handdator

Visa fullständig version : Omega-3


BBr
2006-01-23, 23:00
När det gäller Omega-3 kosttillskotten. är det "du får vad du betalar för" eller är det same shit different name? Priserna skiljer ju rätt så mycket bland vissa :MrT:

BBr
2006-01-23, 23:08
*uppdate*

oath5
2006-01-24, 00:08
ang. priserna: det är ju bara att kolla hur många mg varje tab innehåller, samt hur många tab det är i en burk. sen jämför man priserna mellan de olika produkterna (märkena)

Det spelar ingen roll vilket märke på produkten du köper, det är som du säger "same shit, different name"

Lizzie
2006-01-24, 07:46
Jag skulle nog säga att det skiljer en del. Vissa kapslar är på 500 mg, vissa på 1000 mg, vissa kapslar vegetabiliska vissa av gelatin, styrkan på oljan skiljer oxå en del-antingen 35% eller 70% omega 3. Sen ska man även skilja mellan om produkten är ett kosttillskott eller det är ett naturläkemedel, det är där som ofta avgörs utpriset till kunden. Så visst skiljer det!

Sverker
2006-01-25, 18:43
Det finns nästan inget som förstörs så lätt som Omega-3-fettsyrorna. Köper du en dålig produkt kommer den att åka upp och ned på dig i svalget *spy*

Härsken fiskolja smakar...gammal fisk...

Anger förpackningarna samma innehåll så välj alltid den som smakar minst.

tano
2006-01-25, 21:43
Smakar?

har aldrig varit med om att omega 3 kapslarna smakat någonting,
det är ju itne som att amn tuggar på dem...

Sverker
2006-01-26, 05:50
Gör du inte ? Jag gör det :D Smaklökarna är utmärkta analysinstrument, långt överlägsna de som finns på lab.

Lizzie
2006-01-26, 08:27
Får nog hålla med där...när man tar i kaplslar så sväljer man dem bara snabbt - jag brukar inte ha dem i munnen längre än nödvändigt. Känner man verkligen fisksmaken genom gelantinkapslarna? Nu tar jag mitt omega 3 tillskott i flytande form så där känner man ju om oljan är dålig.

Max
2006-01-26, 22:44
Det finns nästan inget som förstörs så lätt som Omega-3-fettsyrorna. Köper du en dålig produkt kommer den att åka upp och ned på dig i svalget *spy*
Ändå tål dem att uppvärmas och ligga i en konservburk i flera år? tänker nu på makrill , sardiner och sådant.

eandersson
2006-01-26, 22:54
Tidigare tog jag mina omega-3 kapslar EFTER maten, en stund senare när jag rapade fick jag äcklig fiskolje-smak i munnen. Nu för tiden brukar jag ta dem precis före eller under maten.

tano
2006-01-27, 00:20
Gör du inte ? Jag gör det :D Smaklökarna är utmärkta analysinstrument, långt överlägsna de som finns på lab.

Du menar att du tuggar på dem för att kontrollera deras kvalite??

Ja det kanske man skulle göra, fast det vore ganska äckligt så.. nä

Använder star nutritions nu, billigt, någon ide om kvaliten på deras kapslar?
undrar om amn skulle köpa lite dyrare märke nästa gång.

Sniggel
2006-01-28, 21:51
Har börjat ta 8g fiskolja nu varje dag och tänkte ta i ett halvår nu. Anledningen är jag läste att nån studie hade påvisat att det hade god effekt på astma (vilket jag har). Worth a try :thumbup:

Finns det nån ADI man bör akta sig för att överskrida då det gäller fiskolja?
På burken står det 3-4tsk per vecka som rekommenderad dos(om man sällan eller aldrig äter fisk) vilket är 4,5g fiskolja 3-4ggr per vecka.
Om jag då tar 8g 7ggr per vecka blir det ju rätt så mycket mer.

Sniggel
2006-01-28, 22:01
Hittade artikeln nu btw, ska läsa...
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qa3624/is_200412/ai_n9473653

Sniggel
2006-01-28, 22:28
Tog ut några intressanta stycken ur artikeln


Mindre besvär av astma om man får i sig bra mängder med omega3 jämfört med om man har en diet som inefattar mer omega6

"Therefore, when inflammatory stimuli trigger the production of leukotrienes and prostaglandins, consumers of n-6 fatty acid-rich diets appear to have more severe inflammation than do consumers of n-3 fatty acid-rich diets"

"Given the strong impact of prostaglandins and leukotrienes on the pathogenesis of asthma,9 one might suspect that dietary levels of n-3 and n-6 fatty acids could influence asthma pathogenesis"

Intaget av fiskolja som testpersonerna fick under en 3-veckorsperiod ökade mängden omega3 i kroppen samt minskade mängden omega 6 så det visar ju på att intaget gör något iaf :thumbup:

"The 3-week intervention with fish oil capsules resulted in a significant decrease in the n-6 fatty acids linoleic acid (9.8 ± 2.4% before n-3 supplements vs. 5.9 ± 2.7% after supplements) and AA (17.8 ± 4.6% vs. 11.9 ± 4.2%) and a significant increase in the n-3 fatty acid EPA (0.29 ± 0.19% vs. 3.79 ± 2.1%)."

