska/skulle bli eller nått sånt iaf.

H.Emanuel
2006-01-24, 06:00
Man får ta saker med en nypa salt på nätet. Men jag måste erkänna att jag i mycket följer Grubs tips och råd, så det skulle ju vara trist om han sitter och ger lång näsa samtidigt framför skärmen. men nätet är väl ett perfekt ställe att utge sig för att vara nån helt annan än man är, gifta män som söker andra kvinnor, män som utger sig för att vara kvinnor, 16åringar som säger sig hantera vikter i världsklass, korta som utger sig för att vara långa osv osv i all oändlighet

King Grub
2006-01-24, 06:08
Jag har aldrig medvetet ljugit på något forum.

Undanhållit hela sanningen ibland, javisst, vad gäller personliga saker. Det har nog dom flesta. Vem vill blotta sig helt på Internet?

Jag vet inte om jag bör ljuga för mycket här; det finns en hel del som känner mig privat och som träffar mig regelbundet, vissa dagligen på gymmet i perioder: Makk, HenrY, Robban, Haggstar, Rocco, t ex.

Påstår jag något tränings- eller kostmässigt, så har jag åtminstone referenser att hänvisa till. Visst kan dom visa sig vara fel med åren, men jag tror åtminstone på det jag skriver, när jag skriver det.

H.Emanuel
2006-01-24, 06:17
Jag har aldrig medvetet ljugit på något forum.

Undanhållit hela sanningen ibland, javisst. Det har nog dom flesta. Vem vill blotta sig helt på Internet?

Jag vet inte om jag bör ljuga för mycket här; det finns en hel del som känner mig privat och som träffar mig regelbundet, vissa dagligen på gymmet i perioder: Makk, HenrY, Robban, Haggstar, Rocco, t ex.

Påstår jag något, så har jag åtminstone referenser att hänvisa till. Visst kan dom visa sig vara fel med åren, men jag tror åtminstone på det jag skriver, när jag skriver det.
Jag tror på allt du skriver, Grub! :hbang:

bluelight
2006-01-24, 07:24
LunaSpice, va?! Han ljög väl inte om det? Han pluggade väl till lärare?!

Herkulez
2006-01-24, 07:35
LunaSpice, va?! Han ljög väl inte om det? Han pluggade väl till lärare?!
nä, han sa att han pluggade till läkare och var snart klar fast han "bara" pluggade till sköterska.

z_bumbi
2006-01-24, 08:21
Det är väl inte helt ovanligt med mytomaner på internet, det brukar dyka upp en och annan här ibland. *popcorn*

Stoltz
2006-01-24, 08:30
Kan inte folk som ljuger vara lite mer verklighetstrogna på nätet? Typ...

"Jag ska bli...uhm...Läkare! Just det, läkare! Och jag har bara tio..er, ett halvår kvar tills min examen! Sen ska jag äntligen bli hundfång...er, läkare!"
;)

Man hittar mytomaner lite varstanns. Hörde om nån "Allan" som påstod sig vara moderator :laugh:

hahavaffan
2006-01-24, 08:41
Just ja! Men han erkände allt och bad om ursäkt va? Sa att han mådde dåligt och hade höga krav på sig själv etc? Lunaspice hette han, om jag inte råkar peka fel nu? :)Va, ärligt? Han hängde jäkligt mycket på Swecs ÖÄ-forum också. Alla tog alltid hans inlägg på myycket stort allvar. Det var han som fick en cancersjuk kille att inse fakta och gå till doktorn. Men det kanske bara var en bredragare här på Kolo, och en "äkta" Lunaspice på Swec.

Ironbabe
2006-01-24, 08:44
Finns säkert en del, eller nån, här också.
U bet there is...

Jag tycker man träffar på dem lite varstans, inte bara på nätet. Har träffat åtminstone tre som jag fått bekräftat på att de är mytomaner. Sen finns det säkert några till som man inte kommit på än :confused:

Det jag har förstått med dem jag "känt" är att den påhittade (lögnerna) världen till slut blir deras verklighet och därmed är sant för dem..Det kan kanske klassas som en sjukdom??

Herkulez
2006-01-24, 08:47
Va, ärligt? Han hängde jäkligt mycket på Swecs ÖÄ-forum också. Alla tog alltid hans inlägg på myycket stort allvar. Det var han som fick en cancersjuk kille att inse fakta och gå till doktorn. Men det kanske bara var en bredragare här på Kolo, och en "äkta" Lunaspice på Swec.
närå säkert samma kille. Visst lunaspice ljög om att han läste till läkare men skitsamma, han hade ändå mycket kompetens och kunnande inom många områden och kom med bra råd, sök lite på hans namn så ser du själv.

z_bumbi
2006-01-24, 08:48
Va, ärligt? Han hängde jäkligt mycket på Swecs ÖÄ-forum också. Alla tog alltid hans inlägg på myycket stort allvar. Det var han som fick en cancersjuk kille att inse fakta och gå till doktorn. Men det kanske bara var en bredragare här på Kolo, och en "äkta" Lunaspice på Swec.

Det är samma person, han har i ett långt inlägg erkänt allt och även förklarat bakgrunden.

Nitrometan
2006-01-24, 08:54
Det finns ett gammalt relevant internetordspråk: "on the net nobody knows you're really a dog"

Det kan vara värt att ta allt med en nypa salt, eller två.

Troll och mytomaner finns det gott om.

Bönne
2006-01-24, 08:56
Det är samma person, han har i ett långt inlägg erkänt allt och även förklarat bakgrunden.Detta postade han väl SweC också, har något minne av det. Jävla post-speglare *grr*

hangatyr
2006-01-24, 08:58
används itne ordet mytoman lite väl lättvindligt här? en mytoman är en person med ett sjukligt och okontrollerbart behov att ljuga. sånt är inte så vanligt.

Ludvika
2006-01-24, 09:05
Det vanligaste folk ljuger om är styrkan.
Ser ofta folk som postar på diverse forum om att dom tar si och så mycket men i själva verket tar dom knappt hälften.
Detta upptäcker man lätt när man tränar på samma gym som dom...

Ninjasmurf
2006-01-24, 09:12
Man kanske ska göra en skillnad på en mytoman och en som bara ljuger om en sak (som i Lunarspice fall).

Mytomanen ljuger om det mesta hela tid utan någon egentlig orsak (källa: wikipedia). Tror dom flesta mytomaner avslöjar sig efter ett tag då lögnerna blir mer och mer otroliga...

skaparn
2006-01-24, 09:26
Kanske lika bra att man erkänner då. Jag kommer från Stockholm, är socialdemokrat, ganska trind och väldigt stark.

