handdator

Visa fullständig version : 250 gram gainer om dan farligt? (diabetes mm)


muddler
2006-01-23, 21:43
spinner lite vidare på den här tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59998&highlight=gainer+diabetes


har bestämt mig för att sluta fjolla och börja käka ordentligt (har legat runt 3500 kcal ett bra tag nu och det händer fan ingenting) saken är den att jag har begåvats med en grymt dålig aptit och har därför svårt att trycka i mig mer "riktig" mat än vad jag gör nu så jag har alltså tänkt mig att dryga ut det dagliga intaget med 2 gainerdrinkar om dan ~250 gram gainer totalt en träningsdag, kanske 160 gram på en vilodag...


kan detta ha några negativa effekter om jag intar en gainer på 160 gram om dagen även de dagar jag inte tränar??? Vill inte dra på mig nått i onödan....vad tror ni?

King Grub
2006-01-23, 21:48
kan detta ha några negativa effekter om jag intar en gainer på 160 gram om dagen även de dagar jag inte tränar???

Mycket möjligt.

"It is important to make sure that athletes
do not consume the majority of their carbohydrates in
their diet from high-glycemic sources (sugars, candy,
soda, sports drinks, etc.) because this practice may
have some adverse effects on health such as increased
risk of obesity and diabetes mellitus."

Carbohydrate Supplementation and
Resistance Training, Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

King Grub
2006-01-23, 21:50
Mixa en egen drink med någon vettig kolhydratkälla, kanske havregryn?

muddler
2006-01-23, 22:12
Mixa en egen drink med någon vettig kolhydratkälla, kanske havregryn?

inressant! det jag efterlyser är ju som bekant nått som går ner enkelt och gärna i flytande form... ska man då mixa grynen i mjölk eller dylikt? lr ska man bara hälla i dom som dom är?? jag vill ha tips på en energirik drink som inte är alltför stor heller (max 4-5dl) men med så mkt kcal som möjligt, kan man blanda i nån form av bra fett i det hela tro??

King Grub
2006-01-23, 22:15
inressant! det jag efterlyser är ju som bekant nått som går ner enkelt och gärna i flytande form... ska man då mixa grynen i mjölk eller dylikt? lr ska man bara hälla i dom som dom är??

Det kan du göra hur du vill.

Havregryn, mjölk, proteinpulver, frukt/bär, en bra olja, t ex.

z_bumbi
2006-01-23, 22:18
inressant! det jag efterlyser är ju som bekant nått som går ner enkelt och gärna i flytande form... ska man då mixa grynen i mjölk eller dylikt? lr ska man bara hälla i dom som dom är?? jag vill ha tips på en energirik drink som inte är alltför stor heller (max 4-5dl) men med så mkt kcal som möjligt, kan man blanda i nån form av bra fett i det hela tro??

Kolla i receptdelen så finns det en aktuell tråd (Inte så gammal i alla fall.) om drinkar med havregryn. Ta en även en titt i den om kesella och kombinera från båda.

Om du ska använda gainer så använd det som en boost för att sen gå över till annan mat vartefter, kroppen vänjer sig vid det nya kaloriintaget och det brukar bli lättare att äta mer vanlig mat. Att kolla över fetthalten i det man äter är ett annat tips, mycket mager mat är jobbigt att äta.

muddler
2006-01-24, 00:26
mkt bra tips där z_bumbi! :thumbup: ska se över recept-delen. Det där med mager mat känner jag igen, börjar bli lite trögt med all tonfisk och rostiff, ska börja slänga på mer bra fett i måltiderna det borde ju få upp kalorierna en del.