EIB = Ansträngningsastma
FEV^sub 1^ kom jag inte fram till vad det var dock :confused:
Sänkningen av FEV^sub 1^ efter träning var iaf 15% efter ansträngning då atleternas kost var oförändrad eller då de gavs placebo (olivolja)
När de tog Omega3 tillskott så uteblev dock denna sänkning
Nån som är mer haj på engelska än jag får gärna förklara vad FEV^sub 1^ betyder :)

"EIB subjects showed the expected decrease in FEV^sub 1^ after the exercise challenge (Figure 2) with an average decrease of approximately 15% from pre-exercise levels at 15 minutes post-exercise. Values returned to normal within one hour. These decreases were seen in the EIB subjects during phase 1 (normal diet) and during the placebo (olive oil) intervention. However, these post-exercise decreases were almost entirely eliminated with n-3 supplementation."

Sverker
2006-01-29, 07:55
Du menar att du tuggar på dem för att kontrollera deras kvalite??

Ja det kanske man skulle göra, fast det vore ganska äckligt så.. nä



Ja. Organoleptiskt kallas det.
Här finns ett kul exempel på bedömning av jungfrulig olivolja:
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31991R2568:SV:HTML

Sniggel
2006-01-31, 15:01
Finns det nån ADI man bör akta sig för att överskrida då det gäller fiskolja?
Någon som vet?
Har försökt på SLV men där är bara individuella fettsyror

Snakeyes
2006-01-31, 21:37
Någon som vet?
Har försökt på SLV men där är bara individuella fettsyror

Höga intag kan leda till problem för personer som samtidigt intar blodförtunnande läkemedel. I övrigt känner jag inte till någon övre gräns. Man brukar dock prata om ett visst intag av omega 3 fettsyror i förhållande till intaget av omega 6 fettsyror.

Sniggel
2006-01-31, 23:10
ok, jag tror inte det är nån fara för mig att ligga på 8g per dag i några månader, då jag förmodligen får i mig en hel del omega 6 från andra matkällor (steker i rapsolja t ex)

z_bumbi
2006-01-31, 23:33
Det är skillnad på att äta det i medicinskt syfte och att äta det för att förebygga att man behöver medicin senare i livet. :)

Inflamatoriska angrepp kräver en lite högre dos än vad som rekommendes för människor som bara är ute efter hälsobefrämjande verkan, 8 g verkar vara en rimlig dos men jag har inte kollat ett dugg på astma i kombination med omega-3 och jag är inte heller läkare.

Sverker
2006-02-01, 20:12
Ändå tål dem att uppvärmas och ligga i en konservburk i flera år? tänker nu på makrill , sardiner och sådant.


Det finns inget syre med i burken när den autoklaveras ( kokas vid 120 grader i minst 2 minuter ).


Fettsyror tål rätt mycket så länge det inte finns med syrgas eller annat som kan oxidera ;)

BruTTan
2006-02-01, 20:26
Höga intag kan leda till problem för personer som samtidigt intar blodförtunnande läkemedel. I övrigt känner jag inte till någon övre gräns. Man brukar dock prata om ett visst intag av omega 3 fettsyror i förhållande till intaget av omega 6 fettsyror.

Som det står i Fredrik Paulúns bok 'Stenålders kost' så får vi i oss en massa omega-6 idag, faktiskt för mycket i förhållande till omega-3. Därför så är det bra att äta omega-3 som tillskott för att 'jämna' ut balansen, omega-6 kan ställa till med en del oreda i kroppen om inte omega-3 kommer å :whipped: den....

Snakeyes
2006-02-01, 21:59
Som det står i Fredrik Paulúns bok 'Stenålders kost' så får vi i oss en massa omega-6 idag, faktiskt för mycket i förhållande till omega-3. Därför så är det bra att äta omega-3 som tillskott för att 'jämna' ut balansen, omega-6 kan ställa till med en del oreda i kroppen om inte omega-3 kommer å :whipped: den....

Jepp det stämmer i allmänhet.