Lallle
2006-01-24, 09:34
Hade en mytoman i min klass på högstadiet, fan vad mycket skit man gick på =)

Tolkia
2006-01-24, 09:38
Jo stämmer. Han gav folk medicinska tips och skrev artiklar och hade sig.
Don't trust the internet, kids!
Han var inte mytoman (om man vet vad mytomani är). Vad gäller det medicinska så var han sjuksköterskestuderande men utgav sig en tid för att vara läkardito, vilket han senare erkände, liksom orsaken till att han hade gjort det (se z_bumbis inlägg). Han cirkulerade också efter detta ett bra tag på Kolozzeum som just sjuksköterskestuderande. Vad gäller kvaliteten på hans poster skulle jag vilja påstå att den inte var sämre än den skulle ha varit om han varit läkarstuderande; mig veterligen skrev han inget som han inte hade täckning för, och han var väldigt intresserad och kunnig (som någon redan skrivit är det bara att söka upp hans inlägg och kolla; det ligger väl bl.a. något i best of om jag inte minns fel). Möjligen bör det påpekas att åtskilliga här på brädan som åtnjuter stor respekt för sina kunskaper och erfarenheter inte har en yrkestitel som förråder detta ...

skaparn
2006-01-24, 09:48
Han cirkulerade också efter detta ett bra tag på Kolozzeum som just sjuksköterskestuderande. Vad gäller kvaliteten på hans poster skulle jag vilja påstå att den inte var sämre än den skulle ha varit om han varit läkarstuderande;

Med tanke på alla läkarstuderande jag känner (med ett undantag) så kan jag inte annat än hålla med. Det handlar mer om intresse än ifall man just gjort en fånigt stor tenta.

hahavaffan
2006-01-24, 09:48
närå säkert samma kille. Visst lunaspice ljög om att han läste till läkare men skitsamma, han hade ändå mycket kompetens och kunnande inom många områden och kom med bra råd, sök lite på hans namn så ser du själv.Tänkte det... för han var sjukt duktig på swec iaf. Riktigt omtyckt kille.

jwzrd
2006-01-24, 10:48
Kanske lika bra att man erkänner då. Jag kommer från Stockholm, är socialdemokrat, ganska trind och väldigt stark.

Oi! Håll dig till din egen identitet!

Pez
2006-01-24, 10:54
Tänkte det... för han var sjukt duktig på swec iaf. Riktigt omtyckt kille.
Han är omtyckt här med, observera "är" då han fortfarande är aktiv, då han bidragit med en hel del matnyttig information och givande diskussioner.

OBS!

Tänk på att inte blanda ihop folk - vi har haft en rätt dryg/kolerisk/obstinat medlem som hävdade att han var läkare, ja färdigutbildad då.. och som även använde detta som argument i diskusser för att hävda sin rätt - det visade sig sen att han var tandläkarstudent (1:a terminen) samt allmänt psykiskt labil. Vidare så mordhotade han hela Kollostaffen i allmänhet och mig i synnerhet (kula i skallen osv).. nåt halvår efter det så högg han ner ett par personer med en yxa på öppen gata i Göteborg. :thumbup:

mini
2006-01-24, 10:56
Det är klart att folk ljuger, på Internet såväl som utanför. Frågan är vad det spelar för roll just på nätet. Blev Lunaspices råd mindre värda för att han inte pluggade till läkare? Skulle Grubs poster bli mer osanna om det visade sig att han egentligen har ett BMI på 42?
Vi ger användarna precis den mening vi själva vill. Vi tror på det som passar oss. Vi är själva ansvariga för att vara källkritiska.

Edit: så länge folk inte ljuger ihop fakta om träning/kost osv utan om sig själva that is.

Axel
2006-01-24, 10:59
Hade en mytoman i ettan på gymnasiet.. bland annat hade han lyckats motbevisa pythagoras sats :P
Iallafall så efter ett tag så kom alla på att han var full av skit och han bytte sedan skola för "den inte passade honom"

Diana
2006-01-24, 11:08
Det är klart att folk ljuger, på Internet såväl som utanför. Frågan är vad det spelar för roll just på nätet. Blev Lunaspices råd mindre värda för att han inte pluggade till läkare? Skulle Grubs poster bli mer osanna om det visade sig att han egentligen har ett BMI på 42?
Vi ger användarna precis den mening vi själva vill. Vi tror på det som passar oss. Vi är själva ansvariga för att vara källkritiska.

Edit: så länge folk inte ljuger ihop fakta om träning/kost osv utan om sig själva that is.
brao skrivet :thumbup:

som sagts är ju oxå stor skillnad på sjukliga mytomaner och folk som bara ljuger då och då för att frammstå som bättre/imponera, den sistnämnda kategorin kan ja tänka mej att alla känner folk innom *popcorn*

Trance
2006-01-24, 11:08
Jag känner en mytoman eller kanske inte en mytoman men en som ljuger mycket iallfall. Han är väldigt snäll och trevlig men varje gång har berättar en historia så ljuger han och spär på den väldigt. Det kan vara lite jobbigt när man var med om samma sak och man hör han spä på för andra. Det är oskyldiga saker som hur snabbt man åkte, hur full folk var etc. Men det resulterar ju att man inte tror på något han säger sen, även om det kanske är sant.

Tolkia
2006-01-24, 11:17
Frågan är vad det spelar för roll just på nätet. Blev Lunaspices råd mindre värda för att han inte pluggade till läkare? Skulle Grubs poster bli mer osanna om det visade sig att han egentligen har ett BMI på 42?
Vi ger användarna precis den mening vi själva vill. Vi tror på det som passar oss. Vi är själva ansvariga för att vara källkritiska.

Edit: så länge folk inte ljuger ihop fakta om träning/kost osv utan om sig själva that is.
Det var ungefär vad jag också vill peka på. Den som okritiskt köper en "läkarstuderandes" råd på ett internetforum bara för att han/hon tror att vederbörande är just läkarstuderande kan inte BARA skylla på en eventuell lögnare om det går snett. Det som lockar till ironisk drift med t.ex. King Grubs postition som Den Allsmäktige Kostguden här på Kolozzeum ligger ju inte i hur han själv framställer sig, eller de åsikter han har om saker och ting, utan i alltför många läsares sätt att rakt av köpa något bara för att "Grub säger det" (illustreras tydligt av sättet att t.ex. ställa frågor med tydlig riktning til justl G.). ;)

