handdator

Visa fullständig version : olika sorters protein i olika sammanhang


kalle_balle
2006-01-23, 19:24
okej, jag tänkte köra lite mer på riktigt varor, alltså "vanlig mat". är glad om ja kunde få lite bra tips ang, proteinkällor efter träning, samt innan sänggång. :eating: *flex* :hbang:

Don_Kocke
2006-01-23, 19:45
okej, jag tänkte köra lite mer på riktigt varor, alltså "vanlig mat". är glad om ja kunde få lite bra tips ang, proteinkällor efter träning, samt innan sänggång. :eating: *flex* :hbang:


Efter träning vassle innan sänggång kassein

z_bumbi
2006-01-23, 19:51
okej, jag tänkte köra lite mer på riktigt varor, alltså "vanlig mat". är glad om ja kunde få lite bra tips ang, proteinkällor efter träning, samt innan sänggång. :eating: *flex* :hbang:

Läs King Grubs deffguide, där finns det en rad bra livsmedel uppräknade.

King Grub
2006-01-23, 20:26
Mjölkproteiner är rika på essentiella aminosyror, dom som stimulerar proteinsyntesen, och passar bra efter träning.

Apos78
2006-01-23, 21:02
Kasein måste ju på det stora hela vara ett bättre val oavsett tidpunkt, då det hindrar proteinnedbrytningen, vilket inte vassle gör? Men är skillnaderna i hur mycket proteinsyntesen påverkas positivt stora melan vassle och kasein eller kasein kanske inte drar upp proteinsyntesen det minsta?

King Grub
2006-01-23, 21:11
Kasein uppreglerar inte proteinsyntesen vid intag i vila. Jämför du proteinerna rakt av med varandra över en given tidsperiod ger långsamt protein bättre proteinbalans. Vassle stimulerar proteinsyntesen, men ökar proteinnedbrytningen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen.

keffat_liv
2006-01-23, 21:13
ät lite vad som helst. 1 glas mjölk varje måltid efter träningen skadar ju inte. Jag brukar köra på ett lagat mål mat (kyckling, biffar, sen äter jag nog inte mkt mer, men iaf) ett mål brukar bestå av mackor med skinka på och mjölk, kanske nåra ägg till. Sen det tredje mackor mjölk och makrill.

Apos78
2006-01-23, 21:15
Vassle stimulerar proteinsyntesen, men ökar proteinnedbrytningen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen.

Gäller detta endast i vila då??

Både vad gäller vassle och kasein...

King Grub
2006-01-23, 21:16
En timme efter träningen är det anabola gensvaret på vassle och kasein likvärdigt.

kalle_balle
2006-01-24, 12:43
men vassle finns väl bara i kosttillskott? jag vill äta nåt vanligt, typ tonfisk, mjölk eller nåt. ja undrar då vad som e bäst att äta efter träningen(?) om man förutsätter att det tar mig två timmar efter träningen att få i mig middag. samt nåt att äta innan sänggång? (då mjölkprotein ska va bäst va?)

skaparn
2006-01-24, 12:46
men vassle finns väl bara i kosttillskott? jag vill äta nåt vanligt, typ tonfisk, mjölk eller nåt. ja undrar då vad som e bäst att äta efter träningen(?) om man förutsätter att det tar mig två timmar efter träningen att få i mig middag. samt nåt att äta innan sänggång? (då mjölkprotein ska va bäst va?)

Finns vassle i messmör, men de mängder du skulle behöva äta för att få det protein du vill ha kanske inte riktigt är realistiska.

King Grub
2006-01-24, 12:46
Vassle är ett av dom två mjölkproteinerna; det andra är kasein. Både fungerar utmärkt efter träning, men det går bra med kött, fisk, fågel, osv, också.

mastermungo
2006-01-24, 15:40
Jag som hade fått för mig att vassle var att föredra före kasein efter träningen. Där hade jag visst fel.
Vid vilka tillfällen skall man föredara det ena framför det andra då?
Dvs när är kassein bäst och när är vassle bäst?

King Grub
2006-01-24, 15:45
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58596&highlight=vassle+kasein

Fatcan
2006-01-24, 15:54
Kasein uppreglerar inte proteinsyntesen vid intag i vila. Jämför du proteinerna rakt av med varandra över en given tidsperiod ger långsamt protein bättre proteinbalans. Vassle stimulerar proteinsyntesen, men ökar proteinnedbrytningen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen.

