handdator

Visa fullständig version : Frågetecken kring kost och arbete/träning.


Eppe
2006-01-23, 14:05
Födelsedatum: 84-09-13
Vikt: 78-80 kg
Längd: 182 cm


Hej!

Espen heter jag. Jag har en del frågetecken kring min nuvarande situation när det gäller träningen/jobb.
Tränar Thaiboxning måndag, onsdag och lördag samt styrketräning tisdag, torsdag och söndag. Jobbet börjar 05,30 och slutar gör jag kl. 14,00.

Har länge provat att få i mig frukost, gröt med rivna äpplen och minimjölk, men det funkar helt enkelt inte, har ingen som helst matlust 04,30 på morgonen. Gröten är inte helt lätt att packa med sig när man jobbar inom transport heller.
Hur löser ni träningsrävar frukostproblemet?

En annan sak är även att den viktiga morgonpromenaden för optimal förbränning blir lidande p.g.a. arbetstiderna, jag har helt enkelt inte möjlighet att gå upp 03,30 varje dag för att ta promenaden.
Har ni andra tips på lika effektiv förbränning som kan utövas på eftermiddagen?

Tar i dagsläget inga som helst kosttillskott, men planen är att börja med detta nu. Hade tänkt och köra proteiner, CLA och eventuellt måltidersättande att ha i bilen som just måltidersättare. Det är inte många ställen där man kan stanna och få vettig mat så det får bli lösningen.
Tror ni att det räcker med dessa tillskott eller kan ni, med hjälp av träningsschemat, rekommendera något mer? Hur tycker ni att jag ska lägga upp intaget? Jag funderar på att lägga upp det så som följer:

04,30-05,30 CLA, Frukost? J
09,00 CLA, måltidsersättande.
12,00 CLA, måltidersättande.
15,00 Middag, varierande kost.

Gymdagar tis, tors, sön:
16,00 Träning
17,00 Proteintillskott. Lämplig mängd?

Thaidagar mån, ons, lör:
19,30-21,00 Träning
21,00 Proteintillskott. Lämplig mängd?

Kvällstid: Grovt bröd med kalkonpålägg och ett och annat glas mjölk.

Hur mycket är den normala energiförbrukningen (kcal) hos en vuxen man? Jag vill nämligen ligga på runt -500 kcal under ett par veckor.

Tack till dig som har tagit dig så här långt i mina frågor och jag hoppas att du kan besvara så många som möjligt! :whipped:


Tja! //Eppe

maRRtin
2006-01-23, 15:18
Hej å välkommen!

Ja du, det där med fukosten kan vara lite knivig. Men du måste ju absolut äta gröt. Ät nåt som du kan med dig istället. Det måste ju liksom inte vara gröt, du kan ju äta en matlåda då. Kyckling och ris eller nåt? Tonfisk?
Jag löser mitt frukostproblem med att vi har lunchrestaurang som serverar frukost :)

Gå du din promenad efter jobbet istället, skillnaden är inte sååå stor. Huvudsaken är ju kaloriunderskottet.
Kosttillskott kan du väl ta om du vill, jag är inget stort fan av tillskott dock. Äter vanlig mat istället så får jag i det jag behöver den vägen. Brukar dock komplettera med proteindrink dom dagarna jag inte får i mig tillräckligt via den vanliga kosten.
Men kanske att någon annan har bättre erfarenheter? CLA har jag aldrig testat.

Energiförbrukningen är svår att veta. Du får räkna på det, läs King Grubs deffguide i deff-forumet.

Jag är inte träningsräv i och för sig. Har bara tränat ett par månader styrketräning.

Eppe
2006-01-24, 13:40
Hej å välkommen!

Ja du, det där med fukosten kan vara lite knivig. Men du måste ju absolut äta gröt. Ät nåt som du kan med dig istället. Det måste ju liksom inte vara gröt, du kan ju äta en matlåda då. Kyckling och ris eller nåt? Tonfisk?
Jag löser mitt frukostproblem med att vi har lunchrestaurang som serverar frukost :)

Gå du din promenad efter jobbet istället, skillnaden är inte sååå stor. Huvudsaken är ju kaloriunderskottet.
Kosttillskott kan du väl ta om du vill, jag är inget stort fan av tillskott dock. Äter vanlig mat istället så får jag i det jag behöver den vägen. Brukar dock komplettera med proteindrink dom dagarna jag inte får i mig tillräckligt via den vanliga kosten.
Men kanske att någon annan har bättre erfarenheter? CLA har jag aldrig testat.

Energiförbrukningen är svår att veta. Du får räkna på det, läs King Grubs deffguide i deff-forumet.

Jag är inte träningsräv i och för sig. Har bara tränat ett par månader styrketräning.

Hej!

Tack för svaret!



Är det inga andra som har några synpunkter?

//Eppe