Diana
2006-01-24, 11:24
Jag känner en mytoman eller kanske inte en mytoman men en som ljuger mycket iallfall. Han är väldigt snäll och trevlig men varje gång har berättar en historia så ljuger han och spär på den väldigt. Det kan vara lite jobbigt när man var med om samma sak och man hör han spä på för andra. Det är oskyldiga saker som hur snabbt man åkte, hur full folk var etc. Men det resulterar ju att man inte tror på något han säger sen, även om det kanske är sant.
tror man kan få sånna att ändra sej, man ska kritisera de man tycker låter osannorlikt helatiden, inte låta nåt gå förbi, då fattar de tillslut hur löjliga de låter i andras öron *screwy* kan bli jobbit som faaan att fostra iofs :D och man kan bli smått osams me personen :D men slutresultatet kan bli mkt positivt :thumbup:

mangs
2006-01-24, 12:35
Det var ungefär vad jag också vill peka på. Den som okritiskt köper en "läkarstuderandes" råd på ett internetforum bara för att han/hon tror att vederbörande är just läkarstuderande kan inte BARA skylla på en eventuell lögnare om det går snett. Det som lockar till ironisk drift med t.ex. King Grubs postition som Den Allsmäktige Kostguden här på Kolozzeum ligger ju inte i hur han själv framställer sig, eller de åsikter han har om saker och ting, utan i alltför många läsares sätt att rakt av köpa något bara för att "Grub säger det" (illustreras tydligt av sättet att t.ex. ställa frågor med tydlig riktning til justl G.). ;)

Sedan är det ju som så att Grub väljer att återberätta vad som kommit fram i forskarreporter mm samt vad han kommit fram till gnom att läsa böcker mm. Det är ju inte så att Grubben hittar på och gjorde han det så borde ju någon redan kommit på honom vid detta laget, eller hur?

Däremot är det ju många (läs Koloozzeum-folk) som slutar tänka själva och bara följer någon annans råd därför att de litar på den personen och applicerar det till sin träning och /eller kostschema.

jag tycker utvecklingen är lite tråkig och att man själv skall fundera på vad som kan fungera och även vara en aning källkritisk.

Som det är idag så skull jag kunna hacka Grubbens konto och säga att Estrella chips är det bästa att äta på vilodagarna, energitätt, Bra fetter och potatis är ju aldrig fel. Så länge som man håller sig till en-två påsar om dagen så är inte det faktum att det är friterat någon fara. backar jag sedan upp det med en egen forskningsrapport på avancerad engelska (som ingen orkar läsa) och sedan markerar lite med fetstil i texten där det står:


bla bla bla bla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla bla lite mer bla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla bla "Chips is teh Shitze!!" - Doctor Tupac bla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla blabla bla bla


Så kommer säkerligen minst 100 Kolozzeum-användare idag/imorgon rikta kundvagnen mot chipshyllan på ICA/Willys.

Det jag vill ha sagt är att man bör tänka själv ibland och samtidigt inte vara för blåögd. Kolozzeum är en fin gemenskap men ni bör tänka på att här vistas alla typer av människor, från högutbildade akademiker till studenter, arbetslösa dagdrivare till datanördar, bråkstakar -väldtäktsmän, de som vill lära oss något - de som bara vill jävlas med folk.

Vem som är vem är inte helt lätt att veta på förhand men håll era ögon öppna

timoat
2006-01-24, 12:48
Men så jävla jobbigt. Såg ni honom aldrig skissa eller några av hans utkast? Blev han utkastad från skolan eller blev han påkommen efter skolans slut?

VI kom på honom, när vi såg det han hade använt som inlämningar i diverse böcker och tidningar. Sen rullade det på. Han slutade dyka upp på lektionerna. Det var tänkt att han fortfarande skulle på ställa ut på slututställningen, men det belv uppror i klassen så de bestämmde att han inte fick. Lärarna hade gått på det totalt också, det tog ett ag innan de accepterade att han hade blåst dem. Han var också en duktig skitsnackare, och lyckades vänta folk mot varandra i klassen, inte minst blåste han brudarna ganska hårt, med diverse "förtroendesamtal".

Han ljög om allt, även skitsaker man aldrig tänkte på, visade sig senare vara BS. Killen han bodde med lurade han också, (annan klasskompis) bodde med honom i mer än ett år, sa att han ALDRIG sett honom rita, o varje gång han frågade så sa han att han hade "originalen hemma hos mina föräldrar." Han e fortfarande aktiv inom den grafiska världen i Stockholm tydligen. Men det kommer att komma fram mer o mer. Fan det går inte att publicera andras grejer, speciellt inte en sån känd illustratör som Ashley Wood. Hans kunder (och han förhoppningsvis) kan åka dit som fan. Men han har ju kommit undan med det i typ 5-6 år så.

Han hade varit på en mappvisning hos ett serietidningsförlag i Sthlm, på inbjudan av en AD-polare. De hade tittat, varit mycket intresserade, men sen i slutet hade serietidningskillen upptäckt att Ashley Woods signatur satt kvar på några av verken! Lite senare ringde han upp min AD-kompis och sa "Jag sitter här med en ganska obskyr bok, och din polares "verk" är med på varenda uppslag!" BUSTED! Det var då det kom fram till ytan på riktigt.

mangs
2006-01-24, 13:36
OBS!

Tänk på att inte blanda ihop folk - vi har haft en rätt dryg/kolerisk/obstinat medlem som hävdade att han var läkare, ja färdigutbildad då.. och som även använde detta som argument i diskusser för att hävda sin rätt - det visade sig sen att han var tandläkarstudent (1:a terminen) samt allmänt psykiskt labil. Vidare så mordhotade han hela Kollostaffen i allmänhet och mig i synnerhet (kula i skallen osv).. nåt halvår efter det så högg han ner ett par personer med en yxa på öppen gata i Göteborg. :thumbup:


What!?!

Är det sant? Lite otäckt eller rättare sagt, mycket otäckt!

jwzrd
2006-01-24, 13:38
What!?!

Är det sant? Lite otäckt eller rättare sagt, mycket otäckt!

Herr Triceps.

JJ
2006-01-24, 13:41
Tänk på att inte blanda ihop folk - vi har haft en rätt dryg/kolerisk/obstinat medlem som hävdade att han var läkare, ja färdigutbildad då.. och som även använde detta som argument i diskusser för att hävda sin rätt - det visade sig sen att han var tandläkarstudent (1:a terminen) samt allmänt psykiskt labil. Vidare så mordhotade han hela Kollostaffen i allmänhet och mig i synnerhet (kula i skallen osv).. nåt halvår efter det så högg han ner ett par personer med en yxa på öppen gata i Göteborg. :thumbup:

Jag minns det psykfallet, han kom hit efter att ha blivit bannad på pb om jag inte minns fel.

Nitrometan
2006-01-24, 14:14
Herr Triceps.
...Oooh, nu var det nära att jag citerade honom (triceps, mäktig hästsko, grov så att du inte fattar m.m)

...men jag lyckades låta bli

Jo, han var lite scary. Labil kanske är en bra beskrivning?