Fattar inte hur vassle kan ÖKA proteinnedbrytningen? Den blir altså större än om jag skulle struna totalt i vasslet? Brukar dricka 1-2 vassledrinkar om dan som mellanmål.

jwzrd
2006-01-24, 15:57
Fattar inte hur vassle kan ÖKA proteinnedbrytningen? Den blir altså större än om jag skulle struna totalt i vasslet? Brukar dricka 1-2 vassledrinkar om dan som mellanmål.

Tänk på att proteinet som bryts ner sannolikt kommer från det du just drack. Det står inte att nettoeffekten är en ökad proteinförlust.

mastermungo
2006-01-24, 16:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58596&highlight=vassle+kasein

Har jag förstått det rätt om jag säger att det är skitsamma NÄR man tar de olika så länge man blandar?

Jag vet iaf inte när jag skall prioritera proteinsyntes och när jag ska prioritera att minska proteinnedbrytningen...

Mycket möjligt att det bara e jag som e blåst å inte fattar....

King Grub
2006-01-24, 16:04
Vassle ökar proteinoxidationen, ja. Samtidigt stimulerar den proteinsyntesen, så proteinbalansen blir ju positiv. Men kaseinets antikatabola effekter påverkar proteinbalansen ännu mer positivt, i en ren jämförelse proteinerna emellan.

Själva mekanismerna bakom kan du läsa om här:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340

mastermungo
2006-01-24, 16:11
Ingen som kan ge konkreta exempel på när man skall föredra vassle framför kasein?

Jag tror att jag har förstått mig på skillnaden mellan de båda men förstår fortfarande inte vilken man skall föredra, vid vilket tillfälle och varför.

kalle_balle
2006-01-24, 16:15
å ja undrar fortfarande vad man ska käka för protein innan man lägger sig :D

King Grub
2006-01-24, 16:17
Ingen som kan ge konkreta exempel på när man skall föredra vassle framför kasein?

Jag tror att jag har förstått mig på skillnaden mellan de båda men förstår fortfarande inte vilken man skall föredra, vid vilket tillfälle och varför.

I samband med träning är vassle bra, och oftast billigare än kasein.

I övrigt beror det ju på om och när du behöver det. Får du i dig tillräckligt med protein från maten finns det inget som säger att du behöver ännu mer protein i pulverform. Får du det inte av någon anledning kan du komplettera upp där det passar.

King Grub
2006-01-24, 16:22
å ja undrar fortfarande vad man ska käka för protein innan man lägger sig :D

"Kasein ger bättre proteinbalans i vila" och du kan inte dra några slutsatser själv?

Kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg fungerar också utmärkt, om det inte måste vara mjölkprotein.

kalle_balle
2006-01-24, 18:11
och jag vet fortfarnade inte vilka matvaror som är rikt på kasein?

jwzrd
2006-01-24, 18:13
och jag vet fortfarnade inte vilka matvaror som är rikt på kasein?

MJÖLKPRODUKTER! *slap*

kalle_balle
2006-01-24, 18:22
mjölkprotein är väl en sammansättning av vassle och kasein, vilka produkter, mer specifikt, innehåller större delar kasein än vassle?

en fråga till: vad är det för sorts protein i tonfisk. långsamt/snabbt?

King Grub
2006-01-24, 18:26
1. Keso, kesella, kvarg, cottage cheese.

2. Långsamt. Inte kaseinlångsamt, men långsamt.

kalle_balle
2006-01-24, 20:29
okej, grejen är den att protein isolat är lite väl dyrt och vanlig mat får jag hemifrån, det är därför jag helst skippar det.
jag har förstått att vassle är det bästa direkt efter träning men om det gäller vanlig mat? jag har ju ätit tonfisk hela tiden och den är ju långsam, alltså inte så bra antar jag.
några tips på bra mat? mjölk?

King Grub
2006-01-24, 20:58
Alltså... läser du svaren? Läs annars punkt 1 i inlägget ovan ditt senaste.

kalle_balle
2006-01-24, 23:15
jag vet att du skrev att mjölkprodukter var bra efter träning eftersom den innehöll essensiella aminosyror osv
sen var mjölkprotein bra att ta innan man lägger sig eftersom dessa är långsamma.
men om dom e långsamma, varför e dom då bra att ta efter träningen?

