handdator

Visa fullständig version : Shrugs


harri
2002-06-07, 17:45
Hur utför man en korrekt shrug med hantlar. Vissa säger att man ska lyfta på axlarna uppåt, vissa att man ska rulla axlarna framåt och vissa bakåt. Vilket är egentligen rätt?

Tacksam för svar.

GhostFace
2002-06-07, 18:15
Uppåt.

Petrus
2002-06-07, 18:18
Rullar du på axelleden i toppläget så har du en utmärkt startposition för att skada dig. Lyft rakt upp och sänk sedan rakt ner. pesonligen föredrar jag att göra shrugs med skivstång. Framför eller bakom ryggen...lite olika känsla...
vänligen,,,
Pertus

harri
2002-06-07, 19:18
Tackar för alla svar, ska genast prova stång bakom ryggen, låter vettigt.

zane
2002-06-07, 19:57
shrugs är en jävligt bra övning speciellt för mig som är tyngdlyftare!!
jag tycker personligen att med skivstång så får man ett bättre utförande! men du ska tänka på att nypa till längst upp då tar det mycket bra!! alltså du spänner till längst upp prova det! lycka till//zane

Fultjack
2002-06-08, 12:54
shrugs bakom ryggen är väl en övning för baksida axlar å inte trapsen?

Sve
2002-06-08, 18:34
Ursprungligen skickat av Fultjack:
<STRONG>shrugs bakom ryggen är väl en övning för baksida axlar å inte trapsen?</STRONG>

nu får dunog tänka till lite :rolleyes:

Åse Columbus
2002-06-08, 18:45
berpr väl på om man böjer armbågen eller inte....... :)

Åse :cool:

Daemon
2002-06-11, 08:27
Shurgs beskrivs ganska bra här...
http://testosterone.net/html/144shrug.html http://testosterone.net/html/145shrug.html

//Daemon

betterbodies
2002-06-11, 09:37
Man kan inte säga att rätt utförande av en shrug är å bara dra rakt upp. Eftersom trapezius fäster på scapula så personligen tycker jag d känns mest om du först pressar ihop skulderbladen sen uppåt. Känns magiskt mycke bättre än å bara dra rakt upp direkt.

Prova båda tycker jag :cool:

Sen utförande med stång så finns d studier som visar att trapezius får arbeta mer om man har stången framför. Men man ska gå på känsla...Själv varierar jag lite :)

GhostFace
2002-06-11, 10:25
Ursprungligen skickat av BetterBodies:
<STRONG>Man kan inte säga att rätt utförande av en shrug är å bara dra rakt upp. Eftersom trapezius fäster på scapula så personligen tycker jag d känns mest om du först pressar ihop skulderbladen sen uppåt. Känns magiskt mycke bättre än å bara dra rakt upp direkt.
Prova båda tycker jag :cool:
Sen utförande med stång så finns d studier som visar att trapezius får arbeta mer om man har stången framför. Men man ska gå på känsla...Själv varierar jag lite :)</STRONG>


Inte rakt upp? Å jag som trodde man var tvungen att dra vikten uppåt i shrugs för att få muskeln att arbeta. Vad fel man kan ha...Nåja, sanning med modifikation, rakt upp kanske inte var rätta orden. :D

Klart man måste prova olika övningar & vinklar för att själv känna efter vilken som funkar bäst. Ännu bättre är att fråga runt lite vad andra tränande individer använder sig av för slags övningar & själv ta inspiration, anvisningar eller råd.

Personligen tycker jag 'uppåt' funkar skitbra... :D

robertk
2002-06-11, 14:55
Daemon: Tack! Snacka om gedigen genomgång :)

mvh, Robert

JP
2002-06-11, 15:24
Shrugs med "rakt-uppteknik" ger aktivering av trapsens "uppåtriktade" portion, mellan skulderbladets yttre-övre del och nackloben. Detta är standardutförande, men vill man komma åt den mittre resp "nedåtriktade" delen av trapzen (som ju svarar för en god bit av tjockleken på ryggens övre del) gäller lite andra bud, som i stort sett täcks av ett gott utförande i exempelvis chins, roddövningar etc (traditionella "latsövningar"). Lycka till! ;)
Kolla inte en enda latinsk term! Förståeligt ändå? :rolleyes:

kling
2002-06-11, 15:36
Skulle man inte kunna köra shrugs, fast som rodd. Har lite svårt att förklara. Alltså knipa ihop skulderbladen sittande. Eller är det helt fel ?

JP
2002-06-11, 15:40
Jovisst, även om man kanske inte kallar det shrugs då. Mitt egna hemsnickrade namn är i så fall rhomboideusdrag (så äkte man dit på lite latin i alla fall...).

[ 11 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: JP ]

kling
2002-06-11, 15:44
Det borde väl vara tämligen bra för att överbelasta övredelen av ryggen. Å slippa cheata i diverse rodd övningar.

JP
2002-06-11, 15:53
Rätt tänk! De flesta är starkare i latissimus och trapezius än vad rhomberna klarar att hantera på ett bra sätt. Slutresultat = sämre muskelutveckling på ryggens övre del, eventuellt ont i skulderregionen och framåtroterade axlar. ;)

Yonas
2002-06-11, 20:42
Ja, det är en grymt bra övning för att dra bak axlarna och förbättra hållningen.

Något ni också borde på är "omvända" shrugs. Där intar ni er vanlig position i dipsen, och håller armana helt raka. Sedan låter ni axlarna åka upp mot öronen (shruggar), och sedan trycker ni ner. Armarna ska vara raka under hela utförandet.

betterbodies
2002-06-12, 16:09
Sittande rodd å bara knipa ihop skulderbladen e grymnt bra för nedre trapezius som sagt... Har dock aldrig sett ngn annan köra den än jag själv :D Alla kommer fram på gymet å frgar vad man håller på med :D

Jag börjar å köra den för jag vill ha fram linjerna på hela ryggen efter trapezius ;) Har fått ganska bra resultat av denna "knip" övning :) finlir e d bästa med styrke träning :p

TommyBoy
2002-06-12, 16:25
En helt fantastisk övning för trapsen är korta marklyft/shrugs med skivstång. Kontrahera skuldror och traps i startläget, sänk ner stången tills den hänger i trapsen i slutläget(som startläget i marklyft ungefär.

kling
2002-06-12, 16:29
Borde inte frivändningar vara bra även för trapsen ?

Peder
2002-06-17, 11:42
För min egen del tycker jag att shrugs med skivstång är skönare, då kan jag hantera mera vikt + att det blir bättre balans. Kanske var utanför ämnet men ändå. :)