Pez
2006-01-24, 14:17
Herr Triceps.
Nej, inte Semlan. Semlan är nog mest en internetprodukt tror jag.
Personen jag pratade om är en annan. JJ hade rätt - han blev bannad från PB och BM först.. sen kom han hit.

mangs
2006-01-24, 14:20
Nej, inte Semlan. Semlan är nog mest en internetprodukt tror jag.
Personen jag pratade om är en annan. JJ hade rätt - han blev bannad från PB och BM först.. sen kom han hit.


För att inte fler folk skall spekulera i vem det gäller så kanske någon borde skriva ut personens nickname. Tråkigt annars om fel person blir anklagad här menar jag.

jwzrd
2006-01-24, 14:28
Nej, inte Semlan. Semlan är nog mest en internetprodukt tror jag.
Personen jag pratade om är en annan. JJ hade rätt - han blev bannad från PB och BM först.. sen kom han hit.

Fick för mig att han hette TricepsXL eller nånting sånt bara.

Pez
2006-01-24, 14:37
För att inte fler folk skall spekulera i vem det gäller så kanske någon borde skriva ut personens nickname. Tråkigt annars om fel person blir anklagad här menar jag.
Han hette "Doktorn" ett tag.
Men han är borttagen och personen som kallar sig "Doktorn" nu har inget med saken att göra.

Dumleman
2006-01-24, 17:17
Det finns ett gammalt relevant internetordspråk: "on the net nobody knows you're really a dog"

Det kan vara värt att ta allt med en nypa salt, eller två.

Troll och mytomaner finns det gott om.
Men det funkar ju inte i praktiken att ta allt med en nypa salt, då lär man sig aldrig någonting. Bara för att sådär 0.01%(ja påhittad siffra) av dem man "träffar" har en sjukdom som gör att de ljuger och allt och skapar sig sin egen lilla falska verklighet så kan man inte behandla alla som man träffar som om de skulle vara mytomaner, det skulle vara fruktansvärt oartigt m.m. :).

HookersUnited
2006-01-24, 17:30
Tänk att king Grub kanske i själva verket är en dvärgväxt krympling som dricker Coca Cola light istället för Pepsi Max. Han är 1.20 över fotknölarna och transporterar sig genom sin lägenhet (som han inte lämnat på tio år på grund av sitt groteska utseende som får barn att gråta och kvinnor att kasta sig utför hustak), med en rullator. Skåparna i lägenheten är monterade på marken för att han ska nå dem. Han äter inget annat än torkade fikon, havrefras och mariekex.

Varje dag loggar han in på kolozzeum med ett lömskt leende och drar skrönor om sina träningspass med Plexus. Hans kunskaper om kost och näring är en samling lömska lögner blandade med en nypa sanning... bara så de obildade kolozzeumbesökarna inte ska se igenom det väl vävda nätet av osanningar...

Grub har också skapat en stor mängd falska användarnamn på forumet, som han använder för att att skriva positiv feedback på sina inlägg, för att ytterligare förstärka sin trovärdighet. På grund av sitt handikapp så har Grub haft mycket tid att lära sig hantera datorer, och när han är inloggade med sina falska användare så använder han givetvis ett annat IP-nummer för varje användare.

Den här lömska individen har lyckats förlöjliga kolozzeum till den grad att han blivit moderator, och hela moderatorkåren kan vackert se sig grundlurade av den här ytterst lömska och förrädiska personen.
Skåpen, för helvete! :furious:

Tomten
2006-01-25, 11:32
Skåpen, för helvete! :furious:

Och du tror jag lägger någon större tid att kolla stavningen på något jag skriver på teh internät? :laugh:

teal
2006-01-25, 11:49
jag kan dela med mig av en skön lirare som bor i örebro som inte har alla åror i vattnet om man säger så. Vi brukar kalla honom för Michael Jackson då han sjunger hans låtar i talangjakter etc...han går runt på stan och stönar och försöker låta som MJ.

Några klassiska historier:

Hans pappa bänkpressar 10.000kg och en gång då de var på kryssning så låtsasbråkade MJ med sin kompis. Hans pappa trodde att det var på allvar och slog ihjäl hans kompis.

Hans farbror bor granne med bill clinton och har öppnat ett gym som kostade 4 miljarder att bygga..(Twinlab kanske? :)

Han frågade mig och min kompis om vi kände till Kristina från Duvemåla..vi svarade ja. Han berättade då att det är han som skrivit den.

Han slog Britney Spears i en dance-off när han var i New York.

Han får hem en katalog som innehåller kläder man kan beställa. Hans billigaste tshirt därifrån kostade 15.000kr


Det finns fler historier än dessa. Även fast han inte har alla indianer i hyddan så är det rätt kul att lyssna på.

mangs
2006-01-25, 12:21
jag kan dela med mig av en skön lirare som bor i örebro som inte har alla åror i vattnet om man säger så. Vi brukar kalla honom för Michael Jackson då han sjunger hans låtar i talangjakter etc...han går runt på stan och stönar och försöker låta som MJ.

Några klassiska historier:

Hans pappa bänkpressar 10.000kg och en gång då de var på kryssning så låtsasbråkade MJ med sin kompis. Hans pappa trodde att det var på allvar och slog ihjäl hans kompis.

Hans farbror bor granne med bill clinton och har öppnat ett gym som kostade 4 miljarder att bygga..(Twinlab kanske? :)

Han frågade mig och min kompis om vi kände till Kristina från Duvemåla..vi svarade ja. Han berättade då att det är han som skrivit den.

Han slog Britney Spears i en dance-off när han var i New York.

Han får hem en katalog som innehåller kläder man kan beställa. Hans billigaste tshirt därifrån kostade 15.000kr


Det finns fler historier än dessa. Även fast han inte har alla indianer i hyddan så är det rätt kul att lyssna på.

Vilken kille! :hbang:

Lalla
2006-01-25, 20:55
Det är klart att folk ljuger, på Internet såväl som utanför. Frågan är vad det spelar för roll just på nätet. Blev Lunaspices råd mindre värda för att han inte pluggade till läkare? Skulle Grubs poster bli mer osanna om det visade sig att han egentligen har ett BMI på 42?
Vi ger användarna precis den mening vi själva vill. Vi tror på det som passar oss. Vi är själva ansvariga för att vara källkritiska.

Edit: så länge folk inte ljuger ihop fakta om träning/kost osv utan om sig själva that is.