Fredrik_S
2006-01-24, 23:56
Det kalle undrar är om det finns någon protinkälla som har vasslets snabbhet. Men inte är vassle.

Cerberus
2006-01-25, 00:25
herregud alltså...

Ät kasein innan sänggående, det fungerar som mellanmål, efter träning. Vassle fungerar det också, vad som är optimalt är det som fungerar i längden rent ekonomiskt och då är väl vassle snäppet vassare?

Mina fem i frågan...

King Grub
2006-01-25, 06:25
jag vet att du skrev att mjölkprodukter var bra efter träning eftersom den innehöll essensiella aminosyror osv
sen var mjölkprotein bra att ta innan man lägger sig eftersom dessa är långsamma.
men om dom e långsamma, varför e dom då bra att ta efter träningen?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1287125&postcount=5

kalle_balle
2006-01-25, 15:57
jag vet att detta har tagits upp innan men det ahde varit bra å fått nån riktig förklaring...

alltså: är protein innan morgonpromenad bra eller dålig?

jwzrd
2006-01-25, 16:00
jag vet att detta har tagits upp innan men det ahde varit bra å fått nån riktig förklaring...

alltså: är protein innan morgonpromenad bra eller dålig?

Det har förklarats i runda tal tvåtusentrehundrafemti gånger.

Tricket med att knalla på morgonen är att du har låga insulinnivåer efter en lång natts sömn. Då använder kroppen en större andel fett för att täcka energibehovet. Om du äter något innan promenaden så åker dina insulinnivåer upp, särskillt av något som t ex en proteindrink som skjutar upp insulinet mycket snabbt.

Din promenad använder lika mycket energi, men största delen av den täcks inte längre av "uttag" ur dina fettföråd.

King Grub
2006-01-25, 16:01
jag vet att detta har tagits upp innan men det ahde varit bra å fått nån riktig förklaring...

alltså: är protein innan morgonpromenad bra eller dålig?

Dåligt. Ökar proteinförbränningen och minskar fettförbränningen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60428&highlight=protein+f%F6re

pragmatist
2006-01-25, 16:55
Följdfråga: är kasein lika dåligt som vassle före förbränningsträning på morgonen? Kasein ger väl rimligen inte samma insulinhöjning (och reduktion av tillväxthormon) som vassle och borde därför vara lättare att kombinera med sådan träning, inbillar jag mig.

King Grub
2006-01-25, 16:57
Kasein ger väl rimligen inte samma insulinhöjning (och reduktion av tillväxthormon) som vassle

Nej, men som motsvarande energimängd vitt bröd, på ett ungefär.

Och kasein är definitivt sämre än vassle i fettförbränningssyfte. Vassle nedreglerar fettsyresyntesen i levern, och nedreglerar kraftigt hepatiska lipogena enzymer, glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfat citratlyas och acetyl-koenzym A karboxylas, i jämförelse med kasein.

Äter man innan morgoncardio ökar proteinförbränningen efter avslutat pass, medan den minskar om man utför aktiviteten fastande.

kalle_balle
2006-01-25, 16:57
man har ju hört anledningarna om vassle, men om man tänker påa nnat, som tonfisk tex?
ja vet att insulinnivåerna ändå stiger i onödan osv men om man inte vill tappa muskler, är det ändå bättre att skita i proteinet innan då?

King Grub
2006-01-25, 16:59
man har ju hört anledningarna om vassle, men om man tänker påa nnat, som tonfisk tex?
ja vet att insulinnivåerna ändå stiger i onödan osv men om man inte vill tappa muskler, är det ändå bättre att skita i proteinet innan då?

Läs inlägget ovan ditt.

Äter man innan morgoncardio ökar proteinförbränningen efter avslutat pass, medan den minskar om man utför aktiviteten fastande.

"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.

With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.

We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting."

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

För optimering av fettförbränning: "fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation".

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet.

jwzrd
2006-01-25, 17:00
man har ju hört anledningarna om vassle, men om man tänker påa nnat, som tonfisk tex?
ja vet att insulinnivåerna ändå stiger i onödan osv men om man inte vill tappa muskler, är det ändå bättre att skita i proteinet innan då?

Ja det står ju hyffsat tydligt i Grubs inlägg att cardio på fastande mage _inte_ leder till en ökat proteinförbränning efter aktiviteten. Läser du inte inläggen eller varför krävs alltid två inlägg för varje fråga du ställer?

