handdator

Visa fullständig version : Att göra bröd fullvärdigt för sista gången


keffat_liv
2006-01-23, 21:16
Är det vetet allt protein kommer från för det första? Sen undrar jag om det är exakt dubbelt så mycket protein från mjölk än från bröd som krävs för att göra det fullvärdigt. Om jag har 10 protein från mjölk och 4.5 från bröd kan jag vara SÄKER på att det blir fullvärdigt?

Sen finns det något sätt med hjälp av slvs specialtabeller att räkna hur mycket det behövs själv? Eller möjligtvis något annat sätt.

King Grub
2006-01-23, 21:21
Tror inte du får bättre svar än när du frågade förra gången.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55120&highlight=mj%F6lk

keffat_liv
2006-01-23, 21:28
"Veteprotein med ett underskott på lysin kompletteras lämpligen med mjölkprotein, som har ett överskott på lysin. För mängder kan du titta i SLV:s specialtabeller; där står dom individuella aminosyremängderna"

Hur ser jag i specialltabellerna hur mycket jag måste kompletera upp. Jag har hu hur mkt varje livsmedel innehåller, men förstår ändå inte hur jag ska se det.


"aha, så så enkelt var det. Gäller bara att titta på vilka aminosyror livsmedelna saknar. Fick jag svar åp mitt med Då undrar jag om det finns ytterliggare tabeller på detta? Jag hade t.ex. velat veta vad linfrön saknar och det står inet med i slvs specialtabeller."

Svarade jag och ljög att jag förstod, för sen så ignorerade jag det och kom aldrig mer på tanken att försöka göra det fullvärdigt. Men nu har det blivit aktuellt igen.

Fredrik_S
2006-01-23, 23:20
Finns det en tabell över hur en perfekt fördelning av aminosyrerna ska vara. Jag menar även om ägg, mjölk, kött, osv är fullvärdiga är det olika fördelning av aminosyrorna i dem. Och den skillnad gör att olika fullvärdiga är olika bra att komplettera upp olika icke fullvärdiga. Exempel är mjölk med havre pga mycket resp lite lysin.

Om det finns en sådan optimal aminosyrefördelning kan det inte vara svårt att använda tabellerna för att hitta bra kompletterande produkter.

Fredrik_S
2006-01-24, 19:58
Finns det en tabell över hur en perfekt fördelning av aminosyrerna ska vara. Jag menar även om ägg, mjölk, kött, osv är fullvärdiga är det olika fördelning av aminosyrorna i dem. Och den skillnad gör att olika fullvärdiga är olika bra att komplettera upp olika icke fullvärdiga. Exempel är mjölk med havre pga mycket resp lite lysin.

Om det finns en sådan optimal aminosyrefördelning kan det inte vara svårt att använda tabellerna för att hitta bra kompletterande produkter.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1304082#post1304082