Bra skrivet Mini! :thumbup:

Är det nått vettigt man lyckats lära sig på högskolan så är det att vara källkritisk och tänka själv...(även om hjärnan kan vara avstängd ibland ;) )

delta_mats
2006-01-25, 21:12
jag kan dela med mig av en skön lirare som bor i örebro som inte har alla åror i vattnet om man säger så. Vi brukar kalla honom för Michael Jackson då han sjunger hans låtar i talangjakter etc...han går runt på stan och stönar och försöker låta som MJ.

Några klassiska historier:

Hans pappa bänkpressar 10.000kg och en gång då de var på kryssning så låtsasbråkade MJ med sin kompis. Hans pappa trodde att det var på allvar och slog ihjäl hans kompis.

Hans farbror bor granne med bill clinton och har öppnat ett gym som kostade 4 miljarder att bygga..(Twinlab kanske? :)

Han frågade mig och min kompis om vi kände till Kristina från Duvemåla..vi svarade ja. Han berättade då att det är han som skrivit den.

Han slog Britney Spears i en dance-off när han var i New York.

Han får hem en katalog som innehåller kläder man kan beställa. Hans billigaste tshirt därifrån kostade 15.000kr


Det finns fler historier än dessa. Även fast han inte har alla indianer i hyddan så är det rätt kul att lyssna på.


Hahaha! När man träffar på en sån storlögnare måste det vara ett rent nöje att höra hans historier.
Berätta mer :D

Dumleman
2006-01-25, 21:18
jag kan dela med mig av en skön lirare som bor i örebro som inte har alla åror i vattnet om man säger så. Vi brukar kalla honom för Michael Jackson då han sjunger hans låtar i talangjakter etc...han går runt på stan och stönar och försöker låta som MJ.

Några klassiska historier:

Hans pappa bänkpressar 10.000kg och en gång då de var på kryssning så låtsasbråkade MJ med sin kompis. Hans pappa trodde att det var på allvar och slog ihjäl hans kompis.

Hans farbror bor granne med bill clinton och har öppnat ett gym som kostade 4 miljarder att bygga..(Twinlab kanske? :)

Han frågade mig och min kompis om vi kände till Kristina från Duvemåla..vi svarade ja. Han berättade då att det är han som skrivit den.

Han slog Britney Spears i en dance-off när han var i New York.

Han får hem en katalog som innehåller kläder man kan beställa. Hans billigaste tshirt därifrån kostade 15.000kr


Det finns fler historier än dessa. Även fast han inte har alla indianer i hyddan så är det rätt kul att lyssna på.
Alltså det där är så fruktansvärt överdrivna "lögner" så jag skulle inte vilja kalla dem för lögn. En lögn är något som man från börjar tror är sant men som man senare märker är falskt, det där tror man ju är falskt från början :).

Mago
2006-01-25, 22:10
Mytomaner är ganska fascinerande.

Har själv råkat ut för en som jag pluggade med och sen en som jag bara träffade en gång, men min kompis gjorde lumpen med honom, så man fick ju höra en del.

Lumpenkillen sa efter varje helg att han hade köpt någon ny bil. Supra eller Camaro, you name it. När min kompis hade köpt motorcykel, ja då hade mytomanen också gjort det. Han kunde inte säga vad det var för modell, men det var en likadan som min kompis hade köpt.
Min kompis blev ju sugen på att se mytomanens nya bil när han köpt en Camaro och de skulle åka hem till honom och kolla på den. Ett tag in i färden så fejkade mytomanen ett samtal på mobilen från hans mor som sa att hans farsa hade tagit bilen. :D

Mytomanen på min skola var väldigt underhållande. Alltid var han tvungen att komma med något. När jag sa att jag tränade så sa han att han tränade med en gladiator (kommer inte ihåg vilken). När jag sa att jag körde hoj så sa han att han skulle ner till Nürburgring och köra Koenigsegg.
När vi fick tillbaks ett prov så frågade jag hur det gick. "Jo rätt bra.. MVG". Så sneglade jag på hans prov och det stod "G".
När vi satt i matsalen så pekade han på nån Alfa och sa att det var hans. Då sa jag "men det är rätt mesig motor i den va?". Då hade han visst bytt motor till en V8:a.
En gång när han kom försent till skolan så drog han värsta historien för läraren och klassen om att han hade kört förbi en poliskontroll och blivit stoppad. Då hade han haft mjöl (vilket senare blev ändrat till proteinpulver) i baksätet som hade spillts ut så polisen trodde att det var knark. Så han hade blivit arresterad och bortförd i handfängsel och blivit arresterad.
De andra svalde ju det med hull och hår men själv hade jag rätt svårt att hålla mig för skratt. :laugh:

timoat
2006-01-25, 22:49
Haha! Insane! Killen(30 år gammal) jag berättade om innan, stod upp inför hela klassen på retorik kursen drog en sån rövare om att han o hans farsa var på tbanan, då hade det kommit 1o-15 skinheads o hans farsa hade spöat allihop. Vi svalde det duktigt. Skumma var ju att han ljög om totalt meningslösa saker också. Typ "jag var o festade med alex i natt" När man frågade alex så sa han va? jag sov hos min flickvän hela natten.
Skitskumt...

stahlberg
2006-01-26, 12:37
Gränsen för mytomani är något oklar. Mytomaner är dock inte särskilt ovanliga, vilket bekräftas av att flera skribenter har träffat sådana IRL.

Typiskt för mytomaner är att de annars är helt vanliga människor. Men de kan berätta helt otroliga historier, som just är så överdrivna och roande som somliga berättat här. Man kan bli duperad av en mytoman FÖR EN TID - i synnerhet om det är en mytoman som berättar historier man inte kan kontrollera - men i längden (och framförallt när historierna börjar bli mer överdrivna) inser man alltid att han (mer sällan hon) ljuger.

Ju mer man verkar tro på vad en mytoman säger desto mera överdriver han i sina berättelser. Så den som vill höra verkligt fantastsiska och otroliga historier ska låtsas tro allt mytomanen säger. Om man börjart ifrågasätta kan mytomanen bli försiktigare och svårare arr avslöja. Det finns ett sätt att HELT KROSSA en mytoman (och få en fiende för livet) : att i andras närvaro VERKLIGEN BEVISA att han ljuger. Detta kommer mytomanen aldrig att förlåta dig. Oftast är det bara mytomanen själv som inte inser att hans historier är för fantastiska för att vara sanna, alla lyssnare förstår förr eller senare detta. Å andra sidan är mytomaner oftast både oförargliga och roande, så varför inte låta dem hållas.

Att en människa ljuger om en enskild detalj, eller att han ljuger mycket, behöver inte betyda att han är mytoman.