Snake
2006-01-25, 17:02
Jag kan inte förstå hur det kan vara SÄMRE att ge kroppen protein än att inte göra det. Även om rapporter visar det så hur ska man tolka det praktiskt? Finns det någon logisk förklaring till varför kroppen svarar som den gör?

jwzrd
2006-01-25, 17:04
Jag kan inte förstå hur det kan vara SÄMRE att ge kroppen protein än att inte göra det. Även om rapporter visar det så hur ska man tolka det praktiskt? Finns det någon logisk förklaring till varför kroppen svarar som den gör?

Ja. Kroppen har _hårt_ förenklat två "lägen". Ett stressat/uppjagat/arbetande läge och ett vilande/lagrande läge. Det första använder energi och är optimerat för arbete, det senare för inlagring.

kalle_balle
2006-01-25, 17:11
det handlar inte om det. jag har förstått att proteinnydbrytningen ökar efter passet. men det är ingen som förklarat om man bränner mer muskler UNDER cardion om man tar protein innan. logiskt sett så borde kroppen bränna proteinet man fått från drinken istället för musklerna, även om fettförbränningen försämras. uppenbarligen bränner det ju mer muskler när man inte har någon näring i kroppen.

hade varit trevligt om nån kunde svara på min fråga utan att ge nåt kort/tyket svar.

Cerberus
2006-01-25, 17:18
det handlar inte om det. jag har förstått att proteinnydbrytningen ökar efter passet. men det är ingen som förklarat om man bränner mer muskler UNDER cardion om man tar protein innan. logiskt sett så borde kroppen bränna proteinet man fått från drinken istället för musklerna, även om fettförbränningen försämras. uppenbarligen bränner det ju mer muskler när man inte har någon näring i kroppen.

hade varit trevligt om nån kunde svara på min fråga utan att ge nåt kort/tyket svar.

Gå ut och gå utan att äta någonting, eller ännu bättre; cykla eller spring intensivt. Se till att dricka ordentligt med vatten före och under träningen. Så länge du tränar styrketräning så behöver du knappast oroa dig för att bränna särskilt mycket muskler.

King Grub
2006-01-25, 17:20
det handlar inte om det. jag har förstått att proteinnydbrytningen ökar efter passet. men det är ingen som förklarat om man bränner mer muskler UNDER cardion om man tar protein innan. logiskt sett så borde kroppen bränna proteinet man fått från drinken istället för musklerna, även om fettförbränningen försämras. uppenbarligen bränner det ju mer muskler när man inte har någon näring i kroppen.

hade varit trevligt om nån kunde svara på min fråga utan att ge nåt kort/tyket svar.

Ja, men förlägger du mätperioden till hela dygnet blir proteinbalansen bättre om du utfört aktiviteten fastande, och det är det som är det intressanta, inte en minut-för-minutbalans.

Fastande intensiv konditionsträning ökar inte proteinnedbrytningen efter passet, utan minskar den, samtidigt som proteinsyntesen stimuleras. Resultatet blir en bättre proteinbalans.

King Grub
2006-01-25, 17:23
"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.

Our study shows a similar effect during a fast period in response to low-to-moderate physical exercise. From our previous paper in this series, it is clear that the increased leucine oxidation during exercise is compensated for within a 24-h time frame.

With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values. One possible explanation could be that postexercise there is an increased amino acid uptake in the cell.

We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting.

With the high-protein diet the subjects were in a positive protein and CHO balance and a negative fat balance."

Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E964-E976, 1999;

kalle_balle
2006-01-25, 17:29
okej tack så mycke

maRRtin
2006-01-25, 22:17
Och kasein är definitivt sämre än vassle i fettförbränningssyfte. Vassle nedreglerar fettsyresyntesen i levern, och nedreglerar kraftigt hepatiska lipogena enzymer, glukos-6-fosfatdehydrogenas, adenosintrifosfat citratlyas och acetyl-koenzym A karboxylas, i jämförelse med kasein.

Finns det några bra referenser att läsa om detta?

King Grub
2006-01-25, 22:32
Nutrition. 2005 Oct;21(10):1052-8.
Exp Biol Med (Maywood). 2005 Jan;230(1):23-30.

T ex.

maRRtin
2006-01-26, 09:09
Nutrition. 2005 Oct;21(10):1052-8.
Exp Biol Med (Maywood). 2005 Jan;230(1):23-30.

T ex.
Jag tackar och bockar! :thumbup: