handdator

Visa fullständig version : Lite expertis..?


WHO
2006-01-23, 16:34
Jag har tränat i ca 7 månader nu och det går hyffsat bra tycker jag. Har ökta ganska bra men känner att jag behöver köra lite ändringar i schemat för att få lite variation. Så för att få eran expertis tänkte jag visa förslaget för er så ni kan kommentera det ev. säga vad som behövs ändras.

jag är mycket väl medveten om att det "perfekta träningschemat" inte existerar, men det är alltid bra att få råd och dylikt av lite erfarnare.

Den största anledningen till schemaändringen är att jag ofta missade lörd/sön träningarna (mage, ben), så jag ändrar om lite nu.

Måndag: Rygg, biceps, mage
Latsdrag 4set (varannan vecka Chins)
Marklyft 2set
Sittande rodd 3 set
Stångscurl 3set
Hantelcurl 3-4 set
Mage i maskin (liknande DENNA (http://www.exrx.net/Plyometrics/BroomstickTwist.html) fast i maskin) 3set
Mage i maskin (annan typ) 4 set

Torsdag: bröst, triceps, nacke
Bänkpress 4set
Hantelpress 4set
Dips 3set
Någon tricepsövning 3set
typ av nacke 3set

Lörd eller sönd: ben, axlar
Knäböj 4set
lårcurl 3set
Vader i maskin 4set
Hantelpress (axlar) 4set
Baksida axlar 4set

Så vad säger ni? Finns det någon ändring ni tycker jag ska göra vad gäller upplägget, övningarna, antal set?

tack på förhand! ;)

jwzrd
2006-01-23, 16:39
Ok, mitt första förslag blir att ha fasta pass (som du har) men inte binda dom till fasta dagar eftersom du då missar pass snarare än skjuter på dom till nästa lucka.

Mitt andra tips är att du bör lägga marklyften först i ryggpasset för att träna alla övningar för övre ryggen i följd.

Mitt sista tips är att förlägga axelträningen till efter bröst och före triceps på den dagen så att du bara har en sak att koncentrera dig på under bendagen. Baksidan av axlarna kan du testa att träna på ryggdagen, men det är inget jag tycker är lika viktigt som det andra jag föreslår.7

Annars tycker jag att du har lagom många set per övning och lagom många övningar per kroppsdel. Eventuellt en övning till för hela låren på ben-dagen. Benpress t ex? Det här är sen helt generella tips, mycket sannolikt skulle jag (eller någon annan erfarenen) kunna göra mycket mer för dig på gymmet med utföranden, genomförande av set, tempo osv.

WHO
2006-01-23, 17:10
Okej, tack för det snabba svaret. Om jag förstått det rätt är det i princip inget som "måste" åtgärdas. :cool: Mjo, det där med dagarna, blir inte alltid så att man kör ju de dagarna men kommer hålla mig till dem (kan bli någon gång då man ändrar pga förhinder osv).

Återigen, tack!

WHO
2006-01-23, 21:23
Glömde fråga en sak, antalet set jag kör. Räcker det på 1 vecka?
Tex 8set bröst osv...eller bör jag köra fler?

Pudzianovski
2006-01-23, 21:29
Glömde fråga en sak, antalet set jag kör. Räcker det på 1 vecka?
Tex 8set bröst osv...eller bör jag köra fler?

Finns de som förespråkar 25+ set och de som kör -10 set.