Om man på ett forum ljuger att man är t.ex läkare för att bli mera trovärdig betyder det förstås inte att ens åsikter är mindre värda. Men hela ens totala trovärdighet misnkar nog trots detta en hel del. En person som försöker öka sin trovärdighet genom att utge sig för att vara utbildad expert fastän han inte är det använder sin påstådda expertis som ett slags argument för att stärka sin trovärdighet. Om man kör med en sådan falsk argumentering, minskar detta trovärdigheten också totalt. Ljuger man om en sak är det troligare att man ljuger också om annat.

stahlberg
2006-01-26, 12:57
Det är inte bara på internet människor ljuger. IRL ljuger alla mer eller mindre. Orsakerna till att man ljuger är många och varierande. Ibland är det bättre att ljuga än att tala sanning.

Det finns två typer av GODA LÖGNARE. Den ena typen är mannen som kan berätta vilka historier som helst med ett fantastiskt pokerface. Man kan aldrig veta om en sådan person ljuger eller inte, och lögnerna kan vara så fantastiska att lyssnaren tror att de måste vara sanna (därför att ingen skulle ljuga om något så icke trovärdigt). Denna typ av lögnare ljuger ofta. Han improviserar fram sina lögner, och gör detta på ett mycket trovärdigt sätt. Om man är uppmärksam kan man avslöja honom på att han talar "fast sig". Denna typ av lögnare kommer inte själv ihåg vad han ljugit, utan talar förr eller senare "i kors". Men som lögnare är han ypperlig, därför att det han säger låter så sanningsenligt.

Den andra typen är han som oftast talar sanning. Han ljuger sällan. När han ljuger ligger lögnen invävd i sanningen, och ofta mycket nära sanningen. Själva historien är sas sann, men där ingår en lögn. Lögnen är dessutom välplanerad, lögnaren kommer ihåg vad han sagt. Denna typ av lögnare kan man inte avlöja överhuvudtaget (om man inte lyckas få reda på sanningen på annat sätt). Denna typ av lögnare har dock svårare att hitta på en ögonblickslögn, han kan inte improvisera och fantisera ihop en trovärdig lögn lika skickligt som lögnaren i stycket ovan. Därför kan man avslöja honom om man råkar fråga något i samband med lögnen som han inte förberett ett svar på.

stahlberg
2006-01-26, 13:03
De flesta människor har dock ett inbyggt psykologiskt motstånd mot att ljuga. Man kan ofta på basen av deras kroppsspråk, felsägningar eller motsägningar åtminstone misstänka dem för att ljuga.

Människor kan inte heller handla mot sin egen personlighet. Därför kan man, om man känner en människa bra, avslöja om hon ljuger eller inte genom att jämföra vad han säger med vad som stämmer överens med hans personlighet.

På internet är det förstås lättare att ljuga än IRL.

OFTAST vinner man dock på att tala sanning. Men också sanningar kan sägas på många olika sätt.

mangs
2006-01-26, 13:08
Det är inte bara på internet människor ljuger. IRL ljuger alla mer eller mindre. Orsakerna till att man ljuger är många och varierande. Ibland är det bättre att ljuga än att tala sanning.

Det finns två typer av GODA LÖGNARE. Den ena typen är mannen som kan berätta vilka historier som helst med ett fantastiskt pokerface. Man kan aldrig veta om en sådan person ljuger eller inte, och lögnerna kan vara så fantastiska att lyssnaren tror att de måste vara sanna (därför att ingen skulle ljuga om något så icke trovärdigt). Denna typ av lögnare ljuger ofta. Han improviserar fram sina lögner, och gör detta på ett mycket trovärdigt sätt. Om man är uppmärksam kan man avslöja honom på att han talar "fast sig". Denna typ av lögnare kommer inte själv ihåg vad han ljugit, utan talar förr eller senare "i kors". Men som lögnare är han ypperlig, därför att det han säger låter så sanningsenligt.

Den andra typen är han som oftast talar sanning. Han ljuger sällan. När han ljuger ligger lögnen invävd i sanningen, och ofta mycket nära sanningen. Själva historien är sas sann, men där ingår en lögn. Lögnen är dessutom välplanerad, lögnaren kommer ihåg vad han sagt. Denna typ av lögnare kan man inte avlöja överhuvudtaget (om man inte lyckas få reda på sanningen på annat sätt). Denna typ av lögnare har dock svårare att hitta på en ögonblickslögn, han kan inte improvisera och fantisera ihop en trovärdig lögn lika skickligt som lögnaren i stycket ovan. Därför kan man avslöja honom om man råkar fråga något i samband med lögnen som han inte förberett ett svar på.

Intressant läsning som alltid Stahlberg! :thumbup:

Var har du lärt dig om detta?

Nitrometan
2006-01-26, 13:19
Stahlbergs stora livserfarenhet och observationsförmåga visar sig igen.

Tur att Stahlberg alltid talar sanning. Med sin stora erfarenhet och kunskap skulle han säkert lätt dupera massorna.

:thumbup:

Dumleman
2006-01-26, 13:24
Det är inte bara på internet människor ljuger. IRL ljuger alla mer eller mindre. Orsakerna till att man ljuger är många och varierande. Ibland är det bättre att ljuga än att tala sanning.

Det finns två typer av GODA LÖGNARE. Den ena typen är mannen som kan berätta vilka historier som helst med ett fantastiskt pokerface. Man kan aldrig veta om en sådan person ljuger eller inte, och lögnerna kan vara så fantastiska att lyssnaren tror att de måste vara sanna (därför att ingen skulle ljuga om något så icke trovärdigt). Denna typ av lögnare ljuger ofta. Han improviserar fram sina lögner, och gör detta på ett mycket trovärdigt sätt. Om man är uppmärksam kan man avslöja honom på att han talar "fast sig". Denna typ av lögnare kommer inte själv ihåg vad han ljugit, utan talar förr eller senare "i kors". Men som lögnare är han ypperlig, därför att det han säger låter så sanningsenligt.

Den andra typen är han som oftast talar sanning. Han ljuger sällan. När han ljuger ligger lögnen invävd i sanningen, och ofta mycket nära sanningen. Själva historien är sas sann, men där ingår en lögn. Lögnen är dessutom välplanerad, lögnaren kommer ihåg vad han sagt. Denna typ av lögnare kan man inte avlöja överhuvudtaget (om man inte lyckas få reda på sanningen på annat sätt). Denna typ av lögnare har dock svårare att hitta på en ögonblickslögn, han kan inte improvisera och fantisera ihop en trovärdig lögn lika skickligt som lögnaren i stycket ovan. Därför kan man avslöja honom om man råkar fråga något i samband med lögnen som han inte förberett ett svar på.
Jag tror att mytomanen som jag stötte på tillhör båda facken. Han drog inte uppenbara lögner och hans påstådda erfarenhet överensstämde med andra medlemmars som t.ex. tiden när vissa företag hade erbjudit honom jobb m.m. Han var så trovärdig så han måste ha suttit hela tiden när han inte satt på forumet och sökt fakta/detaljer som han sedan kunde använda för att öka sin trovärdighet.

Tricklev
2006-01-26, 13:35
Jag tror att mytomanen som jag stötte på tillhör båda facken. Han drog inte uppenbara lögner och hans påstådda erfarenhet överensstämde med andra medlemmars som t.ex. tiden när vissa företag hade erbjudit honom jobb m.m. Han var så trovärdig så han måste ha suttit hela tiden när han inte satt på forumet och sökt fakta/detaljer som han sedan kunde använda för att öka sin trovärdighet.

Ett socialt experiment i högsta form :MrT: :thumbup:

stahlberg
2006-01-27, 18:20
Mangs & Nitrometan : Det är så att om man (som jag) levde redan på Napoleon Bonapartes tid så har man samlat på sig en hel del erfarenhet. Som jag tidigare berättat (tror det var i Jompis träningsjournal (!)) så har jag dessutom bytt minnesfunktioner med en elefant. Elefanter har som bekant ganska gott minne, så därför kan jag komma ihåg en del av det jag lärt mig genom åren. Eftersom jag levde i kungliga kretsar så hade jag dessutom turen att bli personligt bekant med alla mytomaners förebild, baron Munchhausen - han som hade räddat sig från en säker död i kvicksand (tror jag det var) genom att lyfta sig själv i håret.

Nitrometan har för övrigt alldeles rätt i att jag aldrig ljuger :cool: .

stahlberg
2006-01-27, 18:29
Mangs : Jag har i nästan 30 år arbetat med människor som haft olika typer av problem. Därför har det varit intressant att försöka studera den mänskliga naturen. Också som styrkelyftstränare behöver man vissa pedagogiska och psykologiska insikter. Dessutom har jag periodvis sysslat med affärer där det varit av yttersta vikt att både kunna bedöma andra människors sanningsenlighet och hålla tungan rätt i mun för egen del.

I vanliga fall utgår man från att andra människor talar sanning. Därför märker man inte så lätt små felsägningar, gester, miner och liknande som avslöjar att de ljuger om något.

I vissa särskilda sammanhang (t.ex polisförhör) utgår man (polisen) från att man alltid ljuger. Detta gör det lika svårt att skilja åt sanning och lögn.

Det bästa sättet att bedöma om en skicklig lögnare ljuger är att utgå från hans person/personlighet, om man känner honom någorlunda. Man handlar YTTERST SÄLLAN i strid med sin egen personlighet.

christian
2006-01-27, 19:31
Jag tror inte jag mött någon mytoman, inte vad jag vet iaf. Iofs är jag rätt blåögd så det må vara hänt.. ;)

Däremot är jag grymt bra på att ljuga om jag skulle vilja eller täcka för något dumt jag gjort... :D *innocent*

Dumleman
2006-03-29, 12:03
Det känns som om en bump är på sin plats :).

Diana
2006-03-29, 12:46
Vill bara passa på att inflika(om än något ointressant :laugh: ) att jag altså INTE är psykolog :laugh:

Dumleman
2007-01-30, 19:54
Jag bumpar den här tråden om det är ok?

Ryska_raketen
2007-01-30, 19:55
Jag bumpar den här tråden om det är ok?

tyvärr inte :( = :banned

Bronkitkorv
2007-01-30, 20:26
Jag bumpar den här tråden om det är ok?

Varför i helvete då för ?

Låta den vila i frid i kolos servrar....
Stackars tråden.

aitamaa
2007-01-30, 20:42
Jag tycker synd om lunaspice :(

Tolkia
2007-01-30, 20:56
Jag tycker synd om lunaspice :(
Han passar dessutom oerhört illa in i den här tråden; ingen mytomani där.

Lellan
2007-01-30, 21:19
jag kan dela med mig av en skön lirare som bor i örebro som inte har alla åror i vattnet om man säger så. Vi brukar kalla honom för Michael Jackson då han sjunger hans låtar i talangjakter etc...han går runt på stan och stönar och försöker låta som MJ.

Några klassiska historier:

Hans pappa bänkpressar 10.000kg och en gång då de var på kryssning så låtsasbråkade MJ med sin kompis. Hans pappa trodde att det var på allvar och slog ihjäl hans kompis.

Hans farbror bor granne med bill clinton och har öppnat ett gym som kostade 4 miljarder att bygga..(Twinlab kanske? :)

Han frågade mig och min kompis om vi kände till Kristina från Duvemåla..vi svarade ja. Han berättade då att det är han som skrivit den.

Han slog Britney Spears i en dance-off när han var i New York.

Han får hem en katalog som innehåller kläder man kan beställa. Hans billigaste tshirt därifrån kostade 15.000kr


Det finns fler historier än dessa. Även fast han inte har alla indianer i hyddan så är det rätt kul att lyssna på.

Haha, ja guud han... Michael Jackson stönen.. haha.. "oh!" :cool: Han är nog harmlös. Men ofta när man var i en klädesaffär så kom han och var "tjenis" med dem som jobbade i butiken, jag blev alltid lite illa till mods för han var så himla pladdrig - man blev aldrig av med honom. Han kunde följa efter en och göra sina "moves" och ibland kunde man le åt det men ibland led man mest... :(

Shakemynuts
2007-01-30, 21:32
Jag har en far som ljuger på det här jobbiga sättet och sen konstant fram tills idag varit i kontakt av åtminstone 1 person som ljuger mycket, 1 varit mytoman.
Så jag är ganska bra på att se om personer ljuger.

Men han senaste, som var mytoman har jag dragits med i 2 år gymnasium, sen så, visst fan, 1 år senare, då jag fridfullt sitter på jobbet, glider han in där och ska på jobbintervjuv.
Visst fan får han jobbet.
Det går ett tag, ett par veckor, jag sitter och lyssnar då han drar rövarhistorier för hela firman på fikarasterna, bland annat min morbror är väldigt imponerad av honom.

Var det rätt av mig att, men på ett schysst sätt, för dom på firman berätta att han faktiskt var mytoman?
Jag förklarade att jag inte tyckte dom skulle göra något speciellt, utan liksom bara, låta det vara, låta han berätta sitt och sen bara strunta i det.

Jag fick nog då det blev för mycket helt enkelt, eftersom dom lyssnade på honom och trodde på honom blev historierna värre och värre.
Dock överdrivna då han började berätta om streetracing, skivkontrakt han signat med folk (han arbetade som producent).
Eller den gången då Porsche ville att han skulle övningsköra deras nya bil.
Den kostade 4,5 miljoner och han åkte då till El giganten o visade sin arbetskollegor där när han jobbade där och dom blev självklart mycket imponerade.

adis
2007-01-31, 09:38
Ja du när du använder "teh" i en rubrik, så visar det bara att du spenderar för mycket tid vid datorn.

skaparn
2007-01-31, 09:44
Ja du när du använder "teh" i en rubrik, så visar det bara att du spenderar för mycket tid vid datorn.

Kan man göra det?

Snake
2007-01-31, 10:14
Kan man göra det?

Ja och då ser det ut så här:
http://pics.s-vall.org/files/7543haXXor_lya.jpg

mangs
2007-01-31, 10:33
Är anledningen till bumpen möjligtvis en annan tråd i allmänt som igår kväll fick en ny inriktning?

Nilsjohan
2007-01-31, 11:58
Det finns väll inget bästföre datum på trådar här? Det är ju lite meningen med ett internetforum att gamla trådar skall kunna få liv igen (många blir ju t.ex rekomenderade att använda "sök" och då kan det ju lätt bli så att man har en följdfråga eller vill komentera något man läser)

Jag har en mytoman i min närhet, ibörjan fattade jag inte att han var det, men efter ett tag så stämde inte sakerna. Han kan inte ha jobbat med det också, hunnit göra det osv... Men han har en förmåga att alltid reda ut situationen, en trolig anledning är att folk tycker att det blir obehagligt när han börjar svettas kopiöst.

jwzrd
2007-01-31, 12:13
Är anledningen till bumpen möjligtvis en annan tråd i allmänt som igår kväll fick en ny inriktning?

Vilken tråd?

skaparn
2007-01-31, 12:14
Vilken tråd?

Hjälp! Jag blir tagen av polisen för att jag är 80 kilo hårdhet (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87785)

mangs
2007-01-31, 14:42
Right on spot!

DavidN
2007-01-31, 14:49
Hade en mytoman i min klass på högstadiet, fan vad mycket skit man gick på =)

Jo, fast så låg ålder innebär nog att denne har privata problem. Är man så ung så är det hjälp man behöver och inte mer själp

DavidN
2007-01-31, 14:52
vafan!

Nu blev jag ilurad att svara på en förhistorisk tråd!! *gah!*

jwzrd
2007-01-31, 14:54
Jo, fast så låg ålder innebär nog att denne har privata problem. Är man så ung så är det hjälp man behöver och inte mer själp

Till skillnad från äldre personer som ljuger...

DavidN
2007-01-31, 15:01
givetvis inte, men i ung ålder är det mer försvarbart med tanke på den nivå av resonemang och självinsikt man har.
En vuxen man som ljuger kroniskt borde ju väldigt snabbt inse sina problem om denne bara har ett uns av förmåga att se sig själv

mangs
2007-08-06, 18:22
Jaha, då har det hänt igen.

Det finns en mytoman ibland oss på Kolozzeum. Jag har haft mina misstankar på denna personen länge och har nu efter att ha kommit i kontakt med en kompis till honom fått reda på hur läget är.

Jag tänker inte hänga ut någon här men det gäller att ta saker som skrivs på forumen med en nypa salt.

Det handlar inte om doping eller något kriminellt utan bara om att personen ifråga har väldigt lätt för att hitta på något för att sedan berätta den ena fantastiska historien efter den andra för oss.

rememberence
2007-08-06, 19:33
Finns det något du kan/vill berätta om historierna/personen?

Rahf
2007-08-06, 19:42
Min mormor var mytoman :/.

NiXPhoenix
2007-08-06, 19:48
Jag har en polare som fallit ner i en cistern (osäker på vätskan, behöver inte varit olja faktiskt) i Irak. Kan varit nån livsmedelsfabrik mer...
Det värsta var att jag tror jag trodde halvt på den där historien, nu var det många år sen och jag kommer inte ihåg så mycket men han har hittat på mycket skit.
Han var en ytterst aktiv medlem på ett internetforum och skrev ofta om märkvärdiga händelser som de flesta förstår är lögn, men ibland varvades det med nån mer vardaglig händelse som man har betydligt lättare för att tro, eller i alla fall inte kan avfärda lika enkelt. Svårt det där, speciellt om man är lite godtrogen som jag.
Lärde känna honom först efter flera års pratande på internetforumet, och det är en schysst kille även om han är lite speciell.
Drar gärna lögner i mobilen när en polare ringer om varför han inte kan träffas, eller så skiter han i att svara.

Förstår dock inte hur jag kunde vara så klent begåvad att jag, åtminstone till viss del, ville tro den där cisternhistorien. :Virro

Deceiver85
2007-08-06, 19:54
jag kan dela med mig av en skön lirare som bor i örebro som inte har alla åror i vattnet om man säger så. Vi brukar kalla honom för Michael Jackson då han sjunger hans låtar i talangjakter etc...han går runt på stan och stönar och försöker låta som MJ.

Några klassiska historier:

Hans pappa bänkpressar 10.000kg och en gång då de var på kryssning så låtsasbråkade MJ med sin kompis. Hans pappa trodde att det var på allvar och slog ihjäl hans kompis.

Hans farbror bor granne med bill clinton och har öppnat ett gym som kostade 4 miljarder att bygga..(Twinlab kanske? :)

Han frågade mig och min kompis om vi kände till Kristina från Duvemåla..vi svarade ja. Han berättade då att det är han som skrivit den.

Han slog Britney Spears i en dance-off när han var i New York.

Han får hem en katalog som innehåller kläder man kan beställa. Hans billigaste tshirt därifrån kostade 15.000kr

Haha, Michael Jackson ja :) Men du glömde några andra höjdare:

* Han köpte en kam på H&M för 19:50kr. Han lämnade fram en 10.000kr-sedel och kassörskan fick resten i dricks.

* Han hjälpte Michael Jackson (den riktige) med att skriva Thriller-albumet, och ifall man spelar en låt baklänges så ska man höra Michael Jackson erkänna det.

Stoltz
2007-08-06, 19:54
Jaha, då har det hänt igen.

Det finns en mytoman ibland oss på Kolozzeum. Jag har haft mina misstankar på denna personen länge och har nu efter att ha kommit i kontakt med en kompis till honom fått reda på hur läget är.

Jag tänker inte hänga ut någon här men det gäller att ta saker som skrivs på forumen med en nypa salt.

Det handlar inte om doping eller något kriminellt utan bara om att personen ifråga har väldigt lätt för att hitta på något för att sedan berätta den ena fantastiska historien efter den andra för oss.

I sådana fall hade jag PM:at personen och bara berättat att sanningen eventuellt kommer fram och att han/hon bör akta sig för att h*n kanske ses som en idiot ifall det kommer ut.